Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Körkorts relaterade frågor - Någon kunning person?

Permalänk
Medlem

Körkorts relaterade frågor - Någon kunning person?

Tjenare allesammans,

Gjorde teoriprovet för körkort B häromdan och klarade det, dock inte fullpott (får någon det? ^_^).
Kommer ungefär ihåg några frågor som jag fick fel på och vill gärna få reda på vad dem betyder :).

Den första är, för vilka gäller militärpolisens tecken? Då undrar jag är det enbart för civila fordon eller militära fordon i en övning eller helt enkelt för alla?

Den andra är, om man kör på en väg som inte är enkelriktat och man har ett LFG (långsamtgåendefordon) framför sig och ett Heldragen spärrlinje i mitten av vägen, Får man då köra om denna fordon eller gäller den vanliga regeln att "man ej får köra över en heldragen spärrlinje med något hjul" ?

Den tredje är (Tror jag), hur skall man "stanna" bilen för att göra det så Miljövänligt som möjligt när man tvingas vänta på ett Långt tåg vid en järnvägskorsning? Skall man då helt enkelt lägga växeln i friläge, låta motorn gå i tomgång och dra åt parkeringsbromsen eller stänga av motorn eller något annat?

Den sista frågan jag kommer ihåg är varför man bör kolla på bildäckens lufttryck regelbundet, om lagen kräver det eller om det är bra för ekonomin?

Tack i förhand,
Sanazin

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Re: Körkorts relaterade frågor - Någon kunning person?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Tjenare allesammans,

Den tredje är (Tror jag), hur skall man "stanna" bilen för att göra det så Miljövänligt som möjligt när man tvingas vänta på ett Långt tåg vid en järnvägskorsning? Skall man då helt enkelt lägga växeln i friläge, låta motorn gå i tomgång och dra åt parkeringsbromsen eller stänga av motorn eller något annat?

Tack i förhand,
Sanazin

Nu vet jag inte någonting om bilar eftersom jag inte ens för övningsköra
Men, det kanske är samma sak som med datorer, att de drar lite mer energi vid uppstart? Så att stänga av motorn kanske inte vore så bra i så fall?

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Testpilot

Har du dåligt med luft i däcken drar bilen mer bensin och du kan även förlora vägegenskaperna (grepp, bromssträcka osv) som däcket har vid det rätta trycket.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Är inte hundra på alla svar men här kommer mina förslag:

Alla ska stanna för MP. DU får ej korsa heldragen linje. Ingen aning, låt växeln ligga i skulle jag gissa. Bra för ekonomin.

Visa signatur

Prescott 2.8GHz l 1024Mb ram l Asus 9600XT l Audigy2 l
Seagate 120Gb l Nec ND1300 l
Logitech Z-2200 l Samsung 172X l

Permalänk
Medlem

Re: Körkorts relaterade frågor - Någon kunning person?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Tjenare allesammans,

Gjorde teoriprovet för körkort B häromdan och klarade det, dock inte fullpott (får någon det? ^_^).
Kommer ungefär ihåg några frågor som jag fick fel på och vill gärna få reda på vad dem betyder :).

Den första är, för vilka gäller militärpolisens tecken? Då undrar jag är det enbart för civila fordon eller militära fordon i en övning eller helt enkelt för alla?

Den andra är, om man kör på en väg som inte är enkelriktat och man har ett LFG (långsamtgåendefordon) framför sig och ett Heldragen spärrlinje i mitten av vägen, Får man då köra om denna fordon eller gäller den vanliga regeln att "man ej får köra över en heldragen spärrlinje med något hjul" ?

Den tredje är (Tror jag), hur skall man "stanna" bilen för att göra det så Miljövänligt som möjligt när man tvingas vänta på ett Långt tåg vid en järnvägskorsning? Skall man då helt enkelt lägga växeln i friläge, låta motorn gå i tomgång och dra åt parkeringsbromsen eller stänga av motorn eller något annat?

Den sista frågan jag kommer ihåg är varför man bör kolla på bildäckens lufttryck regelbundet, om lagen kräver det eller om det är bra för ekonomin?

Tack i förhand,
Sanazin

Primo: Grattis!!

1. MP:s får dirigera alla, det är ju landets säkerhet som står på spel - alltid.

2. Fordon med LGF-skylten räknas väl som "motorredskap/traktor/EU-moppe",
det innebär att man får köra om - på samma reglemente som för "traktor".
Du får ju t.ex. även köra om en tvåhjulig motorcykel där det är omkörningsförbud/heldragen linje.

3. Stänga av motorn. "Max 1 min tomgångkörning", u know?

4. "Rätt ringtryck" påverkar dels din bränsleförbrukning,
men även din broms/styrförmåga, så det kräver lagen att man har koll på.
Dessutom slits däcken ojämnt med fel tryck, så du tjänar på att köra med rätt tryck med.
För mkt tryck - däcken slits bara i mitten, för lite tryck - bara i kanterna.
Samtidigt märker du när mönsterdjupet börjar bli litet, om du är där & kollar då & då.

Mvh

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren! får lägga det här på minnet

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Du får inte köra om i ditt exempel då det inte finns någon tilläggsskyllt som tillåter omkörning av traktor eller motorredskap. Du får däremot köra om tvåhjuliga fordon.

Permalänk
Medlem

Tack airhead

Kom på en till men tror jag kan svaret på denna, vanligaste orsaken till pisknärtskador i trafiken är väl att bli påkörd bakifrån eller ?

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Håller med getskägg på alla frågor, ser vettigt ut för mig som haft lappen i 5 år.

Måste få säga att jag fick full pott på teoriprovet (du frågade i första inlägget om nån får det), dvs 65 rätt. Det är 70 frågor men 5 av dom plockas bort innan rättning för det är bara såkallade "testfrågor" som inte räknas med i slutresultatet.

Så var det i alla fall när jag gjorde teorin.

Permalänk

det getskägg sägger är mycket bra ord. låter precis som gamle körskole lärare samma ord.

Visa signatur

livet börjar vid 200km/h

Permalänk
Medlem

"eller gäller den vanliga regeln att "man ej får köra över en heldragen spärrlinje med något hjul" ?"

Denna regel gäller alltid om inte vägarbete eller om någon ber dig köra där som har rätt att be dig om detta... tex polisen eller MP.

Permalänk

som sagt vägaarbeten ligger ju högre upp i listan över övrigatrfaikmärken o linjer;)

du får ju köra på fel sida refuger om det är vägarbeten eller om en lastbil har stannat på en bor med bara 1 körfällt i din riktning så får du korsa linjen om den är spärrad.

som sagt en i klassen fick 70p var av 5 är som sagt testfrågor för nästkommande år;) och de ligger utspridda överhelaprovet och inte i slutet som en i klassen fick för sig:rolleyes: fick dessväre bara 64 rätt eller 69 om man vill räkna det så;)

Dock om jag sätter reglerna emotvarandra.

du kör på en väg som inte är huvudled och det är en gata på din högra sida som har lämna företräde, om man redigt till 120% ska hårddra det så ska man lämna företräde även här?
har 2 sånna gator i stan och det går rätt bra så man förstår varför de satt väjningsplikt därvid, men det är väl ändå "fel" ? om man ser det så?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Högerregeln gäller när det inte finns några märken eller signaler.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Högerregeln gäller när det inte finns några märken eller signaler.

Mjo.. men sen har du utfartsregeln och så vidare.

När man kör ut från en gårdsgata så har du väjningsplikt mot all korsande trafik. På gårdsgatan har du väjningsplikt mot alla gående hur de än går och alla fordon från höger. Kör du ut från en mack eller en parkering så har du också väjningsplikt mot all korsande trafik oberoende från vilket håll de kommer.

På en huvudled sitter det skyltar efter varje korsning. Större vägar är inte per automatik huvudled. Vi har en stor väg här där det är 70. ALLA tror att det är huvudled men det är inte så och på den vägen gäller högerregeln. Här vet man dock att folk skiter i det så det är att ta det lungt vid korsningarna.

Om du kör på en gata och får trafik från höger som har lämna-företräde-skylt så är det skylten som gäller. Skylten är formad så att du skall känna igen den från baksidan. Så, nej, där gäller inte högerregeln.

Permalänk
Medlem

Kom ihåg!

Högerregeln gäller ÄVEN fast du kör på den större vägen OM det inte är skyltat annat!

Många har väldigt svårt och förstå detta, ungefär 70% av alla som har körkort tror dom kör på en huvudled bara för att vägen är bredare.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pato
Kom ihåg!

Högerregeln gäller ÄVEN fast du kör på den större vägen OM det inte är skyltat annat!

Många har väldigt svårt och förstå detta, ungefär 70% av alla som har körkort tror dom kör på en huvudled bara för att vägen är bredare.

Yep. Men för att lättast undvika missförstånd och en ev. olycka så är det smidigast att göra som alla andra (låter, och oftast är väldigt dumt). Men om man ska vara lite petig (men ändå inte rättfärdiga sina misstag), så minns jag ur körkortsboken att en rekommendation var att inte ska köra STRIKT och benhårt på reglerna i vissa situationer. De vill alltså påtydliga att "go with the flow" är en teknik som helt enkelt fungerar bra, när man trots allt befinner sig i trafik bland icke kunniga trafikanter.

Kan väl sammanfatta min röriga(?) text med att: Läs av situationen, gör beslut efter det.

T.ex: En korsning. En bilist åker på en väg vad som han tror är en huvudled. Du kommer från höger, och han har egentligen väjningsplikt.

Rätt ska vara att du har förtur, han ska stanna. Är han för nära, eller i för hög hastighet för att hinna stanna för dig (helst utan att tvärbromsa ^^) och du korsar... *pang*, olycka skedd, men lagen står vid din sida.

Eller, låta bilen passera och göra sitt misstag, du åker korsar efteråt.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Croles
Yep. Men för att lättast undvika missförstånd och en ev. olycka så är det smidigast att göra som alla andra (låter, och oftast är väldigt dumt). Men om man ska vara lite petig (men ändå inte rättfärdiga sina misstag), så minns jag ur körkortsboken att en rekommendation var att inte ska köra STRIKT och benhårt på reglerna i vissa situationer. De vill alltså påtydliga att "go with the flow" är en teknik som helt enkelt fungerar bra, när man trots allt befinner sig i trafik bland icke kunniga trafikanter.

Kan väl sammanfatta min röriga(?) text med att: Läs av situationen, gör beslut efter det.

Självklart ska man köra med sunt förnuft men en dag kanske någon som vet att det är högerregel vid en väg kör ut och du har väjningsplikt men forsätter köra utan att ens tänka på att bromsa bara för att du ska hinna före och så säger det krasch. Föraren i andra bilen dör och du blir plötsligt vållande till annans död, samt att oavsett hur det ser ut, kör du in i honom/henne är det ditt fel.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk

....

många som inte vet högerreglen här på vissa villagator men iaf:P

enligt boken är det bättre att köraförfort på större vägar och följa strömmen än att snigla sig fram;) sen att man ska trycka gasen i botten om någon bil ligger i röven är ju en sak som inte många förstår att du får trycka upp dig i 60-70 om det ligger en bil i röven på dig:P

jag brukar gasa lite extra och sedan slira lite på bromsen, då brukar de flesta lägga sig på ett bra avstång. 3 sec reglen är det ju inte många som förstår, den skulle gärna vara 5- 7 sec till och med.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Inaktiv

Re: Körkorts relaterade frågor - Någon kunning person?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Tjenare allesammans,

Gjorde teoriprovet för körkort B häromdan och klarade det, dock inte fullpott (får någon det? ^_^).
Kommer ungefär ihåg några frågor som jag fick fel på och vill gärna få reda på vad dem betyder :).

Den första är, för vilka gäller militärpolisens tecken? Då undrar jag är det enbart för civila fordon eller militära fordon i en övning eller helt enkelt för alla?

Den andra är, om man kör på en väg som inte är enkelriktat och man har ett LFG (långsamtgåendefordon) framför sig och ett Heldragen spärrlinje i mitten av vägen, Får man då köra om denna fordon eller gäller den vanliga regeln att "man ej får köra över en heldragen spärrlinje med något hjul" ?

Den tredje är (Tror jag), hur skall man "stanna" bilen för att göra det så Miljövänligt som möjligt när man tvingas vänta på ett Långt tåg vid en järnvägskorsning? Skall man då helt enkelt lägga växeln i friläge, låta motorn gå i tomgång och dra åt parkeringsbromsen eller stänga av motorn eller något annat?

Den sista frågan jag kommer ihåg är varför man bör kolla på bildäckens lufttryck regelbundet, om lagen kräver det eller om det är bra för ekonomin?

Tack i förhand,
Sanazin

Jo det finns ett par personer per månad som verkligen får full pott, när jag gjorde mitt teoriprov (2001) så fick jag full pott (även på de 10 kontrollfrågorna)

1. jag har för mig att militär-polisens tecken gäller för samtliga motorister på vägarna.

2. Du får ej passera spärrlinjen med något hjul.

3. Det beror ju på hur nära slutet du kommer dit på ett tåg. Men rent tekniskt sätt så drar bilen mer bensin vid uppstart och för att inte bränna kopplingen så lägger man den helt enkelt i friläge, samt ifall det är en backe så kan det vara bra att lägga i parkeringsbromsen.

4. Det är helt enkelt bättre för din ekonomi, om du kör med för lågt lufttryck på något hjul så slits det hjulet mer än vad de 3 andra hjulen med korrekt lufttryck slits.

Fullmoon: det är endast en regel på att du ska ligga 1 sekund bakom framförvarande bil (dock så blir det ditt fel om du inte hinner bromsa om bilen framför får för sig att panikbromsa för att det kommer en kat eller liknande ut på gatan.)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pato
Självklart ska man köra med sunt förnuft men en dag kanske någon som vet att det är högerregel vid en väg kör ut och du har väjningsplikt men forsätter köra utan att ens tänka på att bromsa bara för att du ska hinna före och så säger det krasch. Föraren i andra bilen dör och du blir plötsligt vållande till annans död, samt att oavsett hur det ser ut, kör du in i honom/henne är det ditt fel.

Nyckelordet är sunt förnuft, finns inte så mycket mer att tillägga. Förutom att jag skulle uppskatta att du inte refererade ditt exempel med mig, eftersom jag själv alltid gör rätt. Nej men, visst är det som du säger. Jag personligen skulle dock aldrig hamna i den situationen då jag vidtar stor försiktighet i dessa korsningar. Vilket dessvärre många andra inte gör, av flera skäl. En kan vara utav ren vana. Personen är medveten om hur reglerna gäller, men tar för vana att göra som tidigare. En vana i trafiken är absolut inte bra. Eller så är det helt enkelt för att personen inte kan reglerna.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Croles
Nyckelordet är sunt förnuft, finns inte så mycket mer att tillägga. Förutom att jag skulle uppskatta att du inte refererade ditt exempel med mig, eftersom jag själv alltid gör rätt. Nej men, visst är det som du säger. Jag personligen skulle dock aldrig hamna i den situationen då jag vidtar stor försiktighet i dessa korsningar.

En sak som hände mig är såhär:

Jag körde på en riksväg (Huvudled) och det var otroligt mycket trafik den dagen (det var sommar, precis i slutet på allas semestrar) och vi cruisar där på vägen i straxt över 90 km/h (följde trafikrytmen) och precis innan norra hallsberg-avfarten så kommer det en bil från en väg som kommer från min högra sida (de hade stoppplikt) som jag klipper rakt över förar-dörren. Föraren överlevde som tur var och ingen i min bil skadades. Hans förklaring till varför han körde även fast det kom mycket trafik från båda hållen vär #jag hade ju väntat så länge". Det roliga i denna berättelse var trots att jag hade ett 20-tal vittnen som sa att han körde rakt ut vid stopp-plikt så hade inte han gjort något fel eftersom han hade stått stilla i typ 2 minuter.
Min försäkring blev såklart dyrare samt att min bil fick åka in på verkstaden och jag var utan bil i 2 månader (och jag var tvungen att ha bil på det jobbet jag hade just då) så jag förlorade runt 45 000:- på att en bilist "hade stått så länge redan".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slayzor
En sak som hände mig är såhär:

Jag körde på en riksväg (Huvudled) och det var otroligt mycket trafik den dagen (det var sommar, precis i slutet på allas semestrar) och vi cruisar där på vägen i straxt över 90 km/h (följde trafikrytmen) och precis innan norra hallsberg-avfarten så kommer det en bil från en väg som kommer från min högra sida (de hade stoppplikt) som jag klipper rakt över förar-dörren. Föraren överlevde som tur var och ingen i min bil skadades. Hans förklaring till varför han körde även fast det kom mycket trafik från båda hållen vär #jag hade ju väntat så länge". Det roliga i denna berättelse var trots att jag hade ett 20-tal vittnen som sa att han körde rakt ut vid stopp-plikt så hade inte han gjort något fel eftersom han hade stått stilla i typ 2 minuter.
Min försäkring blev såklart dyrare samt att min bil fick åka in på verkstaden och jag var utan bil i 2 månader (och jag var tvungen att ha bil på det jobbet jag hade just då) så jag förlorade runt 45 000:- på att en bilist "hade stått så länge redan".

Vad kan jag säga... shit happens, och det var ett bra exempel på en av många bilister som helst inte bör befinna sig i trafik. Försäkringsbolag är inte heller rättvisa.

Förresten blir jag lite nyfiken på vad det är som säger att han inte gjorde fel?

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slayzor
En sak som hände mig är såhär:

Jag körde på en riksväg (Huvudled) och det var otroligt mycket trafik den dagen (det var sommar, precis i slutet på allas semestrar) och vi cruisar där på vägen i straxt över 90 km/h (följde trafikrytmen) och precis innan norra hallsberg-avfarten så kommer det en bil från en väg som kommer från min högra sida (de hade stoppplikt) som jag klipper rakt över förar-dörren. Föraren överlevde som tur var och ingen i min bil skadades. Hans förklaring till varför han körde även fast det kom mycket trafik från båda hållen vär #jag hade ju väntat så länge". Det roliga i denna berättelse var trots att jag hade ett 20-tal vittnen som sa att han körde rakt ut vid stopp-plikt så hade inte han gjort något fel eftersom han hade stått stilla i typ 2 minuter.
Min försäkring blev såklart dyrare samt att min bil fick åka in på verkstaden och jag var utan bil i 2 månader (och jag var tvungen att ha bil på det jobbet jag hade just då) så jag förlorade runt 45 000:- på att en bilist "hade stått så länge redan".

finns idioter:(
vet en som körde rakt igenom stoppplikt en snubbe med en fin hoj tvingades lägg hojen för att överleva, hojen var totalt tillplattad efter ha åkt under bilen, personen fick jobbakvar, inga anmärkningar elelr något.

försäkrigsbolaget skyllde på att du valde själv och hoppa av cyklen.

asså vad fan det skulle väl vilken människa som hälst gjort.
sen att folk inte kan stanna vid stoppmärkeringar och vänta på sin tur är ju något som är störande och måste verkligen in framför en så man tvingar nita, så var det epsc när man körde mopped
annars de som inte använder blinkis är ju något jag stöör mig mycket över eller de utan ljusen.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Svärmor blev påkörd när någon dåre bytte fil i en rondell.. TILL hennes fil. Rakt in i sidan. Dörren fick bytas. Försäkringsbolaget sa 50%/50% i ansvarsfrågan. Hon bråkade lite. Fick det till 25%/75% men hur som helst så hade hon ingen skuld alls i olyckan.

Jag halkade av vägen i en sväng i januari och voltade.
Mitt bolag rubricerade det som olycka pga av väglaget och jag fick ut det jag skulle på försäkringen som tur var.
http://www.e-service.se/olyckan/

Kolla gärna in min axel. Jag skulle tagit fler foton. Det blåa flyttades ner till under armbågen mot handen. Det som hittades under höger backdäck låg i baksätet. hehe

Ett tips.. använd bältet. Det gjorde jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Svärmor blev påkörd när någon dåre bytte fil i en rondell.. TILL hennes fil. Rakt in i sidan. Dörren fick bytas. Försäkringsbolaget sa 50%/50% i ansvarsfrågan. Hon bråkade lite. Fick det till 25%/75% men hur som helst så hade hon ingen skuld alls i olyckan.

Jag halkade av vägen i en sväng i januari och voltade.
Mitt bolag rubricerade det som olycka pga av väglaget och jag fick ut det jag skulle på försäkringen som tur var.
http://www.e-service.se/olyckan/

Kolla gärna in min axel. Jag skulle tagit fler foton. Det blåa flyttades ner till under armbågen mot handen. Det som hittades under höger backdäck låg i baksätet. hehe

Ett tips.. använd bältet. Det gjorde jag.

Aj! det där såg inte trevligt ut.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pato
Aj! det där såg inte trevligt ut.

Det gjorde ont! Landade på däcken som tur var.
Trodde allvarligt att jag hade brytit ryggen. Jäkla smärta.
Bad polaren ringa 112 men han kunde inte för att mobilen var så blodig.
Så, det blev jag som ringde. Åka ambulans och klippas kläder.
Kändes som en film.
2 brandbilar, 2 ambulanser, 1 polisbil, 1 läkarbil och 1 bärgningsbil. Häftig upplevelse men förbannat skrämmande. Skulle åka och jobba lite extra med min polare. Flög av vägen 7:50 på morgonen. Hann köra 2.5 kilometer hemifrån. Höggravida frugan och min dotter fick lift med en av brandbilarna.

Ha alltid bilbälte. Jag har alltid haft det och kommer alltid att ha det... och tur var väl det. Polaren dunkade huvudet i framrutan men han hade också bälte. Annars hade det troligen gått riktigt illa.

Jag fick små skrapskador och så axeln då. INGET brutet. Axeln, ryggen och bröstkorgen hade fått en rejäl smäll. Hade väl ont i strax över en månad. Gick på härliga tabletter. Polaren slog sig ju i huvudet och fick sy några stygn men inget av där heller. Dock så har han problem med nacken idag. Jag har inga men alls.

Så, allvarligt. Ha bälte. Det var 3 plusgrader och torrt på vägen.. FÖRUTOM just där i svängen. Jag körde 70, fick sladd med bakdäcken och voltade av vägen. Hade några dagar gamla vinterdäck. Sprillans nya alltså. Det är inte mycket som behövs!

Edit: Hade förresten bilen packad med backar fyllda med tomGLAS som skulle pantas. Hårda grejer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Det gjorde ont! Landade på däcken som tur var.
Trodde allvarligt att jag hade brytit ryggen. Jäkla smärta.
Bad polaren ringa 112 men han kunde inte för att mobilen var så blodig.
Så, det blev jag som ringde. Åka ambulans och klippas kläder.
Kändes som en film.
2 brandbilar, 2 ambulanser, 1 polisbil, 1 läkarbil och 1 bärgningsbil. Häftig upplevelse men förbannat skrämmande. Skulle åka och jobba lite extra med min polare. Flög av vägen 7:50 på morgonen. Hann köra 2.5 kilometer hemifrån. Höggravida frugan och min dotter fick lift med en av brandbilarna.

Ha alltid bilbälte. Jag har alltid haft det och kommer alltid att ha det... och tur var väl det. Polaren dunkade huvudet i framrutan men han hade också bälte. Annars hade det troligen gått riktigt illa.

Jag fick små skrapskador och så axeln då. INGET brutet. Axeln, ryggen och bröstkorgen hade fått en rejäl smäll. Hade väl ont i strax över en månad. Gick på härliga tabletter. Polaren slog sig ju i huvudet och fick sy några stygn men inget av där heller. Dock så har han problem med nacken idag. Jag har inga men alls.

Så, allvarligt. Ha bälte. Det var 3 plusgrader och torrt på vägen.. FÖRUTOM just där i svängen. Jag körde 70, fick sladd med bakdäcken och voltade av vägen. Hade några dagar gamla vinterdäck. Sprillans nya alltså. Det är inte mycket som behövs!

Edit: Hade förresten bilen packad med backar fyllda med tomGLAS som skulle pantas. Hårda grejer.

Usch, aldrig kul när det kommer så där oväntat. Har hänt några gånger men fått kontroll.
Däremot var jag med om samma sak fast var väldigt ung då och det var min mor som körde när baken helt plötsligt släppte på våran då Hyundai Coupé, framhjulsdriven. Snurra runt några varv för att sen avsluta färden upp och ner i diket. Det gick bra för oss, jag fick inga skador, morsan fick några skärsår från splittret av glaset från förarsidan som gått sönder.
Som tur var det mycket snö så det dämpade nog allt.

Hade även just fått bältet på plats, höll på böka med den samtidigt som jag käka på min Jurassic Park glass.
Den försvann efteråt och jag han inte äta upp den...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk

Re: Körkorts relaterade frågor - Någon kunning person?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin

Den tredje är (Tror jag), hur skall man "stanna" bilen för att göra det så Miljövänligt som möjligt när man tvingas vänta på ett Långt tåg vid en järnvägskorsning? Skall man då helt enkelt lägga växeln i friläge, låta motorn gå i tomgång och dra åt parkeringsbromsen eller stänga av motorn eller något annat?

De menar inte hur man ska retardera inför själva korsningen då? Dvs att man ska motorbromsa och inte bara lägga växeln i friläge och använda färdbromsen.

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slayzor
En sak som hände mig är såhär:

Jag körde på en riksväg (Huvudled) och det var otroligt mycket trafik den dagen (det var sommar, precis i slutet på allas semestrar) och vi cruisar där på vägen i straxt över 90 km/h (följde trafikrytmen) och precis innan norra hallsberg-avfarten så kommer det en bil från en väg som kommer från min högra sida (de hade stoppplikt) som jag klipper rakt över förar-dörren. Föraren överlevde som tur var och ingen i min bil skadades. Hans förklaring till varför han körde även fast det kom mycket trafik från båda hållen vär #jag hade ju väntat så länge". Det roliga i denna berättelse var trots att jag hade ett 20-tal vittnen som sa att han körde rakt ut vid stopp-plikt så hade inte han gjort något fel eftersom han hade stått stilla i typ 2 minuter.
Min försäkring blev såklart dyrare samt att min bil fick åka in på verkstaden och jag var utan bil i 2 månader (och jag var tvungen att ha bil på det jobbet jag hade just då) så jag förlorade runt 45 000:- på att en bilist "hade stått så länge redan".

Påminner en aning om vad som hände en jag gick i skolan med men hennes olycka är lite extremare.
Hon körde längs en helt tom väg som var huvudeled och det står en bil och väntar på att köra ut. Den andra bilisten bestämmer sig för att köra ut precis när hon passerar och kör alltså in i sidan på hennes bil.

Spelar ju ingen roll hur bra man kör för man kan råka ut för skit ändå.
Man får inte lita på att andra gör det dom skall, men samtidigt måste man ju det till en viss del för att kunna fungera alls i trafiken. =(

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem

Re: Körkorts relaterade frågor - Någon kunning person?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin

Den tredje är (Tror jag), hur skall man "stanna" bilen för att göra det så Miljövänligt som möjligt när man tvingas vänta på ett Långt tåg vid en järnvägskorsning? Skall man då helt enkelt lägga växeln i friläge, låta motorn gå i tomgång och dra åt parkeringsbromsen eller stänga av motorn eller något annat?

Tack i förhand,
Sanazin

På körskolan där jag går fick jag reda på att man kan starta och stänga av motorn 30 ggr på en minut och ändå tjäna på de (rent bensin mässet).
Så ifall du komemr till en järnvägskorsning skall du stänga motorn (för exakt det exemplet tog vår lärare).