Permalänk
Medlem

Konstigt problem med minne.

Jag lämnar igång min dator över natten, har aldrig varit problem innan, några gånger har den varit igång 3 eller 4 dygn irad. Men iallfall, när jag kommer tillbaks till datorn nästa dag, så är den i "vilo läge". Jag rör på musen för att få fram XP. Men inget händer, "Den har väl hängt sig" tänkte jag och reseta datorn. Men samma sak då. Jag hör fläktarna gå igång och hårddiskarna varvar upp och inget annat händer inte ens biosen dyker upp. Skärmens "LED" är orange istället för grön.

Så jag börjar fifla med grafikkortet först men inget hjälper, sedan flyttar jag omkring mina minnen och tar ut ett av mina 4 st 512MB DDR400 PC3200 minnen. Då går datorn igång och windows startar. Fast när jag vill stänga av datorn i windows, genom att just välja "stänga av" så fick jag blue screen och datorn startades om, "Jaha?" tänkte jag.

Jag vill testa med mitt fjärde minne igen, men då dök problem nr 1 upp igen, svart skärm.... Så jag tar ut ännu ett minne istället, och lämnar totalt 2 st i datorn. Den startar igen...

Saken är den att jag nyligen köpt 2x512 minnen (typ en månad sedan), så jag testade med endast mina gamla minnen och endast mina nya minnen.

Med de gamla står det ungefär så här i biosen:

Memory 400 DDR Dual Channel 128 bit

Och med endast de nya minnen står det ungefär så här:

Memory DDR 333 SINGLE Channel 64 BIT

Vafan kan det vara? Det har funkat hur bra som helst tills idag... Jag hoppas någon läser detta långa inlägg och all hjälp jag kan få är jag väldigt tacksam över!

Tack för mig.

Permalänk
Medlem

Verkar vara problem med de nya minnena, om du inte av misstag råkade sätta dem i samma samma minneskanal.
De flesta Socket939-moderkort sänker automatiskt till DDR333 när en minneskanal fylls, och minnena i samma kanal är även en förklaring till single channel 64 bit.
Kör memtest med endast gamla resp nya minnet, www.memtest.org

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Jo det är sant, jag har ett Socket939-moderkort.

Jag körde memtest med gamla minnen, Och den körde alla testen 100% pass, sen starta testen om.... Så jag reseta datorn, kanske dumt? Men det stod inget ting i "loggen" eller någonstans om att det skulle ha blivit fel.

Sen när jag skulle köra med mina nya minnen så fick jag inte igång datorn alls. Inte ens biosen kom fram... Hur jag än satte i minnen (olika slots). Känns som dom är defekta eller något. Minnen är dock inte min starka sida....

Va tror du Hardware Guy?

EDIT: Okay, så jag testade endast 1 av de nya minnen åt taget, Det ena funkar hur bra som helst tydligen, men det andra ger mig bara en svart skärm... Även nu kör jag det det andra nya minnet med ett av mina gamla utan problem. Men så snabbt jag sätter in 3 minnen så blir det DDR 333 Single Channel 64-bit.