Permalänk
Medlem

Visar fel MHZ!!??

Har klockat min E6700 till 3,2

Xp samt andra program säger att proppen körs i 3,56

Ja.. En bild säger mer än 1000 ord..

- > http://imajr.com/info_157448

Sisoft Sandra säger även 3,56.

Varför?

Visa signatur

i7 3770k@4800mhz 16gb Gskill Ripjaws Gtx 690@1155

Permalänk

Re: Visar fel MHZ!!??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NyLLoW
Har klockat min E6700 till 3,2

Xp samt andra program säger att proppen körs i 3,56

Ja.. En bild säger mer än 1000 ord..

- > http://imajr.com/info_157448

Sisoft Sandra säger även 3,56.

Varför?

För att du har ställt ner multipeln från x10 till x9.

356MHz*10 = 3,56GHz
356MHz*9 = 3,204Ghz

Och så antar jag att det programmen förutsätter att du kör med max multipel.

Permalänk
Medlem

Hmm. De där låter ju bara skummt. Är programmen verkligen skriven så korkat?

Visa signatur

i7 3770k@4800mhz 16gb Gskill Ripjaws Gtx 690@1155

Permalänk
Avstängd

Det är inte deumt att skriva progarmkod så att den inte tar hänsyn till vilken multippel du har. För det innebär lite mera arbeta och de som överklockar är alltid medvetna om vilken frekvens de kör sina komponenter i.

Så varför skulle programmeraren ta detta i beräkningen?

För övrigt så skulle jag oroa mig om din processor ligger i 50*C idle.

Permalänk
Medlem

Hade kört Orthos vid tillfället.. Men jag har faktiskt temperatur problem :/ i load ligger tempen på 73*

Vilket är rätt saftigt..

Ändå kör jag med en thermalright 120 extreme
Förövrigt sitter detta i en Antec P180

Visa signatur

i7 3770k@4800mhz 16gb Gskill Ripjaws Gtx 690@1155

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NyLLoW
Hade kört Orthos vid tillfället.. Men jag har faktiskt temperatur problem :/ i load ligger tempen på 73*

Vilket är rätt saftigt..

Ändå kör jag med en thermalright 120 extreme
Förövrigt sitter detta i en Antec P180

Hur har du monterat kylaren och vilken kylpasta använde du?

VID 73*C så lär din processor inte bli särskillt långlivad, dessutom vilken vcore kör du på?

Permalänk
Medlem

har monterat kylaren så den blåser uppåt mot utsugsfläkten på P180.

AS5 användes på prollen..

Idle temp på 46*

Visa signatur

i7 3770k@4800mhz 16gb Gskill Ripjaws Gtx 690@1155

Permalänk
Avstängd

Om du har monterat kylaren rätt kontrollera att utan på prollen eller kylaren är konkav eller konvex.

Om du inte kan lösa problemet skulle jag rekomendera dig att klocka ned din processor då det inte är bra med så där höga temperaturer.

Jag har själv en e6600 klockad till 3,7 Ghz på 1.492 volt. Den är ca 52*C i full load. Så du måste ha något allvarligt problem.

Permalänk
Medlem

En lappning av processorn skulle kanske vara att föredra i detta fall. Men har aldrig gjort förut... Klart är iaf att kontakten mellan kylaren och prollen är kass för flänsen är ljummen när jag stresstestar prollen och tempen visar över 70*

Får fan inte till detta..

EVGA 680i E6700 @ 3.2

Visa signatur

i7 3770k@4800mhz 16gb Gskill Ripjaws Gtx 690@1155

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NyLLoW
En lappning av processorn skulle kanske vara att föredra i detta fall. Men har aldrig gjort förut... Klart är iaf att kontakten mellan kylaren och prollen är kass för flänsen är ljummen när jag stresstestar prollen och tempen visar över 70*

Får fan inte till detta..

EVGA 680i E6700 @ 3.2

Det är inte onormalt om du har en fläkt som blåser på kylaren. Stäng av fläkten och se om kylaren blir het att ta på. Men var försiktig då du absolut inte får göra detta för länge då det kan leda till ännu högre temperaturer.

Men det kan även vara så att du har haft otur och fått en prolle som helt enkelt klockar skitdåligt.

Vad har du för stepping och spänning(volt) till processorn?

Permalänk
Medlem

Om du tittar på länken : http://imajr.com/info_157448

Så ser du de du vill veta på Cpu-Z

Visa signatur

i7 3770k@4800mhz 16gb Gskill Ripjaws Gtx 690@1155

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NyLLoW
Om du tittar på länken : http://imajr.com/info_157448

Så ser du de du vill veta på Cpu-Z

Den brukar klocka hyffsat bra så frågan är övervoltar ditt moderkort? För cpu-z är inte alltid att lita på angående volt till processorn.

Annars är det helt enkelt så att du helt enkelt har problem med kontakten mellan kylaren och prollen.

Permalänk

Testa:Ta bort kyllaren och torka bort kylpastan, smeta på med kylpasta igen, och sen drar du ått kylaren rätt så hårt, då ska det nog bli bra kontakt mellan kyllare och processor!!!

Permalänk
Medlem

Njae.. gjorde de 3 gånger med min förra kylare på samma system. "Cooler Master Gemin II". Och gav till slut upp. Så är mer inne på de här med lappning av proppen :/.

Visa signatur

i7 3770k@4800mhz 16gb Gskill Ripjaws Gtx 690@1155

Permalänk
Medlem

Runt 70 i load är inga stora broblem...

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NyLLoW
Njae.. gjorde de 3 gånger med min förra kylare på samma system. "Cooler Master Gemin II". Och gav till slut upp. Så är mer inne på de här med lappning av proppen :/.

Lägg någonting som du vet har en helt jämn yta på din propp t.ex. en riktigt bra linjal och kontrollera om den är konkav eller konvex gör sedan samma sak på kylarens kontaktyta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SmOOthy
Runt 70 i load är inga stora broblem...

Jag skulle säga att det är ett relativt stort problem då intel har specificerat c2d propparna till 61*C.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr. d00d

Jag skulle säga att det är ett relativt stort problem då intel har specificerat c2d propparna till 61*C.

Jag skulle vilja se lite info om det påståendet.

Permalänk

Men kollar ni rätt temp? Intels tekniska dokumentation om olika sensorer och deras relevans är kass men 61 är "maximum case temperature at the maximum Thermal Design Power (TDP)" och dom rekommenderar att man mäter den vid den integrerade heatspreaderns center.

Edit, deras info är säkert grym om man orkar läsa all dokumentation