Permalänk
Medlem

Znote 3415W vs 2425W

Funderar på någon av dessa datorer! Vilken skulle ni ta och vart skulle ni köpa den? Varför? Blir dessa konfigurationer bra eller någon som har bättre förslag? Kanske är bättre att ta 1,8 Ghz med tanke på värmen??

Någon som har någon av dessa datorer?

-------------------------------------------------------------------------------------
Znote 3415W - 8600M GT

100316 15.4" WXGA med Crystal clear teknologi (3415W)
120626 2.00 GHz Intel® Core™2 Duo T7300 800MHz
140020 100GB 7200rpm 8 MB Cache SATA Hitachi
130121 2048MB PC5300 667MHz DDR2 (2x1024)
150123 DVD-RW Dual Layer (passar 6X1x o. 2x15 )
250317 High Performance 9 Cell (2x14W) 80% längre batteritid
170086 SE tangentbord (2x25)
200200 Inget (jag står själv för inst., support, uppd. av OS)
260029 Intel® PRO/Wireless 4965AGN 300Mbit
270010 Inbyggt Bluetooth
300203 1 års garanti (36 mån. reklamationsrätt)
300000 Znote 2 års 10K All-risk Total m/Tyveri

Pris: 13.010,59 kr=Zeptoexperten 15.070,71 kr=Zepto

------------------------------------------------------------------------------------
Zepto Znote 2425W nVidia Geforce Go 7600 256MB graphics

100271 15.4" WXGA+ Crystal Clear (2425Wx)
120622 2.00 GHz Intel® Core™2 Duo T7200 4MB
140020 100GB 7200rpm 8 MB Cache SATA Hitachi
130131 2048MB (2x1024) DDR2 800/PC6400 SODIMM
150123 DVD-RW Dual Layer (passar 6X1x o. 2x15 )
250317 High Performance 9 Cell (2x25W) 70% längre batteritid
170086 SE tangentbord (2x25)
200200 Inget (jag står själv för inst., support, uppd. av OS)
260025 Intel® PRO/Wireless 3945ABG 54Mbit
270014 Inbyggt Bluetooth (2x25)
300203 1 års garanti (36 mån. reklamationsrätt)
300001 Znote 2 års 12,5K All-risk Total m/Tyver 1.347,06 kr

Pris: 13.984,26 kr=Zeptoexperten 14.852,82 kr=Zepto
-----------------------------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

3415W.. den är ju bara billigare och bättre som jag ser det, mycket bättre grafikkort, processor och wireless.. iom Santa rosa..

jag har för övrigt snart en 3415W med snarlik konfiguration.. bara 2.2ghz processor istället, men det är bara för att det är jag (mindrevärdes komplex angående processorer ^^)

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk

Zepto kanske inte känns så tryggt. Kassalikviditet på 28% upplyste en annan person i en annan tråd att företaget hade i senaste bokslutet.

Sen är jag nyfiken vad du skall ha din bärbara till. Enklare att gå råd då.

Permalänk
Medlem

Reoshi kan du säga till när du fått din 3415 och säga vad du tycker?

Jag vill kunna ha datorn till allt möjligt! Ska ha den istället för en stationär dator! Möjligheterna ska finnas!

Permalänk
Medlem

Min 3415 kommer nog inte förens i nästa vecka, men jag ska gladerligen skriva en utförlig recension.. Men kan slänga in lite 'first impression' direkt jag fått den och fixat OS..

Jag skaffade även min för att på ett så likvärdigt sätt som möjligt ersätta en stationär..

Tänker du på att köpa en zepto skulle jag rekommendera att du läser igenom det som finns här på forumet om zepto, lika bra när det finns info så lätt tillgängligt

Sedan vet jag inte, någon här på forat kanske redan fått sin 3415!
Även jag är intresserad av lite info på den fronten så ös på

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Medlem

Jadå har läst allt jag hittat!

Men har tyvärr blivit lite orolig över värmeproblem som en del skriver om och även nu konkursrisken om jag förstått det hela rätt??

Permalänk
Medlem

Konkursrisken vet jag inget om egentligen, men jag känner mig ganska lungn, kanske pga min okunskap.. Menmen..
Vet inte om du hittat men jag länkar en recension och ett test av grafkortet, dock på en annan modell, men det är ganska irrelevant.

http://translate.google.com/translate?u=http%3A%2F%2Ftechzone...
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=122876

Värmeproblem med 3415W? tror jag missat det..

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av precenth
Jadå har läst allt jag hittat!

Men har tyvärr blivit lite orolig över värmeproblem som en del skriver om och även nu konkursrisken om jag förstått det hela rätt??

Det finns många bolag som drivs på marginalerna i många år, så de är inte ensamma i sin sits med kassalikviditet. Ägarna kan alltid skjuta till eget kapital, men att låna tycks de inte kunna göra med den kassalikviditet.
Någon som minns DiBoss? Platta TV-apparater som var billiga med bra specar. Vet en hel del som köpte ifrån dem. Dock höll det inte trotts duktiga entreprenörer.
Jag brukar inte köpa saker ifrån företag som har erbjudanden som är för bra i jämförelse med konkurrenterna. Sen att de sätter ihop datorerna i högkostnadslandet Danmark känns med "underligt".

Permalänk
Medlem

Nej det var nog inte värmeproblem på 3415 jag läst om utan andra modeller.

Blev lite fundersam pga att det är såpass mycket Prestanda i en liten låda så kanske det kan vara problem även i 3415.

Har ingen aning det var bara en fundering

Är det tv-tuner i 3415??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av precenth

Är det tv-tuner i 3415??

Vad jag vet är det inte någon tuner. Dock fanns det som tillval på föregångare till 6625 vill jag minnas men tror det är borttaget.

Visa signatur

Gigabyte GA-965P-DS3 l E6300 l Corsair TWIN2X 6400 l Scythe Ninja l XFX 7900GT l WD Raptor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perrki
Vad jag vet är det inte någon tuner. Dock fanns det som tillval på föregångare till 6625 vill jag minnas men tror det är borttaget.

på följande sida står det "TV-Tuner Integrated TV-tuner (optional)"
http://www.zepto.dk/Files/15_3415W_datasheet_1.0_ENG.pdf

Permalänk
Medlem

Har också sett det men optional betyder ju typ valfri! Så vart väljer man det isåna fall eller finns det redan??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av precenth
Har också sett det men optional betyder ju typ valfri! Så vart väljer man det isåna fall eller finns det redan??

Eftersom det står optional även på bluetooth som är integrerat, åtminstone från zeptoexperten, så antar jag att den även har en inbyggd tv-tuner... maila annars och fråga och skriv svaret här, skulle vara intressant att veta.

Permalänk
Medlem

Jag skulle dock tippa på att dem varken har det som möjlighet eller integrerat längre.. Men det är ju lika bra att få den infon från zepto.

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reoshi
Jag skulle dock tippa på att dem varken har det som möjlighet eller integrerat längre.. Men det är ju lika bra att få den infon från zepto.

Instämmer, tror att det skulle visats tydligare om man kunnat få det.

Visa signatur

Gigabyte GA-965P-DS3 l E6300 l Corsair TWIN2X 6400 l Scythe Ninja l XFX 7900GT l WD Raptor

Permalänk
Medlem

Är det någon som har en Zepto dator så säg till!!!!

Permalänk
Medlem

Jag fick min Znote 3415W idag!, ska skriva lite info om den snart men jag hade tänkt att installera xp pro på den, men så visas det att det inte finns några drivisar än till den, och lär inte komma på ett tag, så jag får fixa vista o testa med det. Men kommer nog inte att kunna skriva om den så mycket förren på onsdag för att jag ska hjälpa farsan nästan hela tisdagen :).

Visa signatur

Visit my online portfolio at http://www.myhaven.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adlez
Jag fick min Znote 3415W idag!, ska skriva lite info om den snart men jag hade tänkt att installera xp pro på den, men så visas det att det inte finns några drivisar än till den, och lär inte komma på ett tag, så jag får fixa vista o testa med det. Men kommer nog inte att kunna skriva om den så mycket förren på onsdag för att jag ska hjälpa farsan nästan hela tisdagen :).

du kan ju skriva lite om den idag
första intryck å sånt

Permalänk
Medlem

Ok, mitt första intryck är mycket bra, jag gillar utseendet på den, locket är glittrig blanksvart..trodde att glitter skulle vara fult först men när jag fick se det i verkligheten var det snyggt. Tangentbordet trycks ner lite i den vänstra delen när man skriver, men inget jag stör mig på. det är så gott som det enda jag kan berätta för tillfället :D.

Visa signatur

Visit my online portfolio at http://www.myhaven.se/

Permalänk
Medlem

*avis avis avis*

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Medlem

Är nyfiken

Skriv gärna hur leverans och kontakten med Zepto mm fungerade? Vart köpte du den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av precenth
Är det någon som har en Zepto dator så säg till!!!!

Finns flera på forumt som har Zepto, bl.a. jag

Har inte haft några problem alls och mycket bra personal, som jag stött på i alla fall

Den som snackar om konkursrisk tror jag inte mycket på. De siffrorna den personen hänvisar till är från Zepto AB som inte finns längre då dom köptes av danska Zepto för ett tag sedan. Zepto kommer nog vara väldigt välkänt om 1-2 år med tanke på hur snabbt dom växer just nu

Permalänk
Medlem

Trots mina relativa okunnighet håller jag med Insats angående konkursrisken, jag tycker det känns som ett företag som kommer växa snabbt och bli stort..
Tycker inte dem verkar hotade av konkurs, och som sagt verkar dem mer välkända i andra länder, speciellt danmark..

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Medlem

själv så hoppas jag få min på onsdag eller torsdag, skall försöka rota fram ett kollinr (fick du något adlez?) så man kan spåra den på vägen.

ang. drivarna borde det väl finnas drivar till grejjerna? zepto kommer väl inte med xp drivar, dom skickar ju bara med till vista och säljer endast datorn med vista?

ta reda på vad chippen heter och sök på det istället, borde nog finnas. tror inte någon tillverkar chip och sedan inte släpper några drivrutiner till dom, vore ju helt sinnes.

tv-tuner går att välja till hos zepto.dk, brydde mig inte att fråga om det när jag beställde då jag inte ville ha någon ändå.

tänkte köra Ubuntu + XP på min burk, dock inte bestämt mig vad jag skall dra in först. men ska bli kul hursomhelst

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Finns flera på forumt som har Zepto, bl.a. jag

Har inte haft några problem alls och mycket bra personal, som jag stött på i alla fall

Den som snackar om konkursrisk tror jag inte mycket på. De siffrorna den personen hänvisar till är från Zepto AB som inte finns längre då dom köptes av danska Zepto för ett tag sedan. Zepto kommer nog vara väldigt välkänt om 1-2 år med tanke på hur snabbt dom växer just nu

De har ju talat om att de kommer växa i sverige under många år.

Danska bolaget köpte det svenska med allt vad det innebär. Dvs de får ju med sig alla kostnader och den dåliga kassalikviditeten. Att ligga under 50% är krävande och förutsätter att ägarna har kapital att pumpa in.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reoshi
Trots mina relativa okunnighet håller jag med Insats angående konkursrisken, jag tycker det känns som ett företag som kommer växa snabbt och bli stort..
Tycker inte dem verkar hotade av konkurs, och som sagt verkar dem mer välkända i andra länder, speciellt danmark..

Det danska bolaget har ju köpt det svenska vad jag kan förstå. Om de sen väljer att köra konkurs på den svenska delen eller fylla det med nytt kapital är ju frågan. Den dåliga kassalikviditeten försvinner ju inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhtml-geek
De har ju talat om att de kommer växa i sverige under många år.

Danska bolaget köpte det svenska med allt vad det innebär. Dvs de får ju med sig alla kostnader och den dåliga kassalikviditeten. Att ligga under 50% är krävande och förutsätter att ägarna har kapital att pumpa in.

Det danska bolaget har ju köpt det svenska vad jag kan förstå. Om de sen väljer att köra konkurs på den svenska delen eller fylla det med nytt kapital är ju frågan. Den dåliga kassalikviditeten försvinner ju inte.

Jag vet inte riktigt om jag hänger med på din oro om jag ska vara helt ärlig. Danska zepto är väletablerat. Jag tror inte dom skulle riskera att svärta sitt rykte i sverige eftersom det kan minska deras framfart ganska avsevärt. Och som jag förstått det så är de svenska kunderna inte längre kunder hos "Zepto computers AB" utan är kunder hos danska zepto. Är inte säker, men så framgår det för mig i alla fall..
Zepto är för övrigt på Track-1 status hos Intel, så alla chip-tillverkare å så verkar ju lita på dom. Inventec tillverkar majoriteten av deras datorer (de övriga är Compal), och det är dom som även tillverkar åt t.ex. asus, dell och andra stormärken.

Min gissning är att svenskar för ett par år sedan startade franchising åt Zepto, i Sverige, som inte gått särskilt bra. Kanske pga dålig marknadsföring el. dyl. Men Zepto växer och bestämde sig väl för att "köpa tillbaka" kundbasen från svenska Zepto, som du säger, kanske är/var konkurshotat. Förmodligen för en billig peng då om det gick dåligt för dom.

För övrigt verkar dom ha stor tillit till Zepto i danmark. Min bror pluggar i köpenhamn och nästan alla danskar han pluggar med har Zepto. Det är lika välkänt som dell där som jag har förstått det

Permalänk
Medlem

Om jag har förstått det hela rätt! Så kan man inte köra XP på Zeptos 3415?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av precenth
Om jag har förstått det hela rätt! Så kan man inte köra XP på Zeptos 3415?

Jodå. Står i produktbladet att den stödjer XP. Däremot medföljer det endast drivrutiner för Vista.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av precenth
Om jag har förstått det hela rätt! Så kan man inte köra XP på Zeptos 3415?

Jo det är nog inga problem. Dock får du inga drivrutiner till XP med när du köper datorn om jag förstått saken rätt. Men det är ju inga problem att vaska fram.

Chipset: intel.com
Nvidia drivisar: laptopvideo2go.com

osv.osv.

När jag skaffade min 6214W med Vista, hade Zepto typ inga Vista x64 drivisar på sin hemsida, men det går alltid att fixa från respektive tillverkares hemsida. T.ex är minneskortsläsaren från Texas instruments, och drivrutinerna till den fick jag från nån Acer-dators hemsida som hade samma minneskortsläsare i sig. Chipset drivisar hittar du på intels hemsida, osv. Sånt är aldrig något problem som sagt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Jag vet inte riktigt om jag hänger med på din oro om jag ska vara helt ärlig. Danska zepto är väletablerat. Jag tror inte dom skulle riskera att svärta sitt rykte i sverige eftersom det kan minska deras framfart ganska avsevärt. Och som jag förstått det så är de svenska kunderna inte längre kunder hos "Zepto computers AB" utan är kunder hos danska zepto. Är inte säker, men så framgår det för mig i alla fall..
Zepto är för övrigt på Track-1 status hos Intel, så alla chip-tillverkare å så verkar ju lita på dom. Inventec tillverkar majoriteten av deras datorer (de övriga är Compal), och det är dom som även tillverkar åt t.ex. asus, dell och andra stormärken.

Min gissning är att svenskar för ett par år sedan startade franchising åt Zepto, i Sverige, som inte gått särskilt bra. Kanske pga dålig marknadsföring el. dyl. Men Zepto växer och bestämde sig väl för att "köpa tillbaka" kundbasen från svenska Zepto, som du säger, kanske är/var konkurshotat. Förmodligen för en billig peng då om det gick dåligt för dom.

För övrigt verkar dom ha stor tillit till Zepto i danmark. Min bror pluggar i köpenhamn och nästan alla danskar han pluggar med har Zepto. Det är lika välkänt som dell där som jag har förstått det

Så enkelt är det ju inte om jag förstår saken rätt.

Köper du ett bolag med dålig kassalikviditet så betyder det ju att det följer med till det köpande bolaget.

Skall vi börja räkna upp alla bolag som varit i samma sits i sverige och som gått i konkurs kan listan bli lång. DiBoss är de senaste i raden av bolag som fortfarande lever kvar utomlands medans för kunderna i sverige finns det idag ingen garantiservice. De är helt utlämnade.

Så jag skulle vilja se vad kassalikviditeten är hos Zepto danmark innan jag hade slappnat av. Jag skulle i dagsläget inte ens tänka på att köpa ifrån ett bolag med så dålig information.

Att stänga det svenska bolaget som har urusell kassalikviditet brukar vara ett tydligt tecken på att något inte står rätt till. Garantiåtgärder kostar och vad är enklare än att bli av med de kraven?