Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av buck
Du ser lite moloken ut på bilden

En god vän till mig som låg inne som Radiolänk-gruppchef 04-05, de ryckte mycket riktigt också ut skarpt till Gudrun. Det kanske är någon du känner till?

Hehe, det är mycket möjligt. Jag låg i 32 pluton iaf, OLANDS KOMPANI!!

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Fler som nyss är hemkomna från slutövningen i Skåne och kan bjussa på lite bilder? Skulle vara kul att se

Här har vi just säkrat ett hus som tagit emot smuggelgods via vattnet i Ravlunda.

Permalänk
Medlem

*Brrr* Kommer aldrig begripa mig på vapen och krigs fettischister.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olegh
*Brrr* Kommer aldrig begripa mig på vapen och krigs fettischister.

Inte direkt nån adrenalin-pundare antar jag? Det handlar ju inte direkt om hur coolt det är att kriga. Snarare stolthet. Man är stolt över att kunna försvara sitt land och även se hur bra man presterar i tuffa förhållanden och uppdrag.

När det gäller vapen så handlar det mest om adrenalin. Det är kul att spränga saker i luften, mosa grejer med stora fordon, eller smula sönder en mur med en kulspruta. Man fantiserar ju inte direkt om att få spränga en människa i småbitar eller dylikt.

Personligen så håller jag mig igång med paintball istället nu efter lumpen. Det är en helt sjuk adrenalin-kick man får varje gång man springer ut på fältet med ett gäng polare och ska mörsa ner motståndarlaget. Samma nöje, fast med annan utrustning.

Så ser jag på det iaf.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av armis
Fler som nyss är hemkomna från slutövningen i Skåne och kan bjussa på lite bilder? Skulle vara kul att se

Har inte med mig kameran hem, annars hade det säkert funnits någon bild att visa upp. Även om jag inte fick vara med om så mycket action.

Permalänk
Medlem

Har inget emot "lumpen-snack", så länge det inte kommer till vem som hade det värst", vilken utbildning som är tuffast osv. osv.
Det är så äckligt macho och barnsligt att jag mår illa, gå in på toaletten, mät penisarna and get it over with typ.

Som TUR är, så fann jag inget sånt i denna tråden - istället massa intressanta berättelser osv. från medlemmarna.
Tack för en bra läsning

Visa signatur

skjut inte upp något till morgondagen som du kan få någon annan att göra redan idag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daviden
Har inget emot "lumpen-snack", så länge det inte kommer till vem som hade det värst", vilken utbildning som är tuffast osv. osv.
Det är så äckligt macho och barnsligt att jag mår illa, gå in på toaletten, mät penisarna and get it over with typ.

Som TUR är, så fann jag inget sånt i denna tråden - istället massa intressanta berättelser osv. från medlemmarna.
Tack för en bra läsning

Något man lärt sig är dock att aldrig dra upp lumpen på en fest. För de som gjort lumpen (alltid killar) så är det kul och man kan sitta en hel kväll och bara snacka, men när festen är över så går man hem själv utan att ha pratat med fler är kanske 3 personer och undrar vafan man gjort hela kvällen

Visa signatur

yes, ill take this teddy bear, this ruler, this piece of string and this cardboard box. mmmmmmm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av buck
Något man lärt sig är dock att aldrig dra upp lumpen på en fest. För de som gjort lumpen (alltid killar) så är det kul och man kan sitta en hel kväll och bara snacka, men när festen är över så går man hem själv utan att ha pratat med fler är kanske 3 personer och undrar vafan man gjort hela kvällen

hhahaha så sant så. Känner igen mig alltför väl där

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av buck
Något man lärt sig är dock att aldrig dra upp lumpen på en fest. För de som gjort lumpen (alltid killar) så är det kul och man kan sitta en hel kväll och bara snacka, men när festen är över så går man hem själv utan att ha pratat med fler är kanske 3 personer och undrar vafan man gjort hela kvällen

Anledningen till varför jag aldrig säger ett ord om lumpen utanför närmaste kompiskretsen. Lyckas det komma ut att jag ligger inne så slutar det alltid sådär.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av buck
Såg just din post i bild-tråden. Du råkade inte ligga på F21 under 2006 och satt i fbs-staben under övningarna!?

Det stämmer. Vem är du då? Svara gärna via PM så vi inte spammar sönder en för övrigt riktigt bra tråd.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Billy Bob
Näe stabsassistent =/ Är inte hundra på vad det innebär dock, men det låter ju lagom skoj.

Jag låg inne som stabsgruppchef, utan stabsgrupp så man kan nog likna min tjänst vid en stabsass där jag satt i staben tillsammans med plutonchefen (plutch) och stf plutch i flygbassäk-staben. Mitt jobb var att tillsammans med de andra stabsgruppcheferna hela tiden ha koll på läget. Frågor som vi kunde få och som det alltid, alltid, alltid krävdes ett svar på var:
Var är och vad gör alla åtta grupper (två plutoner)? Vilka grupper har vilket/vilka fordon (minibuss/pansarterrängbil)? Hur är drivmedels statusen på fordonen? Hur mycket har hundarna arbetat? Vilken materiel börjar ta slut och det omfattade allt från toapapper och tändstickor till ved, vilket innebar att jag fick inventera plutonsförrådet ungefär varannan dag. Eventuella brister anmälde jag först till plutonchefen varvid har beordrade mig att samverka med underhållspluton och hämta ut materielen eller beställa den från flottiljen. Kommunikationsmedlet som användes var framför allt radio (ra180), men till viss del även telefon (dect och tråd) och e-post.
Hur staben ser ut beror väldigt mycket på var man är. Under mitt utbildningsår så var utbildningen väldigt mycket inriktat mot internationell tjänst i allmänhet och FS13 och Afghanistan i synnerhet vilket innebar att staben var ett stort tältkomplex bestående av flera stycken sjukvårdstält där det fanns en mittgång med olika plutonsstaber på vardera sida. Det var riktigt kul och bra att det därigenom blev väldigt lätt för mig i staben att göra "studiebesök"/samverka med de andra plutonerna inom min beslutsram. Ett exempel var när vi behövde en usb-kabel för att överföra bilder från patrullkameran till laptopen gick jag till ledningspluton och bad snällt om att få låna en kabel varvid en löjtnant lånade ut sin privata.
Sen ledde detta även till att olika plutonskiosker öppnades, men det är en helt annan historia

Såhär efteråt ser jag tillbaka på min tid i staben med blandning. Jag ogillade min plutch attityd mot mig som vpl, men var ändå tillräckligt professionell för att det inte nämnvärt störde samarbetet. Många bajsmackor fick vi stabsgrpch såsom att hämta mat till befälen, men det innebar också att jag hämtade mat till mina vpl-kollegor i plutstaben och vice versa. Som stabsgruppchefer var vår uppgift helt enkelt att underlätta för plutonsbefälen att ta korrekta beslut, oavsett om det innebar att alltid ha koll på läget eller att koka kaffe, men även att se till att gruppcheferna som besökte staben för ordergivning eller inlämnande av patrullrapport hade något varmt att dricka och någon macka att äta.
Staben skulle bemannas dygnet runt och det innebar att man kunde gå på sitt pass kl 2300 och i värsta fall inte gå av förren 1100. Det var nästan alltid runt +20 grader i staben trots att utomhus temperaturen ibland kröp ner under -25. Nattetid var det (tyvärr) alltid händelselöst, men dagtid kunde flera grupper stöta på problem samtidigt och då gällde det att tempoväxla.

Förmågor som jag anser är bra att ha i staben är: noggrannhet, förmåga att tempoväxla, vara intresserad och motiverad att göra ett bra jobb, kunna ta kritik, vara stresstålig och kunna hålla många bollar i luften samt inte minst vilka lösa tilldelade uppgifter.

Visa signatur

Tjo Göingar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av armis
Fler som nyss är hemkomna från slutövningen i Skåne och kan bjussa på lite bilder? Skulle vara kul att se

http://farm2.static.flickr.com/1071/531391634_51f9e8e67e.jpg

Här har vi just säkrat ett hus som tagit emot smuggelgods via vattnet i Ravlunda.

Vad är det som ligger på frampansaret? Är det en jättemina eller ett brunslock? Kan inte komma på att jag sett något sådant förut? Ingenting jag någonsin lade på min vagn iaf.

Visa signatur

Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opatagio
Det bästa är om du kan få ett plutonsbefäl som inser att även stabass. behöver träna strid. Då kan det bli jäkligt roligt. Varva teori med strid. Sedan så ja, det finns en del brudar där men jag tror flygvapnet får in ännu mer brudar.

Javisst! Det hände mig, var Stabsass på S1 och fick Kn Almgård som PlutCh. Han var gammal stridspitt från P10 Strängnäs så vi fick kriga som bara attan. Man fick det bästa från två världar, dels kriga och dels styra andras krigande. Hur bra som helst!

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk
Medlem

@ Linux Lover: Låg du inne 2006 på F17?

@Big_PHat: Då blir värnplikten jäkligt rolig. Strid är det som jag saknat mest sedan muck. Känslan av den totala adrenalinkicken när man plöjer genom rum för rum och skogsdunge för skogsdunge är underbar. När det kommer stridspaus på 5-10 minuter så ser man att pipan börjar få en blåtonad färg..... ladda på mer kulor i magasinen... kontrollera utrustning och sedan iväg igen. Saknar det oerhört mycket faktiskt.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linux Lover
Det stämmer. Vem är du då? Svara gärna via PM så vi inte spammar sönder en för övrigt riktigt bra tråd.

Tänkte ta det i pm, men å andra sidan kan det vara kul för andra att läsa också.

Låg som gruppchef i just ledningspluton så vi hade nog med varandra att göra vid ett par tillfällen i alla fall. Var t.ex min grupp som drog in alla tele/fax/nätverks-kablar i hela stabsgrupperingen som du jobbade i. Intressant att du var stabsgruppchef, jag trodde ni var stridande alla i plutonen och att ni turades om eller lottade vilka som satt i staben (det var så det gick till på uh-pluton).

Jag söker samband med plutonchefen;

Våran fina skylt in till plutonsstaben;

Visa signatur

yes, ill take this teddy bear, this ruler, this piece of string and this cardboard box. mmmmmmm

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av buck
Tänkte ta det i pm, men å andra sidan kan det vara kul för andra att läsa också.

Låg som gruppchef i just ledningspluton så vi hade nog med varandra att göra vid ett par tillfällen i alla fall. Var t.ex min grupp som drog in alla tele/fax/nätverks-kablar i hela stabsgrupperingen som du jobbade i. Intressant att du var stabsgruppchef, jag trodde ni var stridande alla i plutonen och att ni turades om eller lottade vilka som satt i staben (det var så det gick till på uh-pluton).

Jag söker samband med plutonchefen;
http://buck.mine.nu/DSC_0326_srgb-2.jpg

Våran fina skylt in till plutonsstaben;
http://buck.mine.nu/Dscf1349-2.jpg

Vi överlämnade en stulen skylt till vår kompaniledning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prizephitah
Vad är det som ligger på frampansaret? Är det en jättemina eller ett brunslock? Kan inte komma på att jag sett något sådant förut? Ingenting jag någonsin lade på min vagn iaf.

Det är ett bärhjul, de har en förmåga att gå sönder när man kör länga sträckor på landsväg. Minorna sitter fastspända bak på vagnen i stegen upp på chassit.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av armis
Det är ett bärhjul, de har en förmåga att gå sönder när man kör länga sträckor på landsväg. Minorna sitter fastspända bak på vagnen i stegen upp på chassit.

Ahh.. nu ser jag. Jo de var jävliga. Tror jag bytte ca 20st totalt. Visserligen så var inte alla på min vagn. Fast vi lät trossen ta hand om bärhjulen, men det är ju ingen dum ide med lite extra pansar (även om det är aluminium )

Visa signatur

Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker.

Permalänk
Medlem

Ingen som gjorde lumpen på en Stridsvagn 122 ?

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem

Fan mindre än två veckor kvar, ni kommer nog inte se mycket av mig på sistone...
Kanske kan man smuggla med sig laptopen till logementet^^

Permalänk
Medlem

Oli, vart och vad rycker du in som? Brukar inte vara problem med att ta med laptop, däremot kan internetuppkoppling vara lite mer problem med (såvida du inte lyckas smussla till dig nyckeln till server/router-rummet och sitta där inne.... vilket har hänt ).

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
Gjorde lumpen i Boden 03-04. Har nyss gått med i hemvärnet också (Elfsborgsgruppen), väntar fortfarande på att få hämta ut min utrustning dock och göra introduktionsutbildningen.

Gjorde lumpen samtidigt, på artilleri. 7:E komp.

Annars så jagar jag, har pysslat med skytte av diverse slag (pistol/gevär)
Hemvärnet är jag med i, men kan inte påstå att jag är aktiv.

Roligaste bössan - "Elefantstutsare" kaliber 50, kommer inte ihåg märket. men det kändes i 1 vecka efteråt.

Pistol - 44 Magnum och Desert Eagle var lite småtuffa

Var och sköt lerduvor igår =P

Visa signatur

:: Hell was build for heroes ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av buck
Nån som har provat prova AK5C eller AK5C-F? Ryktas att NBG ska få ut AK5C men jag gissar att de prioriteras till vagnpersonal som har det trångt osv. men man kan ju hoppas att det hinner ut till alla förband

http://www.ledningsregementet.mil.se/images/local/uk_skjut.jp...

Jag var med i den plutonen värnpliktiga i år som var dem första värnpliktiga som fick skjuta Ak5C, dock med rödpunksiktet från ak4 pg att de riktiga inte var klara för leverans.

Riktigt bra vapen, vi köre tävlingar då vi satte upp ballonger runt huvudet på måltavlan och man skulle skjuta alla skott i huvudet och om man träffa en ballong fick man -poäng

Dessutom har jag fått en en egen ak5c i Nordic Battle Group, vet inte riktit vad den ska heta än men jag kommer på något bra namn snart

btw: ksp58 är = <3 . Bara att kräma på så att säga

Visa signatur

Järn 9:an

Permalänk
Medlem

Vi fick skjuta ksp58 under en fsu vecka, kommer ihåg min löjtnants ord än idag. "Åsså vrider vi tryckregulatorn till lägsta varvtalet för det låter so gött, vi ska inte skjuta snabbt som i kånter-strajk, tänk på mejtrix när ni skjuter grabbar."

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

http://youtube.com/watch?v=JwNa5hcZY3E

Tror vi sköt lite mer per man där

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linux Lover
Inte för att skryta eller så (...) men i dag har jag skjutit 300 st 7,62 prj med KSP58B. Skatteåterbäring om något. Har fortfarande svårt att ligga på mage, utan att gå in på detaljer ;). Det var riktigt maffigt när två st sprutor spelade i takt. Den duetten kan jag gärna lyssna på oftare och längre. I går tillbringade jag dagen genom att repetera skyddsvaktsutbildningen. Teori + -prov på förmiddagen och praktik samt praktiskt skjutprov på eftermiddagen (Halt!!! , Halt eller jag skjuter skarpt!!!!!, (Varningsskott), (Verkanseld nedanför midjan)). Sammanfattningsvis har jag haft en helt okej helg
Jag har alltså ett kontrakt med kanonklubben. Förutom vanliga Hemvärnet finns det något som heter HvUnd det är underrättelseförband inom hemvärnet som har till uppgift att inhämta information t.ex. genom spaning från observationsplats. För några veckor sedan var jag till Merkenäs och deltog som stf grpch på en sådan övning. Det var riktigt givande och framför allt väldigt kul. I korthet så upprättade vi förläggning i tält 12 och byggde en observationsplats (o-plats). På o-platsen hade vi kikare och radio, i syfte att kunna ge så beskrivande rapporter som möjligt till staben. Eftersom övningen genomfördes mitt under skotersäsongen blev det en hel del rapporter om skotrar. O-platsen bemannades dygnet runt - det var en utmaning att obsa (observera) mellan kl 03-04 efter att bara ha sovit några timmar innan, men det är utmaningen som lockar.
Överlag tycker jag att stämningen inom frivilligförsvaret är riktigt bra, det finns sällan något jag utan det är nästan alltid vi. Man bor, lever och verkar som en grupp och kommer därför varandra nära, inte långt ifrån lika nära som under GU (grundutbildningen = värnplikten).
Innan jag ryckte in i lumpen var jag med i Hemvärnsungdom och FBU-ungdom (numera Försvarsutbildarna Ungdom). Det är organisationer som man kan gå med i efter att man fyllt 15 år. Inom ungdomsverksamheten får deltagarna förenklat lära sig en "light"-version av lumpen minus strid, dock för viss stridsutbildning genomföras för de som fyllt 18 år, men det får inte vara ett huvudinslag i verksamheten. På I19:s hemsida finns ett reportage från en nyligen genomförd Ungdomsjägarövning i Kiruna.

Om ni har någon fråga om ungdomsverksamheten, Försvarsutbildarna eller Hemvärnet - skicka ett PM.

Visa signatur

/////Beeos (!)

Permalänk

Nån här som har skjutit med Automatgevär 90 (Barrett M82A1)?
Är dom ens i bruk fortfarande?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
Nån här som har skjutit med Automatgevär 90 (Barrett M82A1)?
Är dom ens i bruk fortfarande?

Far min har skjutit med den och han tyckte inte om den. PSG90 är bättre.

http://www.soldf.com/ag90.html

Här finns det information om vapnet, och det verkar finnas i bruk.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Kanske inte så praktiskt vapen... Ser ju onekligen ganska brutalt ut, är väl egentligen inte gjort för att skjuta mot människor.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
Kanske inte så praktiskt vapen... Ser ju onekligen ganska brutalt ut, är väl egentligen inte gjort för att skjuta mot människor.

Att det inte är praktiskt spelar nog inte så stor roll. Är ju i princip gjort för att skjutas liggande. Jänkarna använder den för att skjuta folk med. Det jag tror far inte tyckte om med den var avfyrningen var taskig. Sen är ju .50 lite overkill. .308 räcker gott och väl. Den jagar man ju för fan älg med!

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Amerikanarna använder inte Barreten för att skjuta människor, den är till för att immobilisera stridsvagnar.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Amerikanarna använder inte Barreten för att skjuta människor, den är till för att immobilisera stridsvagnar.

Hur då har du tänkt dig?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W