Permalänk
Medlem

Zepto Znote 6224W vs Sony Vaio SZ

Tja!

Har gått här ett tag nu och funderat på vilken laptop jag ska köpa nu innan jag åker utomlands och det hamnar mellan Sony Vaio SZ-serien och en Zepto Znote 6224W... Sonyn är betydligt dyrare, ser bättre ut och aningen mindre och lättare... 14.1" respektive 13.3"... ska ha den mest som arbetsdator fast även kul om det går att spela spel på den och använda till applikationer som kräver mycket datorkraft.

Undrar också om det är gloss-skärm på Zepto?

Har ni några egna erfarenheter av dessa datorer? Känns som att det inte finns några andra alternativ just nu för mig. Priset spelar ingen större roll, bara man inte betalar överpris så att säga!

Tack på förhand!

Visa signatur

Speldator: Antec Sonata II| AMD64 4000+| 2 GB RAM| GeForce 7800GT | ASUS A8N-E|WD Raptor 74 GB 10k RPM | Syncmaster 19N 19" TFT
Server: Chieftech Matrix Fulltower| 1.2 Ghz AMD T-Bird | GeForce2 GTS| 768 MB RAM| 2.1 TB HD

Permalänk
Medlem

Vad det gäller pris/prestanda så utklassar säkert Zepton Sonyn men när det gäller kvalitetskänsla och design så är inte ens Zepton med på banan, jag hade utan att blinka valt Sonyn om pengarna inte är ett hinder, är man på en budget så är säkert Zepton ett bra val.

Visa signatur

Dell XPS 420 + 2408WFP
HP Pavilion dv9390ea
PS3/Wii + Panasonic TH-42PZ70

Permalänk
Medlem

okej, jag tycker ju rent kvalitetsmässigt så SER ju Sony bättre ut iaf, men vet inte om man också betalar för märket i sig

Visa signatur

Speldator: Antec Sonata II| AMD64 4000+| 2 GB RAM| GeForce 7800GT | ASUS A8N-E|WD Raptor 74 GB 10k RPM | Syncmaster 19N 19" TFT
Server: Chieftech Matrix Fulltower| 1.2 Ghz AMD T-Bird | GeForce2 GTS| 768 MB RAM| 2.1 TB HD

Permalänk
Medlem

Då skillnaden i mobilitet enbart är 0.8 tum och några hundra gram, skulle jag välja zepton pga den betydligt högre prestandan. Håller dock med om att sonyn är grymmt snygg, man skulle haft båda

Permalänk
Medlem

Vill du kunna spela nya spel med bra grafik så väljer du zepton. Spelar du mest äldre spel och håller på med mindre grafikkrävnade applikationer så duger sonyn.

Visa signatur

Toshiba Satellite A300-1K5 :: C2D P8400 2.26 GHz :: Radeon HD3650 :: 4 Gb ram :: 640 Gb HDD :: Win 7 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bassse
Vill du kunna spela nya spel med bra grafik så väljer du zepton. Spelar du mest äldre spel och håller på med mindre grafikkrävnade applikationer så duger sonyn.

alltså så mycket spelar jag inte... men frågan är väl lite om sonyn är prisvärd...

Visa signatur

Speldator: Antec Sonata II| AMD64 4000+| 2 GB RAM| GeForce 7800GT | ASUS A8N-E|WD Raptor 74 GB 10k RPM | Syncmaster 19N 19" TFT
Server: Chieftech Matrix Fulltower| 1.2 Ghz AMD T-Bird | GeForce2 GTS| 768 MB RAM| 2.1 TB HD

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte påstå att sonyn är prisvärd, då jag nog aldrig sett en prisvärd sony. Har även känt på deras datorer IRL och det är inget speciellt med dom (bättre än Acer förstås, men men)

Zepton har glossy skärm

Permalänk
Medlem

Det e skillnad mellan Sony och Sony, finns ju olika SZ varianter. Den som
säljs i Sverige är väl Premium, då e det inga snack om kvalitet på skärmen .. skal av kolfiber,
Har man plånbok som tillåter, skulle jag utan tveka välja Vaio SZ.
Har haft en SZ4XN i ca 4 månader nu.. Nu har ju dock kommit en ny SZ5XN, inte så mycket skillnad förutom SZ5 har 40GB större HDD, annars e det samma ..

Visa signatur

------------

Permalänk
Medlem

okej jag är dock inte helt säker på om jag vill ha den i kolfiber, tycker att den andra sz-modellen är skönare

Visa signatur

Speldator: Antec Sonata II| AMD64 4000+| 2 GB RAM| GeForce 7800GT | ASUS A8N-E|WD Raptor 74 GB 10k RPM | Syncmaster 19N 19" TFT
Server: Chieftech Matrix Fulltower| 1.2 Ghz AMD T-Bird | GeForce2 GTS| 768 MB RAM| 2.1 TB HD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Jag skulle inte påstå att sonyn är prisvärd, då jag nog aldrig sett en prisvärd sony. Har även känt på deras datorer IRL och det är inget speciellt med dom (bättre än Acer förstås, men men)

Jag hittade en bra Vaio som jag anser vara prisvärd: http://www.pccitybusiness.se/m4n?cat1id=0&famid=0&manid=0&oid...

Har funderat på att införskaffa den eller någon Zepto-modell, men jag tror att jag väntar tills bärbara datorer med HDMI finns tillgängliga. Läste i en annan tråd att en användare sa att Zepto planerade att lansera HDMI i sin laptops vid sensommar/höst. Om detta stämmer så anser jag att det är klart värt att vänta, men det är ju en smaksak.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spader triss
Jag hittade en bra Vaio som jag anser vara prisvärd: http://www.pccitybusiness.se/m4n?cat1id=0&famid=0&manid=0&oid...

Har funderat på att införskaffa den eller någon Zepto-modell, men jag tror att jag väntar tills bärbara datorer med HDMI finns tillgängliga. Läste i en annan tråd att en användare sa att Zepto planerade att lansera HDMI i sin laptops vid sensommar/höst. Om detta stämmer så anser jag att det är klart värt att vänta, men det är ju en smaksak.

Fast prestandamässigt var den ju inte så prisvärd, 12000:- för slöaste core 2 duon och geforce go7400 grafikkort. Betalade t.ex. 500 kr mer för min zepto med mycke bättre speccs.

Visa signatur

Toshiba Satellite A300-1K5 :: C2D P8400 2.26 GHz :: Radeon HD3650 :: 4 Gb ram :: 640 Gb HDD :: Win 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

okej, men om vi säger nu att jag ska ha den mest som en portabel arbetsstation, ska vara så smidig som möjligt... vilken är bäst?

Visa signatur

Speldator: Antec Sonata II| AMD64 4000+| 2 GB RAM| GeForce 7800GT | ASUS A8N-E|WD Raptor 74 GB 10k RPM | Syncmaster 19N 19" TFT
Server: Chieftech Matrix Fulltower| 1.2 Ghz AMD T-Bird | GeForce2 GTS| 768 MB RAM| 2.1 TB HD

Permalänk

6224W skulle jag säga, smidig, snabb, snygg (personlig åsikt), grym skärm, grymt grafikkort, de flesta grejer du behöver och allt detta till ett mycket bra pris (ca. 14 000)

MvH

Permalänk
Medlem

Beror på vad man har för budget..
Så smidig så möjligt. . Vet inte hur mkt Zeptos väger.. Vaio SZ väger ju 1.69kg..
Om kvalitet av skärm ska vi inte prata om :). Måste säga jag e jäkligt nöjd med min Vaio, visst den kosta ganska dyrt men, e fan värt det om plånboken tillåter..

Visa signatur

------------

Permalänk
Medlem

hoppar in här på en fråga fungerar den här till spel som tex world of warcraft
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010109312

den var ruskigt stilren. kikar runt för fulla muggar på alla möjliga sidor men det brukar vara rätt bra fart på de här forumet

Visa signatur

PS4: Xnetium (Street fighter V, Diablo 3 etc...)
Citera för svar

Permalänk
Medlem

hm, men jag har funderat lite... vill helst ha en vaio med ett måste på 2 gb ram... finns en modell som är lite billigare med långsammare cpu och sämre grafikkort... kostar typ 10k mindre

Visa signatur

Speldator: Antec Sonata II| AMD64 4000+| 2 GB RAM| GeForce 7800GT | ASUS A8N-E|WD Raptor 74 GB 10k RPM | Syncmaster 19N 19" TFT
Server: Chieftech Matrix Fulltower| 1.2 Ghz AMD T-Bird | GeForce2 GTS| 768 MB RAM| 2.1 TB HD

Permalänk
Avstängd

Verkar ju vara helt olika maskiner? Eller missar jag något? Direktlänka det du har klurat på.

Sony Vaion var ju dyrare än Macbook Pro med äldre grafikkrets?

Nvidias go-serie är väl rätt mycket långsammare än de stationära varianterna, kan ju vara något att tänka på, tror ATI håller prestandan bättre där.

Tror du får välja om du vill ha något mycket portabelt (12", under 2kg) eller spelbart (och ta något större, kanske MBP som sagt, eller en Dell eller vad som nu finns.)

Permalänk
Medlem

Mjo.. SZ serier har ju 13.3. Den väger ju 1.69 kg, måste inte vara 12tummare för att vara under 2kg

Visa signatur

------------

Permalänk
Medlem

13.3" är perfekt... 14.1" fungerar också den billiga modellen: http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=SOVGNC2...

den dyra:
http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=SOVGN-S...

ser inte så mkt mer än att den dyra är lättare och har snabbare cpu är det verkligen värt 10 000 extra

Visa signatur

Speldator: Antec Sonata II| AMD64 4000+| 2 GB RAM| GeForce 7800GT | ASUS A8N-E|WD Raptor 74 GB 10k RPM | Syncmaster 19N 19" TFT
Server: Chieftech Matrix Fulltower| 1.2 Ghz AMD T-Bird | GeForce2 GTS| 768 MB RAM| 2.1 TB HD