Permalänk

Konstiga readings av Speedfan

Jag ligger på 36 grader cores och 44 graders cpu enligt Speedfan. Så jag tänkte kolla hur tempen ser ut med TAT och 100% workload på båda. Då rusar cpun upp till 60 och coresen till 55 bara på ngra få sekunder. Det anser jag för varmt så jag stänger av workloaden. Då sjunker de ner till 36 igen på ngra få sekunder bara. Är detta ens fysiskt möjligt?

Blir era klockningar av e6300 så varma? Min är klockad till 3450 MHz, men det känns som det inte borde stanna där för att tempen blir för hög, det känns inte som att den ska vara alltförhög vid 350*7, trots att jag har en budgetfläkt.

Nyss hoppade en core upp till 40 från 36 och sedan ner till 36 igen... Speedfan känns något ostabil... är det ngt jag har gjort?

//Judas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Judas the Rogue
Jag ligger på 36 grader cores och 44 graders cpu enligt Speedfan. Så jag tänkte kolla hur tempen ser ut med TAT och 100% workload på båda. Då rusar cpun upp till 60 och coresen till 55 bara på ngra få sekunder. Det anser jag för varmt så jag stänger av workloaden. Då sjunker de ner till 36 igen på ngra få sekunder bara. Är detta ens fysiskt möjligt?

Blir era klockningar av e6300 så varma? Min är klockad till 3450 MHz, men det känns som det inte borde stanna där för att tempen blir för hög, det känns inte som att den ska vara alltförhög vid 350*7, trots att jag har en budgetfläkt.

Nyss hoppade en core upp till 40 från 36 och sedan ner till 36 igen... Speedfan känns något ostabil... är det ngt jag har gjort?

//Judas

Tempen är inte för hög...

De blir så varma.

Vad har du för kylare?

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

Re: Konstiga readings av Speedfan

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Judas the Rogue
Jag ligger på 36 grader cores och 44 graders cpu enligt Speedfan. Så jag tänkte kolla hur tempen ser ut med TAT och 100% workload på båda. Då rusar cpun upp till 60 och coresen till 55 bara på ngra få sekunder. Det anser jag för varmt så jag stänger av workloaden. Då sjunker de ner till 36 igen på ngra få sekunder bara. Är detta ens fysiskt möjligt?

...

Nyss hoppade en core upp till 40 från 36 och sedan ner till 36 igen... Speedfan känns något ostabil... är det ngt jag har gjort?

//Judas

Du har inget att oroa dig över. Temperaturerna varierar med belastningen av processorerna. 100% belastar extremt mycket och temperaturen skjuter i höjden. Låt TAT köra en längre tid på 100% för att se vad tempen stabiliserar sig på.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk

Kylarn står längst ner i dendär... ehm... kommer inte på vad det heter...

Men är inte 61,4 grader typ max tempen innan man påverkar processorns levnadstid eller har jag missförstått intel?

Vad brukar en klockad e6300 ligga på måntro?

Edit:
Cpu: 63
Core0: 58
Core1: 57

Kommentarer?

Edit:
Det är kallt ute, coresen är nere i 33/32 xD

Permalänk

61,4 grader är det som Intel kallar Case temp och den ligger ca 15 grader under Core temp. Alltså bör det vara ca 75 grader som man skall ha som övre gräns på kärnorna.

Visa signatur

i3 6100 | B150M-A REV. 3.1 | Corsair DDR4 8 GB | Crucial MX200 250GB + 2TB WD Green | Corsair CX430-M | Silverstone Milo ML04 | Windows 10 Pro

Ät mer lök.

Permalänk

Ok, då är jag med. Är 60 grader inte all för farligt då.

Permalänk

Gnäll lagom, se vad min CPU idlar på.

(inte dator i sign)

Visa signatur

Corsair Carbide 500R - Asus Sabertooth - Intel i5 2500k - Asus DirectCU II 580 GTX - Corsair 16GB - Corsair TX 650W

Permalänk

Haha ok jag blir alltid så förskräckt när det kommer eldar, trots att man kan ställa in dem själv xD

Men vad innebär "(inte dator i sign)"?

Sen känns min fläkt mysko. Den har kunnat gå i 2800 till 2900 rpm men nu gör den bara mellan 2550 och 2650...

Permalänk

Datorn i min signatur får jag inte förräns nästa vecka, datorn printscreenen kommer ifrån är min gamla. Den har en Intel Celeron 2,4gHz- processor. Tror att fläkten har fått sig en knäpp, den låter som ett flygplan och kyler, ja, du ser, halvtaskigt...

Visa signatur

Corsair Carbide 500R - Asus Sabertooth - Intel i5 2500k - Asus DirectCU II 580 GTX - Corsair 16GB - Corsair TX 650W

Permalänk

jaja sign är signaturen. då är jag med. hade tom glömt vad det hette

Men då kan jag klocka lite till utan att bli alltför rädd för tempen.
Enligt Sandra står min Core Voltage Rating på 1,325V vilket är Max Core voltage. Så förhoppningsvis höjs inte tempen så mkt bara för att man ökas MHz:en.

Men dock står det 1,376 i Voltage-rutan på cpu-z... man undrar vilken som är rätt...

Edit: CPU DC line står på 1,38 i sandra under mainboard... -förvirrad-
borde nog skapa ny post om detta...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Judas the Rogue
jaja sign är signaturen. då är jag med. hade tom glömt vad det hette

Men då kan jag klocka lite till utan att bli alltför rädd för tempen.
Enligt Sandra står min Core Voltage Rating på 1,325V vilket är Max Core voltage. Så förhoppningsvis höjs inte tempen så mkt bara för att man ökas MHz:en.

Men dock står det 1,376 i Voltage-rutan på cpu-z... man undrar vilken som är rätt...

Din kylare är inte precis en uberklockomgw00tkompressorluftkylare

En Tuniq eller motsvarande hade förbättrat dina temps.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk

Jo jag vet. hade tänkt köpa en scythe infinity. Men en polare köpte denna utan att tänka på att den inte skulle passa. Så jag köpte den av honom istället.