Din äldsta "teknikpryl" i meningsfull drift

Permalänk

jag köpte ett headset av nåt random-märke till min synth för typ hm.. 7 år sen och dom fungerar klockrent.

för tillfället har jag tejpat fast en gammal mic på den så använder jag det som headset

fungerar asbra

Visa signatur

ASUS 8800GTS 640mb || Intel e6320 1,86Ghz @ 3,2Ghz|| Scythe Infinity || 4gb OCZ Platinum 800mhz || PSU - Hiper R 580W || Antec P182 || P5B-Deluxe || SuperPi 1MB - 14,8s || 3dMark06 -10761p

//CruZadeR

Permalänk
Medlem

Mina hörlurar, ett par lenco k106 som jag hittade på lokala återvinningsanläggningen. kanon ljud, lättdrivna och sköna.

http://www.pici.se/?45741

Permalänk
Inaktiv

ATI Rage 2. Driftsäkert, Tyst och klockvänligt
EDIT: Är från sent -95 lr tidigt -96

Permalänk
Medlem

är nog min "Marantz Model 2230 Sterophonic reciver". köpt av pappa 1972 för 350 $

http://www.superseventies.com/marantz2230.gif

Visa signatur

Canon 30D - BG-E2N - Canon 28/2,8 - Canon 50/1,8 - Tokina 100/2,8 macro - Sigma EX 70-200/2,8 - Mina Bilder
Marantz 2230 - NAD 2400 - H/K HD 970 - DIY HiVi F8 + Seas 27TDFC

Permalänk

en Fujitsu LifeBook B142, fick den av min låtsas pappa. as cool, ingen kylning what so ever, 4GiB hdd, 64MiB ram 300MHz cpu 32KiB L1 cache.
touchescreen, ingen intärn cd eller sådan skit. 0db exklusive hdd(5400K rpm)
så grym!
bild

ska kanske bli en mini pda av den, inspirerat av U-Machine(vilket är världens bästa bygge).

Visa signatur

Hej

Permalänk
Inaktiv

Har en HP-kalkylator HP-55 som räknar omvänt, man stoppar in båda talen först och trycker på + - * eller / sedan
köpte den 1975 och kostade då 1700:- vilket motsvarar ca 7650:- idag.
Fungerar alldeles utmärkt, fast med nätadapter, batterierna är slut sen länge tillbaka
http://www.hpmuseum.org/3qs/553q.jpg

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Plurikus
Har en HP-kalkylator HP-55 som räknar omvänt, man stoppar in båda talen först och trycker på + - * eller / sedan
...

Det kallas för postfixnotation eller omvänd polsk notation och är mer effektivt sätt att räkna, inte minst för att man slipper paranteser. Mig veterligen är HP de enda som använder postfix som standard. HP gör ju också ojämförligt bästa räknarna med de bästa tangentborden.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Det kallas för postfixnotation eller omvänd polsk notation och är mer effektivt sätt att räkna, inte minst för att man slipper paranteser. Mig veterligen är HP de enda som använder postfix som standard. HP gör ju också ojämförligt bästa räknarna med de bästa tangentborden.

Hur kommer det sig då att TexasInstrument är det som används mest?

Har en TI-84+

Visa signatur

i7 3770k, 16 DDR3, Geforce 570 GTX, 5Tb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av victor_passe
0db exklusive hdd(5400K rpm)

Right.
U-machine är inte en "mini pda"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Underworlds
Hur kommer det sig då att TexasInstrument är det som används mest?

Har en TI-84+

Tja, det beror troligen på att det är en inlärningströskel för postfixnotation. Folk är lata helt enkelt. Fast det är ju klokare att lära sig postfix, eftersom man då kan vara mycket latare när man skriver in sina tal...

"Riktiga män" använder postfix...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Tja, det beror troligen på att det är en inlärningströskel för postfixnotation. Folk är lata helt enkelt. Fast det är ju klokare att lära sig postfix, eftersom man då kan vara mycket latare när man skriver in sina tal...

"Riktiga män" använder postfix...

Hehe, kanske det,

Det äldsta jag har i drift är nog mitt Sega Mega drive 16 bitars med ett par spel, de flesta har nog försvunnit tråkigt nog:(

Fast farsan hade en cool grejj han köpt från taiwan, en diskett station till sega så man kunde köra diskett spel på sega, eller ja kopiera vanliga kasset spel till diskett och spela, vissa spel behövde 2-3 disketter vill jag minnas:P

Visa signatur

i7 3770k, 16 DDR3, Geforce 570 GTX, 5Tb

Permalänk
Medlem

Har en radionette Soundmaster 50, typ från 1969 som jag ska koppla in till datorn i närmaste månad för att pumpa ut musik i rummet goin' to be lovley den är så vacker så

Det är inte min, men jag ska nog slipa och behandla den igen för att den är ju med orginalbehandlingen på... och den är ganska ful och så om man räknar med repor och skit
Inte lika som bilden, min är i teak

Visa signatur

C2D 2,7ghz (OC från 1,8) 2gb pc6400, 250gb seagate, GF8800GTS 320mb | Canon Eos 400d, Sigma 28-300/3,5-6,3

Permalänk
Medlem

Har ett par högtalare från 70-80talet som ser ut som bollar, morsan vägrar kasta dom fast det är nog någon form utav antiktvärde på dom då dom inte tar någon plats (upphängda i taket) samt det är hyfsat bra ljud i dom.

Kan tyvärr inte hitta bild eller har tillgång till kamera men länka gärna om ni hittar bild.
Gurundig högtalare som har samma form som fotbollar

Permalänk
Medlem

datorer, har en bärbar 286 med en isa plats i som annvänds med jämna mellanrum, sedan följer ett antal 386,486 och pentium som diverse datorer i drift, en för varje sak som inte går att göra i en modern dator

sen har jag en hel del mätinstrumen som är gamla, rördrivna från 50 talet, oscilloskop från 60 och 70 talet

en kristallradiomottagare från någonstan runt 1920, annvänds dock bara mycket sporadiskt,

Permalänk
Medlem

Farsans gamla 70-talsstärkare använder jag med fördel till musik.

http://www.hifigoteborg.se/photo%20arkiv%20receivers/photo%20...

Visa signatur

Bonzo505

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lorenz
En polisradio från mitten av 70-talet. Den har en riktigt vacker knight rider effekt.

http://www.rigpix.com/miscrx/robyn_8816.jpg

Min har dock bara röda leds

Den där var inte att leka med, riktigt fin.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av EyEr0n
Marantz EQ-20.

Använder den som EQ i anläggningen.

http://uploaded.lokalen.org/upload7/P3130002.JPG

Ingen aning om hur gammal den är.
Någon som vet?

EDIT:
1981 tror jag.
Köpte den för 50:-

Fint NAD-block där, dom känner man till väl

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Hmm. Min äldsta apparat i meningsfull drift måste nog vara mitt rörbestyckade Leader-oscilloskop från 50-talet. Ska fixa en bild om jag orkar senare...

Intressant, fixa gärna bild.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Mina datorhögtalare från 1995?

Kylflänsen blir stekhet, kan det verkligen vara bra?
Den är ju instängd också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Måste vara min reciever jag fått av min morfar.

iPoden är med, men det är den bästa bilden jag har på recievern..
Fick kalibrera FM-mottagaren igår, var riktigt kul att pilla med något annat än operativsystem och hårdvara :]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluefish
Måste vara min reciever jag fått av min morfar.

http://farm1.static.flickr.com/221/512382881_83e5d5d8d2.jpg?v...
iPoden är med, men det är den bästa bilden jag har på recievern..
Fick kalibrera FM-mottagaren igår, var riktigt kul att pilla med något annat än operativsystem och hårdvara :]

Är det bara för mig som ordet 'kulturkrock' dyker upp i huvudet när jag ser den där bilden?

Själv satt man och lekte med sin Amiga 500 för lite sen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ailiaena
Är det bara för mig som ordet 'kulturkrock' dyker upp i huvudet när jag ser den där bilden?

Själv satt man och lekte med sin Amiga 500 för lite sen.

Eller "kontrast" <3

Permalänk
Medlem

Har en tanbergsförstärkare likadan som trådskaparens som användes tills för 7 år sedan. Måste ha varit en populär modell då vi är tre som haft en sådan nu.

Har ingen dirket gammal elektronikpryl jag använder utan det är nog min 10 år gamla jvc stereo, komplett med knivmärken efter att jag blivit sur någon gång som tonåring och kört in en kökskniv i cdväxlaren (Som inte fungerar längre men inte p.g.a. det).

Angående miniräknare och postfix, måste man inte trycka på en knapp för att separera de två olika talen? Isåfall borde man ju inte tjäna tid på det tillvägagångsssättet.

Permalänk

Måste väl vara min tuffa miniräknare som jag hittade hos morfar för ett par år sen. =D

ingen aning om årtal eller nåt, men observera märket

Permalänk
Medlem

nån liknande sån har jag å, tror den e äldra, har värsta ac adaptern å grejer:P

Permalänk
Medlem

Min bil är 15 år :/, teknik pryl ?

Visa signatur

CaseLabs fanboi, önskar bara att jag kunnat lacka mitt chassi snyggt...

Permalänk
Medlem

Gammal aiwa bergssprängare vet ej årtal väldigt fin, fixade adapter till ipoden

EDIT: Chillweed GE MIG!