Permalänk

Jobbigt problem,hjälp uppskattas.

Tjena,satt och lirade wow för någon vecka sedan och helt plötsligt började allt fryslagga,så jag startade om datorn och allt var som det skulle,förutom när jag startade wow igen,massor av grafikfel och fryslagg så jag inte kunde tabba ner till skrivbordet eller något.
I vilket fall så uppstog inget fryslagg eller något sådant när jag slö-surfa/kolla på filmer etc,detta har aldrig hänt mig någon gång och varför det händer nu har jag ingen aning om eftersom jag kört med samma "setup" i mer än 3 månader nu.
Kör med 2st O.S eftersom jag hade något problem med min förra XP installation som jag ej kommer ihåg just nu,så man får dvs välja XP eller Vista betan som jag kör/körde med,aja nu till det riktiga problemet,efter att jag stängt av datorn ett flertal gånger pga fryslagg genom "knappen på datorn" så har det uppstått STORA långa ränder genom skärmen som går upp och ner (tempsen på grafikkortet och allt var helt normala så jag tror knappast att ngt har brunnit),och fälten där det skall vara svart bakgrund (innan man kommit in i OS etc) är full med konstiga tecken,pga detta så hade jag tänkt att formatera för att få allt undan,formaterade disken C (har 2 partioner på 1 hdd:sk) men på installations rutan osv så var det fullt med konstiga ränder och tecken som jag inte vet var det kommer från , efter formateringen så är det fortfarande att jag kan välja mellan XP Pro (det jag installerade nu) och Vista betan,jag väljer XP Pro och börjar installera drivisarna och senare så är man ju tvungen att starta om datorn för att slutföra installationen av drivrutinerna,men här tar det stopp,den startar om och jag väljer XP Pro igen,men efter den laddat XP Pro så stängs skärmen ner,det ser precis ut som om datorn är på (musen och allt lyser osv),dock händer det inget med skärmen som står och blinkar,om jag väljer Senaste fungerande inställningar så kommer jag in i XP dock utan något installerat,om jag installerar drivisar igen så tar det stopp vid rebooten igen sen.
moderkortet är Dfi lanparty nf4 Ultra-D och processorn Opteron 146 (ej klockad eftersom jag resettat bios),grafikkort geforce 6800gt..

Skriver väldigt dåligt och har dåliga ordval men jag får hoppas att någon tar sin tid och hjälper mig eftersom jag börjat lessna på detta problemet.

Kan ladda upp bild på ränderna och de "konstiga tecknen" om det är till större hjälp.

Tackar i förväg för all sorts hjälp,har ej tillgång till annat hårdvara så att felsöka vore prio 1 men detta kan ju uteslutas .

Visa signatur

~

Permalänk

låter som om graffet har gett upp fick också såna där fel på 2(!) grafikkort utan anledning, fryslagget kan ha varit att graffet blev überjävligt varmt när du spelade.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Har du testat med en annan skärm ?

Finns ränderna på skärmen när datorn är avstäng också eller bara när du startar den ?

Visa signatur

App-v, msi packaging, Application deployment, AZ-900
Main: Core i5-4670 K, 12 GB RAM, GTX780, OS Win 10 Pro
Server: Core i5-4590, 32 GB RAM, Lagring: SSD Diskar, OS ESXI 6, 2xNIC
Jobbdator: HP Zbook 15 G2

Permalänk

Tack för svaren!,mer uppskattas naturligtvis.

Angående ränderna så finns det bara innan man kommit in i själva windows (hela delen innan man trycker på sin profil för att komma in i windows somsagt),men när jag är väl inne i XP så finns det inga ränder eller konstigheter.
Angående grafikkortet så lägger signalen av när jag försöker installera grafikkorts drivisarna,alltså bilden försvinner och skärmen bara blinkar som om den inte får någon signal , den hittar mitt grafikkort om jag kör : Enhetshanteraren sen högerklickar på Videostyrenhet (VGA-kombitabel) och sedan "Uppdatera drivrutin" sen sätter in grafikkorts drivis skivan så börjar den kopiera filerna,men sen på slutet blir skärmen svart och den får ingen signal,så tror ni grafikkortet är på g att ge upp helt?
För jag vill helst ej köpa ett sprillans nytt och sedan upptäcka att det inte är det som är problemet,men angående ränderna och de konstiga tecknen,är det grafikkortet tro?,där det står DFI Lanparty när datorn precis startas är full av ränder som går hela vägen ner från toppen,och när det sedan ska va svart är fullt med tecken som ">" .
När jag t ex skulle formatera via XP skivan så var det konstiga tecken istället för bokstäver ibland där det stod kanske "Accepterar du avtalet" ändrades till "kc<epterarj d>> <vtalet" (bara ett exempel,men så ni förstår).
All hjälp uppskattas!

Visa signatur

~