Permalänk
Medlem

Överklocka minnen

Har kommit fram till den bästa oc för min burk är 9 x 340 men då undrar jag vilket ger bättre prestanda: En cpu ratio 4:5 850mhz eller 1:1 680mhz?
Motivera gärna hur o varför.

Permalänk
Medlem

Prova?
Men jag tror personligen att synkade minnen kommer ge bättre prestanda...

Visa signatur

|| Cpu: i7 2700k @ 4747 Mhz || Ram: 2x4 = 8gb corsair DDR3 Vengeance/LP @1600Mhz 1.55V || Graffe: Asus Strix 970 1450/7500 || Nätagg: Corsair HX 750W || Moderkort: Asus p8z68-v pro || Hårddisk: Corsair force GT 120GB || Skärm: Acer Predator XB271HUA G-sync 27" 165hz ||

Permalänk
Vila i frid

Vad för burk? 4300 eller 6600'a? Jag tycker ivfsh att du ska prova 400x8 och köra 1:1.

Permalänk
Medlem

Tack för intresset.
Burk = Gigabyte GA-965P-DQ6 c2d e6600 4xCorsair 1024 6400c4.
Har provat att köra 400x8 med 1.33125V blir det stabilt men det blir lite varmt tycker jag med luftkylning (Thermaltake Big Typhoon VX) , runt 58grader. core temp runt 70grader med Intel thermal analysis tool. Men betydligt svalare med t ex Orthos eller 2 x prime95. Vågar man köra 400x8 med 1600FSB alltid och hoppas på att det håller?

Permalänk
Medlem

Lånar din tråd lite.
Har nyligen beställt lite nya saker,

https://www.datorbutiken.com/home/Navigation/Details.aspx?Pro...
https://www.datorbutiken.com/home/Navigation/Details.aspx?Pro...

och undrar om de minnena funkar bra ihop med processorn?
Ska väl inte klocka direkt mycket, vet inte ens om det går med 6000+, utan blir nog mest stock. Kommer köra lite spel, mmorpg:s och de äter ju minne så därför har jag beställt 4 gb av de minnena.

Men man kan ju oxå beställa 2 gb av dessa,
https://www.datorbutiken.com/home/Navigation/Details.aspx?Pro...

Är lite tveksam hur man ska göra. Mer mhz eller mer gb...Kan ni ge lite råd? Gärna snabbt oxå så jag ev hinner ändra ordern

Permalänk
Medlem

Beror väl lite på om du kör xp eller vista men hellre GB än MHZ, speciellt om du kör vista så räcker det inte med 2 gb. Det märkte jag när jag installerade vista o sen skulle spela Battlefield 2.
Själv har jag 4 x Corsair XMS 1024-6400C4. Fungerar perfekt till E6600.
Men jag vet inte om den lilla prestandavinsten mot valueramminnen är värd mellanskillnaden, speciellt inte om man ska klocka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bosteed
Beror väl lite på om du kör xp eller vista men hellre GB än MHZ, speciellt om du kör vista så räcker det inte med 2 gb. Det märkte jag när jag installerade vista o sen skulle spela Battlefield 2.
Själv har jag 4 x Corsair XMS 1024-6400C4. Fungerar perfekt till E6600.
Men jag vet inte om den lilla prestandavinsten mot valueramminnen är värd mellanskillnaden, speciellt inte om man ska klocka.

Ok...kan ju tilläggas att jag kör Vista oxå. Har märkt att det går lite segt med de 2 gb budget minnen jag har nu, så det är väl lika bra att köra på 4 gb Valueminnen då?

Permalänk
Medlem

När du ändå inte har tänkt o klocka. Men om du har onödigt mycket pengar så kan du ju spendera på XMS minnen men personligen så skulle jag lägga dom pengarna på någon annan hårdvara. Graffekort t ex

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bosteed
När du ändå inte har tänkt o klocka. Men om du har onödigt mycket pengar så kan du ju spendera på XMS minnen men personligen så skulle jag lägga dom pengarna på någon annan hårdvara. Graffekort t ex

Oki, tack för hjälpen. Blir att jag kör på de 4 gb då. Skulle man få för sig att byta kan man ju alltid ta hjälp av farbror tradera, kanske minnespriserna gått upp så man får tillbaks pengarna

Grafikkortet är ett 7900gto så det får funka ett halvår till eller så...