Permalänk
Medlem

darkmoon.
Hur kommer de sig att Vodafone ger mer pengar åt Northkingdom för att göra mer kampanj sajter.
Vodafone journey var inte lyckad kanske?
Alltså jag kan ge numret till Robert, chefen på northkingdom.se, så kan du ringa och fråga vad kunder väljer.
Eftersom de blev röstad till världens inflyttelse rikaste och mest nytänkande webbutvecklings företag så borde de kanske veta?

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gameresource
darkmoon.
Hur kommer de sig att Vodafone ger mer pengar åt Northkingdom för att göra mer kampanj sajter.
Vodafone journey var inte lyckad kanske?
Alltså jag kan ge numret till Robert, chefen på northkingdom.se, så kan du ringa och fråga vad kunder väljer.
Eftersom de blev röstad till världens inflyttelse rikaste och mest nytänkande webbutvecklings företag så borde de kanske veta?

Du har alltså inga siffror på det. För du svarar ju inte på mina frågor. Och om jag nu skulle vilja ha kontakt med "northkingdom.se" så kan jag nog fixa det numret själv.

Men det du säger är att du själv inte har en jävla susning om det funkar eller inte. Jag har än så länge i den här tråden inte kritiserat flashsiter en enda gång. Jag har ställt frågan om det finns några siffror på det, och om det verkligen är värt allt det merjobb och de merkostnader det innebär.

Du får också skilja på kampanjsiter och micrositer. Det som är intressant är inte om en kampanjsite är lyckad, utan om en kampanjsite i flash genererar mer inkomster än en "vanlig" sida. Jag menar, särskilt nu med ajax och bra implementationer av dhtml så kan man komma pretty fucking close to flash utan att behöva använda det.

Är det flash i sig självt som genererar pengar? I så fall är det ju het klart intressant, då ska jag bara göra saker i flash hädanefter. Eller är det att de mer nyskapande designrarna har hamnat på företag där man i huvudsak använder flash?

Det finns så många parametrar, och du verkar inte kunna reda ut begreppen ordentligt. Särskilt när du inte kan leverera några källor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Du har alltså inga siffror på det. För du svarar ju inte på mina frågor. Och om jag nu skulle vilja ha kontakt med "northkingdom.se" så kan jag nog fixa det numret själv.

Men det du säger är att du själv inte har en jävla susning om det funkar eller inte. Jag har än så länge i den här tråden inte kritiserat flashsiter en enda gång. Jag har ställt frågan om det finns några siffror på det, och om det verkligen är värt allt det merjobb och de merkostnader det innebär.

Du får också skilja på kampanjsiter och micrositer. Det som är intressant är inte om en kampanjsite är lyckad, utan om en kampanjsite i flash genererar mer inkomster än en "vanlig" sida. Jag menar, särskilt nu med ajax och bra implementationer av dhtml så kan man komma pretty fucking close to flash utan att behöva använda det.

Är det flash i sig självt som genererar pengar? I så fall är det ju het klart intressant, då ska jag bara göra saker i flash hädanefter. Eller är det att de mer nyskapande designrarna har hamnat på företag där man i huvudsak använder flash?

Det finns så många parametrar, och du verkar inte kunna reda ut begreppen ordentligt. Särskilt när du inte kan leverera några källor.

Jag kan inte komma med några källor men paregos, north kingdom och thomson är tre större, webbföretag som ofta säljer sidor med flash, speciellt kampanj sidor. En bra orsak till att använda flash är interaktiv media vilket kunder tycker om. Flash skapar många nya möjligheter som tidigare inte riktigt kunna nyttjas på ett sätt som inte kräver vääääldigt långa ladningstider.

Det enda jag kan reflektera till när det gäller försäljning är North Kingdoms arbete med Vodafone när dem skapade Vodafone journey. Vodafone vill ha mer interaktiva grejer och vad är bästa sättet och skapa detta på idag? jo flash.
Även paregos framgångar med Nissan där dem skapade bara några flash banners, detta gjorde så att Nissan sålde slut på bilarna som ville ha sålt.

Det bästa sättet och se vad som säljer mer är väl att ta och göra en HTML sida och flash sida med samma innehåll och sedan göra kundtest.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

darkmoon.
De kan du säkert ;).
Ajax är fortfarande inte lika vackert och underbart som flash om du inte kanske ska göra en egen version av Google maps.

Bra design genererar pengar och bra upplevelser genererar pengar. Flash kan ge folket den upplevelsen de vill ha och snart kan Xaml också ge dem det.

Företag som ligger på topp gör de folket vill ha, mer interaktivitet.

Ska du använda flash, okej. Men för din del tror jag inte Flash hjälper, tyvärr. Vill nämna saker om dina designer men låter dig fundera på de själv ;). Bye bye

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pato
2. Varför måste folk ha tillgång till ALLT? Så fort det är en flash sida gnäller folk för att dem inte kan se den lilla missen någon gjort för att sedan kunna känna sig stora och super bra på programmering genom att tracka ner alla missar. Tragiskt.

Ursäkta, vah?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pato
4. Ni som alltid gnäller på flash, bara börja vänja er för bättre kampanjsidor finns inte. Detta är ett utmärkt exempel på varför använda flash, det är mer lockande och det här visar mer av vad tidningen har och erbjuda än en tråkig vanlig html sida.

Den här sidan kan man lätt göra (nästan) precis likadan i HTML. Sen tycker väl folk av nån anledning att flash är roligare eller nåt. Men det ändrar inget, flash lider fortfarande av dålig SEO, dålig accessibility, problem som att man inte kan länka till undersidor med mera. Vad händer om nån stackars besökare sitter i Lynx (inte så troligt kanske men ändå), eller, gud förbjude, EN DATOR UTAN FLASH.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pato
Ja, denna gång höll jag inte käften för jag blev bara för less på trångsynta människor.

Good for you, tänk efter lite mer nästa gång?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pato
5. Långa ladningstider, skaffa bättre bredband för f*n, följ med utvecklingen. Det flesta som har 0.5mbit nät idag har tillgång och uppgradera till MINST 2mbit, och om det nu inte räcker med 0.5mbit för att kunna besöka en vanlig flashsida så rekomenderar jag ad-aware för spyware sökning.

Pengar. Alla har inte obegränsade resurser. Tro det eller ej det finns fortfarande folk med modem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pato
EDIT: Undra varför alla större företag som t.ex. SAAB och Volvo väljer flash? hmmm.... Måste kanske skicka ett mail till dem och be dem sluta använda interaktiva hemsidor, det tar ju trotsallt processorkraft och är för flashiga för många. Uj uj... Dem förlorar kunder!

Sluta använda "Dem" istället för "de". Det ser så dåligt ut.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av You
Ursäkta, vah?

Den här sidan kan man lätt göra precis likadan i HTML. Det är bara det att det tar mindre tid och kunskap att göra den i flash och därför väljs det. Men det ändrar inget, flash lider fortfarande av dålig SEO, dålig accessibility, problem som att man inte kan länka till undersidor med mera. Vad händer om nån stackars besökare sitter i Lynx (inte så troligt kanske men ändå), eller, gud förbjude, EN DATOR UTAN FLASH.

Good for you, tänk efter lite mer nästa gång?

Pengar. Alla har inte obegränsade resurser. Tro det eller ej det finns fortfarande folk med modem.

Sluta använda "Dem" istället för "de". Det ser så dåligt ut. Och som sagt det krävs mindre tid och utbilding att slänga ihop nåt i flash än att lösa det på rätt sätt. Tid är pengar och utbildning kostar, det är rent ekonomiskt bättre för stora företag att göra så.

Var det nödvändigt att påpeka hans stavning?
Isåfall, det stavas inte vah.

Varför anser du att det krävs mindre kunskap att göra en sida i flash än html?

Och du måste vara allmänt efterbliven om du tror att företag väljer att använda flash till något pga att det är billigare, eller då du använder det som ett argumet till varför dem använder det.

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem

Inte mindre kunskap, annan kunskap. Verkar som ett ord föll bort där.
Har man folk som kan flash så kostar det pengar att lära dem arbeta med andra tekniker, typ AJAX och liknande.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av You
Inte mindre kunskap, annan kunskap. Verkar som ett ord föll bort där.
Har man folk som kan flash så kostar det pengar att lära dem arbeta med andra tekniker, typ AJAX och liknande.

Och du vet att alla företag som använder flash gör det för att de har endast anställt flash-makare?

Du tror inte att ofta anställer de en firma som gör jobbet åt dem - som troligtvis har kunskap i allt mellan himmel och jord.

Edit:
Hahahahahha. Jag diggar ditt argument: "Vad händer om nån stackars besökare sitter i Lynx".

Min webbläsare som jag gjort själv klarar inte av att läsa html utan endast xml, alla sidor suger då?

Sen att det kanske inte är bra för att få fram sökord är en annan sak.

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem

Gör du det ordentligt fungerar det överallt, till och med i din hemmagjorda lilla grej. Sen skulle jag nog inte kalla det webbläsare om den bara läser xml-filer.

Sen finns det kanske flest firmor som använder flash, vad vet jag? Företagen går ju uppenbarligen dit först av nån anledning, kanske de känner sig säkrare med en gammal beprövad teknik, jag har ingen aning. Poängen är att flash fortfarande har en massa brister.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av You
Gör du det ordentligt fungerar det överallt, till och med i din hemmagjorda lilla grej. Sen skulle jag nog inte kalla det webbläsare om den bara läser xml-filer.

Sen finns det kanske flest firmor som använder flash, vad vet jag? Företagen går ju uppenbarligen dit först av nån anledning, kanske de känner sig säkrare med en gammal beprövad teknik, jag har ingen aning. Poängen är att flash fortfarande har en massa brister.

Ja, det är inte lätt om man bara ser nackdelarna och inte fördelarna i något man gör, tråkigt. Det var bättre förr!

Flash börjar väl komma till mobiltelefoner nu också.

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem

Nämn du fördelarna så kan vi jämföra med bristerna sen.

Permalänk

Diggar sidan som fan! Riktigt snygg och välgjord. Ser oerhört professionell ut enligt mig. Det enda jag tyckte var jobbigt var att det öppnades som popups, kunde lika gärna öppnas som vanligt (icke popup). Tycker de som tjatar om hur dåligt flash är och att det kan göras minst lika bra i html/ajax är så löjliga. Ajax fungerar ju inte ens för "de som har javascript avstängt".. typ 2 st anti-allt-datornördar. Och flash-sidor är ju troligtvis mer attraktiva än vanliga html-sidor för största delen av flash-sidors kundgrupper. Tror inte de riktar sig allt för mycket till paragrafryttare till programmerare direkt:P

Men fett me creds till ni som gjort sidan!

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gameresource
Haha roligt att läsa folks kommentarer här.
Designen var helt klockren.
Modern
Nytänkande!
LÄTT navigerad (Krävs inte så mycket IQ för de ;-), men de gäller kanske inte alla)
Gillar färgvalet

Torandi: De är bäst att du vänjer dig. Adobe sammarbetar med Mozilla om en ny motor till flash och Microsoft håller på med en "egen" version och tolkning av flash.

En fråga bara; fäster du--och övriga Flashförespråkare--någon vikt vid en sådan sak som separation av innehåll och presentation? Jag drar ett citat från en artikel som tog upp Silverlight-grejen som jag tycker sammanfattar det hela ganska bra:

Citat:

When the tool spits out some bundle of shining Deployment-Ready Code Artifact, do you get something that can be mashed up, styled, scripted, indexed by search engines, read aloud by screen readers, read by humans, customized with greasemonkey, reformatted for mobile devices, machine-translated, excerpted, transcluded, edited live with tools like Firebug?

Det är väl på dessa punkter semantisk kod slår både Flash och Silverlight på fingrarna. Varvid Flash-sidan förstås kommer med argumentet att de vill ha full kontroll över hur innehållet presenteras. Personligen tycker jag att detta tänkande är lite slöseri med de möjligheter till flexibilitet webben ger, men alla håller knappast med mig och företag kan ju bevisligen klara sig alldeles utmärkt trots att deras webbsida är gjord i Flash :). Dessutom kan man säkert fråga sig hur mycket sagda separation ger i praktiken, kanske hela idén är fruktansvärt överskattad?

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Medlem

Att arbeta med flash är för besökaren inte långt ifrån att ladda hem ett fristående program som presenterar innehållet på webbsidan.

Hela webben är överens om att flash skall användas till icke-kritiska och ignorerbara element på sidan, såsom t.ex. reklam.

Om open-source-teamen kan fixa ihop bättre struktur och standardisering som kanske World Wide Web Consortium kan tänka sig stödja kommer det sker ändringar på det hela i framtiden, men just nu är det en ganska lätt lösning på problemet; använd inte flash till kritisk funktionalitet.

Permalänk
Medlem

bongo-apan.
Jajjemensan. Alla nyare mobiler har stöd för flash. Vet ett företag som gör program till pda med bla Flash och jag har testat det och de funkar fin fint =).

Tror de är ett flertal här som inte har någon kunskap inom flash. Folk som inte gillar laddning och animeringar de betyder ju inte att flash suger, de är tillverkaren av sidan som är felet, samma saker som gäller med en "html"-sida.

You.
Haha du ska nog lära dig lite om flash innan du yttrar dig ;). Något jag skrev tidigare, "hört talas om swfObject?". Seo problem? Länkning till undersidor? De var argument från början när flash började sitt era på internet ;).
Börja med att sätta dig i skolbänken igen, med en svenska kurs och sedan gå vidare till flash programmering ;).

Flash ser samma ut i alla webbläsare men html däremot där måste du anpassa för de olika webbläsarna för att inte standarden är desamma. Brist? Nackdel?

Du kanske inte har hört talas om arbetsroller i arbetslivet? AD, CD, PL, Actionscript programmerare, Programmerare, illustratör, grafiker mm. Arbetsroller som vilket seriöst webbutvecklings företag har.

azoapes.
Kalla de vad du vill, men de är fortfarande mycket mer interaktivt.
Du kommer inte gilla när den nya firefox kommer ut för där är flash-motorn inbyggd i firefox och de behövs ingen nerladdning av något ;).
Men flash ser fortfarande ut likadant i alla webbläsare och den igår nästa del av "standardiseringen". And I LOVE IT!
Vista är uppbyggd av XAML och de säger att de är Microsoft´s svar på flash.

Citat "Webben började som text-baserat, och de gick över till att folk kunde lägga in bilder och därefter egna gif animationer och nu är de interaktiv film"
Grabbar och flickor sluta lev i de gamla....

PS. Jag gillar designen på sidan fortfarande, funderar på fara på systemet ;).

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gameresource
darkmoon.
De kan du säkert ;).
Ajax är fortfarande inte lika vackert och underbart som flash om du inte kanske ska göra en egen version av Google maps.

Bra design genererar pengar och bra upplevelser genererar pengar. Flash kan ge folket den upplevelsen de vill ha och snart kan Xaml också ge dem det.

Företag som ligger på topp gör de folket vill ha, mer interaktivitet.

Ska du använda flash, okej. Men för din del tror jag inte Flash hjälper, tyvärr. Vill nämna saker om dina designer men låter dig fundera på de själv ;). Bye bye

Ok, vi splittar upp det här.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gameresource
darkmoon.
De kan du säkert ;).
Ajax är fortfarande inte lika vackert och underbart som flash om du inte kanske ska göra en egen version av Google maps.

Och vad är det som hindrar att man gör nånting som är lika användbart som Google maps? Eller deras almanacka, eller eniros kartfunktion? Vårt företag går mer och mer åt AJAX, åtminstone i våra seriösa projekt. Sure, vi har en flashprogrammerare också, men vi skulle aldrig välja att göra en sida helt i flash, eller lägga kritisk information eller viktiga funktioner i ett flashskal. Det lämpar html/valfritt serversidespråk/AJAX sig bättre för.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gameresource
Bra design genererar pengar och bra upplevelser genererar pengar. Flash kan ge folket den upplevelsen de vill ha och snart kan Xaml också ge dem det.

Ok. Såvitt jag vet så är det som genererar mest pengar på webben just att man har en webbsida och bra innehåll, inte vilket format det ligger i. Dessutom kan man med lätthet tillhandahålla video i en htmlbaserad webbsida, antingen man gör det med QT/WMA/AVI eller om man slänger in en FLV-player, det är skitsamma.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gameresource
Företag som ligger på topp gör de folket vill ha, mer interaktivitet.[/B]

Lustigt ändå, "Företag som ligger på topp". Det där är ju en sanning med modifikation. Man kan ju tycka att Apple ligger på topp, men vad jag vet så använder de inte Flash alls på sin webbsida. Microsoft har ett minimum av flash de med. De har en filmspelare i flash, men det är ungefär det. Och som filmspelare tycker jag det är helt ok med lite flash, för det är oftast inte viktig information. Tror du missar poängen här i diskussionen.

Citat:

[i]Ska du använda flash, okej. Men för din del tror jag inte Flash hjälper, tyvärr. Vill nämna saker om dina designer men låter dig fundera på de själv ;). Bye bye [/B]

Go ahead, rip my head off. Alltid roligt när någon ska kritisera mina designer. Det lustiga är att just de företag som tidigare nämnts (Opel, Saab) har betalat för mina designer, vilka företag har köpt dina tjänster?

Kan nämna att Ford var jävligt nöjda med mina/våra senaste jobb.

Så kom igen, racka ner på allt jag gjort, jag får mina pengar oavsett din åsikt.

Permalänk
Medlem

Det handlar inte om vilken teknik man använder utan vad man kan göra med tekniken.

Finns både bra och dåliga exempel i alla tekniker man använder.

Flashsiten i början av tråden var fräsch! Den var dock dåligt optimerad, laggade rätt bra i filmerna osv. Någon annan som upplevde detta?

Permalänk
Medlem

Ska också citera lite inlägg

Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
[B]Ok, vi splittar upp det här.

Och vad är det som hindrar att man gör nånting som är lika användbart som Google maps? Eller deras almanacka, eller eniros kartfunktion? Vårt företag går mer och mer åt AJAX, åtminstone i våra seriösa projekt. Sure, vi har en flashprogrammerare också, men vi skulle aldrig välja att göra en sida helt i flash, eller lägga kritisk information eller viktiga funktioner i ett flashskal. Det lämpar html/valfritt serversidespråk/AJAX sig bättre för.
[B]

De är bra men de är därför ni inte har fått så mycket priser och inte heller ligger högt upp på några listor. Fast ni har funnits i 30år? De säger ganska mycket ;).
Kan ta upp Northkingdom igen, 2004-2007. Ca 70priser?
http://www.gettheglass.com/

Citat:

Ok. Såvitt jag vet så är det som genererar mest pengar på webben just att man har en webbsida och bra innehåll, inte vilket format det ligger i. Dessutom kan man med lätthet tillhandahålla video i en htmlbaserad webbsida, antingen man gör det med QT/WMA/AVI eller om man slänger in en FLV-player, det är skitsamma.

Läs de jag skrev igen, jag sa att de går att få de med att använda flash

Citat:

Lustigt ändå, "Företag som ligger på topp". Det där är ju en sanning med modifikation. Man kan ju tycka att Apple ligger på topp, men vad jag vet så använder de inte Flash alls på sin webbsida. Microsoft har ett minimum av flash de med. De har en filmspelare i flash, men det är ungefär det. Och som filmspelare tycker jag det är helt ok med lite flash, för det är oftast inte viktig information. Tror du missar poängen här i diskussionen.

Behöver de verkligen använda flash till en typen av hemsida?
Jag sa ju inte att allt ska göra i flash osv. och den delen är vi överens om.

Citat:

Go ahead, rip my head off. Alltid roligt när någon ska kritisera mina designer. Det lustiga är att just de företag som tidigare nämnts (Opel, Saab) har betalat för mina designer, vilka företag har köpt dina tjänster?

Kan nämna att Ford var jävligt nöjda med mina/våra senaste jobb.

Så kom igen, racka ner på allt jag gjort, jag får mina pengar oavsett din åsikt.

Vet många som har gjort de de betyder inte att de är snygga, har själv gjort 2min arbeten åt vissa och de har tyckt att de var underbart snygga.
Säger bara som de är och vad en hel del folk här tycker om dina sidor.

Alltså jag skulle inte vilja bli anställd på SP =/. Inte något man skulle vara stolt över.

Seabazz.
De är de jag menar att de är inte flash som är skit utan de är han som gör sidan som kan vara skiten.
De är många som har upplevt de.

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gameresource
Ska också citera lite inlägg

De är bra men de är därför ni inte har fått så mycket priser och inte heller ligger högt upp på några listor. Fast ni har funnits i 30år? De säger ganska mycket ;).
Kan ta upp Northkingdom igen, 2004-2007. Ca 70priser?
http://www.gettheglass.com/

Ah, så det är priserna som bestämmer om ett företag är bra eller inte. "Ok". Så då är Forsman & Bodenfors några av de bästa som finns? Är själv inte alltid särskilt förtjust i deras produktioner.

Dessutom är det lite skillnad på deras jobb och vad vi gör.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gameresource
Läs de jag skrev igen, jag sa att de går att få de med att använda flash

Hmmm?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gameresource
Behöver de verkligen använda flash till en typen av hemsida?
Jag sa ju inte att allt ska göra i flash osv. och den delen är vi överens om.

Så vad fan jiddrar du om då? Har jag sagt att flash är rakt igenom dåligt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gameresource
Vet många som har gjort de de betyder inte att de är snygga, har själv gjort 2min arbeten åt vissa och de har tyckt att de var underbart snygga.
Säger bara som de är och vad en hel del folk här tycker om dina sidor.

Alltså jag skulle inte vilja bli anställd på SP =/. Inte något man skulle vara stolt över.

Ah, så "en hel del folk här" diskuterar mina verk? Det är ju intressant, det trodde jag faktiskt inte. Men ni kanske har diskussionsgrupper där ni träffas och kritiserar andras verk, det är ju lite tufft.

Och ärligt talat, så tror jag att du lider av någon sorts överhöghet, om man inte slavar under "web 2.0"-utseendet så kan man inte design. Newsflash! De flesta designers jag känner är otroligt trötta på web 2.0, gradienter och reflektioner.

Det är skönt att du går ner på personangreppsnivå, det visar ju bara att du inte har något som backar upp dina påståenden. Varför skulle jag vara stolt över SP? Det är ett jobb, jag får betalt, jag har kul och jag gör en skillnad, måste man dessutom vara stolt? Jag ÄR stolt över det jag skapar, men troligen inte av de anledningar som du anser att alla ska vara stolta över.

Jag är INTE stolt när jag har skapat en sida som ser ut som alla andra bloggar och web 2.0-sidor gör just nu. Jag är stolt när jag har gett uttryck åt min form- och färgkänsla. Och ja, jag är stolt när en kund är överförtjust i det jag har skapat med min egen touch. Jag är inte stolt när en kund tycker det är snyggt för att det ser likadant ut som vad som helst nuförtiden.

Och om du tror att webbdesign bara handlar om utseende... stackare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gameresource
azoapes.
Kalla de vad du vill, men de är fortfarande mycket mer interaktivt.
Du kommer inte gilla när den nya firefox kommer ut för där är flash-motorn inbyggd i firefox och de behövs ingen nerladdning av något ;).
Men flash ser fortfarande ut likadant i alla webbläsare och den igår nästa del av "standardiseringen". And I LOVE IT!
Vista är uppbyggd av XAML och de säger att de är Microsoft´s svar på flash.

Du vet inte vad vi pratar om här... man räknar med att användaren har en av de tidigare versionerna av webbläsaren, alltid! Sidan ska fungera utmärkt i WAP, med bilder avslagna, utan flash, utan video, gärna utan Javascript etc.

Det verkar inte som att du låter dig förstå att det inte är att racka ner på flash vi håller på med här, vi konstaterar att flash inte lämpar sig för webben när det gäller att visa kritisk information. Jag kan förstå att du kanske är duktig på flash och att du vill stödja den teknik du lärt dig, men först måste du ju inse begränsningar, fördelar och nackdelar med din teknik!

Till exempel är Javascript en teknik nu som börjar vara tillgänglig i alla WAP-miljöer, de flesta riktigt gamla webbläsarna och i princip alla plattformar. Därför kan man nu börja använda Javascript till att visa kritisk information och till att implementera vital funktionalitet.

På ett sätt kan man därför säga att flash är framtiden, men det är ganska många år kvar tills dess. Just nu är det många som stänger av flash (till exempel installerar tillägget FlashBlocker) för att slippa all reklam, på samma sätt som många stängde av Javascript ett tag för att det ändå bara användes till pop-ups. Nu däremot behövs Javascripttekniken aktiverad, och siffrorna är helt överens om att det bara är ca 6% av webbanvändarna som har Javascript avaktiverat numera. De som har det avaktiverat är dels användare som medvetet inte vill ha det aktiverat och dels användare som har en webbläsare utan Javascript-stöd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gameresource
Haha du ska nog lära dig lite om flash innan du yttrar dig ;). Något jag skrev tidigare, "hört talas om swfObject?". Seo problem? Länkning till undersidor? De var argument från början när flash började sitt era på internet ;).

Sen har du fortfarande problem som tillgänglighet etc.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gameresource
Börja med att sätta dig i skolbänken igen, med en svenska kurs och sedan gå vidare till flash programmering ;).

Föreslår att du tar en svenskakurs, alternativt gör en google-sökning om särskrivning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gameresource
Flash ser samma ut i alla webbläsare men html däremot där måste du anpassa för de olika webbläsarna för att inte standarden är desamma. Brist? Nackdel?

Eller så gör man rätt från början, så slipper man ändra så mycket. Det är lättare än vad vissa tror.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gameresource
Du kanske inte har hört talas om arbetsroller i arbetslivet? AD, CD, PL, Actionscript programmerare, Programmerare, illustratör, grafiker mm. Arbetsroller som vilket seriöst webbutvecklings företag har.

Särskrivning igen. Och att webbutvecklingsföretag har programmerare är väl inte så konstigt, många gör ju mer än bara design, de gör koden bakom sidan också. Inte illustratörer och grafiker är konstigt att de har, hur ska man annars kunna skapa all grafik som behövs?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gameresource
Citat "Webben började som text-baserat, och de gick över till att folk kunde lägga in bilder och därefter egna gif animationer och nu är de interaktiv film"
Grabbar och flickor sluta lev i de gamla....

Lever inte i det gamla, ser andra lösningar. Bara för att en teknink är ny och flashig (pun intended) så behöver den inte vara det bästa för det du gör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av You Särskrivning igen. Och att webbutvecklingsföretag har programmerare är väl inte så konstigt, många gör ju mer än bara design, de gör koden bakom sidan också. Inte illustratörer och grafiker är konstigt att de har, hur ska man annars kunna skapa all grafik som behövs?[/B]

Jag tror han menade Actionscript mest, som är ett programmeringsspråk för flashanimationer (du visste nog men missade).

Off topic> Angående sär skrivningarna (much fun intended) är det ett onödigt personangrepp, det är relativt få som verkligen behärskar det svenska språket trots allt. Speciellt nu när till och med barnprogrammen börjar bestå av dockor som bryter på arabiska och inte pratar korrekt svenska... riktigt bra influenser barnen får.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av You

Lever inte i det gamla, ser andra lösningar. Bara för att en teknink är ny och flashig (pun intended) så behöver den inte vara bra.

Visst, det stämmer väl.

Men varför behövs bilder i en hemsida? För du använder väl bilder ibland - endast för att liva upp den lite.

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Jag tror han menade Actionscript mest, som är ett programmeringsspråk för flashanimationer (du visste nog men missade).

Off topic> Angående sär skrivningarna (much fun intended) är det ett onödigt personangrepp, det är relativt få som verkligen behärskar det svenska språket trots allt. Speciellt nu när till och med barnprogrammen börjar bestå av dockor som bryter på arabiska och inte pratar korrekt svenska... riktigt bra influenser barnen får.

Jo, men då hade han inte skrivit både Actionscript-programmerare och programmerare. Att jag sen påpekar särskrivningen är för att han hoppar på mig och säger att jag ska ta en kurs i svenska - nåt som han tydligen inte behöver. Men nu lägger vi ner det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bongo-apan
Men varför behövs bilder i en hemsida? För du använder väl bilder ibland - endast för att liva upp den lite.

Troll? Det är ju givetvis för att göra den snygg. Vad jag menar är man inte ska använda nya saker bara för att de är nya.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av You

Troll? Det är ju givetvis för att göra den snygg. Vad jag menar är man inte ska använda nya saker bara för att de är nya.

Flash är väl knappast nytt. Jag har _aldrig_ sett dig skriva något positivt om flash. Utan såfort något är gjort i flash så kommer du med kritik och påhopp, that's why im a troll.

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bongo-apan
Flash är väl knappast nytt. Jag har _aldrig_ sett dig skriva något positivt om flash. Utan såfort något är gjort i flash så kommer du med kritik och påhopp, that's why im a troll.

Nyare än bilder. Nyare än JS. Nyare än det mesta faktiskt.
Kan ju också vara för att flash enligt min åsikt är bra endast till spel, alternativt musikspelare och filmspelare. Allt har sitt användningsområde, när flash skapades tror jag inte att det tänkta användningsområdet var att göra flashiga sidor. (Pun intended igen)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av You
Nyare än bilder. Nyare än JS. Nyare än det mesta faktiskt.

Precis, du är inställd på att flash alltid kommer suga bamse, eftersom det inte är lika "oldschool" som Javascript. Patetiskt.

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bongo-apan
Precis, du är inställd på att flash alltid kommer suga bamse, eftersom det inte är lika "oldschool" som Javascript. Patetiskt.

Läs min edit och sluta bråka. Att ha en uppfattning om var olika tekniker passar bäst är inte patetiskt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av You
Läs min edit och sluta bråka. Att ha en uppfattning om var olika tekniker passar bäst är inte patetiskt.

Varför får jag aldrig ifrågasätta dina påståenden utan att du lägger dig ner och säger att jag bara bråkar?

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem

You:
Jag vet inte vad ditt problem är men att påpeka på andras särkskrivningar och felskrivningar bidrar inte mycket till diskussionen, bara tvärtom. Ingen tar en person seriöst när man börjar med personliga påhopp.

Angående att anpassa sidor till modem användare har iaf en del företag slutat med. Det är ett stort bakslag och tänka på det idag, speciellt när man gör hemsidor för endast svenska personer.
Inte går det sämre för dessa företag ändå.

Sen skriver du att man gör rätt från början, självklart, gör man det med flash också finns det inga problem.
Fortfarande finns swfObject vilket gameresource har påpekat om och om igen, så sökoptimeringen för flash är inget större problem idag. Plus att det finns mycket nyttig använding av swfObject, rekomenderar och läsa det till alla som inte har någon aning om vad det är.

Måste säga att dina argument håller inte enligt mig, gå runt och tänka på modemanvändare och trångsynta personer som vägrar installera flash player, som snart ÄNDÅ kommer vara integrerat i firefox som även är en webbläsare som blir allt större för varje dag som går, är ingen lösning för att gå framåt i utvecklingen.

Edit: Angående anpassning för människor som har sämre uppkoppling m.m.
Då är det lika bra och bygga en hemsida i 640x480 eller ännu lägre, finns ännu människor som sitter med 486:or och windows 95/98 och har ingen hög upplösning på skärmarna.
Antalet är nog färre i Sverige än modemanvändare men tyvärr, det finns...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."