Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superchu
Saknar även ksp90 och ksp58. Även om 58 får eldavbrott titt som tätt.

Tycker ksp90 fick det också..minnst lika ofta, iaf min..jävla skit vapen :P..men roligt när det funkar. Gillar inte AK5 heller, iaf inte den gamla gröna. Den nya kortare svarta e nice dock, men har bara hållt i den, inte skjutit.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

farsan var kock på gotland :p..

själv får jag inte göra lumpen alls pga

att jag måste gjort mönstringen kalenderåret innan jag är 20
vilket är i år .. men man får inte göra mönstring i första ring

AK47<3 !!!! och beretta "thats luuuv baby, thats luuuv"

Permalänk
Medlem

Gäller inte värnplikten till det år du fyller 35?

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

haha hade vart kul att komma som 35åring där när alla andra är 20-22år eller så Nick name ''Farfar''..

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Vagnchef på stridsvagnskompaniet Wartofta i Skövde 02/03

Störst och maffigast i armén! 62ton är makt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ostbåge
Vagnchef på stridsvagnskompaniet Wartofta i Skövde 02/03

Störst och maffigast i armén! 62ton är makt!

Makt.. nja.

www.youtube.com/watch?v=NtmVCvT7MOM

http://www.youtube.com/watch?v=YZo20l1y3eE&mode=related&searc...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Man blev helt klart "vapenskadad". 58an med sisådär var tredje spårljus ägde sönder rätt gött. Skulle kunna tänka mig bli officerare faktiskt. Vem fan har roligare på jobbet? Springa runt i skogen o bli skitig o kötta. Härligt!

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oli
Rycker in på AMF1 i slutet av juli!

KJ?

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opatagio
Låg du på kvarn? Tycker mig känna igen dörrarna på logementen. Men de är väl likadan överallt skulle jag gissa på hehe

Mycket riktigt, stället som gud glömde, djävulen inte ville ha och försvaret köpte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av armis
Mycket riktigt, stället som gud glömde, djävulen inte ville ha och försvaret köpte

Under 05-06? eller 06-07? Då antar jag att ni stötte på Helikopter-flottiljen också?

Finns det några nyinryckta Hkpflj där?

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
farsan var kock på gotland :p..

själv får jag inte göra lumpen alls pga

att jag måste gjort mönstringen kalenderåret innan jag är 20
vilket är i år .. men man får inte göra mönstring i första ring

AK47<3 !!!! och beretta "thats luuuv baby, thats luuuv"

Varför skulle du inte få mönstra när du går i första ring?
Mönstringen går efter ålder och inte vilken klass du går i.
Det lag på att du ska få ledigt från skola/jobb just för att kunna åka och mönstra ifall du är kallad till det.

Hursom så låg jag inne på Stadsskytte, LG 05/06.
Springa runt och panga i hus när man inte åkte runt och sköt med sin vagn.

Saknar plåtburken till vagn och all SIB.

"-Jag kastar, jag rensar!" <3

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loki
Varför skulle du inte få mönstra när du går i första ring?
Mönstringen går efter ålder och inte vilken klass du går i.
Det lag på att du ska få ledigt från skola/jobb just för att kunna åka och mönstra ifall du är kallad till det.

Hursom så låg jag inne på Stadsskytte, LG 05/06.
Springa runt och panga i hus när man inte åkte runt och sköt med sin vagn.

Saknar plåtburken till vagn och all SIB.

"-Jag kastar, jag rensar!" <3

Ni hade ju ställt upp däck som vägg på den skarpa handgranatsbanan där man rensar rum. Inte roligt när det var en som studsade tillbaka

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Ligger inne på Livgardet, 5. skv led-säk, men är ju nu på LedR för min ISDA-utbildning. Helt sjukt vilket lökigt ställe enköping är Och ja, rätt mycket bruds, jämfört med livgardet.

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem

skulle blivit attackdykare men hade för dålig syn, ville sen till ubåtstjänst men hade för dålig syn... fick sen frisedel för min murarutbildning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opatagio
Ni hade ju ställt upp däck som vägg på den skarpa handgranatsbanan där man rensar rum. Inte roligt när det var en som studsade tillbaka

Heh, jag är iaf oskyldig för att ha ställt några däck där.
Skarp rensning, PF-bana, reppeliering. Vill göra allt igen

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loki
Varför skulle du inte få mönstra när du går i första ring?
Mönstringen går efter ålder och inte vilken klass du går i.
Det lag på att du ska få ledigt från skola/jobb just för att kunna åka och mönstra ifall du är kallad till det.

Hursom så låg jag inne på Stadsskytte, LG 05/06.
Springa runt och panga i hus när man inte åkte runt och sköt med sin vagn.

Saknar plåtburken till vagn och all SIB.

"-Jag kastar, jag rensar!" <3

för att jag gått om Åk6 en gång och TE1 an eller TE05a en gång
så jag blir 20 i år och börjar förhoppningsvis TE3an till höst/vinter
du kan få se papper på att jag inte får varken mönstra eller göra lumpen enl. en viss paragraf

Permalänk

Gjorde min VPL på Livgardet/Livkomp 05/06 som KSP-90 skytt.
Sitter och håller tummarna för att få åka med på KS17 nästa år.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Pliktverket och alla andra myndigheter har roliga idéer nu för tiden. Jag är glutenallergiker och av den anledningen får jag inte mönstra över huvud taget.

Däremot är det okej att vara vegan, vegetarian eller muslim under värnplikten har jag fått veta...

Visa signatur

Jag hittade precis lösenordet till min gamla användare BCX =)
Den använder jag från och med nu!

Permalänk
Medlem

Nog är jag vapenintresserad allt! Ska göra lumpen som Televapensoldat (PD900) på S1 i Enköping jan 2008 också.

Och för er som kommer mobba mig och skriva saker som "hehe, ska du slå ryssen med en telefon eller?":

Utbildningen
Du utbildas för att i krig kunna ingå i ett av arméns televapenkompanier. Förbandets huvuduppgifter är att signalspana och att störa motståndarens radionät. Tillsammans med dina kamrater i förbandet ansvarar du främst för att upprätta och betjäna kompaniets telegrupp eller pejlgrupper och störgrupper. Du och din enhet arbetar med avancerat tekniskt materiel. Ni har en mycket viktig uppgift att fylla genom att ni ansvarar för att kompaniet har samband, kan pejla eller störa.

Utbildningens omfattning och innehåll
Utbildningen delas in i fyra skeden. Det första skedet, den grundläggande soldatutbildningen, varar i cirka 3 månader. Under denna tid får du de grundläggande kunskaper och färdigheter du behöver för att kunna fungera som soldat. Utbildningen innehåller bland annat vapentjänst, NBC-tjänst, förläggning, enskild soldats strid, vaktutbildning samt grundläggande sjukvård.

Nästa skede är befattningsutbildningen. Den varar i ungefär 2 månader. Du får nu bland annat utbildning i taktik och teknik.

Därefter följer förbandsutbildningen om cirka 3,5 månader. Nu samövas plutonerna inom kompaniet, och du tillämpar de kunskaper du fått tidigare under utbildningen.

Utbildningen avslutas med ett slutövningsskede. Detta varar i cirka 1,5 månader och innebär att du deltar i olika större övningar inom kompaniets och/eller bataljonens ramar.

Vissa av er kommer även att få förarutbildning på bandvagn eller lastbil.
Du får räkna med att tjänstgöra vissa helger, till exempel vid övningar och vid vakt- och beredskapstjänstgöring.

Permalänk
Medlem

jag fick inte göra militärtjänst. :/

Visa signatur

-\n-

Permalänk
Medlem

Nån som funderat på främlingslegionen? Ganska stenhårt iof men finns intresset så. Dock är det ju inte enbart att vandra in och ta värvning och uppdragen de får göra är inte direkt riskfria. Men möjligheten att få en helt ny identitet och ett franskt pass lockar nog många ...

Permalänk
Medlem

undrar om man göra lumpen finns det nått sätt man kan så kallat fåse''Action''
efter sin grund utbildning om man vill forsätta inom armen,så som iraq eller liknande? hur går det till med utlandstjänst.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
Nån som funderat på främlingslegionen? Ganska stenhårt iof men finns intresset så. Dock är det ju inte enbart att vandra in och ta värvning och uppdragen de får göra är inte direkt riskfria. Men möjligheten att få en helt ny identitet och ett franskt pass lockar nog många ...

Om du menar franska främlingslegionen (finns ju ett _antal_ att välja på) så är den inte alls som den en gång varit, framförallt inte som på 80-talet.
Idag är franska främlingslegionen modern och "uppdaterad" med bl.a. de nya metoder som finns i västvärlden vad det gäller utbildningar, individens tycke och tänk osv osv. Dock har du rätt att efter 5 år (har för mig kontrakten förlängdes för några år sedan från 4 till 5) att erhålla giltigt franskt medborgarskap. Samt att du kvaliciferar in på Legions-förbundet/förening eller vad man ska kalla det. Typ som KJ har här i Sverige.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av _tekken_
undrar om man göra lumpen finns det nått sätt man kan så kallat fåse''Action''
efter sin grund utbildning om man vill forsätta inom armen,så som iraq eller liknande? hur går det till med utlandstjänst.

Bra grund i elementär stridskunskap och teknik är just lumpen här i Sverige. Du får grundläggande soldatlära, vapenlära, disciplin (i viss mån) och mycket annat matnyttigt.

Vill du dock åka till Irak/Afghanistan/Quatar/Somalia osv så handlar det inte om att åka ner som soldat för en nation eller stat. Såvida du inte skriver kontrakt med US Army. Utan det då måste göra är att ta kontakt med någon PMC eller PSC (Private Military Contractor eller Private Security Contractor). Och då skulle jag råda dig till att verkligen kolla upp företaget du tänkt söka jobb hos. Finns en förbannat massa mindre seriösa säkerhetsföretag i oroshärdar. En bra lista att utgå från är denna http://en.wikipedia.org/wiki/Private_military_contractor#U.S....

Och ja, det är bra betalt. Men du ska även veta att vissa företag kräver att sökande har amerikanskt medborgarskap medan vissa företag endast har ett intagningsprov (fystest, logik, vapenhantering, säktänk osv). Notera dock att antalet sökande i och med Irakkriget har ökat med flera hundra procent (har ingen direkt lista men med tanke på antalet säkerhetsföretag i Irak som fått kontrakt av USA så torde det vara ca 2000-3000 "reinforced security employees"). Men som sagt, ska leta upp en lista, nyfiken själv på lite mer exakta nummer.

Orkar inte skriva mer ingående nu men fråga gärna om du funderar på något kring detta.

Edit: Tro inte att det är som på filmer eller serier. De som gjort lumpen torde ha ett humm om hur livet i fält är och hur kul det är att bli beskjuten....... visst, lösplugg är roligt... men inte när kamraten brevid får en 7.62x39 in genom armen och går ut ur levern.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk

Insatstroppen F4, Frösön, Östersund. 11 månader, oktober 94 - september 95.

Hade AK4 då befälet tyckte att ett skott skulle räcka för att stoppa fienden.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _tekken_
undrar om man göra lumpen finns det nått sätt man kan så kallat fåse''Action''
efter sin grund utbildning om man vill forsätta inom armen,så som iraq eller liknande? hur går det till med utlandstjänst.

Du kan ju börja med att göra lumpen innan du pratar om att du vill se "action", allt är inte som på film...

Visa signatur

yes, ill take this teddy bear, this ruler, this piece of string and this cardboard box. mmmmmmm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _tekken_
undrar om man göra lumpen finns det nått sätt man kan så kallat fåse''Action''
efter sin grund utbildning om man vill forsätta inom armen,så som iraq eller liknande? hur går det till med utlandstjänst.

Sverige har inte folk i Irak för tillfället.
Du kan skaffa ett green card och gå med i Amerikanska militären om du vill till Irak. Du kan dock åka till Afghanistan (utlandstjänst då).

Permalänk
Medlem

Har för taskig syn så jag hade inte möjligheten att göra de roliga grejerna som jag hade tänkt, fjälljägare/kustjägare/krypskytt. Däremot jagar jag vilt nuförtiden, och kärleken till vapen finns fortfarande kvar.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig gjort lumpen, men jag har precis fått jobb på Saab och håller på med detta: http://products.saabgroup.com/PDBWebNew/Generic.aspx?Entrance...

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av buck
Du kan ju börja med att göra lumpen innan du pratar om att du vill se "action", allt är inte som på film...

''Nej jag är mycket medveten om det att det inte är som i filmer och annat junk''
och att detta är the real deal.
valde det opassande utrycker ''action'' för kom inte på nått bättre.

Men jag var intresserad i hur det går till iom att sverige inte har några trupper i diverse länder så som Usa har i Iraq-situationen och därmed undrar jag bara hur det går till. om man nu skulle vara intresserad i att gå vidare inom det militära utöver grundutbildnigen.

lumpen kommer förmodligen hade redan haft ''chansen''(då menar jag med att köra mönstring därefter se) att göra den nu men allt går ju inte som planerat alla gånger. andra saker kom i vägen så får vänta ett tag till.
skulle vilja göra den mestadels för att testa sig själv och se vad man går för.
sen vill man ju självklart testa lite Vapen,var ett tag sen man hade kul med 7.62x39mm och 9x19mm, 12g, .22 Damn vilken rush det är.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superchu
Saknar även ksp90 och ksp58. Även om 58 får eldavbrott titt som tätt.

KSP 58 är underbar Ett helvetes jävla as att släpa, och amm väger bly, bokstavligt talat. Verktyg som försvinner, pipor som aldrig vill svalna, men allt är förlåtet när det smäller.

Att lägga nedhållande eld och agera understöd är så skönt.

Här övar jag stående mejning med KSP 58. Den är mer än bara lite benägen att stegra när man skjuter med remstöd