Permalänk
Medlem

Canon Ixus 70 eller 75 ?

Hej

Skall köpa en ny kamera till utlands semestern ^^

Har bestämt mig för en Ixus 70 men nu ser jag att Ixus 75 bara kostar ca 100kr mer

Det enda skillnaden jag kan se är att 75án har en större skärm

Nån som har mera information om skillnader på dom två nämda ?

jamenar blir det lika bra bilder betalar jag gärna 100kr mer för en större skärm

Tacksam för svar
/
Gargamel

Visa signatur

MSI K8N Neo4-F AMD 64 3000+@1.93GHz
Twinmos 1.5GB RAM
X800Xl + 360GB Hdd

Permalänk
Medlem

Pga den större skärmen saknar Ixus 75 optisk sökare som kan vara oumbärlig vid fotografering i svagt eller starkt ljus. Då brukar LCD:n inte vara till mycket hjälp.
Den bristen tycker jag gör Ixus 70 till ett bätte köp.

Permalänk
Medlem

Den är marginellt större också. 91,6 x 56,8 x 19,6 mot 86 x 53,5 x 19,4, men annars tror jag inte att det är någon skillnad på kamerorna.

Permalänk
Medlem

70 är ju också snyggare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adzam 1
70 är ju också snyggare.

Nej men 75:an e

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM

Permalänk
Medlem

valde mellan dessa jag oxå, visst, optisk sökare kan vara bra att ha ibland, men kan ju säga att den stora displayen som 75:an erbjuder inte är så fel heller köpte alltså en 75:a o ä mycket nöjd med den

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
Pga den större skärmen saknar Ixus 75 optisk sökare som kan vara oumbärlig vid fotografering i svagt eller starkt ljus. Då brukar LCD:n inte vara till mycket hjälp.
Den bristen tycker jag gör Ixus 70 till ett bätte köp.

Precis, värt att notera är även att den större skärmen inte har fler pixlar, så skärmen är inte "bättre", bara större.

Permalänk

plus att stor skärm drar mer ström...

Jag kör på 70:an framför 75:an av den anledningen. Vem behöver mer än 3" skärm?

Visa signatur

ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 5 3600 | Corsair 16GB 3200Mhz Vengeance | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G | Corsair HX 750W 80+ | Noctua NH-U12A | Fractal Define R5

Permalänk
Medlem

Tycker ixus 70 har tillräckligt stor skärm , Men tycker du att du måste ha 3 tum ta 75 eller nöjer dig med 2½ ta 70 samt 70 oftast är ett par hundra billigare.

Permalänk
Medlem

Men det är mycket snyggare med bara en skärm på "hela" baksidan än att ha en 2,5 tums ohc sedan en optisk sökare ovanför

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM