Permalänk

Moddade min laptop idag!

Hejsan!

Ville dela med mig av mitt dagsverk!

Det började såhär:
Den senaste tiden har jag börjat leka en hel del med wifi. Först använde jag ett orinoco silver kort med moddad antenn. Därefter började jag tröttna på kortet då det stack ut ur datorn och därför så började jag fundera.

--Istället för masa tråkiga sketcher och bilder under bygget så hoppas vi direkt till resultatet :D--

Själv är jag väldigt nöjd med resultatet. Bättre räckvidd och dessutom lätt att ta av och sätta på antennen.

Övrigt: Antennen kopplades in på AUX kontakten på nätverkskortet. Main lät jag vara kopplad till den interna.

Pris:
Antennen kostade 149 på mediamarkt
U.fl -> SMA adapter kabel tog jag ur en defekt router (finns på elfa annars)

Totalt: 149sek + 4 timmar tid:)

Kommentera gärna och kom med frågor!

//Serenity

EDIT:
Värt att nämna kan vara att det tog mig ett tag att hitta en plats i datorn där den skulle passa. Letade runt överallt men tillslut blev det så att jag "offrade" (lödde bort) mic ingången för att sedan trä igenom kontakten där. Då de flesta 15.4' arna från hp med denna design är rätt lika på insidan så kan det vara bra att veta för er som tänker göra samma sak och har en liknande modell.

Permalänk
Sötast

Vänsterhänt? Annars hade jag fått krupp

Permalänk
Medlem

bra sagt , tänkte också på det.

-du kanske skulle ha gjort en "mettalring runt hålet så ser det bättre ut.

Permalänk

Vänsterhänt = japp!

Angående ring runt hålet. Tänkte på det först med. Prov monterade först med ring. Men problemet som uppkom då var att den av någon anledning blev lite viklig. Inte mycket men nog för att det skulle märkas. Iofs kan man köra med det så men risekn är ju att skruven som håller den på platsi datorn blir lös och det kan bli lite krångligt.

Permalänk
Avstängd

svårt då

Visa signatur

Core 2 Duo E4300 @ 3.5 ghz | 2048 mb DDR2 | XFX 8800GTX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiji99
svårt då

Nödvändig kommentar?

OT: Bra gjort!

Visa signatur

AMD 8320, Radeon 7950 etc... | Trächassi :) |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wiker
OT: Bra gjort!

hih tack:)

Lägger till lite mer information om modden längst upp i första inlägget

Permalänk
Medlem

okej .....annars jävligt ballt

Permalänk

Lekte runt lite idag och hittade 26 nätverk på samma plats. Den verkar göra sitt jobb:)

Permalänk
Medlem
Permalänk

Tänkte gör en likadan modd på min laptop..så jag undrar om du/ni kan beskriva lite mer detaljerat om hur man gör. Har en HP Pavilion med inbyggt WLAN, tycker de inbyggda atennerna suger, så jag vill kunna koppla in externa...
Jag kollade också lite snabbt på Elfa, men hittade inget...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är en HP, vad för någon?

ThePenguin, de flesta Pavilons använder mini PCI, köp ett annat trådlöst nätverkskort bara.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av ThePenguin
Tänkte gör en likadan modd på min laptop..så jag undrar om du/ni kan beskriva lite mer detaljerat om hur man gör. Har en HP Pavilion med inbyggt WLAN, tycker de inbyggda atennerna suger, så jag vill kunna koppla in externa...
Jag kollade också lite snabbt på Elfa, men hittade inget...
[/QUOTE

I princip så gör du såhär. Du öppnar datorn så att du har grunden helt fri. Du ska kunna se hela moderkortet. Sen kommer det svåra. Leta reda på vart du kan sätta en sådan kontakt. Det tar lite mer plats än man tror på insidan. Därefter så väljer du en av anslutningarna på mini pci kortet (ta inte MAIN då det kan bli krångel ifall man vill köra utan externa antennen). Ta AUX. Led sedan kabeln (otroligt pilligt) (UF.L -> SMA) från nätverkskortet till platsen du valt ut på chassi sidan. Modda chasisidan efterbehov. Titta så alla anslutningar sitter som de ska och dubbelkolla igen. Stäng datorn utan att skruva ihop den ifall det skulle behöva ändras på något och prova. Detta var bara en grov sammanfattning av det hela dock men bör kunna ge dig några riktlinjer.

Permalänk
Medlem

Du har inga bilder under byggets gång?

Visa signatur

Vattenkylt GF2MX 175/166 @ 263/225

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korspo
Du har inga bilder under byggets gång?

Tyvär inte då jag inte tänkte på det då..

Permalänk

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av serenity64
[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av ThePenguin
Tänkte gör en likadan modd på min laptop..så jag undrar om du/ni kan beskriva lite mer detaljerat om hur man gör. Har en HP Pavilion med inbyggt WLAN, tycker de inbyggda atennerna suger, så jag vill kunna koppla in externa...
Jag kollade också lite snabbt på Elfa, men hittade inget...
[/QUOTE

I princip så gör du såhär. Du öppnar datorn så att du har grunden helt fri. Du ska kunna se hela moderkortet. Sen kommer det svåra. Leta reda på vart du kan sätta en sådan kontakt. Det tar lite mer plats än man tror på insidan. Därefter så väljer du en av anslutningarna på mini pci kortet (ta inte MAIN då det kan bli krångel ifall man vill köra utan externa antennen). Ta AUX. Led sedan kabeln (otroligt pilligt) (UF.L -> SMA) från nätverkskortet till platsen du valt ut på chassi sidan. Modda chasisidan efterbehov. Titta så alla anslutningar sitter som de ska och dubbelkolla igen. Stäng datorn utan att skruva ihop den ifall det skulle behöva ändras på något och prova. Detta var bara en grov sammanfattning av det hela dock men bör kunna ge dig några riktlinjer.

[/QUOTE]

Tackar så mkt, tänkte på det att atennerna från WLAN-kortet sticker upp vid skärmen, man kan inte bara förlänga en sådan kabel och sätta "kontakten" till den externa atennen där?...

Var hittar man en UF.L till SMA kabel (finns det en kontakt på den kabeln som man kan koppla en extern atenn på?) har kollat Elfa, lite snabbt med hittade inget..

Ursäkta dumma frågor, är lite ny på det här...

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThePenguin
Tackar så mkt, tänkte på det att atennerna från WLAN-kortet sticker upp vid skärmen, man kan inte bara förlänga en sådan kabel och sätta "kontakten" till den externa atennen där?...

Var hittar man en UF.L till SMA kabel (finns det en kontakt på den kabeln som man kan koppla en extern atenn på?) har kollat Elfa, lite snabbt med hittade inget..

Ursäkta dumma frågor, är lite ny på det här...

Du kan antagligen förlänga den på ngt sätt men i sådana här höga frekvenser är det väldigt känsligt med sådant. Jag skulle inte rekommendera en förlängning utan en färdig kabel. Senast jag tittade så hade de den på elfa men den verkar ha utgått :(.

En egen lödning kan göra så signalstyrkan förvärras mer än man tror. En väns far vet en del om sådant och enligt honom är det bäst att ha så få skarvar/lödningar osv när det gäller sånt här.

kolla på eBay. Där kanske dem har?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

sjysst bygge;)... e det en nx7300 som du brukar lr ?

isf hur bra funkar den? funderar på den själv..
sen lite pris och inköpsställe ??

Permalänk

Okej, men det är bara själva kabeln som jag ska ha?...inget kretskort eller ngt sånt?
typ denna: http://www.davido.se/shop/product_info.php?products_id=82

Visa signatur
Permalänk
Medlem

rätt kabel och du behöver inget kretskort.. va försiktig när du pillar i datorn bara, brukar bli så tråkigt om nått går sönder

Visa signatur

<3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThePenguin
Okej, men det är bara själva kabeln som jag ska ha?...inget kretskort eller ngt sånt?
typ denna: http://www.davido.se/shop/product_info.php?products_id=82

Thats the one dude!

Citat:

sjysst bygge... e det en nx7300 som du brukar lr ?

isf hur bra funkar den? funderar på den själv..
sen lite pris och inköpsställe ??[/B]

Jepp. Det är nog den bästa bärbara jag haft. Den är väldigt liten tunn jämfört med min gamla och batteritiden är wunderbar! Den gör sitt jobb mycket bra. Men batteritiden, den är i en klass för sig. Fingerprint sensorn kan vara lite pillpill o få igång men därefter är den najs. Kör dock med smartcard istället. Roligare:P Dustin köptes den på om jag inte missminner mig. Kommer inte ihåg priset i skrivande stund. Det är en underbar dator. Mer behövs det inte sägas.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av serenity64
Thats the one dude!

Jepp. Det är nog den bästa bärbara jag haft. Den är väldigt liten tunn jämfört med min gamla och batteritiden är wunderbar! Den gör sitt jobb mycket bra. Men batteritiden, den är i en klass för sig. Fingerprint sensorn kan vara lite pillpill o få igång men därefter är den najs. Kör dock med smartcard istället. Roligare:P Dustin köptes den på om jag inte missminner mig. Kommer inte ihåg priset i skrivande stund. Det är en underbar dator. Mer behövs det inte sägas.

men det är ju suveränt.. tackar för den infon :p..
batteriet ? håller den vad den lovar eller? eller 2,5h som andra
laptops ?.. sensorn eller smartcard bryr jag mig inte om:P..
dustin sa du.. hm köpt från "affär" eller beställd på nätet?
undrar lite hur mkt den gick på

funderar på att gå över till just den eftersom jag inte spelar så mkt
och redan kör en extern 400GB'are med allt på..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
men det är ju suveränt.. tackar för den infon :p..
batteriet ? håller den vad den lovar eller? eller 2,5h som andra
laptops ?.. sensorn eller smartcard bryr jag mig inte om:P..
dustin sa du.. hm köpt från "affär" eller beställd på nätet?
undrar lite hur mkt den gick på

funderar på att gå över till just den eftersom jag inte spelar så mkt
och redan kör en extern 400GB'are med allt på..

Batteriet håller i 4 timmar för mig om jag surfar eller skriver på word. (den går ju ner i klockfrekvens). Jag har även satt in 512mb extra ram så min har nu 1,5gb ram. Det gör skillnad. Såfort man börjar spela så blir batteri tiden inte "så bra" längre men somsagt det säger ju sig själv. Dustin = online. Ärligt talat är jag inte hundra på priset då det var "lön" från min fars jobb då jag hjälpte dem med diverse saker med datorerna. Men jag skulle gissa att det var ca 8-9000.

Jag kan rekommendera dig en till sak. Då jag bär omkring den en del men inte vill ta ur och sätta in allt (nätverksladd, störm osv) så köpte jag en dockningstation. Då står den alltid och laddar och är alltid redo att bäras iväg. Dessutom underlättar det en hel del. Du kommer inte ångra dig om du köper denna datorn. Det är jag bergis på:)
Jag skulle utan tvekan klara mig med bara denna datorn ifall jag hade haft mina diskar externt. Den gör sitt jobb och mycket mer:)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av serenity64
Batteriet håller i 4 timmar för mig om jag surfar eller skriver på word. (den går ju ner i klockfrekvens). Jag har även satt in 512mb extra ram så min har nu 1,5gb ram. Det gör skillnad. Såfort man börjar spela så blir batteri tiden inte "så bra" längre men somsagt det säger ju sig själv. Dustin = online. Ärligt talat är jag inte hundra på priset då det var "lön" från min fars jobb då jag hjälpte dem med diverse saker med datorerna. Men jag skulle gissa att det var ca 8-9000.

Jag kan rekommendera dig en till sak. Då jag bär omkring den en del men inte vill ta ur och sätta in allt (nätverksladd, störm osv) så köpte jag en dockningstation. Då står den alltid och laddar och är alltid redo att bäras iväg. Dessutom underlättar det en hel del. Du kommer inte ångra dig om du köper denna datorn. Det är jag bergis på:)
Jag skulle utan tvekan klara mig med bara denna datorn ifall jag hade haft mina diskar externt. Den gör sitt jobb och mycket mer:)

underbart:..Om jag spelar så blir det cs ngn timme max eller RA2
hm en dockningstation låter frestande faktiskt:) men hur mkt extra
går den på måntro ?..

nej, kommer inte att bli besviken på en HP :P, kanske går den på 8k
har sett andra för 7-8k så det e möjligt, synd att man inte har
enough cash :'( :(:(:(

thanx for info ;):)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
underbart: hm en dockningstation låter frestande faktiskt:) men hur mkt extra
går den på måntro ?..

thanx for info ;):)

Här finns en:
http://netonet.se/index.asp?iid=85060

Dyr:(

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av serenity64
Här finns en:
http://netonet.se/index.asp?iid=85060

Dyr:(

dyr var den jaa:(.. aja tack iaf:P
lär dröja som sagt innan jag inhandlar en laptop:(

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
dyr var den jaa:(.. aja tack iaf:P
lär dröja som sagt innan jag inhandlar en laptop:(

Om du inte behöver en lika kraftfull/eller intre 15.4' skärm så kan jag även rekommendera en nc6325. Min syrra har en sådan. Den kostade 4,500 ny. Misco.se. Det är en riktigt bra dator det med. Men max upplösningen är 1024x768 men den har faktiskt en turion x2. Kanske kan det vara något?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av serenity64
Om du inte behöver en lika kraftfull/eller intre 15.4' skärm så kan jag även rekommendera en nc6325. Min syrra har en sådan. Den kostade 4,500 ny. Misco.se. Det är en riktigt bra dator det med. Men max upplösningen är 1024x768 men den har faktiskt en turion x2. Kanske kan det vara något?

hp i all ära:D<3.. men har inte goda erfarenheter av AMD tyvär
och än sämre erfarenheter av deras x2 processorer
annars hade t.ex den eller en med celeron varit skitbra för mig

upplösningen spelar ingen större roll.. 1280x800 eller 1024x768

Permalänk

Vad är det för atenner som passar till kontakten sedan då?
Skulle en sådann här passa?

http://www.compusa.com/products/product_info.asp?pfp=SEARCH&N...

Visa signatur