Pentium II fyller 10 år

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redglittercoffin
Jag tror det var -98 som vi fick en Fujitsu hem-pc. Den hade ett skitkonstigt chassi med en skjutbar plastkåpa på framsidan. Det var en 350 Mhz maskin med massor av godis: 17-tums skärm, 64 MB ram, säkert 5 GB hårddisk, ATI RAGE 8MB grafik, USB-portar, DVD-läsare och något konstigt ljudkort med något slags 3D-ljud.

Jag var förstås sur för att farsan inte ville köpa värstingen med 450 MHz, 128 MB ram, 19-tums skärm, CD-brännare och.. just det.. Voodoo 2!!

Hehe Hade också en såndär ful hempc från fujitsu, uppgraderade den dock senare med ett Voodoo 2 kort som jag för övrigt använder som dekoration på väggen just nu, bara att plocka ner någon regnig dag och börja bencha

Permalänk
Medlem

Ja det var tider det kommer ihåg när jag var på Mycom och köpte upp mej på ett moderkort från abit (bx chipset har jag för mej) och en PII:a på 266mhz (köpte säkert fler komponenter sammtidigt som jag inte kommer ihåg idag) processorn vart senare utbytt mot en PIII:a på 700mhz men moderkortet överlevde länge.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Avstängd

Hmm, min första låg på 200 mhz och jag har för mig att det var en Pentium Pro

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk

haha! Skön artikel!

Jag kör min Trackmania Nations server på en P2a..!
Funkar sjukt bra, och billigt

Kolla om ni har TMN: Swe>UCOD Server.

Permalänk
Medlem

Första datorn var en Pentium 2. Finns fortfarande kvar hemma hos farsgubben min. Har en P2:a som agerar brandvägg nu också här hemma. Fina grejer!

Kom ihåg att jag blev vansinnigt glad när far kom hem med den. Grannen (må han vila i frid) kom också över för att titta på den, och han blev så imponerad av prestandan att han köpte en nästan likadan dagen efter.

Permalänk
Inaktiv

Intressant och kul läsning. Innan 1997 så hade jag en Amiga 500 som blev mitt stora intresse, därefter år 1997 så fick vi får första "riktiga" dator med Windows 95. Det var faktiskt en riktig värstingdator då på den tiden. P2 etiketten satt som en smäck i fronten på chassit och man var så stolt. Processorn hade då en frekvens på 400Mhz. Den enda nackdelen med datorn var att grafikkortet var med anpassat för den administrativa marknaden. Eftersom jag bara var 8 år så var detta en succé. Det var på denna jag lärde mig grunden på. Det var här jag blev självlärd och där jag mixtrade själv på egen hand som ibland ledde till systemkrascher, men det var faktiskt bra för då lärde man sig av misstagen. Denna dator satte alltså grunden till mitt otroliga datorintresse idag. Kommer därmed ihåg spel som GTA, NFS 1&2, FIFA, NHL m.m.

Permalänk
Hedersmedlem

Satt av en tillfällighet vid en Pentium II idag (som används aktivt än idag), den datorn har fungerat perfekt sedan någon gång runt 2000.

Visa signatur

"En gång ingen gång, två gånger en gånggång"

Permalänk

Att det är så länge sedan, jag kommer fortfarande ihåg det som om det vore igår då jag tog steget från min invanda Amiga miljö över till PII 233:a och Win95. Från att ha en av de sämsta speldatorerna (den var sämst för den kunde inte köra PC-spel) till att ha den bästa (varade ca 2 veckor tills min klasskamrat köpte en 266:a).

På lakritslanen var det Diablo, GTA, AOE och Quake som var stora och i datorn satt det 3,4GB HDD, 32MB minne och ett S3 Virge AGP på 4MB. Detta kom senare att uppgraderas till 96MB och TNT2 32MB för att spel så som Starcraft, Unreal och Half-Life skulle flyta på fint och nätverket flyttade över till först en enkel 10Mbit hub som stackades då fler skulle vara med och spela.

De som hade otur fick en Compaq företagsdator av föräldrarna och var tvungna att installera om datorn varje "nätning" som det hette i mina trakter på den tiden.

De som hade CD-brännare hade ofta en 2x eller i vissa fall en 4x. Tunga distributionsroller hängde ihopa med ett sådant innehav och att bränna en skiva där inte varje MB var utnyttjad kunde få en tårögd.

Jag kan fotsätta med min nostalgitripp i evigheter då PII var en viktig milstolpe i min uppväxt.

Visa signatur

3 Mos 11:10
Men allt i hav och floder som inte har fenor och fjäll — vare sig smådjur eller andra vattendjur — det skall gälla som något avskyvärt för er.

Permalänk
Medlem

tråkigt nog kom jag ganska sent in i datorvärlden, den första dator vi hade hemma var en p3 på 300Mhz med en hårddisk på hela 8gb. När p2:an släpptes satt jag, blott 7år, framför mitt Snes och spelade Super Mario Allstar(tror även att jag införskaffade en N64 det året). Det är nu när jag blivit äldre som jag blivit mer datorintresserad och har kommit över både en PI och PII. tyvärr har jag inte kvar vår p3:a, det hade blivit en fin samling med tanke på att min syrra har en p4:a och jag en C2D

Väldigt bra artikel

Visa signatur

// X

Permalänk
Avstängd

Bra artikel.

Nå, vad säger ni Intel fanboys nu då? Vill ni att AMD ska konka eller? Då är vi genast tillbaka där Penryn kommer kosta en månadslön och Core 2 Duo slutar tillverkas. Konkurrens har givit oss dessa billiga priser. En dator kostar inte längre en månadslön.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan fortfarande inte låta blir att emellanåt plocka fram en notebook med MMX processorn och 96 MB internminne; den bara tuggar på och ganska hyfsat med ett slimmat Slackware os och Window Maker som desktop.

Permalänk
Medlem

Herregud vad tiden går...och vad fort det åldras/uppgraderas..
Köpte Pentium90 när P100 och 120 var det vassaste som fans

P2 hopade jag att köpa i affär men har ett par 350 eller 450 ligandes/stående i funktionella burkar fortfarande.

Pentium var väl ett stort steg och bryt ifrån 286/386/486 som var standard datorererna vid lansering...P2 märkte jag inte ens..

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redglittercoffin
Jag tror det var -98 som vi fick en Fujitsu hem-pc. Den hade ett skitkonstigt chassi med en skjutbar plastkåpa på framsidan. Det var en 350 Mhz maskin med massor av godis: 17-tums skärm, 64 MB ram, säkert 5 GB hårddisk, ATI RAGE 8MB grafik, USB-portar, DVD-läsare och något konstigt ljudkort med något slags 3D-ljud.

Jag var förstås sur för att farsan inte ville köpa värstingen med 450 MHz, 128 MB ram, 19-tums skärm, CD-brännare och.. just det.. Voodoo 2!!

Låter likt det datorpaket mina föräldrar köpte. En PII 450MHz, 128mb ram (köpte till 128mb själv och installerade sen.. busigt!), 17" skärm, 1gb hårddisk, ATI RAGE, DVD-läsare och CD-brännare (givetvis inte samma enhet!).

Grafikkortet var ett AGP-kort men integrerat på moderkortet, så det gick inte att byta. Köpte ett Diamond Stealth3 PCI sen, då blev det lite mer fart på bygget!

Delar av den står kvar på deras vind nu. Min syster hade den i flera år efter att morsan och farsan fixat ny Hem-PC, ända till blixten slog ned en sommar och datorn aldrig blev sig lik. Den började slumpmässigt starta sig själv nämligen (!)

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Kan fortfarande inte låta blir att emellanåt plocka fram en notebook med MMX processorn och 96 MB internminne; den bara tuggar på och ganska hyfsat med ett slimmat Slackware os och Window Maker som desktop.

Vad är det för notebook? HP?

Permalänk
Medlem

Bra skrivet, alltid kul att läsa om gammal hårdvara och tänka tillbaka.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk

Riktigt trevlig artikel - kul med benchningen mellan de olika CPUerna.

Jag kan lungt säga att jag har varit med om de flesta processorerna från Intels 80186 (satt i skolans Compis-maskiner) till dagens Opteron 2XX och Pentium D. Första kontakten med datorer var en polares Vic20. Första egna maskinen en Amiga 500 (CPU: Motorola 68000 @ 7.14 MHz, senare uppgraderad till 68030 @ 25 MHz). På jobbet drabbades jag av det mesta från 386sx och uppåt. Första PC'n hemma var en 486'a med 8 MB RAM, körandes Windows 95. Steget efter var Pentium, först 90 MHz, sedan 120 MHz med MMX (den maskinen står kvar i originalskick i verkstaden).

P2'or har dock kommit och gått i olika former under åren hos familemedlemmar och vänner. Själv körde jag på AMD Athlon-tåget (efter lite Celeron 300A-lekar). En 500 MHz Slot-A CPU var den första riktiga prestandamaskinen, med Voodoo 2 och hela köret.

Idag använder ingen i min närhet P2'or längre. Däremot P3 används av mig i min filserver tack vare deras eminenta prestanda (en 1400 MHz-version). Har även ett planerat bygge av en "skärmdator" baserad på en P3-konfiguration.

Det jag kör på idag är en brokig samling av konfigurationer: en dual Opteron 270, en Pentium D @ 3.2 GHz och en Turtion T30. Opteronmaskinen har 8 GB RAM, vilket är 1024 ggr mer än min första 486'a...

Visa signatur

Born to mod..
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara lite längre tid

Permalänk
Inaktiv

Underbar artikel. På den tiden hade vi en gammal Macintosh, kommer inte ihåg vad den hette...men jag blev SÅ mobbad av alla andra som hade sina "riktiga" datorer:P Sen, nånstans innan år 2000 fick vi vår första hem-pc, en Compaq med en PIII på 500 MHz som fortfarande står och tickar som server. Riktigt synd att man itne var så aktiv på den tiden, men det är då det är bra med sådana här artiklar. Fast man ville ju lära sig den hårda vägen:P Ändå känns det nostalgiskt. Mm, jag njuter. Tackar tackar.

Permalänk
Medlem

Då var kvällen förgylld. Tack så mycket för den bästa artikeln jag läst på länge. Blir till att dra fram p2an nu

Visa signatur

Intel Core i7 920 - P6T Deluxe V2 - 6gb Corsair Dominator 1600 mhz - XFX Radeon 5870 - Corsair 800D - Corsair H50

Permalänk
Medlem

Nostalgin bara kommer översköljande som en stor våg!
Minns de mörka och multivitaminstinna nätterna hos någon kompis, strulande koaxialterminatorer och glappkontakter.

En p2 350 var min första egna dator och friheten att komma ifrån familjens P100 med 2mb tridentgrafikkort var stror, nu kunde man dra på LAN när man ville! ett Intel I740 må vara ansett som ett kasst kort, men åhh vad det var prisvärt och klarade galant av de spel man körde, uppgraderades dock senare till ett TNT2 Ultra och man tappade hakan av allt flyt och extra funktioner man kunde slå på!

Ett av de starkaste minnena är dock då man slängde in 128mb mer minne från 64 till 196Mb, ALLT blev så kollossalt mycket mer responsivt, att navigera i spelmenyer, och ladda spel gick mycket snabbare än förrut trots att man hade samma processor!

Förresten ta en titt på rar-benchen, en p2 450 är bara 4,7ggr långsammare än X2:an, trots att X2:an har 4,9ggr högre klockfrekvens! I Winrar så är alltså en 10år gammal design, med en mycket lägre busshastighet och minnesbandbredd milsvidd ifrån dagens, klock för klock snabbare än en Athlon X2 4400+, och då har den ändå bara en kärna

Tål att tänkas på! Länge leve P2!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Använder en p2 nästan dagligen. . Detta inlägg skrivs på en HP Vectra P2 333 med 256mb ram, tnt2 32mb grafik och 4,3gb + 200gb hd. Samt ett strippat Windows 2000.

Fast när den var ny hösten '98 så var det 64mb ram (32mb var standard då) ett matrox productiva tror jag grafikkortet hette, ett hemskt kort som inte hade något eget minne tror jag. Och om det hade så var det inte mkt. Men det kompletterades med ett orchid righteous 3D (voodoo1) kort med 4mb minne och fick på så sätt tokigt snygg grafik i tex quake . Datorn levererades dessutom med "Windows 95 andra utgåvan med stöd för usb" (wheeEee)

En skön grej med p2an som sitter i min dator är att den är passivt kyld via en 4cm hög kylfläns. Vet inte om det är vanligt på p2or?

Permalänk
Medlem

Första datorn jag överklockade var just en P3 450MHz som man kunde låsa AGP/PCI vilket jag också gjorde så den gick i 500MHZ och vips så hade man sparat sig en fet slant då en 500MHZ då var den dyraste du kunde köpa.

Den datorn gjorde sedan tjänst som server men för ögonblicket så är lådan slaktad på grafikkort och nätagg samt minnen så nu står den stackarn inslängd i klädkammaren.

Får ta och ge den en klapp senare ;).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
för 12 år sen (9 år gammal) fick jag min första dator en pentium 90Mhz, underbar maskin, körde Fatal Racing och kommer ihåg att jag inte trodde det kunde bli bättre än såhär

2 år efter det fick jag min P2a...herregud, vilken dröm! körde lite Q2 och GTA2 och tyckte som vanligt att det inte kunde bli bättre än såhär

10 år senare sitter jag på min burk och tycker det är "bra" prestanda och vet att det kommer att bli ännu bättre!

Slutsats...det var mycket mer specielt när man var liten och den känslan är nog svår att hitta nu när man blivit "vuxen"

Underbal nostalgitripp...tack så jättemycket!

Så rätt BorN. Jag började med familjens gemensamma 286:a för att några år senare köpa mig min första Pentium 75:a. klockade den till 110Mhz och sålde den som en sådan. (Ja jag vet det var inte så schysst kanske) men hörde sen av killen några år senare att den fortfarande fungerade i den hastigheten och agerade nätverksserver.
Under åren har flera generationer CPU:er åkt in och ut i mina burkar.
Trevligast minnen var nog i alla fall Pentium 2:an 350Mhz och ett Voodoo2 8Mb kort. MUMMA!

Riktigt bra artikel och en kul idé med en hyllning åt en CPU!

Visa signatur

Gammal PC räv, numera Applenörd
---------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

hehe kommer ihåg då jag och min bror satt å spela nått super mario spel på våra p2 i mitt rum oj vad kul vi hade (tills min bror kom på vart saxen fanns och att det fanns sladdar i datorn men ha va ju bara 4-5 år så å jag lämnade datorn öppen) men sen skaffade vi en p3 och vi var värst av alla men den slutade förra året under släggan (vart förbannad hehe) å nu sitter man på ganska mycket bättre maskiner å bara klagar på att alla kompisar har bättre datorer

Visa signatur

i7 970 || EX58-UD5 || R9 290X || Vengeance 24GB || HX 850W || 5,7 TB SSD, 20 TB HDD + 58 TB NAS || U3011 + 3007WFP + 2x LP2065 || Lian li PC-A71B || Asus Xonar STX + Sennheiser HD595 || Qpad MK-85 + Qpad 8K

Permalänk
Medlem

Minns inte hur stor hårddisk jag hade, men den var enorm för sin tid När vi hade pentium pro:n slängde vi omedelbums in en på ofattbara 4GB, när P2:an väl kom så krävdes det så klart något värre ;D

266 stabila mhz och 128mb RAM (så ni 64mb-nissar kan gå och lägga er), ett Matrox II 2d-kort kombinerat med ett Voodoo II... för att inte tala om 17"-skärmen och det dyra creative ljudkortet Det är fan ös att ha en far som är ingenjör

Grattis Pentium 2 och tack för nostalgitrippen!

Permalänk
Hedersmedlem

Minns när farsan köpte en dator för runt 20K innehållandes en PII 233 MHz med ett 440LX-baserat moderkort (BX-varianten var overkill tydligen). Grafikkortet var ett S3 Virge 4MB, när vi stod i affären ville jag hej vilt ha ett Voodoo-kort men icke sa nicke. Det blev ett SoundBlaster AWE64 Gold istället. Hårddisken var en Samsung på 4 GB och den fungerar fortfarande.

Datorn används faktiskt fortfarande av en bekant till farsan, som surfdator. Den fungerar förvånansvärt bra faktiskt. Inte så seg som man skulle kunna tro.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Oj Oj! Det var länge sedan.. kommer ihåg min första Pentium 120Mhz
spelade Red Alert & Warcraft 2... och senare Theme Hospital.
Det var grejer det!

Men den försvann när jag köpte senaste burken
Min AMD 2100+ Ge4 Ti4200
är snart dax för den att gå i graven med....

Super artikel!

Permalänk

Min kompis har också den klena modellen, den gjorde mycket åt oss Den klarade tom CS 1.5 utan lagg det följde ju med att spel med nåt delfindjur som man skulle styra med rösten funkade aldrig hehe

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redglittercoffin
Jag tror det var -98 som vi fick en Fujitsu hem-pc. Den hade ett skitkonstigt chassi med en skjutbar plastkåpa på framsidan. Det var en 350 Mhz maskin med massor av godis: 17-tums skärm, 64 MB ram, säkert 5 GB hårddisk, ATI RAGE 8MB grafik, USB-portar, DVD-läsare och något konstigt ljudkort med något slags 3D-ljud.

Jag var förstås sur för att farsan inte ville köpa värstingen med 450 MHz, 128 MB ram, 19-tums skärm, CD-brännare och.. just det.. Voodoo 2!!

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Första datorn här var en P II 400 mhz med 128 mb minne och 12 gb hårddisk. dvd samt 17 tums skärm. Som man ägde bland polarna, och som grädde på moset var där itryckt 2 fina Voodoo 2

Var en fröjd att lira Hl1

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk

Första Hem PC:n - 97 nån gång kanske? ,

Pentium MMX på 200 MHZ , 32MB i ram

Där satt man o lira alla klassiskerna , Settlers , Heroes serien etc...

Tider det!

Permalänk
Medlem

Själv kör man en server som har en PII på 400 Mhz. Det var goa tider det, speciellt när man kunde skryta om att man hade Voodoo 2 i burken. Tyvärr så gick den sönder och fick sätta in ett nytt. Men förövrigt så är den intakt. Som grädde på moset fick man även med en windows 98 original cd-skiva samt manual till moderkortet, något inte är så vanligt idag om man köper en märkesdator.