Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tackleberry
Är det någon som vet vad antagninspoängen brukar ligga på Medieteknik på LiTH?

Finns ju hur många som helst som gått dessa medialinjer men vill man jobba med det man pluggat så skall man nog ta och välja någon annan linje. De som läst media har säkert fått jobb men inte med media utan kanske i någon affär, verkstad eller liknande.

Fokus på teknik i första hand för utan bra tekniker så kan man köra hur mycket media som helst, det blir ändå inget av det

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Vad jag har läst så blev alla antagna sist, och den med lägst hade precis som Sebastianj säger 11.15.

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Finns ju hur många som helst som gått dessa medialinjer men vill man jobba med det man pluggat så skall man nog ta och välja någon annan linje. De som läst media har säkert fått jobb men inte med media utan kanske i någon affär, verkstad eller liknande.

Fokus på teknik i första hand för utan bra tekniker så kan man köra hur mycket media som helst, det blir ändå inget av det

Trevligt inlägg du kommer med, synd bara att det inte är sant.
Av de som går ut MT får nästan alla jobb, och de allra flesta av dessa inom ett område som relaterar till utbildningen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Oj, var det så enkelt att komma in? Då kan man ju ta det lugnt de sista månaderna av terminen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Trevligt inlägg du kommer med, synd bara att det inte är sant.
Av de som går ut MT får nästan alla jobb, och de allra flesta av dessa inom ett område som relaterar till utbildningen.

Vad är det för typ av jobb man får när man gått den linjen? Visa statistik för det är mycket viktigt för de som väljer. Skolan håller ju på och ändra sig men det har ju varit rätt vrickat ett bra tag när elever mer fokuserat på roliga linjer istället för linjer där man får jobb inom det man läst.
Skolor har tjänat pengar för antalet elever som de kan locka till sig när det snarare borde vara så att skolan får pengar för antalet elever som får jobb.

Frågan är alltså: vad blir man om man läser media och finns det många sådana jobb

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Jag gör för tillfället exjobb i MT. Det är en ganska bred utbildning med det är definitivt möjligt att specialicera sig. Gör vi visualiseringskurserna så hamnar du på en mycket hög nivå både tekniskt och matematiskt. Inte för att de andra inriktningarna är slöa eller enkla på något sätt! Men i VR-teknik är det inte ovanligt att lägga 24 timmar på EN labb. Lycka till i valet!!

När det gäller jobb vet jag att det är mycket lätt att få jobb just nu. men tyvärr är många arbeten en aningen tråkiga - konsultjobb som programmerare t.ex. Men det är fullt möjligt att arbeta upp sig eller skaffa riktigt coola jobb (jobba på spelföretag t.ex.). Man måste bara arbeta hårdare för att få dom tror jag. Känner ingen arbetslös medietekniker!!

Permalänk
Medlem

Var "ska" man bo i norrköping då? Intresserad av både korridor och ettor.. MT blir det iaf

Ser gärna att någo som bor/har bott där svarar

Visa signatur

"Debugging is twice as hard as writing the code in the first place. Therefore, if you write the code as cleverly as possible, you are, by definition, not smart enough to debug it." - Brian W. Kernighan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ePoint
Var "ska" man bo i norrköping då? Intresserad av både korridor och ettor.. MT blir det iaf

Ser gärna att någo som bor/har bott där svarar

Bra val med MT! Jag läser själv sista året och letar exjobb för fullt. Jag tycker helt klart att du ska bo i korridor i början! Då lär man snabbt känna en massa människor. Studentboendet Darlkarlen är riktigt sjysst, annars så funkar Gripen rätt bra också. Jag bodde på Konstantiopel som också är väldigt fint men det blir ingen korridorskänsla där för alla har egna kök.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Vad är det för typ av jobb man får när man gått den linjen? Visa statistik för det är mycket viktigt för de som väljer. Skolan håller ju på och ändra sig men det har ju varit rätt vrickat ett bra tag när elever mer fokuserat på roliga linjer istället för linjer där man får jobb inom det man läst.
Skolor har tjänat pengar för antalet elever som de kan locka till sig när det snarare borde vara så att skolan får pengar för antalet elever som får jobb.

Frågan är alltså: vad blir man om man läser media och finns det många sådana jobb

Det är inte media man läser. Du läser till civilingenjör med inriktning mot medieteknik, medieteknik != media. Medietekniker får jobb i allmänhet idag eftersom de är civilingenjörer, inte för att de har läst "media" (som de inte ens har läst). Dessutom arbetar de oftast med saker som syns, företag vill synas.

Det är ganska svårt bara slänga fram statistik på en ca 5-årsutbildning på en 10 år gammal utbildning. Vad en civlingenjör gör är svårt att beskriva eftersom arbetet kan skilja sig från dag till dag, vecka till vecka, månad till månad, etc. Folk har i allmänhet dålig bild av vad MT är, vilket syns på antalet avhoppande under det första årets gång. Varför? MT är inte media. Du läser matte precis som teknisk fysik gör, detsamma vad gäller reglerteknik (som tidigare nämndes i tråden), progammering, signalbehandlingsjox, men du läser samtidigt kurser som är relevant för ditt program. Vill du pyssla med media så finns det Grafisk design och kommunikation (eller vad det heter) som i princip är MT utan teknik (då menar jag matte)...där har du media.

Jag har inte sån stor koll på media, men jag gissar att man bidrar allmänt med struktur och formgivning vad gäller tryckt, tv, internet. T ex tidningsredaktion, tryckeri, tv-jox...

Jag kan nämna vad MT:are idag gör. Pappersteknik på pappersbruk, IT-konsult (som jag vet arbetar med kundrelationer och anpassning av IT-system för kund (företag)), grafikutvecklare, tryckteknik på tetrapak, 3d-animationer i hollywood, speldesigner på dice, programutvecklare på smhi, utveckling av 3d-verktyg för flygledare....

...detta gör dom få MTare som jag känner till i alla fall, jag känner ingen som har gått ut MT och är utan jobb. Är man utan jobb kan i vissa fall skyllas på en själv, eftersom jobben inte kommer till dig.

Mycket vad gäller civlingenjörer gör är utveckling. Det är oftast civilingenjörer som står för all utveckling av nya produkter, mobiltelefoner, bil, papper (det nya som kommer är elektronisk papper), LED, osv....Självklart måste det inte ha varit civilingenjörer, oftast någon med högre utbildning, men det kunde ha varit det. Civilingenjör har ansvar för att driva arbete mot något håll, oftast inom projekt, då har man kanske ansvar för en projektgrupp som projektledare. Man sitter alltså inte i ett hörn och programmerar som MTare (även om du kan om du vill om du är programmeringsnörd).

Lite offtopic, blir alltid så när jag skriver...ingen röd tråd alls
Kan påpeka att jag inte läser MT.

Märkte att tråden var ganska gammal ^^

EDIT någon dag senare:
Förresten, jag vet inte hur det är på din knasskola, men på LiTH får institutionerna pengar för varje student som klarar enstaka kurser samt tar examen.

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ePoint
Var "ska" man bo i norrköping då? Intresserad av både korridor och ettor.. MT blir det iaf

Ser gärna att någo som bor/har bott där svarar

Dalkarlen ("DK") och Gripen är som sagt riktigt bra om du vill lära känna folk, liten fördel DK där då det bor en sjujävla massa MT:are där just nu och dom har en mycket bra förfest-innegård (om man bryr sig om sådant..).
De flesta bor i korridor något år för att sedan flytta till kollektiv eller eget när man skaffat sig lokala bekanta. Tycker det är alldeles utmärkt, själv bodde jag i lgh i början och saknade korridorsgemenskapen lite, nu bor jag dock återigen i lgh.

Måste tacka cyc för det utmärkta svaret med, trots att han pluggar på annan utbildning!

Lite Offtopic så är statistiken från VHS inne med, 74st förstahandssökande till MT blev det varav 11 tjejer. Det tillsammans med 60st intagna GDK-are borgar för ett hejdundrande Nolle-P, vi ses då!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Dalkarlen ("DK") och Gripen är som sagt riktigt bra om du vill lära känna folk, liten fördel DK där då det bor en sjujävla massa MT:are där just nu och dom har en mycket bra förfest-innegård (om man bryr sig om sådant..).

Ett insidertips är att ett beslut om ombyggnad av gården på Gripen nästan är så gott som klart och då kommer gården bli mycket finare än Dalkarlens efter sommaren

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Darlkarlen är ett självklart val! Relativt nybyggt, 7min gå till skolan, 2min till centrum och så har du norrköpings största pizzor rakt över gatan

Som ovan också, det är många (för)fester på innergården här, den årliga Darlkarlen Gårdsfesten går av stapeln nästa helg

Permalänk
Medlem

Ok då ska jag "söka" till dalkarlen

Visa signatur

"Debugging is twice as hard as writing the code in the first place. Therefore, if you write the code as cleverly as possible, you are, by definition, not smart enough to debug it." - Brian W. Kernighan

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ePoint
Ok då ska jag "söka" till dalkarlen

Aja, skyll dig själv
Hur som helst så tror inte du kommer bli missnöjd med varken staden eller utbildningen, bara du är medveten om vad du ger dig in på.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Aja, skyll dig själv
Hur som helst så tror inte du kommer bli missnöjd med varken staden eller utbildningen, bara du är medveten om vad du ger dig in på.

Ursäkta min seghet. Men jag hänger inte med ?

Visa signatur

"Debugging is twice as hard as writing the code in the first place. Therefore, if you write the code as cleverly as possible, you are, by definition, not smart enough to debug it." - Brian W. Kernighan

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ePoint
Ursäkta min seghet. Men jag hänger inte med ?

Att du väljer att söka till Dalkarlen och inte till Gripen då alla vet att Gripen är bättre (speciellt med den nya gården efter sommaren)

Det jag menade med "medveten om vad du ger dig in på" var att så länge man vet vad utbildningen handlar om innan och inte tror att det bara handlar om Media (som cyc förklarade) kommer man nog vara rätt nöjd med sitt val.

Jag själv läser inte MT men känner folk som gör det och dom verkar ju nöjda iallafall

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Att du väljer att söka till Dalkarlen och inte till Gripen då alla vet att Gripen är bättre (speciellt med den nya gården efter sommaren)

Det jag menade med "medveten om vad du ger dig in på" var att så länge man vet vad utbildningen handlar om innan och inte tror att det bara handlar om Media (som cyc förklarade) kommer man nog vara rätt nöjd med sitt val.

Jag själv läser inte MT men känner folk som gör det och dom verkar ju nöjda iallafall

Blev det förresten diskmaskiner till köken som föreslogs som kompensation för pappa grappas invasion eller blir det bara en stor fet gård?

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cyc
Blev det förresten diskmaskiner till köken som föreslogs som kompensation för pappa grappas invasion eller blir det bara en stor fet gård?

Gården är väl det som det verkar bli vad jag har hört då diskmaskiner inte var så populärt i alla kök. Vi får även 20% rabatt på Pappa Grappa.
Om nu det här är rätt ställe att diskutera det på

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]