MP3-spelare, bäst just nu?

Permalänk
Medlem

MP3-spelare, bäst just nu?

Jag måste köpa en MP3-spelare innan fredag och det bör vara en som har relativt stor display och grymt bra ljud. Alternativen jag kikar på just nu är Iaudios D2 och Irivers kommande modell, Clix 2. Clix 2 verkar dock dröja ett jävla tag eller så kommer den imorgon. Annars är det alternativet.. ganska så stryket för min del.

Bägge är på två gig, samma pris och presterar nog lika bra i ljud. Vilken rekommenderar ni till mig som älskar musik och film?

Permalänk
Medlem

clix2 kommer inte i 2gb endast i 4 och 8 här i Sverige.

Permalänk
Medlem

Jag har en Clix, första generationen. Fungerar klockrent.
Utmärkt ljud och fungerar perfekt till småfilmer, typ avsnitt av Futurama och liknande

Den är på 4GB.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Nu finns clix2 tydligen i Sverige hos directman, kommer det kanske en (icke-koreansk) recension snart?

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk

En recension dyker upp i tidningen M3 nästa eller näst-nästa nummer i alla fall till 99 % säkerhet.

Permalänk
Medlem

Sean: Vilka butiker känner du till i Göteborg som kommer att sälja Clix2 så det kanske finns möjlighet att prova lite själv? Teknikmagasinet kanske?

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk

TM med största sannolikhet. Sen tror jag du kan besöka Tele-Hå på Järntorget (Jerntorget?). Hifi-klubben får vi se, inte inledningsvis än. Vissa separata radiohandlare inledningsvis då de är snabbast. De stora kedjorna är ofta lite långsammare i mobiliteten och vi lanserade den ju i måndags tillsammans med T50 så det dröjer ett litet tag till innan den finns ute hos alla.

Permalänk

Sean, när kommer den med 8GB flash? Måste väl finnas ett stort behov att fylla? Tex mitt Ett önskemål vore AAC kompabilitet för en macfanatiker som mig

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter @ JAYS
Sean, när kommer den med 8GB flash? Måste väl finnas ett stort behov att fylla? Tex mitt Ett önskemål vore AAC kompabilitet för en macfanatiker som mig

Tjena Peter!

Man vill alltid ha det som inte finns, eller hur var det nu?

Clix2 8 GB lär dyka upp maj/juni. Angående AAC så tror jag du får drömma om det resten av ditt liv. AAC kostar väl pengar, eller licensen att få använda det och när det finns andra alternativ som OGG, MP3 i vansinnigt hög bitrate eller FLAC (jo, det kommer i majuppdateringen av Clix2 firmware som senast), så finns ingen anledning att köra AAC. Och jag säger direkt nej, till dina eventuella försök till att förklara att AAC skulle vara bättre.

Anyway, Apples iPod är så pass dominerande att du har möjligheten att tjacka en sån istället. MEN, det hindrar inte oss på den Skandinaviska agenturen från att förklara för utvecklarna att det vore kalas om de la in stöd för fler filformat samt fixade till fullt mjukvarustöd (i den mån det behövs) till Macintosh och eventuellt Linux. Den dagen tror jag tyvärr aldrig kommer, men vi ber i alla fall om det, ständigt.

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden på SRS WOW HD och SRS WOW ?

Permalänk

Ljud i High Definition. Klart bättre ljud helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Är rätt så sugen på en liten spelare (ny modell)
Eran T50 ser läcker ut, och min D2 får lite slag på sig så nu vill jag ha en "offer mp3" som jag använder när jag arbetar.

Kör man T50 med iriver plus 3?
vad händer om man inte kör det?
kommer skydd till den?
finns det Svenska menyer?

Permalänk
Medlem

jag har en Iaudio (cowon) D2 4GB och är super nöjd! Skulle våga påstå att den är bland de bästa mp3spelarna på marknaden.

Visa signatur

Dell Inspiron 7577

gammalt: Antec P180, AM3 X6 1055T@3,3ghz, Scythe Mugen2, Asus M4A87TD EVO, Samsung 830 128gb SSD, 4x2gb Gskill Ripjaws PC-16000, GTX 670, OCZ 600watt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sean.wiklund
Tjena Peter!

Man vill alltid ha det som inte finns, eller hur var det nu?

Clix2 8 GB lär dyka upp maj/juni. Angående AAC så tror jag du får drömma om det resten av ditt liv. AAC kostar väl pengar, eller licensen att få använda det och när det finns andra alternativ som OGG, MP3 i vansinnigt hög bitrate eller FLAC (jo, det kommer i majuppdateringen av Clix2 firmware som senast), så finns ingen anledning att köra AAC. Och jag säger direkt nej, till dina eventuella försök till att förklara att AAC skulle vara bättre.

Anyway, Apples iPod är så pass dominerande att du har möjligheten att tjacka en sån istället. MEN, det hindrar inte oss på den Skandinaviska agenturen från att förklara för utvecklarna att det vore kalas om de la in stöd för fler filformat samt fixade till fullt mjukvarustöd (i den mån det behövs) till Macintosh och eventuellt Linux. Den dagen tror jag tyvärr aldrig kommer, men vi ber i alla fall om det, ständigt.

Blev lite glad när iTunes nu säljer musik utan DRMskydd (EMI) men de envisas med AAC än tyvärr. Dock har de höjt bitrade till 256kbps. Men man blir ändå bunden till en iPod för är det några andra som kör med AAC?

Förresten, hade inte iriver 2 års garanti förr? Eller har jag drömt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
Kör man T50 med iriver plus 3?
vad händer om man inte kör det?
kommer skydd till den?
finns det Svenska menyer?

- Man kan köra den med iriver plus 3.
- Inget speciellt händer om man inte använder det.
- T50 har stöd för både MTP och UMS om jag inte har fel (sitter inte med en framför mig.
- Skydd kommer gå att köpa.
- Vet inte. Får återkomma om det. Den är annars som en T10, alltså med engelska menyer gissar jag, men med stöd för svenska tecken.

Permalänk
Medlem

gillar t50 mer

om man kör ums (släpper över direkt), kommer det bli som U10 att musiken hamnar på browser och inte music

Permalänk
Medlem

Grabbar och tjejer, kvinnor och män..stora som små. Jag kan glatt meddela att jag kommer försöka (hrr, min första recension någonsin) skriva en detaljerad recension på denna spelare någon gång under eftermiddagen imorgon. Bilder, jämförelser med andra MP3-spelare och egna intryck är väl det främst jag kommer att utgå ifrån.

Om Ni har något specifikt som ni vill att jag ska utforska är det bara att skriva frågan/frågorna i tråden så skall jag besvara dessa. Kan dock inte lova något till 100 %.

Varför jag valde att köpa Clix2? Ljudet, som ryktas vara bäst på marknaden, supporten (inkluderat garantin) och lovorden från den tidigare versionen Clix. Det räcker så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HABBE7
Grabbar och tjejer, kvinnor och män..stora som små. Jag kan glatt meddela att jag kommer försöka (hrr, min första recension någonsin) skriva en detaljerad recension på denna spelare någon gång under eftermiddagen imorgon. Bilder, jämförelser med andra MP3-spelare och egna intryck är väl det främst jag kommer att utgå ifrån.

Om Ni har något specifikt som ni vill att jag ska utforska är det bara att skriva frågan/frågorna i tråden så skall jag besvara dessa. Kan dock inte lova något till 100 %.

Varför jag valde att köpa Clix2? Ljudet, som ryktas vara bäst på marknaden, supporten (inkluderat garantin) och lovorden från den tidigare versionen Clix. Det räcker så.

Ett bra initiativ, jag är mest intresserad av jämförelser av ljudet utan massa effekter och med bättre lurar än de medföljande ifall du har. Även hur du uppfattar skärmen, hur mycket det påverkas av dagsljus, om storleken räcker till för att kolla nån halvtimme utan att bli ganska trött i ögonen t.ex.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TM
Ett bra initiativ, jag är mest intresserad av jämförelser av ljudet utan massa effekter och med bättre lurar än de medföljande ifall du har. Även hur du uppfattar skärmen, hur mycket det påverkas av dagsljus, om storleken räcker till för att kolla nån halvtimme utan att bli ganska trött i ögonen t.ex.

Mm, ljudet kommer jag givetvis att jämföra och lurarna jag använder för detta är d-JAYS samt de som hänger med.

Permalänk
Medlem

Personligen tror jag att de flesta kommer att hoppa på AAC nu när iTunes snart börjar med DRM-fri musik.

Skulle absolut inte förvåna mig om även Microsoft börjar stödja AAC, just då iTunes är så otroligt stort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
gillar t50 mer

om man kör ums (släpper över direkt), kommer det bli som U10 att musiken hamnar på browser och inte music

Väljer du "Musikläget" i T50 så ser du automatiskt alla låtar som i vanliga mappar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HABBE7
Grabbar och tjejer, kvinnor och män..stora som små. Jag kan glatt meddela att jag kommer försöka (hrr, min första recension någonsin) skriva en detaljerad recension på denna spelare någon gång under eftermiddagen imorgon. Bilder, jämförelser med andra MP3-spelare och egna intryck är väl det främst jag kommer att utgå ifrån.

Om Ni har något specifikt som ni vill att jag ska utforska är det bara att skriva frågan/frågorna i tråden så skall jag besvara dessa. Kan dock inte lova något till 100 %.

Varför jag valde att köpa Clix2? Ljudet, som ryktas vara bäst på marknaden, supporten (inkluderat garantin) och lovorden från den tidigare versionen Clix. Det räcker så.

Kul att du valde Clix2
Du kommer inte att bli missnöjd, det kan jag nästan lova. Jag har aldrig blivit besviken på irivers spelare

Vill gärna ha en mini-recension (om du inte vill göra en större)

Ha'de!

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Nä clix2 verkar riktigt bra får väl se om de blir ett köp då 8gb kommer.

Synd bara att de numera endast var ett års garanti på Iriverspelarna (varför kan man undra)

Iofs så håller min iRiver ihp-120 bra än

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sean.wiklund
Clix2 8 GB lär dyka upp maj/juni. Angående AAC så tror jag du får drömma om det resten av ditt liv. AAC kostar väl pengar, eller licensen att få använda det och när det finns andra alternativ som OGG, MP3 i vansinnigt hög bitrate eller FLAC (jo, det kommer i majuppdateringen av Clix2 firmware som senast), så finns ingen anledning att köra AAC. Och jag säger direkt nej, till dina eventuella försök till att förklara att AAC skulle vara bättre.

Oja, grymt stora licenspengar, $1 per enhet, eller $0.74 per enhet om det gäller fler än 400 000 enheter per år, och som vi alla vet är det ju alltid dumt med högre kvalitet per bitrate.

Mer roliga fakta om AAC: http://daringfireball.net/2007/04/some_facts_about_aac

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Men är det inte dumt att det kostar över huvud taget?
Palla format som en tillverkare har monopol över, då tar man ju helldre OGG..

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av famok
Jag måste köpa en MP3-spelare innan fredag och det bör vara en som har relativt stor display och grymt bra ljud. Alternativen jag kikar på just nu är Iaudios D2 och Irivers kommande modell, Clix 2. Clix 2 verkar dock dröja ett jävla tag eller så kommer den imorgon. Annars är det alternativet.. ganska så stryket för min del.

Bägge är på två gig, samma pris och presterar nog lika bra i ljud. Vilken rekommenderar ni till mig som älskar musik och film?

Intressant läsning. Tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sean.wiklund
Väljer du "Musikläget" i T50 så ser du automatiskt alla låtar som i vanliga mappar.

du menar alltså att det inte är någon skillnad mellan att flytta i utforskaren och att flytta i iriver plus 3?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FJ81
Nä clix2 verkar riktigt bra får väl se om de blir ett köp då 8gb kommer.

Synd bara att de numera endast var ett års garanti på Iriverspelarna (varför kan man undra)

Iofs så håller min iRiver ihp-120 bra än

Återigen ett litet bevis på att vi i den skandinaviska agenturen gör allt vi kan för att vara erbjuda våra kunder så bra upplevelse osv som möjligt, är att alla andra agenturer just nu har gått över till ett år. Vi var på väg, men väljer att köra vidare på två år.

Keng: i iriver plus 3 så kan du sortera låtarna efter datum eller namn osv precis som man kan med tredjepartsprogram som FATSort osv. Kopierar du in låtar i din T50 så kommer låtarna att hamna i den ordning som de kopieras in. Därav är det smidigt att göra i alla fall sorteringen med iriver plus 3, om man nu vill sortera.

Permalänk
Medlem

så de hamnar på samma ställe vad man är gör?
och inte som U10,an då de skiljer sig i browser och music?

(kör ändå shuffle)

Permalänk
Medlem

----

Visa signatur

| Asrock Dual Sata II | Athlon 64 [2,2ghz@2,495ghz] 3500+ | MSI7900gto 512mb | 2*512 + 1*1024 mb pc3200 kingston | Creative XFI X-treme Music | 200 + 400 gb SATA Samsung spinpoint + 300gb Xtern IOMEGA | Hiper Type-M 580W | Aver TV Media Go 007 |