Permalänk
Medlem

Datorn startar inte direkt

Hej!

Har haft ett problem de senaste två månaderna. Om datorn varit avstängd under en timme eller mer så är den svårstartad. Det betyder att jag måste trycka på "påknappen" och sen vänta kanske 5-7min innan den startar vid nästa tryck. Samma sak gäller om jag försöker använda onswitchen på själva moderkortet.
Om jag stänger av med 0/1 knappen på nätagget efter att datorn är avstängd och jag vill starta datorn några timmar senare så börjar power led lampan på chassit lysa halvt när knappen på nätagget står på 1. Då måste jag slå av till 0 och sen till 1 för att komma till scenario 1 (att vänta 5-7 min innan den går igång)
När datorn väl är startad så finns det inga problem. Jag har testat resetta bios genom "clear cmos" jumpern och ta ut batteriet. När jag testar nätagget på dator2 så fungerar det att starta direkt även fast den dator2 och nätagget varit av i flera timmar. Har även testat andra eluttag och elkablar till nätagget, kopplat bort hårdiskar och fläktar samt ljudkort - ingen skillnad.
Jag misstänker moderkortet och/eller nätagget. Har någon samma problem eller känner till symptomen? Är tacksam för alla svar..

Dator1:

AMD 64 X2 4600+ @ 2.88GHz | DFI Lanparty UT nF4-D nForce4 Ultra | 2GB Corsair XMS 4000PT | GeForce 7800GT VIVO | Antec NeoPower 480W

Dator2:

Intel P4 2GHz | Abit TH7-II Raid | 1GB PC800 Rambus | ATI Radeon 9800XT |

Permalänk
Medlem

Kolla över moderkortet om det är så att kondensatorer har börjat att bukta ut eller läcka elektrolyt för då är det utbyte av dom felaktiga eller ett nytt moderkort som gäller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Kolla över moderkortet om det är så att kondensatorer har börjat att bukta ut eller läcka elektrolyt för då är det utbyte av dom felaktiga eller ett nytt moderkort som gäller.

Har undersökt... hittar inga sådana spår.. återstår bara att byta moderkort kanske?

Permalänk

Haft precis samma problem .... nätagget har kukat sig. Köpte nytt och nu funkar det som det ska iaf ...

Visa signatur

IPCop
Workstation [ASUS A7N8X2.0 DELUXE][XP2500+ 2GHz][1024MB DUALDDR][1TB][WinXP PRO]
Server [ASUS A7V600-X][ XP2500+ 2GHz][1024MB DDR][2TB][Win Server 2003]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThuGNasty
Haft precis samma problem .... nätagget har kukat sig. Köpte nytt och nu funkar det som det ska iaf ...

OK.. men mitt nätagg funkar bra när jag testar på andra datorer som jag skrev

Permalänk

Släng skiten .. och köp nytt mobo istället

Visa signatur

IPCop
Workstation [ASUS A7N8X2.0 DELUXE][XP2500+ 2GHz][1024MB DUALDDR][1TB][WinXP PRO]
Server [ASUS A7V600-X][ XP2500+ 2GHz][1024MB DDR][2TB][Win Server 2003]