Studentrabatt - Vista Business

Permalänk

Studentrabatt - Vista Business

Noterade på mecenats hemsida att man skall kunna inhandla Windows Vista Business i slutet av april för 995:-

En tusenlapp är ju ungefär vad man är beredd att betala för ett OS, i alla fall känner jag så. Blir till att uppgradera då.

Länk: http://www.mecenat.se/rabatter_nationella.asp?id_rabatt_natio...

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6400 @ 3 ghz | Zalman CNPS9700LED | Asus P5B Deluxe | PNY GeForce 8800GTS 512MB | Corsair 2GB DDR2 PC5400 | Antec NeoHe 550W | Antec P180 | 2x Seagate Barracuda 7200.10 320GB | X-FI Xtrememusic | BENQ FP241W 24"

Permalänk
Medlem

bra pris på office, skulle helt klart kunna betala 900kr för det.

Vista Business kan ju många studenter hämta gratis via MSDN:AA. exempelvis via www.pellesoft.se om inte egna universitet/högskolan tillhandahåller login.

Visa signatur

//anno

Permalänk
Testpilot

Tänkte just tipsa om det som anno sa, jag fixade själv Vista genom Pellesoft fast betalade 100 spänn istället för att behöva skriva massor av artiklar och ha sig

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

hmm... Jag kommer får 2st Vista Ultimate + 1st Office 2007 pro för 900kr i morgon måndag. Direktimporterat från Microsoft i Köpenhamn. Min kusin jobbar där och får liksom andra anställda på hans enhet köpa fem licenser per programvara och år, till rabatterat pris.

...Annars hade det klart blivit en mecenat subventionerad business!

Visa signatur

Gammal PC räv, numera Applenörd
---------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

är licensen annorlunda på något sätt eller är det vanliga retail licenser?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
är licensen annorlunda på något sätt eller är det vanliga retail licenser?

Den är precis som vanligt, man får tillomed behålla den efter man slutat studera står det. Enda grejen är väl att det bara finns just Business och inga andra versioner om man är ute efter det. För mig passar det dock perfekt för jag vill inte ha några extra filmfunktioner och sånt.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Hur är MSDN licensen då? Får man använda den efter att man avslutat sina studier?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erlc
Hur är MSDN licensen då? Får man använda den efter att man avslutat sina studier?

Jag har msdn licens på vista business, och vi får använda de fast kurserna är avslutade sedan.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Testpilot

Det var MSDN-licensen jag sackade om i mitt förra inlägg, kanske var lite otydligt

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

genom MSDN kan man bara få engelsk va?

Visa signatur

Q6600 @ 3.2GHz | 2*4 Corsair XMS2 5-5-5-12 @ 1003 | Club3D HD4850 | Asus P5Q Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matte Hedström
genom MSDN kan man bara få engelsk va?

jag har mitt vista business på svenska

Permalänk
Medlem

Jag fick då en engelsk men gratis är gott

Permalänk
Avstängd

hur många vista får man köpa på studentrabatt?

http://www.mecenat.se/rabatter_nationella.asp?id_rabatt_natio...

80% rabatt på Vista Ultimate låter prisvärt!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erlc
Jag fick då en engelsk men gratis är gott

är ju bara å ladda ner svenska filen via Windows update om de nu bara finns tilljängligt på engelska

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

läste på https://www.studentlicens.se/studentweb/catalogo.aspx?catID=C...

när man köper vista Ultimate så är det 32 bit, kan man inte välja om man vill ha 64 bit när man köper Ultimate?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
läste på https://www.studentlicens.se/studentweb/catalogo.aspx?catID=C...

när man köper vista Ultimate så är det 32 bit, kan man inte välja om man vill ha 64 bit när man köper Ultimate?

Med Ultimate ingår båda versionerna när man köper.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lexus430
Med Ultimate ingår båda versionerna när man köper.

ok tack för svaret!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Hedersmedlem

Om det är frågan om vanliga retailkartonger nu alltså. Vet inte om det är vad som säljs till studentpriser där eller inte. (nej jag litar inte bara på bilden).

Det står t.o.m. på ultimate 32-bit

"Engelsk installationsskiva för 64-bit kan efter leverans beställas via denna sida"

fotnot: jag är medveten om att fina dyra ultimate i butik ger dig både 32-bit och 64-bit.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Det står likadant på studentlicenser.se. Där länkar man till en sida där man kan beställa 64-bitarsversionen men på den sidan står att 64-bitarsskivan ingår i Ultimate. Kolla här:
http://www.microsoft.com/windowsvista/1053/ordermedia/sv-se/d...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det enklaste är väl att dra iväg ett e-post till dem och fråga om det är den vanliga retail versionen eller om det är någon konstig special student version där 64bitars skivan saknas.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Det enklaste är väl att dra iväg ett e-post till dem och fråga om det är den vanliga retail versionen eller om det är någon konstig special student version där 64bitars skivan saknas.

Asen svarar inte...

Permalänk
Medlem

Klickar man vidare på länken från mecenat.se så syns det efter ett tag att det är en uppgraderingslicens det handlar om.

Visa signatur

yeah, ... ... ...how about that...?

Permalänk
Medlem

Fick svar nu:

"...Hur som helst, i dagsläget finns bara 32-bit inom volymlicensprogrammen (dessa licenser lyder under ett Select Academic Agreement). Enda fallet då 64-bit medföljer är om man köper en s.k. retail, d.v.s. en kartong i butik.

Dock funkar det med våra Vista Business om man köper en svensk version. Då kan man beställa från denna sida: http://www.microsoft.com/windowsvista/1053/ordermedia/sv-se/d...

Tanken var att samtliga skulle kunna beställa därifrån, men det blev interna diskussioner hos Microsoft som stoppade det hela och nu är det alltså bara den svenska Business som funkar (än så länge). Jag har inte fått några klara besked från Microsoft hur det kommer bli med övriga versioner i framtiden.

Med vänlig hälsning
Daniel Hannu
Inmeta Licensing AB..."

Detta suger, får lösa det på ett annat sätt istället då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Top
Fick svar nu:

"...Hur som helst, i dagsläget finns bara 32-bit inom volymlicensprogrammen (dessa licenser lyder under ett Select Academic Agreement). Enda fallet då 64-bit medföljer är om man köper en s.k. retail, d.v.s. en kartong i butik.

Dock funkar det med våra Vista Business om man köper en svensk version. Då kan man beställa från denna sida: http://www.microsoft.com/windowsvista/1053/ordermedia/sv-se/d...

Tanken var att samtliga skulle kunna beställa därifrån, men det blev interna diskussioner hos Microsoft som stoppade det hela och nu är det alltså bara den svenska Business som funkar (än så länge). Jag har inte fått några klara besked från Microsoft hur det kommer bli med övriga versioner i framtiden.

Med vänlig hälsning
Daniel Hannu
Inmeta Licensing AB..."

Detta suger, får lösa det på ett annat sätt istället då.

Jag skulle gärna få ett definitivt svar på vilka studentlicenser som man kan uppgradera till 64-bit. På dustinhome.se/student så säljer de MICROSOFT WINDOWS VISTA HOME PREMIUM SVE DVD UPG#STUDENT. De skriver även på samma sida att kartongen enbart innehåller 32-bit men att 64-bit kan beställas från http://www.microsoft.com/windowsvista/1053/ordermedia/sv-se/d...

Jag har emailat microsoft om dessa 64-bit uppgraderingar två gånger:

----------------------------------------------------------------------------------
Första gången frågade jag:

JAG: "Hej. Jag har ett mecenatkort och har sett att ni säljer Windows Vista Ultimate Svenska (32-bit) uppgradering för 1495kr. Dock så är det 32-bit. Jag undrar nu om det går att uppgradera till 64-bit kostnadsfritt när man har köpt det?"

MICROSOFT: "Tack för ditt mail!

Det går tyvärr inte att byta bitversion från 32 till 64, när man köper Vista genom CSN/Mercenat."

----------------------------------------------------------------------------------
Andra gången frågade jag:

JAG: "Kommentar: Hej. Jag är student och funderar på att köpa Windows Vista Home Premium Studentuppgradering DVD och sedan beställa tillhörande 64bit skivan.

Jag undrar nu vad en studentuppgradering har för restriktioner, om några. Vad händer till exempel när jag slutar studera (om kanske 1-2 år). Kan jag fortfarande använda mitt nya operativsystem då?"

MICROSOFT: "Hej,

Vad menar du för uppgradering? Den med studentrabatt eller den academicversionen?

Om du inte tycker att du har fått svar på din fråga eller om du har ytterligare frågor, kontakta oss gärna igen."

JAG: "Hej. Jag pratar om MICROSOFT WINDOWS VISTA HOME PREMIUM SVE DVD UPG#STUDENT, prisjaktlänk: http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=154677 ."

MICROSOFT: "Hej,

Har dubbelkollat. Du kan fortsätta att använda licensen efter skolan, men kommer inte att kunna uppgradera till 64-bit med den licensen. Då måste du köpa en vanlig uppgradering för att kunna beställa 64-bit media. "

------------------------------------------------------------------------------------

Om inte microsoft ljuger så ljuger dustinhome.se/student vilket skulle vara olyckligt. Det betyder att man ej kan få 64-bit i någon studentversion.

Underligt är också att Daniel Hannu från Inmeta Licensing AB... sade att Business gick att uppgradera då MICROSOFT svarade att "vista" inte kan uppgraderas till 64-bit om man köpt det via csn.

Permalänk
Medlem

MS Har iaf rätt så länge det gäller de olika MSDN-licenserna.. (Däribland MSDN:AA)
Inga MSDN-licenser kan uppgraderas/förändras*..

*Gäller dock inte riktigt när det är fråga om språk..

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FoxOne
MS Har iaf rätt så länge det gäller de olika MSDN-licenserna.. (Däribland MSDN:AA)
Inga MSDN-licenser kan uppgraderas/förändras*..

*Gäller dock inte riktigt när det är fråga om språk..

nu kanske jag missuppfattat vad du menar men jag beställde en 64bitars skiva till min 32 bitars msdnaa vista licens och det gick hur fint som helst. Innan jag beställde det så försökte jag få klarhet i om det var ok eller inte och fick svaret att jag kunde försöka beställa en och gick det så var det ok. Men å andra sidan så lät de inte speciellt säkra när jag pratade med dem via telefon.

Det frågan egenligen handlade om, alltså de studentlicenser man köper så verkar det som att vi inte kommer att få svar förrens någon testar.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
nu kanske jag missuppfattat vad du menar men jag beställde en 64bitars skiva till min 32 bitars msdnaa vista licens och det gick hur fint som helst. Innan jag beställde det så försökte jag få klarhet i om det var ok eller inte och fick svaret att jag kunde försöka beställa en och gick det så var det ok. Men å andra sidan så lät de inte speciellt säkra när jag pratade med dem via telefon.

Det frågan egenligen handlade om, alltså de studentlicenser man köper så verkar det som att vi inte kommer att få svar förrens någon testar.

Men det här låter ju jättebra. Registerade mig på pellesoft och beställde en studentlicense. Kommer få licensen om några dagar. Ska testa själv då att skicka efter 64-bit skivan.

På bilden hos pellesoft syns både buisness och ultimate versionerna. Om man kan tanka ultimate och sen beställa 64-bit till den så blir jag mäkta glad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henmyr
Men det här låter ju jättebra. Registerade mig på pellesoft och beställde en studentlicense. Kommer få licensen om några dagar. Ska testa själv då att skicka efter 64-bit skivan.

På bilden hos pellesoft syns både buisness och ultimate versionerna. Om man kan tanka ultimate och sen beställa 64-bit till den så blir jag mäkta glad.

nej det verkar inte som att ultimate finns där, även om jag gärna blir motbevisad, se http://msdn62.e-academy.com/elms/Storefront/Storefront.aspx?c... men däremot så verkar du kunna tanka 64bitars versionen, så sparar du typ 120 kr eller vad det nu kostade att få skivan levererad.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
nej det verkar inte som att ultimate finns där, även om jag gärna blir motbevisad, se http://msdn62.e-academy.com/elms/Storefront/Storefront.aspx?c... men däremot så verkar du kunna tanka 64bitars versionen, så sparar du typ 120 kr eller vad det nu kostade att få skivan levererad.

Ah på bilden på pellesoft så var det ett svart fodral, kollade snabbt och antog att det var vista ultimate, har nu tittat närmare och tror att det är "Windows Server 2003". Attans otur. Men aja Buisness 64bit är väl inte fy skam det heller.

EDIT: Business innehåller inte media center, men jag antar att man kan använda tredjeparts program för sånt eller? Foobar för musik och vlc eller media player classic använder jag tom hellre än mediacenter.

EDIT: 20071105, jag har sedan ett tag tillbaka kört Vista Business x64 som jag fick från pellesoft för ynka 100kr (man måste vara studen med mecenat- eller csn-kort) så det kan jag gott rekommendera.