Permalänk
Medlem

Hög temp Core 2 duo e6400

Jag har ett Asus P5b Deluxe wifi och en e6400 som kyls av en Scythe ninja.
Min idle temp är 44 grader och load är 70 grader vilket är lite högt, och den är endast klockad till 2,66Ghz.
Jag trodde först att det var kylaren som tog i kondensatorerna så jag har filat på fästet så att den inte går imot men det gjorde ingen skillnad.

Kylaren blir inte ens ljummen och tempen sjunker inte om jag trycker på den.
Kylpastan jag kör med är Zalman super thermal grease, Kan det vara för mycket/för lite kylpasta som gör det? Hur mycket ska man ha av den pastan?

Här är en bild på inställningarna jag kör med http://tvåförti.se/skit/temp.JPG
http://tvåförti.se/skit/temp2.JPG

Är det någon som vet vad som kan vara fel?

Permalänk
Vila i frid

Ta loss cpun och kika på hur tjock kylpastan har spridit ut sig. De tidigare c2d är hemskt krokiga på kylytan. Det är Intel som har misslyckats med att "trycka ned" kanterna på IHS'en. Vill du inte slipa den plan är enda botemedlet en Zalman 9500 eller 9700 som du fasar av kanterna på så att den kommer ned på den platta kylytan. Cpun's chip är beläget i mitten och upptar en yta på ca 15x10 mm. Tredje alternativet är att köra lite tjockare med Arctic Silver 5. Det tar dock ca 2 veckor innan det "sätter sig" och börjar göra fungera som folk.

Permalänk
Medlem

Jag ska ta bort den och kika då.

EDIT: Har nu monterat om den och haft på en massa pasta i mitten och nu sjön den med 3-4 grader i temp, det är även märken i botten på kylren runt om efter kanten på processorn så jag misstänker att den är aningen lägre i mitten.

Permalänk

Jag kör också med e6400 och ninjan mina temps är typ dom samma
i TAT men jag tror inte på dom tempsen.

TAT visar typ 70c och när man känner med fingrarna på kylaren så långt ner man kan å den är jummen......

Coretemp visar typ 50c-55c låter mer troligt enligt mig.

Min ninja var inte plan så den är lappad.

Visa signatur

[ E6400@2,8GHz] [Gigabyte Ds3 Rev 3.3] [Geil Ultra 5400@4-4-4-12 800Mhz] [GF7600GTpassiv] [1 TB disk] [Corsair520w]