Wacom Cintiq 21UX - 17k US - 30k SWE?!

Permalänk
Medlem

Wacom Cintiq 21UX - 17k US - 30k SWE?!

När jag surfade på deviantArt så snubblade jag över en bild i ett galleri... Någon hade skaffat sig en Cintiq, en sådan jag suktat efter bra länge. I Sverige går de på 30.000kr+ om man ska ha en. Kolla på Dustinhome t.ex. (får upp samma på pricerunner)

Läste igenom lite i kommentarerna han fått och såg att han köpte den ny för $2500! Det motsvarar ca 17.500kr enligt www.xe.com. Jag trodde att han skrev en nolla fel eller något tills jag såg länken han hänvisade till där han köpte skärmen. Klicka här

Kan någon förklara för mig hur en sådan här hutlös prisskillnad kan förekomma? (även om priset på sidan där vore utan VAT så kommer den inte ändå upp i 30.000kr) Visst kan jag förstå en 10% ökning, men 100%? Är det någon löjlig EU-lag som ställt till med detta?

För övrigt, är det någon som har någon aning om hur en Cintiq duger till annat som spel och film? Tvivlar på spel helt, men roligt att höra.

Visa signatur

Jag har kvar min gamla avatar som en påminnelse om att även jag har varit ung och dum. Idag är jag, tack och lov, bara dum.

Permalänk
Medlem

ja det e helt idiotiskt, men jag tror det där är en lite äldre version av den, de höjde priset på dne nya för att de uppdaterade skärmen i den.
men den kostar runt 2800$ då, kolla wacoms egen shop.
tyvärr är den så jäklans mkt dyrare i sverige, nästan så man funderar på en trip till staterna bara för att köpa en sådan där allts, skulle vara värt det ju.
det är samma skärm i dem som eizo coloredge vad jag förstått.
och de e skitskoj att arbeta på, men prislappen skrämmer iväg de flesta, mig inkluderat.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Det är samma modell på båda. Både exempelbilderna, specifikationerna och titelnamnet påpekar på det.

http://www.wacom.com/cintiq/index.cfm

Dessutom om du kollar på Wacoms egna sida så ser du att de har $2499 för sin nyaste modell.

Jag måste kolla upp lite på Eizo Coloredge - nu när man vet 'skärmen bakom produkten' så att säga. ;D

Visa signatur

Jag har kvar min gamla avatar som en påminnelse om att även jag har varit ung och dum. Idag är jag, tack och lov, bara dum.

Permalänk
Medlem

det är inte helt säkert vad det är för skärm i men det går rykten om att det är samma panel som i eizo coloredge (och de för jävligt bra skärmar).
men 2500$ är en aning billigare än 30 000 sek ;).

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Det är ju halva priset! XD

Visa signatur

Jag har kvar min gamla avatar som en påminnelse om att även jag har varit ung och dum. Idag är jag, tack och lov, bara dum.

Permalänk
Medlem

Billigast i Sverige: 26565kr
2499$ * 6,99 * 1,25(moms) = 21835

Det där är ju 1/6 prisskillnad! XD

Permalänk
Medlem

Öh, det där priset är väl för 15"?.... (eller UX21 utan moms)

Visa signatur

Jag har kvar min gamla avatar som en påminnelse om att även jag har varit ung och dum. Idag är jag, tack och lov, bara dum.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Oh, inte illa.

Visa signatur

Jag har kvar min gamla avatar som en påminnelse om att även jag har varit ung och dum. Idag är jag, tack och lov, bara dum.

Permalänk
Visa signatur

- Intel i9 12900KS - (5,7Ghz) - ASUS RTX 4090 TUF - Team Group T-Force DELTA (6400Mhz) - ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO - ASUS ROG Thor 1200W - ASUS ROG Ryujin II 240 - Gigabyte 32" AORUS OLED 4K 240 Hz DP 2.1 -

Permalänk
Medlem

Tänker jag inte göra heller. USA ifall jag beställer (som privatpaket om det går att ordna så att säga).

Visa signatur

Jag har kvar min gamla avatar som en påminnelse om att även jag har varit ung och dum. Idag är jag, tack och lov, bara dum.