Suck...behöver hjälp! (LCD TV)

Permalänk
Medlem

Suck...behöver hjälp! (LCD TV)

Tja

Köpte mig en Samsung 40N71 LCD TV i fredags. Till den har jag boxerpaketet som körs genom en Nokia boxer.

Nu till mitt problem:

När jag kopplar en ny fullkopplad scart (eller vad het heter) från boxern till RGB scarts platsen på tvn så blir det extremt dålig bild! Det är linjer både högt å lågt som flimmrar. Nu snackar jag sämre bild än comhems analoga. Det samma gäller när jag kopplar samma kabel från dvdn till tvn (då är det ännu sämre bild).

Jag har även en jättegammal scartkabel som jag testade med, och med den blir det faktiskt en jättebra utan det där flimmret. Hur skumt som helst.

Är det nått tjall på tvn måntro?

Permalänk
Medlem

felkopplad sladd kanske då..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
felkopplad sladd kanske då..

Hur menar du? Kan ju bara kopplas på ett sätt (om man inte vill ha scart VGA). Tvn har 1 Rgb Scart och en scart VGA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oath5
Hur menar du? Kan ju bara kopplas på ett sätt (om man inte vill ha scart VGA). Tvn har 1 Rgb Scart och en scart VGA

att själva kontakten är felkopplad alltså. (det kan hända) att en icke-RGB-SCART funkar (om det nu var det) säger ju inget, är den också RGB säger det ju allt åas.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
att själva kontakten är felkopplad alltså. (det kan hända) att en icke-RGB-SCART funkar (om det nu var det) säger ju inget, är den också RGB säger det ju allt åas.

har fått testa polarens kablar å det är samma visa där. Flimmer överallt

Permalänk
Medlem

har du ställt in RGB på digitaltv-boxen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
har du ställt in RGB på digitaltv-boxen?

yes! hjälpte inget. Flimmret försvinner direkt när jag kopplar in den i VGA scarten på tvn Så det måste ju nästan vara nått tjall på rgb kontakten på tvn

Permalänk
Medlem

vad menar du med VGA scart?

det finns väl bara två former av SCART, RGB/s-video och komposit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oath5
yes! hjälpte inget. Flimmret försvinner direkt när jag kopplar in den i VGA scarten på tvn Så det måste ju nästan vara nått tjall på rgb kontakten på tvn

kanske i andra ändan då, har du möjligheten att ställa in SCARTen i TVn menyer för RGB eller S-video?

(kolla även om det är PAL, borde inte spela in för RGB ändå iof men..)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
vad menar du med VGA scart?

det finns väl bara två former av SCART, RGB/s-video och komposit?

sorry vet inte vart jag har fått det ifrån. SCART AV står det på den andra ingången.

AndreaX:

Nej den möjligheten finns inte på tvn tyvärr.

Testade att koppla in den analoga kabeln som jag har till comhems tre hål i väggen, i tvn. Då helt plötsligt försvann det här flimmret jag pratar om! Ska det vara så här? Jag kollar enbart på boxern just nu (till den har jag en vanlig bordsantenn). Rycker jag ur den analoga kabeln från tvn igen så kommer flimmret tillbaka oså vice versa.

Permalänk
Medlem

Från ditt sista inlägg så låter det som att du har problem med olika jordnivåer, om det fungerar med antennkabeln i så är det väl bara att fortsätta med det

Visa signatur

Common sense isn't that common.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThAz
Från ditt sista inlägg så låter det som att du har problem med olika jordnivåer, om det fungerar med antennkabeln i så är det väl bara att fortsätta med det

Mjo men det är bara det att det susar förbi "ghost" bilder från den analoga sändningen när jag kikar på boxern, vilket är otroligt störande

edit:

Har nu testat med flera olika fullscartkablar i både LCD tvn och min gamla tjock-tv. Resultatet är att bilden blir jättedålig samt att det surrar å tjuter å bägga tv-apparaterna när jag använder en fullscartad kabel. Kör jag med min gamla scart kabel som inte är full så är bilden godkänd och inget surr över huvudtaget! Varför är det så? Borde det inte bli bättre bild med en ordentlig kabel? Och hur kan det surra så i tvn? Det hörs mest i text tv och när man ska ändra inställningar i tvn.