Delad tråd: Diskussion angående "gorillor" i forumet

Permalänk

Oj, min anmälan på tråden försvann med delningen.

Vet inte hur jag ska kunna bli tydligare men endel läser fortfarande inte vad jag skriver onekligen.

Nu punktar jag ner saker en gång för alla så är det klart sen, ok?

1. Jag ger inte bort produkter för att de ska recenseras. Det ingår inte som ett krav. Det kan bli både en bonus eller ett misstag för vår del beroende på vad personen tycker om produkten. De ges bort för att vi är ett nytt företag som behöver testare av prototyper och andra produkter. En positiv recension är givetvis bra för oss liksom en helt egen hyllningstråd till Sean och iriver är det för han. En negativ recension är givetvis inte bra för oss och inte för något företag men vad ska jag göra åt det? Jag vet ju inte vem personen i fråga är ändå. Och kan/vill inte ta reda på det heller.

2. Jag ville ha delning av tråden för recensionen bryter inte mot någon regel på SCs forum. Jag har aldrig bett en moderator låsa tråden. Mitt mål är liksom alla andras att reglerna här ska skötas. Jag gör som moderatorerna här vill. Har jag gömt mig? Visa ett företag som lägger ner mer tid i att besvara frågor på detta forum i så fall.

3. Jag vet inte vem av våra gorillor LsdBoy är. Och det tänker jag inte kräva heller. Han är helt fri i åsikter och handlingar under sitt nick. Man har ett privatliv även på SC. Och nej, jag kräver ingen att meddela mig var man postat en recension. Däremot önskar jag "recensioner" mellan mig och användare om våra produkter och visst är jag nyfiken på var folk tycker om våra produkter och tycker det är intressant. Allt annat vore konstigt.

4. Jag tycker inte JAYS som företag bör särbehandlas. Antingen skriver alla hur de fått produkterna eller så ska ingen behöva det. Hur många andra recensioner är postade av testare/moderatorer från olika företag? Det vet ingen, men man kan ju lätt misstänka fler om man vill göra det. Själv bryr jag mig inte utan använder alltid en handfull ställen när jag letar en produkt för att i slutändan värdera alla dessa mot varandra.
Vi är ett svenskt företag som utvecklar saker på svensk mark. Vi måste liksom Nokia, SE och alla företag ha folk som testar prototyper och annat för att kunna gå framåt med utvecklingen. Ni som har kontakter med SE tex vet att de strör protos omkring sig till familjer och vänner för att testa funktioner osv. Och de har ändå skrivit på papper om att inte göra det men ändå hamnar bilder och intryck på diverse sidor. Nokia tex har börjat använda sig av privatpersoner för olika bloggar och hemsidor för prototypstester. De skriver givetvis vad de tycker med på forum osv. Antingen inför SC en regel för alla eller så slutar man särbehandla oss som att vi vore unika med att ha testare i världen.

5. Vi har inget emot att man tydligt anger att man är ambassadör. Eftersom vi inte har någon underliggande lurendrejeritanke bakom helt enkelt. Men iika för alla bör väl gälla anser jag.

6. Ingen på ett forum kan smöra för mig. Varför? För jag inte har en blek om vem som döljer sig bakom nicket.

7. Vi annonserar på vårt forum/hemsida om nya testare ibland. Sen att flera av dom är härifrån får man väl på SC se som positivt då man har en stor andel unga och gamla teknikintresserade som söker sig till oss och även SC. Man kan inte bygga väggar på internet.

8. Om SC inför en regel där man säger att en person som fått en produkt krävs att skriva att man just fått den, då kan jag utan problem meddela våra testare att detta gäller här. Men idag bryter man inte mot en regel och jag tänker inte särbehandla de personerna med lagar som inte finns för att ett fåtal tycker en annan sak. Alltså, moderator sätter reglerna för forumet och jag följer dom.

Är något mer oklart nu?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av papa_keno
Företagen är inte här för att hjälpa forumets medlemmar, de är här för att på ett billigt sätt marknadsföra produkterna. Det är ett smart sätt för nya företag utan möjlighet till traditionell marknadsföring att nå kunder.

Ska inte ge mig in i diskussionen igen men det här känner jag att jag vill svara på. Du får tro på det här om du vill eller inte, men vi vill först och främst hjälpa våra nuvarande kunder som har köpt våra produkter och som kanske inte känner till vårt forum - och därför postar sina frågor här. Det är en ren service som större företag helt enkelt inte har. Bra eller dåligt, det får du avgöra själv.

En positiv bieffekt för oss är självklart att andra potentiella kunder ser svaren också. Eftersom det sedan från SC är OK att svara på inlägg där en kund söker något speciellt och någon av till exempel våra produkter uppfyller önskemålen, så gör vi självklart det. Annat vore dumt. Däremot startar vi inte nya trådar för att marknadsföra. Reglerna är tydliga på den punkten, för alla företag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter @ JAYS
5. Vi har inget emot att man tydligt anger att man är ambassadör. Eftersom vi inte har någon underliggande lurendrejeritanke bakom helt enkelt. Men iika för alla bör väl gälla anser jag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter @ JAYS
8. Om SC inför en regel där man säger att en person som fått en produkt krävs att skriva att man just fått den, då kan jag utan problem meddela våra testare att detta gäller här. Men idag bryter man inte mot en regel och jag tänker inte särbehandla de personerna med lagar som inte finns för att ett fåtal tycker en annan sak. Alltså, moderator sätter reglerna för forumet och jag följer dom.

Det skulle väl dock kunna vara idé att helt frivilligt rekommendera sina "gorillor" att inte smussla med hur det ligger till, just för att göra ett seriöst intryck...?
Då förebygger man dessutom den här typen av upprörda diskussioner.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy

Som jag skrev ovan, självklart så kan vi skriva hur vi har fått våra produkter, men ska några göra det så ska alla göra det. Vi har inget emot att visa att v har fått dem, men varför ska Pelle 16år inte skriva att han har fått sin k800i av sin pappa eller liknande vid sina tester? Den varan har han själv inte köpt och de bygger på samma sak som att få något som gorilla.

Nej nu jämför du äpplen och päron så till vida att en Gorilla har fått sin produkt av ett företag som givetvis hoppas att den får bra kritik eftersom det finns ett ekonomiskt intresse från företagets sida att sprida bra recensioner medan Pelles pappa inte har något ekonomiskt intresse av om sonen tycker mobilen är bra eller inte, om han sprider bra eller dåliga recensioner, om sonen är opartisk gentemot pappans intressen mm.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är synd att tråden blev delad - tycke nog att det var en poäng med att någon som inte vet om hur JAYS gorillaprogram fungerar får sig en tankeställare om huruvida man kan ta recensionerna som dyker upp på sök för givna eller om de del av en reklamkampanj. Titeln på den här tråden är dessutom totalt intetsägande för den som inte redan har klart för sig vad "gorillor" i JAYS-tappning handlar om.

Personligen funderar jag lite på implikationerna av detta jämfört med de krav på marknadsföring som ställs i marknadsföringslagen. I all synnerhet §15 och §16. Kanske ska ta och skriva ihop en anmälan till konsumentobudsmannen så får vi se vad som gäller. Själv misstänker jag att JAYS kommer undan, eftersom gorillaprogrammet så tydligt är designat för att utnyttja vad våra anglosaxiska vänner skulle kalla för "plausible deniability", men med tanke på vad lagstiftaren redan stipulerat om smygannonsering i tryckta medier kan man ju aldrig så noga veta innan man provar. Och om det går till anmälan kan man i alla fall se till att hela förfarandet får vidare spriding och blir känt för konsumenterna i gemen, eftersom det torde vara ett säkert tips att branschjournalister av alla slag nog gärna skriver om en ny Jens-relaterad historia.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nosslo Snah
Jag tycker det är synd att tråden blev delad - tycke nog att det var en poäng med att någon som inte vet om hur JAYS gorillaprogram fungerar får sig en tankeställare om huruvida man kan ta recensionerna som dyker upp på sök för givna eller om de del av en reklamkampanj. Titeln på den här tråden är dessutom totalt intetsägande för den som inte redan har klart för sig vad "gorillor" i JAYS-tappning handlar om.

Personligen funderar jag lite på implikationerna av detta jämfört med de krav på marknadsföring som ställs i marknadsföringslagen. I all synnerhet §15 och §16. Kanske ska ta och skriva ihop en anmälan till konsumentobudsmannen så får vi se vad som gäller. Själv misstänker jag att JAYS kommer undan, eftersom gorillaprogrammet så tydligt är designat för att utnyttja vad våra anglosaxiska vänner skulle kalla för "plausible deniability", men med tanke på vad lagstiftaren redan stipulerat om smygannonsering i tryckta medier kan man ju aldrig så noga veta innan man provar. Och om det går till anmälan kan man i alla fall se till att hela förfarandet får vidare spriding och blir känt för konsumenterna i gemen, eftersom det torde vara ett säkert tips att branschjournalister av alla slag nog gärna skriver om en ny Jens-relaterad historia.

Tycker du kan passa på att anmäla HM ;). De delar nämligen ut kläder till flera stora bloggar för att som enda syfte få reklam. Det är inget som döljs. Bloggar överlag som är kända överöses med saker för som ENDA syfte få reklam. Det är dagens melodi. Gillar du den inte så har du ett heltidsjobb att anmäla företag.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter @ JAYS
Tycker du kan passa på att stämma HM. De delar nämligen ut kläder till flera stora bloggar för att som enda syfte få reklam. Det är inget som döljs. Bloggar överlag som är kända överöses med saker för som ENDA syfte få reklam. Det är dagens melodi. Gillar du den inte så har du ett heltidsjobb att stämma företag.

Jag tycker du borde vara tacksam för den kritik du får gratis här, istället för att förlöjliga den.
Du menar själv att ni använder Gorillor för att utvärdera era produkter, varför så negativ mot att det ifrågasätts?
Det sänker både dig och diskussionen med inlägg på den nivån ovanstående är skrivet.
Har följt tråden sen början och ser fram mot en fortsatt saklig diskussion, information kan vi aldrig få för mycket av

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter @ JAYS
Tycker du kan passa på att stämma HM. De delar nämligen ut kläder till flera stora bloggar för att som enda syfte få reklam. Det är inget som döljs. Bloggar överlag som är kända överöses med saker för som ENDA syfte få reklam. Det är dagens melodi. Gillar du den inte så har du ett heltidsjobb att stämma företag.

Han skrev väl inte att han skulle stämma något företag alls?
Sedan är det förstås en annan fråga om KO tycker att det är av värde att utreda den här typen av marknadsföringsverksamhet.

Jag tycker hur som helst att du kanske skulle försöka vara lite mer ödmjuk istället för att vara så föraktfull. Det är väl ändå så att de du diskuterar med här är att betrakta som potentiella framtida kunder?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Han skrev väl inte att han skulle stämma något företag alls?
Sedan är det förstås en annan fråga om KO tycker att det är av värde att utreda den här typen av marknadsföringsverksamhet.

Jag tycker hur som helst att du kanske skulle försöka vara lite mer ödmjuk istället för att vara så föraktfull. Det är väl ändå så att de du diskuterar med här är att betrakta som potentiella framtida kunder?

Ändrat till "anmäla". Gick för fort där. Eftersom HM och alla stora företag eller företag rent allmänt gör likadant så är det givetvis inget som bryter mot svensk lag.

Jag inväntar svar från moderatorerna angående om det ska skyltas med det i varje tråd eller inte. Anledningen är att jag inte vill att JAYS ska särbehandlas med andra regler än andra på detta forum. Om de tycker företag och privatpersoner ska visa tydligt i varje recension hur de skaffat produkten så är jag den första att maila folk om detta.

illstallione: Jag tycker denna rad är mer ett hot än något som tillför tråden något. Därav min reaktion. "eftersom det torde vara ett säkert tips att branschjournalister av alla slag nog gärna skriver om en ny Jens-relaterad historia. "

Jag tycker inte något mer finns att säga i denna tråd så jag avslutar med detta inlägg. Har man fler frågor till mig som inte denna tråd ger svar på så är man välkommen att maila eller PMa mig.

Med vänliga hälsningar

Peter

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter @ JAYS
Ändrat till "anmäla". Gick för fort där. Eftersom HM och alla stora företag eller företag rent allmänt gör likadant så är det givetvis inget som bryter mot svensk lag.

Jag inväntar svar från moderatorerna angående om det ska skyltas med det i varje tråd eller inte. Anledningen är att jag inte vill att JAYS ska särbehandlas med andra regler än andra på detta forum. Om de tycker företag och privatpersoner ska visa tydligt i varje recension hur de skaffat produkten så är jag den första att maila folk om detta.

illstallione: Jag tycker denna rad är mer ett hot än något som tillför tråden något. Därav min reaktion. "eftersom det torde vara ett säkert tips att branschjournalister av alla slag nog gärna skriver om en ny Jens-relaterad historia. "

Jag tycker inte något mer finns att säga i denna tråd så jag avslutar med detta inlägg. Har man fler frågor till mig så är man välkommen att maila eller PMa mig.

Jag har förståelse för din reaktion men jag förväntar mig en högre nivå från någon som representerar ett företag.
Nåja, det är ditt val om du vill fortsätta eller inte.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Själv så tycker jag att det är bra att det finns representanter från olika företag på forumet. Det gör att vi (konsumenterna) kan säga vad vi tycker och få respons från en säker källa. Om dom representanterna sen råkar göra lite väl mycket "reklam" för sina företag så är det bara negativt för dom själva i längden. Kundservice går nästan alltid först, se bara på dustin representant.

Sen om någon får en produkt och väljer att lägga ut en lite väl okritisk recension, det är upp till var och en att tolka. Lika som med allt som skrivs på sweclockers eller egentligen all information öht. Det är förövrigt minst lika många vanliga recensioner som skrivs för okritiskt just för att många inte vill inse bristerna i sakerna som dom köper.

I min mening är lösningen på problemet enkelt, företagen håller sig i trådar som har med deras produkter/tjänster att göra och kanske gör något inlägg i "Vilken hörlur ska jag köpa" (I Jays fall), utan att gå över gränsen till att vara "partisk".

Permalänk
Medlem
Citat:

Buzz marketing, eller "mun till mun"-marknadsföring, är en relativt ny form av marknadsföringsform som började i USA. Istället för konventionella marknadsföringsmetoder som annonsering och TV-reklam, försöker företaget istället att få folk att prata om produkten och genom "mun till mun"-metoden sprids ryktet om produkten och driver upp försäljningen. Detta är en mycket effektiv metod, då människor inte alltid uppfattar ryktesspridningen som reklam, dessutom tenderar människor att lita på omdömen de hör från vänner och bekanta i högre utsträckning än budskapet i en traditionell reklamkampanj.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Buzz_marketing

Citat:

Det finns en fara i att buzz marketing tas upp av ett antal kortsiktiga och pengakåta företag vilket kommer att förstöra själva formatet. På samma sätt som att telemarketingformatet hamnade i händerna på allt för okunniga personer utan insikt om formatets fördelar eller om konsumenters beteenden. Den buzzmarketing vi hittills sett är tyvärr riktigt dåligt skapad.

http://researcher.se/archives/2006/06/buzzmarketing-gar-fel/

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Jag har förståelse för din reaktion men jag förväntar mig en högre nivå från någon som representerar ett företag.
Nåja, det är ditt val om du vill fortsätta eller inte.

Saken är att alla är för kritiska för att Peter ens ska kunna svara på deras inlägg. Att hota med att sprida en "ny jens relaterad historia" i media ser jag som ett personligt påhopp och ett hot mot företaget Jays. Visst ge dem kritik, men hota inte dem. Peter har ingen som hälls anledning att vara på forumet, han gör det för att vara stöd för dem som ska köpa och har köpt deras produkter. Men hur ska han kunna undgå att svara i en tråd där man utan anledning eller bakgrundshistoria svartlistar ett företag där han representerar och när de även hotar med att gå till media med saker så går det över styr.

Hur många dåliga trådar om komplett och DB finns det inte där de har hjälpt till att reda ut situationen utan att nivån på inläggen blir hetsk och där personen börjar hota företags representanterna? Varför ska ni hota och vara otrevliga mot Peter? Detta bryter mot § 1 och § 8.

Vi som Gorillor har för 100:e gången inget emot att skriva hur vi har fått produkterna. Det som vi ogillar och vill understryka är att vi inte vill bli sär behandlade. Samma ska gälla för alla, hur svårt är det att ha en regel där man ska nämna hur man har fått produkten när man skriver ett test/resension på SC? Varför ska endast vi få göra det?

Snälla ta ner er på jorden och håll en seriös nivå på era inlägg. Allt som är OT kan ni ta via PM eller peters mail som han tidigare har skrivit. Varför kan inte folk tro på det jag skriver? Ni gör påhopp, personangrepp, hot och går OT i 90% av era inlägg. Allt detta utan någon som hällst bakgrund, ni baserar allt som ni tror på vad ni antar. När ni sedan får ett seriöst svar som förklarar allt så ältar ni samma sak om och om igen. Ni får samma svar hela tiden, men ni kan inte acceptera det. Det enda som jag och Peter vill få igenom är att alla ska behandlas lika och då menar vi att alla ska skriva hur de har fått produkten. Hur svårt är det? Vi har "rent mjöl i påsen" men har ni det? Vi vill varken dölja eller hindra något, bara att alla ska behandlas lika.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Vore det inte bättre att du slutade svara för någon annan ?
Peter verkar dessutom mer kapabel till att resonera än du LsdBoy..
Hade jag varit Peter hade jag fockat dig på studs, eftersom du skadar hela historien med din naiva argumentering.

Den här historien stinker, det ser alla här..och skadar inte bara erat varumärke utan *OCH DET ÄR DET VIKTIGA* även detta forum.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Massa text

Håller med dig att alla ska behandlas lika så hoppas Swec inför en regel eller rekomendation att om man har fått produkten av ett företag så ska detta anges vid en recension och lika för alla inga undantag!

Hot och annat liknande påhopp hjälper inte till att skapa en trevlig stämning där man kan diskutera saker utifrån olika ståndpunkter utan att känna obehag eller olust. Men det är Moderatorerna till för att lugna ner dom värsta hetsporrarna men för den skull så kan man väl försöka tänka efter innan man skriver ett inlägg i ren ilska eller kanske räkna till 10 innan man postar det?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Saken är att alla är för kritiska för att Peter ens ska kunna svara på deras inlägg. Att hota med att sprida en "ny jens relaterad historia" i media ser jag som ett personligt påhopp och ett hot mot företaget Jays. Visst ge dem kritik, men hota inte dem. Peter har ingen som hälls anledning att vara på forumet, han gör det för att vara stöd för dem som ska köpa och har köpt deras produkter. Men hur ska han kunna undgå att svara i en tråd där man utan anledning eller bakgrundshistoria svartlistar ett företag där han representerar och när de även hotar med att gå till media med saker så går det över styr.

Hur många dåliga trådar om komplett och DB finns det inte där de har hjälpt till att reda ut situationen utan att nivån på inläggen blir hetsk och där personen börjar hota företags representanterna? Varför ska ni hota och vara otrevliga mot Peter? Detta bryter mot § 1 och § 8.

Vi som Gorillor har för 100:e gången inget emot att skriva hur vi har fått produkterna. Det som vi ogillar och vill understryka är att vi inte vill bli sär behandlade. Samma ska gälla för alla, hur svårt är det att ha en regel där man ska nämna hur man har fått produkten när man skriver ett test/resension på SC? Varför ska endast vi få göra det?

Snälla ta ner er på jorden och håll en seriös nivå på era inlägg. Allt som är OT kan ni ta via PM eller peters mail som han tidigare har skrivit. Varför kan inte folk tro på det jag skriver? Ni gör påhopp, personangrepp, hot och går OT i 90% av era inlägg. Allt detta utan någon som hällst bakgrund, ni baserar allt som ni tror på vad ni antar. När ni sedan får ett seriöst svar som förklarar allt så ältar ni samma sak om och om igen. Ni får samma svar hela tiden, men ni kan inte acceptera det. Det enda som jag och Peter vill få igenom är att alla ska behandlas lika och då menar vi att alla ska skriva hur de har fått produkten. Hur svårt är det? Vi har "rent mjöl i påsen" men har ni det? Vi vill varken dölja eller hindra något, bara att alla ska behandlas lika.

Ojsan!

Jag vidhåller att en representant för ett företag ska kunna hålla en högre nivå än Peter gjorde i sitt inlägg. Det är min åsikt och du kan inte ändra den.

Sen vet jag inte rikigt varför du citerar mig och skriver ovanstående. Jag har som sagt endast följt tråden med ett stort intresse och tycker det är synd att du helt plötsligt börjar föra Peters talan, han skötte det bra själv med ett litet "snedsteg" som jag vänligt ber honom korrigera. Så snacka för dig själv istället för att hela tiden hänvisa till vad Peter vill eller kan.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

Hur många säger att den eventuella regeln endast ska gälla gorillor?
Jag tycker att det är bra om alla skriver hur de fått tag på produkten (kolla bara på hur SweCs egna tester oftast är skrivna).

De flesta menar på att man TROR att gorillan inte har rent mjöl i påsen, hur mycket ni än ältar att det inte är så. Ni kan inte ändra att folk tror att gorillan inte talar hela sanningen (Även om det kanske inte är så utan gorillan verkligen inte har någon som helst press på sig).

Ni kan dessutom inte på nått sätt bevisa att gorillorna inte får påtryckning från de som ger ut produkterna (notera att jag inte på nått sätt säger att det endast är Jays som gör så utan jag pratar generellt sett om marknadsföringsmetoden gorillor). Det är där många vill kunna veta om det är en gorilla eller en helt vanlig person.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Ojsan!

Jag vidhåller att en representant för ett företag ska kunna hålla en högre nivå än Peter gjorde i sitt inlägg. Det är min åsikt och du kan inte ändra den.

Sen vet jag inte rikigt varför du citerar mig och skriver ovanstående. Jag har som sagt endast följt tråden med ett stort intresse och tycker det är synd att du helt plötsligt börjar föra Peters talan, han skötte det bra själv med ett litet "snedsteg" som jag vänligt ber honom korrigera. Så snacka för dig själv istället för att hela tiden hänvisa till vad Peter vill eller kan.

Jag för inte peters talan, det var jag som börjdade disskusionen med Nosslo Snah och sen bekräftade peter att vi gorillor inte är tvingade att ge bra betyg, skriva om dem i forum mm. Så han tog egentligen vid där jag började. Saken är att det känns surt att bli smutskastad som gorilla också. Vad har jag gjort för fel? Känns lite som rasism, bara för att jag är en gorilla så är mina åskiter inte värda något, trotts att jag har "rent mjöl i påsen" och skriver vad jag tycker och inte vad någon annan tycker. Visst jag har fått produkten i test/utecklings syfte, men vad tjänar jag på att skirva BS om den i forumet? Jag tjänar mer på att vara ärlig än oärlig, skriver jag bra tester och sanning som stämmer överens med hur produkten är irl så har jag inget att förlora. Om jag däremot börjar skriva BS så tappar mitt nick sin status/respekt och jag blir klassad som en töntig fanboy som ingen litar på. Kolla bara på hur fredag har fått kretik bara för att han är mest aktiv på forumet inom ps3.

Jag för inte en talan för peter utan en gemensam tala för mig själv och andra gorillor.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Jag för inte peters talan, det var jag som börjdade disskusionen med Nosslo Snah och sen bekräftade peter att vi gorillor inte är tvingade att ge bra betyg, skriva om dem i forum mm. Så han tog egentligen vid där jag började. Saken är att det känns surt att bli smutskastad som gorilla också. Vad har jag gjort för fel? Känns lite som rasism, bara för att jag är en gorilla så är mina åskiter inte värda något, trotts att jag har "rent mjöl i påsen" och skriver vad jag tycker och inte vad någon annan tycker. Visst jag har fått produkten i test/utecklings syfte, men vad tjänar jag på att skirva BS om den i forumet? Jag tjänar mer på att vara ärlig än oärlig, skriver jag bra tester och sanning som stämmer överens med hur produkten är irl så har jag inget att förlora. Om jag däremot börjar skriva BS så tappar mitt nick sin status/respekt och jag blir klassad som en töntig fanboy som ingen litar på. Kolla bara på hur fredag har fått kretik bara för att han är mest aktiv på forumet inom ps3.

Jag för inte en talan för peter utan en gemensam tala för mig själv och andra gorillor.

Om du läser ditt föregående inlägg gång till så förstår du säkert vad jag menar. När du hela tiden hänvisar till en tredje person i dina inlägg tappar du trovärdighet i den mening att det blir svårt att ta dig på allvar, du ger ett osäkert intryck. Argumentera för din åsikt och stöd den med fakta, inte med hänvisningar till vad andra ska tro eller tycka. Det kan de sköta själva tycker jag!

Och angående hela gorilla-grejen tycker jag att du själv blåser upp det. Det enda folk konkret vill är att du skiver i dina recensioner att du fått produkten gratis. Själv skulle jag också uppskatta det, det skulle helt enkelt höja trovärdigheten.

Ska vi ta en chill-pill nu och lugna oss allihop, jag tror kontentan av tråden är klar för oss alla. Att vi sen har olika åsikter får vi leva med, det är omöjligt att enas om allt.

Ha en trevlig kväll!

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Det är lättare att utelämna vissa delar av sanningen om man något gratis har, man blir inte lika kritisk eftersom man inga slantar ur sin plånbok tar... Men gorillan vill kanske gärna fortsätta att prylar få, tror ni att om han produkten fullständigt sågar blir så?

Mina helt subjektiva tankar...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Frågan är alltså, hurvida man är neutral om man får gratis varor eller ej.
Gorillor som det går-illa-för, har vi sett tidigare på Swec ...

En del ger sig in i leken och har inte fattat att dela ut gratis lurar till dom som är mest kritiska ....
Men alla kan inte köpas (du det finns dom som är untouchable).

Nu är det som så att jag lyssnar mycket på musik, och det finns farligheter med sk örsnäckor.
Och det är för hög volum direkt mot trumhinnan.

Att dom som erhåller gratis produkter är neutrala eller inte, avgörs av deras tidigare poster, historik mm.

Skulle jag köpa denna lur ? knappast då jag använder en öppen lur.

Microsoft har sin egen tolkning av testare, dom som får betalt har tydlingen en benägenhet att undvika att säga hela sanningen ..
Dom som gör det får helt sonika sparken

Microsoft's 'MVPs' say they're often its sharpest critics - Unpaid volunteers dispense free technical help -- and give the vendor frank feedback on products

När vi ändå håller på med musik ... (ska det gå åt helsike så ska det gå med musik!)

Nej jag känner inte Jethro Tull, och jag får inte en spänn för det här !
Jasså du tror mej inte !

Permalänk
Medlem

Min åsikt är att de flesta är minst lika kritiska till en vara vare sig om man har fått den gratis eller om man ha köpt den. Då man inte oftast inte vill inse att man har gjort ett dåligt köp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esso

Nu är det som så att jag lyssnar mycket på musik, och det finns farligheter med sk örsnäckor.
Och det är för hög volum direkt mot trumhinnan.

Att dom som erhåller gratis produkter är neutrala eller inte, avgörs av deras tidigare poster, historik mm.

OT Det är därför luren dämpar bort ljud utifrån så man ska slippa ha så hög volym för att, just det spara på hörseln Dessutom hör man musiken bättre om man slipper höra att buller utifrån. Stora lurar i all ära men jag tycker att man bör ha en riktig lurförstärkare till sådana, dvs inte en liten mp3 spelare.

Det andra du skriver håller jag och hållet med om, spenderar man tid på ett forum så lär man sig ganska snabbt vilka snubbar som är kunniga och vars åsikter är värda att lyssna på. Men när det dyker upp nya snubbar eller medlemmar vars namn man inte sett tidigare och gör en snabbrecension så kanske man bör ta det med en nypa salt.
Btw jag har också ett par D-jays och tycker dom är kalas MEN jag tycker bättre om mina Shure E2C. Och nej jag är ingen gorilla jag har betalat för alla mina prylar!

Lorenz: Precis min åsikt.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter @ JAYS
illstallione: Jag tycker denna rad är mer ett hot än något som tillför tråden något. Därav min reaktion. "eftersom det torde vara ett säkert tips att branschjournalister av alla slag nog gärna skriver om en ny Jens-relaterad historia. "

Det är verkligen ingen hejd på överdrifterna från dig personligen som representant för JAYS och från vissa av dina gorillor. Sedan när är press något som ett företag räds, egentligen? Alla småföretag längtar efter att bli omskrivna och få uppmärksamhet. Naturligtvis är Jens, med sin tidigare höga svansföring i medierna, extra intressant för dessa. Att konstatera det är att konstatera ett uppenbart faktum.

Det enda sättet att tolka det som ett hot är om JAYS av någon anledning inte vill skylta publikt med sitt gorillaprogram och inte tror sig kunna försvara det. Om det är så borde ni ju upphöra med en verksamhet ni känner inte tål att belysas i media. Jodå, jag är medveten om att reklamvärdet av gorillarnas framfart antagligen reduceras om folk får veta att det är köpta omdömen det är frågan om. Men du har ju själv massor med gånger sagt att det eventuella reklamvärdet mest bara är ett olycksfall i arbetet och att ni minsann inte alls tvingar eller håller koll på era gorillor i de sammanhangen, så det kan inte vara någon orsak till att gnissla med tänderna om JAYS verkligen använder gorillorna som produkttestare.

Om det är något som bekräftats med råge i den här tråden så är det vilka bindingar som JAYS program skapar - vi har gorillor som ondgjort sig över att ha blivit påhoppade och till och med jämfört sig med offer för rasism. Detta för att deras opartiskhet ifrågasatts på ett sätt som är fullständigt självklart och tillochmed lagfört i alla andra sammanhang där näringsverksamheter ger gåvor till folk... Tydligare än så kan varningen till oss andra ifråga om just hur objektiva omdömen vi kan förvänta oss knappast bli.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sean.wiklund
... Eftersom det sedan från SC är OK att svara på inlägg där en kund söker något speciellt och någon av till exempel våra produkter uppfyller önskemålen, så gör vi självklart det. Annat vore dumt. Däremot startar vi inte nya trådar för att marknadsföra. Reglerna är tydliga på den punkten, för alla företag.

Det är här gränsen är passerad enligt mig. Jag tycker att SweC borde tänka om. Det är inte kul att så fort nån frågar efter tips på hörlurar eller mp3-spelare så är jays och iriver där och tipsar järnet om sina produkter. Jays och iriver är för övrigt två företag som jag gillar, och deras närvaro på forumet vad gäller att hjälpa befintliga kunder har jag inget emot. Bägge verkar göra kvalitetsgrejer och Iriver vet jag är bra att ha att göra med om produkten krånglar.

Oavsett vad SweC skulle komma fram till så får man faktiskt inte göra reklam om den inte går att identifiera som reklam. Det är olagligt. Jag vill inte verka konspiratorisk och jag kan inte bevisa att Jays direkt ligger bakom gorilla-recensionerna, men indirekt så gör de klart det. Deras tipsande om sina egna produkter är också ganska lätt att uppfatta som reklam.

Femte paragrafen i marknadsföringslagen

5 § All marknadsföring skall utformas och presenteras så att det tydligt framgår att det är fråga om marknadsföring.

Det skall också tydligt framgå vem som svarar för marknadsföringen.

Visa signatur

-det finns ingen ödets och himmelens lag, det finns ingen slumpens cynism, människor lider vareviga dag, de lider av kapitalism
-Vilken otursmango, den låg som oskyldig, så tog hon fram flera

Permalänk
Medlem

Det är väldigt mycket snack om egna produkter från vissa företag i detta forum. Det är kul att det finns "branschfolk" på plats och besvarar spekulanters frågor, det dansas ofta på gränsen av vad som tillåts enl. paragraf 9.

När det gäller "gorillor" får dom givetvis skriva bäst dom vill om sina produkter, men det ska klart och tydligt framgå i början av tråden under vilka omständigheter/villkor man fått produkten. Därefter får folk själva avgöra. Jag läser gärna vad någon skriver om sin egen produkt/företag alt. något dom fått gratis, så länge den relation personen ifråga har till företaget framgår tydligt.

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"