Nvidia skrotar 8900. G90 istället

Permalänk
Medlem

Nvidia skrotar 8900. G90 istället

Läste precis på Nordic Hardware att Nvidia skrotar sina idéer på G80's 8900. De går istället upp till G90 kretsen med 65nm. Väntas släppas andra kvartalet. Blir altså en 9xxx serie direkt

Källa: http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=37791

Permalänk
Avstängd

Hejdå ATI

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Rovah
Hejdå ATI [/QUOTE

Nej varför säger du så? vad har du att jämnföra med ?

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem

det verkat gå bra för nVidia men nu måste Ati komma med sina R600 annars är det slut med allt som de utvecklar för vidare teknik

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem

låter ju vettigt...

Permalänk
Avstängd

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av bale
[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Rovah
Hejdå ATI [/QUOTE

Nej varför säger du så? vad har du att jämnföra med ?

[/QUOTE]

Logik

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk

finns de inte redan en 9xxx serie? och sen var det inte andra kvartalet, utan andra halvan...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rovah
Logik

lite mer utförligt svar hade inte skadat

ati kommer att släppa mer kortkretsar efter lanseringen av r600 men är inte säkert om du kommer ifatt med nvidias G90

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk

Enligt INQ så kommer G9x under H2'07, alltså andra hälften av 2007. Och inte står det i klarspråk att 8900-serien skall skrotas heller. Å andra sidan så säger till och med INQ att det inte är konfirmerade uppgifter så vi får väl se. Oavsett så har vi ett härligt hårdvaruår framför oss.

Edit: Andra hann förstås före när jag sölade.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaman
lite mer utförligt svar hade inte skadat

ati kommer att släppa mer kortkretsar efter lanseringen av r600 men är inte säkert om du kommer ifatt med nvidias G90

Jaså, jag trodde de skulle lägga ner verksamheten

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OxyGenious
finns de inte redan en 9xxx serie? och sen var det inte andra kvartalet, utan andra halvan...

Citat:

Kort baserade på den "nya" kärnan väntas komma under andra kvartalet, dvs. samtidigt som AMD ska lansera X2900XTX.

Nordic Hardware har visst skrivit lite fel där

Permalänk
Medlem

ati har säkert redan fattat för länge sen att nvidia kommer med en ny serie när dom släpper R600 så jag hoppas iallafall att R600 blir riktigt bra och kan konkurera med 9xxx serien (kanske är det därför ati väntar med att lansera R600, deras kort kanske är så mycket bättre än 8800 serien.)

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Medlem

tråkigt om 8900 skrotas!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Tveksamt om 8900 skrotas helt. Jag kan tycka det är lite "onödigt" att släppa 8900GTS/GTX men visst det blir en lite förbättring och säljer säkert. Däremot är 8950GX ett helt nytt kort i serien och tillför "mer".

Här kan vi tydligt se nyttan med konkurrensen. Hade ATI släppt sina kort nu så hade vi haft bättre kort på marknaden snart. Nu riskerar vi att få leva vidare med höstens kort till sommaren.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Re: Nvidia skrotar 8900. G90 istället

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mozo84
Läste precis på Nordic Hardware att Nvidia skrotar sina idéer på G80's 8900. De går istället upp till G90 kretsen med 65nm. Väntas släppas andra kvartalet. Blir altså en 9xxx serie direkt

Källa: http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=37791

"If all goes as planned, the chip is scheduled for second part of 2007" detta tolkar jag som andra halvan av 2007, inte andra kvartalet.

Permalänk

#HMB Has it

Jo det här ska bli riktigt intressant faktiskt, som en ända lång julafton. Dock så är DAAMIT illa ute på grafikkortsmarknaden kan jag tycka. Jag tror ej dom ligger på riskzonen men det är inge vidare bra att lansera ett Grafikkort sex månader senare än sin största och nästan enda konkurrent på marknaden. Nvidia har något enormt försprång och det spelar inte någon större roll _tror jag_ att DAAMIT's grafikchip är bättre än Nvidias, dom har 6 månader att håva in kunder som Nvidia har med utstrålning tagit ifrån dom.

Vi får hoppas att dom inte struntar i 8900~. Skulle dom hoppa på G90 helt plötsligt så går det för snabbt enligt mig. G90 låter som en helt ny arkitektur med massa annat smått och gott.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Att nVidia hoppar över till G90 med 65nm och och inte trycker på med 8900 betyder att de känner inte sig hotade av ATI's R600. Det är bara så jag kan tolka denna nyhet.

PS: Välkommen tillbaka doja.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

vaFför kallas AMD/ATI DAAMIT?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

DAAMIT =AMD = DAM = AAMMIT = ATI

-.- man vill ju skojja lite va ? ^^

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Att nVidia hoppar över till G90 med 65nm och och inte trycker på med 8900 betyder att de känner inte sig hotade av ATI's R600. Det är bara så jag kan tolka denna nyhet.

PS: Välkommen tillbaka doja.

Sant, precis som du skriver :=)

Hehe tack, nu blir det fart i SweC igen

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
vaFför kallas AMD/ATI DAAMIT?

För det låter så kul. DAAMIT är samma bokstäver som AMD och ATI.

Välkommer tillbaka Doja!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Jag tycker det är synd att ATI är så mycket efter. Nu kan ju Nvidia ha kvar sina höga priser på 8800 korten. Och sen när ATI kommer ut ur garderoben med sina R600, kommer Nvidia antaligen chock dumpa sina priser.

Så jag säger som Rovah. "Hejdå ATI"

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
För det låter så kul. DAAMIT är samma bokstäver som AMD och ATI.

Välkommer tillbaka Doja!

aha då fattar jag trodde jag missat någon ny tillverkare ett tag

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
För det låter så kul. DAAMIT är samma bokstäver som AMD och ATI.

Välkommer tillbaka Doja!

Ty my man Skoj att vara här igen också

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Att nVidia hoppar över till G90 med 65nm och och inte trycker på med 8900 betyder att de känner inte sig hotade av ATI's R600. Det är bara så jag kan tolka denna nyhet.

PS: Välkommen tillbaka doja.

Tvärt om skulle jag tolka det, Nvidia känner att G81 inte skulle nå upp till R600 och därför satsar på att komma igen med G90 lite senare. Eller så struntar dom helt enkelt i att vara snabbast och satsar på att vara prisvärda istället, precis som dom gjorde med NV4x där dom hoppade över NV47 för att satsa på G70 och därmed lät ATI ha prestandakronan, vilket enligt mig inte gick så bra i slutändan. Visst funkade det tills ATI fick ut X850 och X800XL men sedan var ATI inte bara tveklöst snabbast utan också mest prisvärd med X800XL.

Hade inte ATI haft stora problem med R520 så hade nästföljande generation (7800 vs. X1800) kunnat gå rejält åt helvete för Nvidia. Den här gången ser det dock ut som ett bättre val då R700 verkar ligga ganska långt bort i tiden. Men om ATI då satsar på en 65nm version av R600 (R650 eller R680) så är vi nog tillbaka till status quo...

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Tvärt om skulle jag tolka det, Nvidia känner att G81 inte skulle nå upp till R600 och därför satsar på att komma igen med G90 lite senare. Eller så struntar dom helt enkelt i att vara snabbast och satsar på att vara prisvärda istället, precis som dom gjorde med NV4x där dom hoppade över NV47 för att satsa på G70 och därmed lät ATI ha prestandakronan, vilket enligt mig inte gick så bra i slutändan. Visst funkade det tills ATI fick ut X850 och X800XL men sedan var ATI inte bara tveklöst snabbast utan också mest prisvärd med X800XL.

Hade inte ATI haft stora problem med R520 så hade nästföljande generation (7800 vs. X1800) kunnat gå rejält åt helvete för Nvidia. Den här gången ser det dock ut som ett bättre val då R700 verkar ligga ganska långt bort i tiden. Men om ATI då satsar på en 65nm version av R600 (R650 eller R680) så är vi nog tillbaka till status quo...

Tror du inte att det ligger risigt till för DAAMIT när det har gått fyra månader sedan Nvidia lanserade G80? Jag tror att ATi tappar kunder så det skriker om det och tanke på den sena lanseringen av ATi så har Nvidia ett stort försprång.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Tvärt om skulle jag tolka det, Nvidia känner att G81 inte skulle nå upp till R600 och därför satsar på att komma igen med G90 lite senare.

Det tror inte jag, varför väljer då AMD att skjuta på lanseringen om de skulle ta prestandakronan nu? Det är väl smartare för dem att släppa den nu och i all fall ligga först en stund tills G90 trillar ner framför dem?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Det tror inte jag, varför väljer då AMD att skjuta på lanseringen om de skulle ta prestandakronan nu? Det är väl smartare för dem att släppa den nu och i all fall ligga först en stund tills G90 trillar ner framför dem?

Kan ju vara så att dom har förstått att Nvidias drivisar till Vista inte vart dom bästa och vill inte göra samma misstag som Nvidia och därför göra drivisarna riktigt bra.

Att dom skjöt upp lanseringen kan också bero på för att dom kände att G80 skulle prestera bättre än R600. Om nu R600 var så bra så hade man förmodligen lanserat ut det tidigare kan man tycka.

Sen kan det också vara som så här att DAAMIT bombaderar marknaden med grafikkort, dvs. att DAAMIT lanserar ut en hel serie på en gång och inte som Nvidia gjorde, bara lanserade GTS och GTX på high segmentet.

Sedan finns det egentligen ingen anledning att brådska ut några grafikkort just nu. Det finns ju inga spel som stödjer DX10 som människor vill ha och varför lansera ut något som folk ändå inte har någon större nytta av? Crysis och Alan wake samt Stalker är dom tre absolut mest efterlängtade spelen på marknaden med DX10 stöd. Ingen av dom existerar i några butiker förutom förbokning. DAAMIT tar det lungt tror jag och gör allt ordentligt istället. Sedan när dom ser att marknaden behöver korten så trycker dom ut alla korten i serien samtidigt.

Så klart är allt spekulationer, men att DAAMIT inte känner sig hotade skulle vara lögn.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Det tror inte jag, varför väljer då AMD att skjuta på lanseringen om de skulle ta prestandakronan nu? Det är väl smartare för dem att släppa den nu och i all fall ligga först en stund tills G90 trillar ner framför dem?

Det sägs att det inte var helt säkert att korten (själva PCB'n) skulle hinna levereras i tillräckligt stora mängder tills den tilltänkta lanseringen 30:e Mars, och det är extremt viktigt för AMD att korten finns i butik när dom väl lanseras. Kan också vara så att X2900XTX skjuts upp för att lanseras samtidigt som XT och ev. XL som redan från början var tänkta att lanseras i April.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Kan ju vara så att dom har förstått att Nvidias drivisar till Vista inte vart dom bästa och vill inte göra samma misstag som Nvidia och därför göra drivisarna riktigt bra.

Jag misstänker också det.

Sen ang. 9xxxx serien så blir det kul när det kommer ett kort som heter 9800gts! Jag minns mitt 9800pro och ska bli kul att ha ett 9800gts eller gtx.
Fast dom lär inte heta så för att det inte ska bli missförstånd.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se