Permalänk
Medlem

Router som klarar av 100 MBit

Hejsan!

Nu är det så att jag vill skaffa en trådlös router som skall klara av 100 MBit upp- och nedströms på WAN-porten. Har tidigare testat en Dlink 604 och en 3com OfficeConnect 108 MBps Wireless, kom inte ens upp i halva hastigheten...

Så kom gärna med tips på bra trådlösa routrar som kommer upp åtminstone i närheten av 100 MBit.

Tack på förhand/

Fredrik Persson

Permalänk
Medlem

Netgear FVS338 kan jag rekommendera.

Permalänk
Medlem

och jag Linksys RV082...än av få i den prisklassen att kunna routa 100Mbit .

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heeMan
och jag Linksys RV082...än av få i den prisklassen att kunna routa 100Mbit .

Kan bara instämma.

Permalänk
Medlem

annars verkar Airlink101 AR504 vara bra och myket billigare

http://www.tomsnetworking.com/2006/07/05/cheap_router_roundup...

Har dock inte lyckats hitta den hos något svenskt företag...

Visa signatur

//T

Permalänk
Medlem

Netgear WNR834B Range Max Next

Ruggit bra!
Haft den i en vecka nu, I´ve seen the light!

Visa signatur

mmz

Permalänk
Medlem

Sorry dubbelpost

.

Visa signatur

mmz

Permalänk
Medlem

tackar för tipsen, ska genast kolla upp dem!

mmz, kan Netgearen routra 100a MBit på WAN porten?

Permalänk
Medlem

Kolla här

http://reviews.cnet.com/Netgear_WNR834B_RangeMax_router/4505-...

Efter senaste firmware utgåvan verkar dessutom "barnsjukdommarna"
vara borta.

Mvh

Visa signatur

mmz

Permalänk
Medlem

måste bara fråga varför inte fler talar om http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010104047

Det är ju en router som är grym! Eller vad är dåligt med den förutom priset? Den måste klarar 100/100 åt båda hållen med tex torrent? Eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heeMan
måste bara fråga varför inte fler talar om http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010104047

Det är ju en router som är grym! Eller vad är dåligt med den förutom priset? Den måste klarar 100/100 åt båda hållen med tex torrent? Eller?

Jo den har en Throughput WAN-LAN 800 Mbps. Enligt Linksys själva. Men deras egna tester ska man vara lite skeptisk till, då deras tester är vid optimala förhållanden.

Den är väll gabska så ny? har inte sett några tester på den. Men den verkar ha krut i sig.

Visa signatur

aquaren

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aquaren
Jo den har en Throughput WAN-LAN 800 Mbps. Enligt Linksys själva. Men deras egna tester ska man vara lite skeptisk till, då deras tester är vid optimala förhållanden.

Den är väll gabska så ny? har inte sett några tester på den. Men den verkar ha krut i sig.

kan stämma...fortfarande..även fast dom hugger till med hälften (400Mbps) så räcker ju det...säg att den kanske klarar 200 Mbps då...fortfarande helt sjukt bra för det priset...
tror inte dom ljuger så kopiöst mkt...men du kan helt klart ha rätt...det är ju lite prestige att få den siffran hög då det oftast skvallrar om "over-all" kvalité...

Permalänk

Tjena!

En tråd helt i min smak. Letar också efter en snabb och prisvärd trådlös router. Kommer inom några veckor att köra BBB:s fiberlina, och även om man sällan kommer att ha nytta av hela krämen så vill man ju ha möjligheten att nyttja hela dess kapacitet.

Att ta hänsyn till är att jag ska köra två bärbara trådlöst och en stationär trådburet på den, och att jag kör BBB:s ip-telefoni och BBB:s digital-tv, vilket förstås måste fungera bra med den router jag väljer.

Således sökes en trådlös router med hög throughput.

Jag har kikat på följande modeller. Listar dem efter hur jag för stunden rankar dem:

* D-link DIR-635. Någon som kan säga något om vilken throughput den har? Andra synpunkter på den? Får själv inte riktigt fram någon information om vilken throughput den har, men antydningar som jag tolkar som att den är ganska hög, och ser en del omdömen som verkar lovande. Vad säger ni?

* Netgear WGT624. Någon som kan säga något om vilken throughput den har? Andra synpunkter på den? Skulle ju sitta som en smäck om den visade sig ha hög throughput, men i den prisklassen känns det som en utopi.

* USRobotics Wireless MAXg Router 5461. Någon som kan säga något om vilken throughput den har? Andra synpunkter på den? Ser en del mycket positiva omdömen om denna, men inga detaljer om dess throughput. Nyfiken - priset är ju kalas.

* Linksys WRT300N. Någon som kan säga något om vilken throughput den har? Andra synpunkter på den? Ser en hel del omdömen om den, och har hittat vaga uppgifter om att den har hög throughput. Nyfiken.

* Belkin N1 Router. Någon som kan säga något om vilken throughput den har? Andra synpunkter på den? Har sett mycket positiva omdömen om den, men inga exakta uppgifter om throughput. Någon som vet?

* D-link DGL-4300. Någon som kan säga något om vilken throughput den har? Andra synpunkter på den? Verkar populär och bra i övrigt, men finner inga exakta uppgifter om throughput.

* Netgear Rangemax WPNT834IS. Någon som kan säga något om vilken throughput den har? Andra synpunkter på den? Verkar rätt spännande.

* D-link DI-624. Knappast något att satsa på, gissar jag?

Vilken av dessa skulle ni välja? Och varför?

Kanske har ni någon annan som ni rekommenderar? I så fall, vilken? Och varför?

Tacksam för alla råd jag kan få i denna djungel. Blir ju helt vimmelkantig.

Tack på förhand!

/L

Permalänk

Jag kan rekommendera "D-link DGL-4300" har 100/100 och maxar totalt! (kör den dock trådad)

Visa signatur

MSI K8N SLI Platinum / AMD X2 4200+ / 2Gb RAM / 7800GT / Barracuda IDE 200GB och Maxtor SATA 300GB

Permalänk

Intressant. Att du kör trådat spelar nog ingen roll. Så vitt jag förstått det så begränsar routerns throughput på samma sätt trådat som trådlöst.

Någon som kan jämföra den med DIR-635?

Permalänk
Medlem

DGL-4300 Throughput test:

DC++

FTP

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
DGL-4300 Throughput test:

DC++
http://jukken.no-ip.org/Temp/dc_laddn_SPI.gif

FTP
http://jukken.no-ip.org/Temp/fxp_laddn_SPI.gif

printa ett där du har lika mkt trafik upp samtidigt

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem

Dlink DGL-4300 klarar inte 200mbit i throughput. Den ligger på +-90Mbit i throughput.

Men den är riktigt grym ändå.

Visa signatur

...

Permalänk
Hedersmedlem

guldgossen: Ett par av de routrar som du listar finns med på http://www.smallnetbuilder.com/component/option,com_wrapper/I...

En till produkt som kanske kan vara av intresse är Linksys WRVS4400N. Den skall enligt uppgifter i olika forum klara av NAT: 800Mbit/s, NAT + SPI: 300Mbit/s och NAT + SPI + IDS/IPS: 20Mbit/s.

Visa signatur
Permalänk

Men som jag har förstått så betyder 100/100 inte att man kan ladda i 100mbit både upp och ner samtidigt... Även ifall man skippar routern...?!

Visa signatur

MSI K8N SLI Platinum / AMD X2 4200+ / 2Gb RAM / 7800GT / Barracuda IDE 200GB och Maxtor SATA 300GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guldgossen
Att ta hänsyn till är att jag ska köra två bärbara trådlöst och en stationär trådburet på den, och att jag kör BBB:s ip-telefoni och BBB:s digital-tv, vilket förstås måste fungera bra med den router jag väljer.

BBB använder troligtvis multicast för att distribuera sin digital-tv. Jag är väldigt tveksam till om någon av dessa routrar klarar av multicast. Men du kanske inte hade tänkt att koppla iptv-boxen genom routern.

Jag är inne på en Linksys WRVS4400N, någon som kan länka till en review för denna produkt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SMP Pimp
BBB använder troligtvis multicast för att distribuera sin digital-tv. Jag är väldigt tveksam till om någon av dessa routrar klarar av multicast. Men du kanske inte hade tänkt att koppla iptv-boxen genom routern.

Jag är inne på en Linksys WRVS4400N, någon som kan länka till en review för denna produkt?

oohh! count me in! Vill också ha en recension på den rackarn'!

Permalänk
Medlem

Kanske lite off topic..
Om jag stoppar i två nätverkskort som fixar 100mbit i datorn för att dela anslutningen mellan datorn och xboxen, får jag 100mbit i throughput då? Det vore ju lite billigare.. har liksom inget behov av ytterligare anslutningsmöjligheter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goije
Kanske lite off topic..
Om jag stoppar i två nätverkskort som fixar 100mbit i datorn för att dela anslutningen mellan datorn och xboxen, får jag 100mbit i throughput då? Det vore ju lite billigare.. har liksom inget behov av ytterligare anslutningsmöjligheter.

svar ja.

har du gamla xboxen har du dock bara 10Mbit ut från den...

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om denna?

NETGEAR RANGEMAX NEXT W-LAN GIGABIT ROUTER 11N
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010094619

Jag har gigabitnätverkskort i datorerna och vill ha en gigabitswitch samt få bra hastighet till mitt BBB 100/10.

Permalänk
Medlem

Tycker det är på tok för lite recentioner på routrar i dessa tider då alla sitter och är ibehov av en router.

Det hade inte suttit fel om sweclockers drog ihop en recention på ett gäng routerar för adsl och för fiber.

Jag är också intresserad av en recention av Linksys WRVS4400N, den ser onekligen intressant ut.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bugg
Tycker det är på tok för lite recentioner på routrar i dessa tider då alla sitter och är ibehov av en router.

Det hade inte suttit fel om sweclockers drog ihop en recention på ett gäng routerar för adsl och för fiber.

Jag är också intresserad av en recention av Linksys WRVS4400N, den ser onekligen intressant ut.

Jag köpte den Linsysen för en vecka sen men jag skall lämna tillbaka den då jag inte får ut nån prestanda att tala om vad som utlovas på pappret. Har sökt och frågat på olika forum och lyckats trimma den en del men fortfarande en stor besvikelse.
Byter nog till D-Linken (4300) trots att jag är bränd av det märket sen jag hade en 604 en gång i tiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vilse_i
Jag köpte den Linsysen för en vecka sen men jag skall lämna tillbaka den då jag inte får ut nån prestanda att tala om vad som utlovas på pappret. Har sökt och frågat på olika forum och lyckats trimma den en del men fortfarande en stor besvikelse.
Byter nog till D-Linken (4300) trots att jag är bränd av det märket sen jag hade en 604 en gång i tiden.

du får gärna speca vad du fick ut exakt upp och ner vid samma tillfälle.

har du 100/100?

Permalänk
Medlem

Ok då har jag en fråga...

Jag ska flytta till ny lägenhet och kommer få bbb fiber 100/10. Kan man inte bara köra på en Switch direkt in i nätet? Skippa routern liksom? Eller tänker jag helt fel nu?

Visa signatur

Stacker chassi, Amd64 3500+, Corsair twinx 1024Mb 500Mhz, Seagate S-ata 120Gb + 120 Gb Maxtor, Nvidia 7800gt, SB Audigy.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BadAss
Ok då har jag en fråga...

Jag ska flytta till ny lägenhet och kommer få bbb fiber 100/10. Kan man inte bara köra på en Switch direkt in i nätet? Skippa routern liksom? Eller tänker jag helt fel nu?

Det funkar utmärkt eftersom du får 5 publika ip,n av BBB

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III