Permalänk
Medlem

RV082 - Få fram 2 olika ip adresser

Tjaba!

Det är som så att jag fick min linksys rv082 i tisdags och började sätta igång med pysslandet och konfigurerade med mina 2 datorer allt gick utan några större problem tills jag stötte på att min rv082 visar en och samma ip adress på båda två av mina datorer, samma sak hände om man gick in på exempelvis www.whatsmyip.org .satt och letade på google i en 4-5 timmar utan större resultat. jag skulle gärna vilja veta vad dator 2 har för ip adress eftersom jag har webserver på den och just nu kan ingen komma in på den... med min d-link gick det utan problem att hitta sin ip adress och det funkade med. Jag kan komma in lokalt utan några större problem genom det lokala ip adressen till dator 2 då är frågan till er alla snilleblixtar:

Hur kan jag få fram den riktiga ipadressen(ut mot internet) till dator 2 ,för att ip adressen som visas nu på båda är från dator 1. Det känns som att rv082 döljer dator2 ip adress kan inte mycket om sånt men äre nån som är riktigt bra på detta skulle det vara bra att ni förklarar till stackars lilla mej

Tack!

Permalänk
Medlem

Du har bara en ip-adress ut mot internet.

Det du får göra är att portforworda port 80 till ip-adressen som din dator har i RV082'an

RV082 är en NAT'ande firewall vilket innebär att den "gömmer" eller adressöversätter den ip-adressen du får från din ISP till "flera adresser som dina datorer kan använda".

Din d-link borde ha gjort det samma om det var en "bredbandsrouter".

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

hm.. joo de är så men jag fick i alla fall på exempelvis då www.whatsmyip.org inte en och samma ip adress det var exempelvis att på ena kanske det stog 90.xxx.xxx.xxx och andra exempelvis 213.xxx.xxx.xxx . de gör det inte i detta fall ... och när jag går in i min router så skriver jag i Port Range Forwarding 192.xxx.xxx.xxx:80 öppna port 80 save settings och då ska jag kunna hitta ipet till min andra dator ?
provade nyss gick inte

*edit* Hos linksys så sa dom för att kunna lösa detta så måste jag göra så här

För att kunna få olika wan IP adresser på de olika datorerna ska du gå in under Setup och sedan One-to-One Nat och enable/aktivera.

Sedan kan du t ex. göra inställningarna efter följande.

Private Range Begin Public Range Begin Range Length
192.168.1.100 (wan ip 1) (valfritt)

Add to list

Private Range Begin Public Range Begin Range Length
192.168.1.101 (wan ip 2) (valfritt)

Add to list

Hoppas det fungerar.¨

tyvärr så får jag inget wan ip 2 av telia så då gick detta åt skogen :X

provade att hosta en wc3 server gick åt skogen de med startade en dota ingen kom ....

Permalänk
Medlem

Det finns fler sätt att få flera ip addresser internt. Antingen använder du DMZ för din webserver, eller så slår du av NAT/gw funktionen och endast använder RV092 som FW.

Permalänk
Medlem

hm.. altså jag är ingen snille blixt på denna high tech routern precis fått den... skulle jag sätta den som dmz okej de kan tänkas gå men låt oss säga att jag ska skaffa en ny dator och ska lägga spelservrar (inget jag tänker göra ett glatt exempel bara) på den 3:dje hur blir det då? ... skulle gärna vilja ha den kopplad i port uttagen och få det att fungera... nån ide som funkar ?

by the way fw och gw står för`? ^^

Permalänk
Medlem

En dators adress: starta ett kommandofönster på aktuell dator och skriv ipconfig /all. Det är denna adress du skall skriva in här:
"... och när jag går in i min router så skriver jag i Port Range Forwarding 192.xxx.xxx.xxx:80 öppna port 80 save settings ...."

Den adress du får från http://www.whatsmyip.org/ och liknande sidor är bredbandsdelarens adress ut mot internet och tillhör ingen specifik dator.
Det är denna adress som skall användas när man skall koppla upp sig mot din webserver. Observera också att denna adress sanorlikt inte fungerar om du testar själv från ditt nätverk så be någon kompis testa från sig.
När det sedan är dags för spelservern så gör du likadant men tar IP-adressen från den datorn och använder de portar som är gäller för aktuellt spel. En bra sida att hålla koll på är www.portforward.com.

Och glöm allt med One-to-One Nat eller att slå av NAT då detta kräver flera IP-adresser, som dessutom skall vara fasta, från din ISP - något du inte kommer att få från Telia.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

det har jag gjort men problemt ligger så här... den första kabeln jag pluggar in i porten på min routern funkar fint du kan hosta spel ha webserver och alla från nätet kommer in men... så fort jag kopplar in den sissta kabeln porten på router lamslås allt du kan altså inte få en kottet att komma in på routern utifrån du kan inte hosta spel så andra kan connecta. exempel

Dator 1 ----> kopplar först till routern ----> går allt som det ska gå kan gör a allt

Dator 2 ----> kopllar sisst till routern ------> kan bara surfa, ladda ner/upp,spela spel men inte hosta av nått slag

om jag pluggar om så händer detta

Dator 2 -------> pluggar in först -------> allt funkar som det ska inget fel eller störningar

Dator 1 --------> pluggar in sisst ------> kan bara surfa, ladda ner/upp,spela spel men inte hosta av nått slag

tror inte de har nått med att vilken kabel som ska inn först men det är helt klart nått som bökar totalt

Permalänk

Den som ansluts först får IP-adress 192.168.X.1. Du har forwardat portarna till 192.168.X.1. Därför funkar det så. Fast, det blir lite problem att öppna samma portar 2 gånger. Jag tror inte att det går(?)

Rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Medlem

har forwardat 2 olika portar utan resultat

har provat att köra dedikerad server på dator 1 med port 1000 och dator 2 med port 2000 när jag väl ska refresha över internet så blir följande... den som är först kopplad kommer fram men den andra kommer dock inte fram enbart om jag skriver 192.168.1.101:2000

vänder jag på kablarna och börjar med 2 an funkar den över internet refresh men den andra inte för att kunna hitta den och pinga den måste jag skriva 192.168.1.100:1000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bubbaa
det har jag gjort men problemt ligger så här... den första kabeln jag pluggar in i porten på min routern funkar fint du kan hosta spel ha webserver och alla från nätet kommer in men... så fort jag kopplar in den sissta kabeln porten på router lamslås allt du kan altså inte få en kottet att komma in på routern utifrån du kan inte hosta spel så andra kan connecta. exempel

Dator 1 ----> kopplar först till routern ----> går allt som det ska gå kan gör a allt

Dator 2 ----> kopllar sisst till routern ------> kan bara surfa, ladda ner/upp,spela spel men inte hosta av nått slag

om jag pluggar om så händer detta

Dator 2 -------> pluggar in först -------> allt funkar som det ska inget fel eller störningar

Dator 1 --------> pluggar in sisst ------> kan bara surfa, ladda ner/upp,spela spel men inte hosta av nått slag

tror inte de har nått med att vilken kabel som ska inn först men det är helt klart nått som bökar totalt

Låter nästan som om du kopplar in i fel portar. Sladden från internet skall sitta i WAN-porten, sladdarna från datorerna skall sitta i LAN-portar. Exakt vad dom heter varierar men en dubbelkoll i manualen skingrar alla dimmor.
Tänk dessutom på att man kan bara forwarda en viss port till en dator.

Kan nog också vara bra om du läser igenom mitt förra inlägg en gång till.

Adressen man skall koppla upp sig mot är INTE den interna, alltså den som börjar med 192.168.x.x utan den externa som fås via www.whatismyip.com.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Efter en massa kladdande och pyssslande från klockan 7 så fick jag allt att fungera det jag gjorde var:

1.Setup -->UPnP
2. UPnP function : Yes
3.skriv in porten du ska använda och ipet till den datorn localt. save setting och wips det funka