Hittar inte hårddisk vid installation av winxp

Permalänk
Medlem

Hittar inte hårddisk vid installation av winxp

Sådärja, har man skramlat ihopa sina sista sparpengar och lånat lite av farsan för att kunna ha möjligheterna av att köpa sig en ny dator.
Fyra års sökande av en dator som skall funka stabilt och problemfritt lädde mig till en HP Pavilion 9072.

Eftersom man får med så mycket skit på datorn av HP vilket leder till otroliga 66processer så tänkte jag verkligen ominstallera och dessutom lägga in winxp pro.

NU TILL PROBLEMET.
När jag har kommit så långt att jag tryckt "enter" för att börja installationen och välja hårddisk att installera på, så står det att den inte kan hitta någon hårddisk på datorn.
Börjar redan bli väldigt frustrerad och hoppas verkligen att någon kan hjälpa mig med det här konstiga och fasansfulla problem jag har!

Är tacksam för alla svar och frågor om topic.
mvh Miguel

Permalänk
Medlem

Re: Hittar inte hårddisk vid installation av winxp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wilco
Sådärja, har man skramlat ihopa sina sista sparpengar och lånat lite av farsan för att kunna ha möjligheterna av att köpa sig en ny dator.
Fyra års sökande av en dator som skall funka stabilt och problemfritt lädde mig till en HP Pavilion 9072.

Eftersom man får med så mycket skit på datorn av HP vilket leder till otroliga 66processer så tänkte jag verkligen ominstallera och dessutom lägga in winxp pro.

NU TILL PROBLEMET.
När jag har kommit så långt att jag tryckt "enter" för att börja installationen och välja hårddisk att installera på, så står det att den inte kan hitta någon hårddisk på datorn.
Börjar redan bli väldigt frustrerad och hoppas verkligen att någon kan hjälpa mig med det här konstiga och fasansfulla problem jag har!

Är tacksam för alla svar och frågor om topic.
mvh Miguel

Sitter det en hårddisk från SATA i den där burken ? Om det gör det så hittar du info i andra trådar här eller om du söker på google.com. Annars så är det bara att knalla ner till butiken du köpte den från då det måste gu under garantin.

Mvh

Team_AMD

Permalänk
Medlem

En hårddisk från SATA ? I Device Manager ( enhetshanteraren ) så heter båda hårddiskarna ( 2x 120gb ) FUJITSU MHV2120BH PL.

Verkar som det är en SATA när jag kollade på en länk via google.

http://www.fujitsu.com/us/services/computing/storage/hdd/mobi...'

Ska försöka hitta trådar om det då, hjälp mig sålänge! haha.. Tack så mycket!!

ps : Datorn är begangnad.......

Permalänk
Medlem

okej, har haft ett liknande problem med min HP, jag skulle installera pro i stället för home som följde med, hdd fanns där men det gick inte att lägga in något nytt XP utan jag vart tvungen att ta bort backup partionen för att kunna lägga in nytt operativ system... kanske det har något med det att göra?

Visa signatur

HP Pavillion DV9005EA
www.cannabisera.se/overgrow.html

Permalänk
Medlem

Okej, jag hittade ju inte änns någon HDD, det var det som den sa.. Men är det inte bra att ha kvar backup partitionen? altså... jag kommer ju inte änns så långt in i installationen så att jag kan ta bort och göra nya partitioner.. hehe

Tack!

Permalänk
Medlem

Du måsta baka in sata drivers-t i xpskivan med nlite. Annars sök på tillverkarens forum.

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem

Hittar inget forum på hitachi's hemsida.
Jag har letat rundor på olika sidor via google men hittar inte mycket information, det är så svårt att finna det man behövver när man aldrig hört talas om det.

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareDownloadIndex?soft...
Här har vi ju en sata driver genom HP's hemsida, menf det kan ju inte vara den ni menar eftersom jag antar att man ska kunna installera drivern utan att behövva boota windows.

Snälla, hjälp mig att hitta "Sata drivers-t"
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[HP NX9420 || 17" @ 1680 x 1050bp || C2D T5600 || 1GB DDR II @ 667MHZ || 100 GB HD @ 5400rpm || Radeon x1600 256mb]

Permalänk
Medlem

Okej JaKo, men jag behövver nog lite mer hjälp, verkar vara ovanligt trög idag. Läste vad Capefear hade skrivit, öppnade pdf'n för att läsa vad som stod där, läste under "Steps to add SATA drivers to the CD" men det stora problemet är att jag inte har en floppy.

Längre ner när han hade fixxat problemet så pratade han om hans version av windows och XP SP2B, hittar dock inte någon XP SP2B på windows hemsida heller...
liiite mer hjälp nu va!
måste verkligen få fixx på det här...
tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wilco
Okej JaKo, men jag behövver nog lite mer hjälp, verkar vara ovanligt trög idag. Läste vad Capefear hade skrivit, öppnade pdf'n för att läsa vad som stod där, läste under "Steps to add SATA drivers to the CD" men det stora problemet är att jag inte har en floppy.

Längre ner när han hade fixxat problemet så pratade han om hans version av windows och XP SP2B, hittar dock inte någon XP SP2B på windows hemsida heller...
liiite mer hjälp nu va!
måste verkligen få fixx på det här...
tack på förhand.

1. Jag har aldrig gjort detta så jag är ingen expert - har bara läst.

2. Vad jag förstår behöver du skapa en XP-installations-CD med SATA-drivrutinerna inbyggda (slipstreamade). Drivrutinerna laddar du ner från HP enligt länken i den andra tråden, sen slipstreamar du dem tillsammans med din Win XP på en CD-skiva med hjälp av nLite, http://www.nliteos.com/.

Som sagt, jag är ingen expert, men när folk väl vaknar får du säkert mer hjälp

Visa signatur

[HP NX9420 || 17" @ 1680 x 1050bp || C2D T5600 || 1GB DDR II @ 667MHZ || 100 GB HD @ 5400rpm || Radeon x1600 256mb]

Permalänk
Medlem

Okej tack, ska försöka under dagen när farsan kommit hem ( kl 3 ) då jag kan få låna hans dator som även har floppy
om det är någon som är säker på sin sak så var snäll å skriv en utförlig beskrivning.

Tack så hemskt mycket alla!

UPDATE:
Som jag läser det i pdf filen på sidan 6 så behövver man inte alls det programet, bara en disket där sata sakerna kommer läggas på som man sedan ska lägga över på windows skivan i vissa kataloger.. ska som sagt strax pröva.

UPDATE2:
Det finns ingen katalog som heter "oem" med de konstiga "s" 'n framför och efter, se efter själv vilken katalog de kan ha menat.

http://h20000.www2.hp.com/bc/docs/support/SupportManual/c0076...

Permalänk
Medlem

Mycket enklare med nlite bara lägga till drivrutinen och sedan skapa en iso fil.

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem

okej, ska testa det nu istället.. problemet är att jag inte har NÅGON disketstation här i huset, kan inte någon hjälpa mig att lägga in filerna på datorn och sedan packa ner och skicka filerna till mig, snäll ?

antar att du menar att jag ska baka in filerna med nlite ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wilco
okej, ska testa det nu istället.. problemet är att jag inte har NÅGON disketstation här i huset, kan inte någon hjälpa mig att lägga in filerna på datorn och sedan packa ner och skicka filerna till mig, snäll ?

antar att du menar att jag ska baka in filerna med nlite ?

En CD/DVD-brännare har du väl? Det är allt du behöver, nån diskettstation behövs inte.

Visa signatur

[HP NX9420 || 17" @ 1680 x 1050bp || C2D T5600 || 1GB DDR II @ 667MHZ || 100 GB HD @ 5400rpm || Radeon x1600 256mb]

Permalänk
Medlem

jo, det behövvs visst.. nu har jag iaf fixxat en diskettstation från gamla bettan och håller på att lägga över sakerna på min dator för att fixxa det med nLite.
återkommer med info,
tack

update:
såå, håller på att lägga till det nu..
vad ska jag välja i den här menyn ?
valde plug and play drivrutin.. stod att den nu integrerat drivrutinen i katalogen där jag laggt in winxp skivan.. nu ska jag bränna ut den, starta om datorn och se om den hittar mina hårddiskar.. hade ingen cd-r, hoppas det går lika bra med en dvd skiva... oj vad paranoid jag börjar bli igen
Önska mig lycka till !

tack som fan !!

UPDATE:
Nu jävlar börjar jag bli riktigt jävla otålig.
Brännde skiten på en dvd, så ville datorn inte boota från den utan bara gick vidare in i windows, det blinkande i dos och den läste från skivan, dock så fortsatte den att som sagt boota till windows.
Hittade sedan en cdr i skräphögen och brände ut sliten på den, dock funkade inte heller det här.
så fort jag får svar och lösningar på saker å ting så skiter det sig, vad kan nu vara fel?

tack på förhand från en iriterad person som snart ska gå till jobbet.

Ingen som har något förslag? jees vad jag börjar bli less med det här med datorer nu..