Permalänk
Medlem

.net??

Jag har av en eventuell framtida arbetsgivare fått rådet att börja lära mig .NET eftersom företaget arbetar mycket med detta.

Jag har ett par programmeringskurser bakom mig men skulle inte direkt kalla mig för en avancerad programmerare, så jag lär få börja på en ganska låg nivå.

Om jag nu skulle börja titta på .NET, vilket språk ska man lära sig? Jag har läst lite och väl vad .NET går ut på, men var är det bäst att börja någonstans?

tacksam för råd...

//T

Visa signatur

//T

Permalänk
Medlem

Personligen gillar jag C# och det är väl det som är "flaggskeppet" i bland .NET språken... Men valet grundar sig väl mest på vilken bakgrund man har... Har man tidigare hållt på i C/C++ så är det väl C# som är bästa valet (även om C++ också finns i .NET)... Kommer man från Java är fortfarande C# ett starkt alternativ även om J# finns som val (som ska ligga närmare Java än vad C# gör)... Trivs man i VB så är det väl det man ska fortsätta med, alltså VB.NET...

Men mitt tips är C#...

Kan tipsa om http://msdn.microsoft.com/vstudio/express/ där du kan ladda ner något bantade men gratisvarianter av Visual Studio (som är vanligaste, enda?, utvecklingsplattformen...). Då får du också med utmärkt dokumentation kring .NET och de olika språken!

Permalänk
Medlem

ok, schysst.

Jag har möjlighet att ladda ner fullständiga versioner av visual studio genom mitt universitet, men tack för tipset.

Vad är ASP.NET för något då? Det tycker jag man ser överallt, men jag har inte riktigt förstått vad det är...

//T

Visa signatur

//T

Permalänk
Medlem

Det är tre saker man behöver lära sig:

1) C# (det givna valet av språk) och objektorientering. Kan man Java så är man redan hemma, de är i princip identiska.
2) .NET Framework - att kunna använda det stora klassbiblioteket som finns i .NET. Det handlar mycket om överblick och att kunna snabbt söka i referensdokumentation.
3) ASP.NET - hur man bygger webapplikationer med .NET. Det är ett helt nytt tänkande jämför med gamla ASP, PHP eller liknande. Idén är att likna hur man bygger vanliga desktopapplikationer och dra mycket nytta av objektorientering.

Beroende på vad din tänkta arbetsgivare gör så kommer punkt 3 antingen att vara helt nödvändig och viktigast eller helt oviktig.

Det finns massor av tutorials att söka efter i Google, särskilt vad gäller ASP.NET.

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio

Permalänk
Medlem

ok!

tackar så mycket!

då vet jag vart jag ska börja iaf.

Visa signatur

//T

Permalänk
Medlem

Re: .net??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ojve
Jag har av en eventuell framtida arbetsgivare fått rådet att börja lära mig .NET eftersom företaget arbetar mycket med detta.

Jag har ett par programmeringskurser bakom mig men skulle inte direkt kalla mig för en avancerad programmerare, så jag lär få börja på en ganska låg nivå.

Om jag nu skulle börja titta på .NET, vilket språk ska man lära sig? Jag har läst lite och väl vad .NET går ut på, men var är det bäst att börja någonstans?

tacksam för råd...

//T

Vad heter företaget?
*söker .net jobb, gärna med inriktning: WPF*

Permalänk
Medlem

hehe:)

Dom heter Kentor

www.kentor.se

//Thomas

Visa signatur

//T

Permalänk
Medlem

du kan även ta en titt på mono, http://www.mono-project.com/Main_Page , som är en implimentation av .net, fast multi platform.

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem

Re: Re: .net??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bedlam
Vad heter företaget?
*söker .net jobb, gärna med inriktning: WPF*

Du kan ju söka jobb på typ vartenda it-företag som finns. Det är guld-tider för arbetssökande i it-branschen just nu. Däremot är det nog svårt att hitta några som håller på med WPF.

Visa signatur

Daniel

Permalänk
Medlem

Re: Re: .net??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bedlam
Vad heter företaget?
*söker .net jobb, gärna med inriktning: WPF*

Kolla www.monster.se finns sjukt många jobb inom .NET i dessa tider.