Permalänk

länk inom div

hejsan. håller på med en sida som jag byggt upp med divar. nu är saken den att jag skulle vilja göra att meny och loggo divarna inte laddas om utan att när jag trycker på en länk i menyn skall bara den sidan dyka upp i den tredje diven. hur gör jag detta enklast.

skall tillägga att detta är min´första sida / daniel

Permalänk
Medlem

Om du inte vill att sidan ska uppdateras utan du bara vill visa ett innehåll så kan du göra det antingen genom att dölja och visa lager (sköter du med ett javascript som säger åt lagret att antingen ha visibility: hidden; eller visibility: visible;) problemet med det här är att du måste ladda in all information du vill ha på samma sida, och det kan i slutändan bli väldigt mycket information.

Ett annat sätt är ajax, där du hämtar in informationen från en databas och bara uppdaterar det som ska uppdateras. Det kan jag inte visa dig hur man gör, jag är ingen programmerare

Det tredje sättet är att hämta in just den informationen från antingen en databas eller en text/xml-fil med ett serversidespråk, men då kommer loggan och menyn att uppdateras också.

Ett sista sätt är naturligtvis frames.

Permalänk
Medlem

Varför ska inte menyn och loggan laddas om? Tänkte kanske om det finns nån bättre lösning för ditt dilemma om det ens finns något dilemma?

Permalänk

nej igentligen så är det inte jätte viktigt men då måste jag väl göra så många sidor. Ex: om jag har 5 val i min meny så ska varje mål vara en ny sida .. de vill säga att för varje sida skall bakrund och loggo och meny läggas in och sedan den diven med det passande inehållet. eller ?

Tack på förhand / daniel

Permalänk
Medlem

Du kan ju också, om du har PHP, göra så att du lägger koden för logon i en fil "logo.php" och sedan includear den på alla andra sidor.

Har du inte PHP så får det bli AJAX, kolla på http://script.aculo.us/ där det finns ett bra AJAX-library, men det känns lite overkill.