bsod: Driver_irql_not_less_or_equal

Permalänk
Medlem

bsod: Driver_irql_not_less_or_equal

hej. Efter att mitt nätagg dog (chieftech 360w) så köpte jag ett nytt igår (fsp 350w).

problemet är bara att efter en stunds användande av datorn så för jag en bsod med felet "Driver_irql_not_less_or_equal".

jag har upptäckt att felet ofta inträffar när jag skriver till hårdisken.

Var förövrigt tvungen att plocka ut min gamla ibm 180gxp eftersom nått blivit fel med den, (datorn hade svårt att skriva till den).

några ideer? kan mina hårdiskar ha skadats av den eventuella strömspik som pajjade mitt gamla agg?

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Re: bsod: Driver_irql_not_less_or_equal

Ja, men det kan nog vara något annat som gett sig också. På blåskärmen står namnet på drivrutiner som kraschat, och det bör ju ge in indikation om vart felet ligger.

Annars får du vara lite hardcore och följa den här guiden:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q3140...

Visa signatur

AMD 5000+ BE @ | HD3850 512MB | MSI K9A2 CF | 4 x 1GB PC6400 4-4-4-12 | Antec Sonata

Permalänk
Medlem

körde memtestx86 och hittade massa fel. prvade att dra ut ena ram minnet och det funkade.

Nu fick jag dock en annan bsod. tror det stod något istil med pnf_faulty_pagefile edyl. ska skriva ner vad det står nästa gång.

Edit:

drog ur det andra minnet och satte dit ett äldre twinmos minne. nu verkar datorn fungera som den ska..

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |