Permalänk
Medlem

Problem med Twinhan DTV-T

Tja! Jag har lite problem med mitt nya tv-kort. Saken är den att jag inte får in några kanaler alls! Jag har testat 3 olika kablar från väggen med varierande längd, och får inte in någon kanal alls. Signalstyrkan varierar mellan 25-85% men får ingen kvalitet-styrka alls. Har testat att flytta på kortet i datorn, olika drivrutiner, olika program och ändå ingen skillnad. Vad göra? Någon som har en susning om var problemet kan ligga?

*Edit: Har nu testat kortet på 2 olika datorer. Fortfarande ingen kvalitets-styrka, bara signalstyrka som ligger & pendlar just nu på 80-85%...

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

Är du säker på att du har rätt typ av kort?

Det finns ett par typer av kort, de har bokstäver som betecknar vad dom tar in för signaler.

Det finns för parabol, kabel-tv, vanlig antenn, osv osv, TROR jag

Jag ber om ursäkt för att jag inte kan förklara mer, men det kanske hälper lite om det nu är det som är felet

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Är det kortet med eller utan CI-läsare?

Jag har det utan, och det funkar bra. Sen köpte jag versionen med CI nyligen (Twinhan Ter-CI), och den funkade inte alls när man kopplade in CI-kortet (inte ens med bara kabeln i). Utan det funkade gratiskanalerna. Kortet är returnerat till Dustin, och det verkar inte vara ett ovanligt fel om man läser på "hemmabio" forum osv.

Om du har det äldre kortet utan CI (det heter Visionplus WinDTV Ter) så måste du ändå ha bra signal för att få bild. Har du en vanlig Boxer-låda också? (om du får bild med den ska kortet funka, men kanske en signalförstärkare kan behövas).

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

Det är det vanliga utan CI-tillägget, Visionplus WinDTV Ter, som jag skrev i topic.
Har fått RMA-nummer från Dustin, väntar på att få skicka tillbaks det nu bara.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du bor i lägenhet så kan det vara så att centralantennen är dämpad och inte släpper igenom digitalsignalen.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laggeman
Det är det vanliga utan CI-tillägget, Visionplus WinDTV Ter, som jag skrev i topic.
Har fått RMA-nummer från Dustin, väntar på att få skicka tillbaks det nu bara.

Får du bild med vanlig boxer-låda då?

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

Har ingen vanlig boxerläda. Detta kortet tar ju in digital-tv också, det är ju därför jag köpt detta istället för nåt annat utan...

Japp, bor i lägenhet, men saken är den att jag inte får in någon kanal alls! Inte ens ifall jag kopplar en VHS-video direkt till kortet och försöäker hitta bilden om jag kör en film heller.
:/

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laggeman
Har ingen vanlig boxerläda. Detta kortet tar ju in digital-tv också, det är ju därför jag köpt detta istället för nåt annat utan...

Japp, bor i lägenhet, men saken är den att jag inte får in någon kanal alls! Inte ens ifall jag kopplar en VHS-video direkt till kortet och försöäker hitta bilden om jag kör en film heller.
:/

Då är det inte kortet det är fel på. Du har helt enkelt ingen mottagning för digitala märksändningar, pga kabel-tv med filter eller liknande.

Att koppla videon till antenningången på TV-kortet funkar inte. Tunern klarar bara digitala kanaler.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

Så det som står på Dustins hemsida: "Visionplus DTV Terrestrial Card är produkt för att enkelt ta in digitalt marksända kanaler från vanlig antenn. Internt PCI kort för PC. Kanaler som finns enkelt tillgängligt TV1, SVT2, SVT24, TV4, Barnkanalen mfl. " stämmer alltså inte? Att det "enkelt" ska gå och ta in digitala kanaler? Och vadå kan inte ta in analoga kanaler? Det är ju bara tillägget att det kan ta in digitala kanaler också väl? Ska man behöva 2 tv-kort i datorn för att kunna se på alla kanaler? Står ju ingenstans om det. Dessutom i programvaran kan man välja att söka efter analoga och digitala kanaler...

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, det är en digitalmottagare och därför kan den inte ta in analoga signaler. Finns inte så mycket gemensamt förutom antenningången. Dock tror jag Twinhan har (eller har haft) ett kombinerat analog och digitalkort.

Det stämmer att man kan få in digitala marksända kanaler "från vanlig antenn", dock väldigt sällan (aldrig?) från en analog kabel-tv kontakt i lägenheten.

Har du bra digitalmottagning där du bor kan du testa med en billig bordsantenn.

Permalänk
Medlem

Vi har i huset för inte så väldigt länge sedan fått draget nya antennkablar och bredband in i varje lägenhet, dessa nya kontaktdon i väggen skulle då även täcka digital-tv. Så ifall jag nu vill kolla på tv i datorn så får jag helt enkelt byta kortet mot ett vanligt analogt? Shit, jag som skulle va lite före och slippa byta kort om ett par år när de släcker ned det analoga nätet... Men det är ju klart, det kommer kanske finnas en helt ny dator vid det laget. Hm, ok, får maila Dustin igen då och höra om det går bra att byta istället.

*Edit: Saxat från Dustin: "Ångerrätten gäller dock inte datorprogram, ljud- och bildupptagningar då förseglingen/plomberingen brutits."

Betyder bildupptagningar tv-kort? Eller som jag förstår det kassetband och dylikt?

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laggeman
Vi har i huset för inte så väldigt länge sedan fått draget nya antennkablar och bredband in i varje lägenhet, dessa nya kontaktdon i väggen skulle då även täcka digital-tv. Så ifall jag nu vill kolla på tv i datorn så får jag helt enkelt byta kortet mot ett vanligt analogt? Shit, jag som skulle va lite före och slippa byta kort om ett par år när de släcker ned det analoga nätet... Men det är ju klart, det kommer kanske finnas en helt ny dator vid det laget. Hm, ok, får maila Dustin igen då och höra om det går bra att byta istället.

*Edit: Saxat från Dustin: "Ångerrätten gäller dock inte datorprogram, ljud- och bildupptagningar då förseglingen/plomberingen brutits."

Betyder bildupptagningar tv-kort? Eller som jag förstår det kassetband och dylikt?

Som du så rätt förstår det så gäller inte ångerrätten på öppnade förpackningar av kopieringsbara produkter såsom program, film m.m. Men TV-kortet ska inte vara några problem att byta.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Fungerar TwinHan VP3040 DIGITAL-TV, DVB-T Ter-CI direkt "out of the box" med boxers programkort? Står ju att den levereras utan ca-modul på dustin. Vad är det ?

Permalänk
Medlem

Kortet var visst inhandlat på JME, men de var dock väldigt vänliga och förstod mitt problem, fick mail med returnummer idag.

MALmen; som jag har förstått det, så ska man ha ett litet typ "PCMCIA"-kort i först, och sedna sticka men in sitt kort från tex. Boxer i det. Är nog det som är ca-modul.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laggeman
Kortet var visst inhandlat på JME, men de var dock väldigt vänliga och förstod mitt problem, fick mail med returnummer idag.

MALmen; som jag har förstått det, så ska man ha ett litet typ "PCMCIA"-kort i först, och sedna sticka men in sitt kort från tex. Boxer i det. Är nog det som är ca-modul.

hur har det gått?
jag funderar på att returnera mitt kort eftersom jag inte ens får in SVAG signal på mitt kort
det står bara 0% på båda staplarna.

Jag har testat det vanliga.. bytt pci-slot.. bytt drivrutiner osv.. utan någon skillnad.
Vad var det som var ett vanligt problem som du skrev?

Permalänk
Medlem

Har ett Twinhan dvb-t kort med CI-modul och boxer kort och allt funkar fint.
hittar (alla) 28 kanaler både fria och kodade

kör xp på en AMD burk

men vissa kanaler verkar den inte vilja visa men gissar på att min kompis som jag lånat kortet av inte har dessa kanaler

/K

Permalänk

Kirenaj:

Kör du med MCE eller med XP ? Vilka drivrutiner kör du med?

Visa signatur

[Ryzen 9 7900X 4.7GHz] [ASUS Prime B650-Plus] [GTX 4090] [DDR5 64Gb]
+
[2 x Dell 38"]

Permalänk
Medlem

Mediacenter - Twinhan VP3040 Digital-TV, DVB-T Ter-CI

Jag kör med TV-kortet TwinHan VP3040 DIGITAL-TV, DVB-T Ter-CI och har installerat Media Center 2005. Problemet är att jag får inte MediaCenter att känna igen TV-kortet. Har provat att uppdaterat drivrutinerna från www.twinhan.com men det fungerar inte ändå.

Behöver hjälp med detta!!!!!!

I övrigt fungerar mitt TV-kort alldeles ypperligt men då använder jag mjukvaran för TV-kortet och dess fjärrkontroll. Har en CA-modul och kör med Boxerkortet.