Permalänk
Medlem

Widescreen vid spel mm..

Tänkte köpa en 19" tft skärm.. men vet inte om jag vill ha Widescreen eller inte.
Jag både spelar, kollar på film och pysslar en del med bildbehandling..

Hur blir t ex ett spel som är anpassat för 1024x768 på en widescreenskärm? Drar den ut pixlarna..eller helt enkelt lämnar svarta kanter på sidorna..?

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Dom flesta spel idag stödjer wide upplösningar, dock inte alla.
Kör du 1024x768 på en 19" wideskärm som har en upplösning på 1440x900 så blir bilden utsträckt över hela ytan.

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel, men om ett spel stödjer widescreen blir väl upplösningen anpassad därefter, t.ex. 1680x1050 istället för 1280x1024 osv (wide vs klassisk).

Om spelet inte stödjer det blir bilden "utsträckt" och allt blir fetare medan om spelet stödjer det får man bättre vy åt sidorna naturligtvis.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Avstängd

jao b0psi om inte skärmen stöder 1:1 pixelmapping (centrerar bilden till dess skala, det blir svarta kanter med andra ord) eller en liknande funktion på graikkortets drivisarna (från ati eller nvidia )

Visa signatur

Jag är en vampyr, jag suger och spyr, låt mig komma in, jag vill bli din

Permalänk
Medlem

Så vad skulle ni rekommendera? (wide eller inte).

Jag har ingen direkt ny dator som klarar de allra nyaste spelen..så jag lirar en del äldre spel.. t ex Vice city, San Andreas, och en massa gratis MMORPG spel.. typ FlyFF, Rappelz m.m.

Blir det helt åt *censur* fult om spelet sträcker ut sig på bredden?

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Nej det upplever inte jag men iom att du vill köpa en tft så tänk på att grafikkortet ska klara native upplösningen så där kan du få problem med vissa spel så köp en med 1440x900 om du inte har någon lite nyare dator.

Permalänk
Medlem

Som det ser ut nu i bildskärmsinställningarna så är 1280x1024 MAX (17 tft).. Men det ändras väl om man byter skärm? När jag hade min 19" CRT så var max runt 1600x1200..

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »