Permalänk
Medlem

Canon Ixus 60 vs Ixus 750

Någon som har koll på skillnaderna mellan dessa två? Själv är jag inte så jäkla hemma på allt som står när man läser den tekniska datan.
Vet inte vilken jag borde köpa av dom, ixus 60 finns på elgiganten för 2300:- och ixus 750 var i nått erbjudande för 2450 så nån större skillnad i pris är det ju inte.
Det skiljer ju en Mpixel, dock vet jag inte hur stor roll det spelar, sen var det en viss storleksskillnad(kanske marginell när man håller i dom).
Vilken är bäst i övrigt? Jag vill ha en liten kamera som tar bra bilder snabbt, går att filma med och klarar sig bra i mörka(kvälls)-miljöer.

Vilken bör jag välja?

Visa signatur

SteFoo

Permalänk

Välj inte IXUS om du ställer de kraven eftersom IXUS är en design-kamera och inte en serie som ska ge bra bilder för pengarna. Finns billigare och när det gäller bildkvalité bättre kameror, tex Nikon.

Behöver du inte en pytteliten kamera så tar Canons A75, A85 och A95 riktigt bra bilder. Troligtvis bäst i prisklassen. Har själv plåtat ett bildreportage med föregångaren till A95 och ingen såg skillnaden mot min vanliga Canon D1:a (systemkamera och dagstidningstryck)

Permalänk
Medlem

Har haft flera kameror och canon Ixus 60 är en av dem. Kan bara säga att för dom pengarna (ca 2500 kr) får man en mycket lätt, smidig och kompetent kamera som tar mycket bra bilder för att vara en så lite kamera. Det ända jag skulle klaga på är att den inte klarar av mörker men det gäller dom flästa kompakta. Dessutom ser man inte hur mycket batteri man har kvar fören den nästan är slut men det är inget jag lider av då jag ända har dubbla batterier.

Kan starkt rekomendera denna kamera. +++++ (5 plus från mig)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

vad är det som väljer bort ixus 65?

Visa signatur

| Arctic Cooling T1 | X2 3800 + Zalman 7700-alcu | Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston ValueR. PC3200 4*512 |
| GB HD2600 512mb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WmB
vad är det som väljer bort ixus 65?

En stor, lågupplöst, energislukande skärm?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
En stor, lågupplöst, energislukande skärm?

nej, en cool stor snygg skärm

Visa signatur

| Arctic Cooling T1 | X2 3800 + Zalman 7700-alcu | Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston ValueR. PC3200 4*512 |
| GB HD2600 512mb |

Permalänk
Medlem

Jo det är dels den energislukande skärmen men dels avsaknaden av sökaren som väljer bort 65:an. Hur som helst blir det antingen 60 eller 750, var väll egentligen inne på 60, men så kollade jag betygen de fått på cyberphoto, och 60 hade ju bara fått stämpeln "bra köp" medan 750 hade fått "Toppklass". Vet inte vad som är skillnaden på den som gör att den förtjänar detta?

Visa signatur

SteFoo

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag bumpar lite, men skulle tippa på att skillnaden mellan stämpeln "Toppklass" och "bra köp" stavas marginal. De tjänar säkert mer på 750 vilket gör att de hellre säljer den. Folk tar självfallet åt sig av deras recensioner som ju om något INTE är objektiva. Det kan bara inte bli objektivt när man själv recenserar det man säljer...

Visa signatur

._.

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.canon.se/for_home/compare_products/loadcomparator....

Bra länk för att jämföra.

750:n ska ha bättre optik, men 60:an har högre isotal.

Svårt att säga vilken som är bäst egentligen.

Iofs. har du säkert redan köpt kameran så du får gärna berätta vilken det blev och varför.