Permalänk

Rekommendera Gigabit-router

Håller på att sätta upp ett NAS hemma i källaren och har dragit Kat6 kabel mellan arbetsrummet och källaren. Skulle behöva bli rekommenderad en router som klarar gigabithastighet samt ej har trådlöst nätverk (tänkte köpa en Accesspunkt med 802.11n, typ linksys nya). Viktigt är hög throughput samt att den klarar jumbo frames (kanske alla gör?).

/Freppa

Permalänk
Medlem

Dlink DGL-4100 som är lillebror till DGL-4300.
Hög throughput och utan trådlöst nätverk, sen är den ju någon 100ing billigare änstorebrodern.
LÄNK: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=66722

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk

Netgear wnr854t har både GB switch och 802.11n så du slipper köpa accesspunkt. WAN porten ska ha bra througput men jag vet inte om switchen eller wlanet har det då jag använder en annan switch och vanligt 802.11g. Enda problemet jag har är att den hänger sig ibland men det händer väldigt sällan med senaste firmware uppdateringen. Vet inte heller om den stödjer jumbo frames.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=103180
http://www.netgear.com/Products/RoutersandGateways/RangeMaxNE...

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

Linksys RVS4000.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk

Mafix: Tänkte just säga att "Den är ju svindyr", men sedan insåg jag att något hänt sedan den släpptes (den 6:e december) och idag. Första priset jag såg var på 10500:-. Nu är det ju riktigt humant på både den och den med Wireless. Hmmmm, kanske måste tänka om här. Köra Router med Wireless stämmer inte med min plan, men Linksys gör bra saker....

Tack samtliga för tipsen!

/Freppa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredrik95
Mafix: Tänkte just säga att "Den är ju svindyr", men sedan insåg jag att något hänt sedan den släpptes (den 6:e december) och idag. Första priset jag såg var på 10500:-. Nu är det ju riktigt humant på både den och den med Wireless. Hmmmm, kanske måste tänka om här. Köra Router med Wireless stämmer inte med min plan, men Linksys gör bra saker....

Tack samtliga för tipsen!

/Freppa

RVS4000 har aldrig befunnit sig i den prisklassen.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mafix
Linksys RVS4000.

har du länk till nån test av den där?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
har du länk till nån test av den där?

Nej, det har jag inte. Jag går enbart på tidigare erfarenheter av Linksys.

Dustin beräknar att ha den i lager 2007-01-31.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mafix
Nej, det har jag inte. Jag går enbart på tidigare erfarenheter av Linksys.

Dustin beräknar att ha den i lager 2007-01-31.

mjo så jag såg..

lånar tråden lite och passar på att fråga den ändå relevanta frågan om någon vet nån sida som riktar in sig på att verkligen hårdtesta "hemmarouters"?

ta bara en sån sak som throughput.. vore ju onekligen nice med en stor tabell där all sån testdata står uppradad för varenda router.. så man kan jämföra snabbt och enkelt.

även saker som hur routern beter sig vid många sessioner (torrent) etc etc..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mafix
RVS4000 har aldrig befunnit sig i den prisklassen.

Korrekt. Det var nog WRVS4400N som jag såg den 6:e i den prisklassen.

Bassebabba: Kolla http://www.smallnetbuilder.com/ (Gamla TomsNetworking).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
mjo så jag såg..

lånar tråden lite och passar på att fråga den ändå relevanta frågan om någon vet nån sida som riktar in sig på att verkligen hårdtesta "hemmarouters"?

ta bara en sån sak som throughput.. vore ju onekligen nice med en stor tabell där all sån testdata står uppradad för varenda router.. så man kan jämföra snabbt och enkelt.

även saker som hur routern beter sig vid många sessioner (torrent) etc etc..

Finns sådana tabeller, men de brukar inte vara så innehållsrika.

Med tanke på att Linksys RV-modeller med 200 Mbit/s through-put klarade av grymt många sessioner snyggt och prydligt, så kan jag inte tro att deras RVS-serie med 800 Mbit/s skulle prestera sämre.

Jag har ingen koll på vad det är för hårdvara i RVS-serien dock.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är skumt.
Varför är RVS 4000 billigare än RV042?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Jag tycker det är skumt.
Varför är RVS 4000 billigare än RV042?

Större produktion, högre efterfrågan, billigare tillverkningskostander, billigare komponenter, avskedad personal från Linksys, högre arbetstempo.

Spekulationer gör en inte klokare. Dock är det inte ett slutpris som Dustin har.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Jag tycker det är skumt.
Varför är RVS 4000 billigare än RV042?

Enligt andra forum på nätet är denna router mycket buggig. Jag skulle vänta minst ett år innan jag köpte den. Sen är den nästan 1/3 av pristet av en RV082, vilket sätter den in i "home" segmentet och inte någon efterföljare av RV0XX serien.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av G-Mod
Enligt andra forum på nätet är denna router mycket buggig. Jag skulle vänta minst ett år innan jag köpte den. Sen är den nästan 1/3 av pristet av en RV082, vilket sätter den in i "home" segmentet och inte någon efterföljare av RV0XX serien.

Enligt Linksys så är det ju en efterföljare, priset kan ju självklart diskuteras. Men samtidigt har den bara fyra stycken LAN-portar, stöd för tio stycken tunnlar med mera. Förmodligen är det i princip en RV-modell som är upphottad och fått nytt utseende.

Med tanke på att RV-modellerna var övervärderade i pris, så kanske RVS stämmer bättre mot för vilka komponenter som sitter i lådan. Någon som har koll på vad det sitter för saker i den mer exakt? De lär ju knappast ha övergett broadcom och intel i alla fall, men de kan ju överraska.

Vet du mer exakt vad som strulat med mjukvaran? Linksys brukar hinna släppa en ny firmware till sina produkter innan de säljs i Europa, så vi kan ju hålla tummarna för det i alla fall.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Homer_S1
Dlink DGL-4100 som är lillebror till DGL-4300.
Hög throughput och utan trådlöst nätverk, sen är den ju någon 100ing billigare änstorebrodern.
LÄNK: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=66722

/Homer_S1

Var köper man denna? Den verkar vara slut överallt

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem

@ NAD
Köp en dgl-4300 och stäng av det trådlösa! så har du fått vad du vill ha nu, men har ändå möjligheten för trådlöst i framtiden.

Permalänk
Medlem

Hmm, kanske inte är så dumt
En sak förstår jag inte... den har ju fyra trådade portar, men hur många datorer kan ansluta till den trådlöst?

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NAD
Hmm, kanske inte är så dumt
En sak förstår jag inte... den har ju fyra trådade portar, men hur många datorer kan ansluta till den trådlöst?

En himla massa.
Rent teoretiskt betydligt fler men praktiskt för normala hemprodukter brukar de trådlösa orka med ca 20-30.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Tack för svaret
Så man kan alltså sitta 4 trådat och lika många till trådlöst, samtidigt?

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem