Endast processor namn i BIOS & grafikkortsproblem!

Permalänk

Endast processor namn i BIOS & grafikkortsproblem!

Jag har ett helt galet problem som jag behöver hjälp med att lösa.
TA ER GÄRNA TID ATT LÄSA IGENOM ALLT...

En dag när jag kom hem från skolan så hade datorn startat om och det enda jag såg var:

Main Processor: AMD Athlon 64 3200+
Memory: 1088k

Sedan var det tomt inga diskar, DVD enheter hittades + att det inte gick att gå in i BIOS och ändra saker.
Jag tänkte inte så mycket mer på det utan jag clearade CMOS och startade om burken.(det stod det klassiska Checksum error) Jag gick och ändrade lite inställningar och startade om datorn igen....men, samma fel igen. Man kom inte in i BIOS, så jag gjorde om samma procesedur igen.

Den här gången tryckte jag på F1 istället för att bara gå vidare.
Då hängde sig datorn vid Windowsloggan och startade om igen.
Jag testade att byta platser på minnena och tillslut fick jag det att fungera i 2T Single Channel. Men windows kom man fortfarande inte in i.

Jag hade typ 1 dag kvar av garantin på moderkortet så jag for och lämnade in det för reparation.

Servicen ringde tillbaka och sade att det fungerade helt korrekt.
Jag tog med mina minnen+processor och for dit. Nu fungerade det bra igen (med minnena på rätt plats och allt). Men när jag kom hem igen så blev det samma problem igen.

Då började jag undersöka grafikkortet...så jag testade grafikkortet först i en annan dator. Det fungerade, men inte så bra. Varenda gång man drog ett fönster till en annan plats på skärmen laggade det efter. Filmer och liknande gick inte längre att se på(drivrutinerna var det då inget fel på).

Testade då att ta något äldre PCI-grafikkort, men samma jäkla fel inträffade.(det där med att bara processorns namn syns och att bios låser sig).

Jag själv vet inte vad jag ska tro längre, mitt grafikkort fungerar(men inte så stabilt) när jag böt är det fortfarande det jobbiga felet.
Den enda skillnaden mellan när jag testade moderkortet på affären var att det var ett annat nätagg och grafikkort.
Jag behöver hjälp snarast med det här, så om ni vet något om problemet så skriv!
//MVH Jacke

Permalänk
Medlem

hade ett liknande problem en gång, det var min hårddisk som krånglade.