vad gör ajg med resultatet från en power supply calculator?

Permalänk
Medlem

vad gör ajg med resultatet från en power supply calculator?

Skall köpa ny data och då blir ju genast frågan hur kraftigt nätagg man skall ha. Trenden är ju att man skall gå surfa till http://www.extreme.outervision.com/PSUEngine och räkna fram hur många watt man behöver. Som god samhällsmedborgare gjorde jag givetvis detta och fick ihop hela 384 w vilket jag är hyfsad nöjd med eftersom det innebär att jag skulle kunna ha kvar mitt nätagg som är ett Seasonic S12 Nätaggregat 430W och som är finfint. Nu kommer vi till mitt dilemma. Räcker verkligen detta. Jag har tänkt köra med ett 8800GXT grafikkort och det skall ju dra en hel del och när forumsmänniskor nämner detta så snackar man om att behöva agg mellan 550-600W.

Mao, hur skall jag hantera det resultat jag får ut från da PSUEngine?

Permalänk
Medlem

Re: vad gör ajg med resultatet från en power supply calculator?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fläkten
Skall köpa ny data och då blir ju genast frågan hur kraftigt nätagg man skall ha. Trenden är ju att man skall gå surfa till http://www.extreme.outervision.com/PSUEngine och räkna fram hur många watt man behöver. Som god samhällsmedborgare gjorde jag givetvis detta och fick ihop hela 384 w vilket jag är hyfsad nöjd med eftersom det innebär att jag skulle kunna ha kvar mitt nätagg som är ett Seasonic S12 Nätaggregat 430W och som är finfint. Nu kommer vi till mitt dilemma. Räcker verkligen detta. Jag har tänkt köra med ett 8800GXT grafikkort och det skall ju dra en hel del och när forumsmänniskor nämner detta så snackar man om att behöva agg mellan 550-600W.

Mao, hur skall jag hantera det resultat jag får ut från da PSUEngine?

Det handlar inte så mycket om Watt som om Ampere. Kan du kolla på ditt nätagg och se vad din 12V lina/linor ligger på. Den bör ligga på åtminstone 30A tycker jag, vilket också är vad nVidia rekommenderar för ett 8800GTX. Eller i fallet om du har flera 12V linor ~18A .

Edit: Om det är Seasonic aggetsom säljs hos komplett på 430W så ligger du på gränsen till att inte klara kortet. Dina ena lina ligger på 14A och den andra på 15A. 450W med en 30A på 12V linan verkar vara det absoluta minimumet.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Re: Re: vad gör ajg med resultatet från en power supply calculator?

Det stämmer att det är det agget på komplett som jag har.

Det låter som att jag skall uppgradera mao:-(

Du säger att det är ampere som är det viktiga, varför får man bara ut watt i nätagg-räknarna? Om jag får ut att jag behöver 384 w och mitt agg på 430 inte klarar av detta, fyller dessa räknarna ngn funktion då? Jag tycker inte de ger mig ngn hjälp iallafall.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur det är med load balance på just det kortet men om man bara kör en 12V lina så kan det vara så att den klarar kring 25 A. Då skulle det fungera lätt. Men som sagt vet inte riktigt hur det är med det kortet.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: vad gör ajg med resultatet från en power supply calculator?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fläkten
Det stämmer att det är det agget på komplett som jag har.

Det låter som att jag skall uppgradera mao:-(

Du säger att det är ampere som är det viktiga, varför får man bara ut watt i nätagg-räknarna? Om jag får ut att jag behöver 384 w och mitt agg på 430 inte klarar av detta, fyller dessa räknarna ngn funktion då? Jag tycker inte de ger mig ngn hjälp iallafall.

Jo ampere är viktigt det finns ngn formel som gär att man kan räkna ut hur mkt Watt ett agg är på om man räknar ampere.

Men det jag menar att det finns nätagg som är av riktig dålig kvalitet som säger att d eleverar tex. 600W men deras 12V lina ligger på 20A bara. Det betyder att om man bara ser till watten skulle kortet lätt klara av ett GF8800GTX men i verkligeheten så klarar det inte av det för att ett GTX vill ha 30A på linan.

Det är ungefär som med digitalkameror antar jag, det finns 5 megapixel kameror som är mycket bättre än 10 megapixels kameror. Megapixlar/Watt är inte allt.

Men samtidigt så är det ju nVidias rekommendationer att man ska ha ett nätagg med 30A på linan, i verkligheten kanske det räcker med 25A. Vem vet, tillverkarna brukar alltid överdriva om det gynnar dem.

Och angående den där calculatorn så är den ju inte direkt gjorde för grafikkort utan för hela system. Hårddiskar, minne, DVD använder tex. inte 12V linan. Där kan du räkna watt istället.

Jag ska se om jag hittar nån recension där de räknar vad kortet tar exakt.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Oj, upptäckte just att denna tråd hamnade helt fel, skall ju inte ligga under grafikkort... Trodde faktiskt jag hade lagt den under nätagg...
Sorry:-(

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk

P = U*I
P = effekt (Watt)
U = spänning (Volt)
I = ström (Ampere)

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

"Så det handlar alltså inte om Watten utan Amperen."

Effekt är lika med spänning gånger ström, som tidigare skrivits. Alltså är effekten en funktion av strömmen. Därav kan du inte öka strömmen utan att öka effekten, om spänningen förblir konstant, vilket den ju är (12V. Punkt slut). Däremot är fördelningen av effekten, eller fördelningen av strömmen (beroende på hur man ser det, då de ju var en funktion av varandra) det viktiga.

Därför säger "600W" inte speciellt mycket. Det finns 600W nätagg som inte är anpassade till datorer som levererar 600W på 19V. Fortfarande 600W, men du har ingen användning av det.

På samma sätt kan fördelningen mellan de olika spänningarna vara olika. Eftersom alla kraftigt strömrkävande komponenter så som CPU, grafikkort och en del av strömmen till hårddiskarna tas från 12V, så är den därför viktigast.

Jag är rätt säker på att ditt nätagg kommer att klara av uppgraderingen.

I praktiken har du inte 14A på ena linan och 15A på den andra. I praktiken har du 29A på 12V specifierat av tillverkaren (Står att 12V1 +12V2 kan leverera 348W totalt tillsammans, vilket blir 29A). Enligt ATX2.xx så ska ingen av dina linor kunna leverera mer än 20A av rena säkerhetsskäl. Du kan alltså få ut upp till 20A på en lina, men du kan inte få ut mer än 29A på båda tillsammans.

Detta gör att du inte behöver oroa dig för "obalans" mellan linorna, så länge ingen av dem kommer över 20A. Av formeln som tidigare nämnts så kan du alltså ta ut 240W på en lina.

Eftersom en av linorna går till processorn och en går till resten av ditt system så är det snarare resten av ditt system du behöver oroa dig för. Din processor drar aldrig över 240W. Däremot kan flera strömkrävande grafikkort dra mer än 240W. Ett 8800GTX drar ca 120-140W beroende på var man läser. Då har du 100W över till resten av systemet, processorn ej medräknad. Seasonic tillverkar nätagg av hög kvalitet, så deras siffror bör man kunna godta rakt av.

Oj, det blev rätt mycket text. Hoppas du förstår mina resonemang i alla fall. Jag tycker du ska testa ditt nuvarande nätagg först och se om det klarar av det. Fungerar det så sparar du en hel del pengar. Överbelastar du nätagget så går inget sönder, det stänger ned sig istället, så du har inget att förlora på det.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra svar:-)

Det låter som jag skall göra ett försök att behålla mitt agg mao och så får vi se om det håller eller inte.

Om vi återgår till en av mina andra mer allmänna frågor, hur man skall man hantera det resultat man får ut från power supply calculator? Min slutsats utav denna diskussionen är att det är mycket mer komplext än att bara få ut ett wattal som man sedan tittar på när man står framför butikshyllan. Det resultatet jag fick, 384watt, vad säger det egentligen? Har jag någon användning av detta resultat?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fläkten
Tack för alla bra svar:-)

Det låter som jag skall göra ett försök att behålla mitt agg mao och så får vi se om det håller eller inte.

Om vi återgår till en av mina andra mer allmänna frågor, hur man skall man hantera det resultat man får ut från power supply calculator? Min slutsats utav denna diskussionen är att det är mycket mer komplext än att bara få ut ett wattal som man sedan tittar på när man står framför butikshyllan. Det resultatet jag fick, 384watt, vad säger det egentligen? Har jag någon användning av detta resultat?

Det kan väl ge en fingervisning för hur mycket effekt hela ditt system kommer att dra, men sedan får du ju specifikt se om det nätaggregat du har/väljer kommer att klara av att leverera tillräckligt mycket ström på 12V-linorna för att kunna driva ditt grafikkort. Det är ju mycket skiftande kvalitet på olika nätaggrat. Dessutom anger en del mindre nogräknade tillverkare den effekt som nätaggregatet klarar av att ge under korta stunder, istället för den effekt som nätaggregatet klarar av att ge under kontinuerlig last.
Bl.a. Tagan, Seasonic, Enermax och FSP anger den effekt som nätaggregatet skall klara av att ge under kontinuerlig belastning, medan märken som Q-tec och Aspire tenderar att ange den effekt som nätaggregatet klarar att ge under korta stunder.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jag fick 1118W!!!!!!!. eeeeeeeeh?

Lite överdrivet system mot vad jag skall ha till en början men innebär det att Silverstone Zeus 850W inte räcker om man skall uppgradera senare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zulbat
Jag fick 1118W!!!!!!!. eeeeeeeeh?

Lite överdrivet system mot vad jag skall ha till en början men innebär det att Silverstone Zeus 850W inte räcker om man skall uppgradera senare?

Du kan driva allt med det där systemet.

Men det är ju tur att du kan köpa ett dyrare nätagg innan, innan du testar.

Jag såg en rolig tråd på ett amerikanskt forum när de presenterade den där testaren. Folk satt med sina 400W nätagg och fick veta att deras system krävde 600W enligt testaren.

Då blev de tvugna att köpa ett nytt nätagg, testaren hade ju sagt att deras nätagg som de använt i två år inte fungerade, och då måste det ju vara så också!

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.