Nya Diskar + Kontrollerkort = Bootar inte

Permalänk
Medlem

Nya Diskar + Kontrollerkort = Bootar inte

Tjenare,

Fick igår 2 nya 400gb diskar från komplett samt ett kontrollerkort.

Stoppade i allt i datorn och startade upp den, under uppstarten så går
den ju igenom först alla IDE komponenter och sen Sata och då kollar den
ju först den integrerade sata kontrollern o sen den externa nya..

då står det ju typ..

"
Samsung 372gb
Samsung 372gb
_
"

med det blinkande "_"

Porblemet är att den hänger sig där och går inte vidare med alla diskar i...

Har det som står i signaturen
och i hårddiskväg har jag
1x 160 IDE
1x 200 IDE
1x 200 SATA (Moderkortets portar)
1x 320 SATA (Moderkortets portar)
2x 400 SATA (Nytt PCI Sata 2p Kontrollerkort)

Så detta är vad jag har provat.

1.
Tänkte först att det va problem att det inte fanns tillräckligt med ström
för allt ihop, men efter att testat dra ut båda dvdbrännarna och en av dom nya
diskarna och ingen boot så rök den idén.

2.
Får datorn att starta med 2 diskar ikopplade,
alltså antingen dom nya eller dom gamla,
får inget att fungera om någon disk från vardera kontroller är i.

3.
Hittar inte dom nya diskarna i diskhanteraren (den här datorn -> högerklick, hantera -> diskhantering)

4.
Installerar nya sata drivrutiner som följde med på skiva till kontrollerkortet
Trodde inte att jag skulle behöva detta då den hittade dom i bios.

5.
Fick dom nya diskarna att fungera med att installera dom nya drivrutinerna
så jag formaterade dom för att se om det gav bättre resultat om dom va
formaterade.

6.
Stängde av och stoppade i dom andra diskarna igen, fast med samma resultat som innan.
provade då att dra ur en sata kabel ur varje kontrollerkort och sen boota..
fast det blev ingen skilland i resultat.

7.
Har testat med ett extra nätagg nu som jag drev grafikkortet med för att se om det va för lite ström allt fick då datorn blev instabil och hängde sig när jag flyttade över filer från C till en av dom nya diskarna ... så jag testade direkt med alla diskar men den hängde sig som vanligt...

8.
Borde testa att updatera bios på moderkortet.. men vet inte om jag vågar det.. förra gången brickade jag ett dfi moderkort ^^

9.
Bios borde inte göra någon skillnad...
då jag har 1012 och den som finns på deras hemsida är 1013..

10.
Efter att datorn bara tvär hängt sig 5 ggr på kort tid, så kom jag fram till att datorn kanske är lite väl överklockad (på något knepgit vänster då jag klarat 90h+ i prime95..) men gick in i bios för att clocka ner den 200mhz.. samt avlasta minnena lite.. (avlasta? körde dom ju på fabriks spec)
Sen gick jag in i ********* och såg att jag botade i RAID undrade va fan de nu va för skoj och det gick att välja mellan SCSI, så jag valde SCSI för att prova bara...
När jag startade om datorn nu såg jag att den tog PCI kontrollerkortet först! så jag stängde av direkt.
och satte i sata kontakterna i moderkortet och provade att starta den...

OCH SLUTLIGEN! DATORN STARTADE MED ALLA DISKAR FULLT FUNGERANDE...

dock borde jag köpa ett nytt agg då jag ligger på smärtgränsen på PSU calculatorn, och det kanske va därför datorn inte gillade clockningen!

Permalänk
Medlem

Re: Dator hänger sig vid bootscreen efter installation av nya diskar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj_linder
Fick igår 2 nya 400gb diskar från komplett samt ett kontrollerkort.

vilket kontrollerkort hade du?
jag skickade idag tbx Sunsway/ST Lab PCI SATA 2P, SiL3112 till komplett eftersom att hårddisken hängde sig hela tiden.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Dator hänger sig vid bootscreen efter installation av nya diskar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av etoo
vilket kontrollerkort hade du?
jag skickade idag tbx Sunsway/ST Lab PCI SATA 2P, SiL3112 till komplett eftersom att hårddisken hängde sig hela tiden.

Japp jag har ett likadant

Är det därför datorn fryser bara sådär.. :S

Fast det är ju knepigt att hela datorn fryser även om jag inte gör något med just dom diskarna...

edit: fan va dum jag är.. vadå inte gör nått med diskarna..
la ju över musiken på dom .. = lyssnade på musik från dom diskarna...

Blir till att ringa komplett imorgon och höra vad man ska göra åt saken... vill ju knappast få ett likadant om dom ska fungera så bra .. :S

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Dator hänger sig vid bootscreen efter installation av nya diskar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj_linder
Japp jag har ett likadant

Är det därför datorn fryser bara sådär.. :S

Fast det är ju knepigt att hela datorn fryser även om jag inte gör något med just dom diskarna...

edit: fan va dum jag är.. vadå inte gör nått med diskarna..
la ju över musiken på dom .. = lyssnade på musik från dom diskarna...

Blir till att ringa komplett imorgon och höra vad man ska göra åt saken... vill ju knappast få ett likadant om dom ska fungera så bra .. :S

Disken funka bra dag1 så jag flytta över all musik till nya sata-disken. ett stort misstag för eftersom disken sen dog varje gång jag använde den så förlorade jag alla låtar. Skicka som sagt disken + kontrollerkortet idag så senast fredag hoppas jag få svar angående felet

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Dator hänger sig vid bootscreen efter installation av nya diskar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av etoo
Disken funka bra dag1 så jag flytta över all musik till nya sata-disken. ett stort misstag för eftersom disken sen dog varje gång jag använde den så förlorade jag alla låtar. Skicka som sagt disken + kontrollerkortet idag så senast fredag hoppas jag få svar angående felet

okey jag kommer iaf ringa dom imorgon, sen om jag ska skicka in nått blir det bara kontrollerkoret ... så jobbigt att skicka diskar osv..
spec. när det inte är fel på dom...

men fick du också det kontrollerkortet som har 2 externa portar man kan jumpra om till ?

hade beställt ett sådant SiL3112 fast fick ett SiL3512...

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Dator hänger sig vid bootscreen efter installation av nya diskar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj_linder
okey jag kommer iaf ringa dom imorgon, sen om jag ska skicka in nått blir det bara kontrollerkoret ... så jobbigt att skicka diskar osv..
spec. när det inte är fel på dom...

men fick du också det kontrollerkortet som har 2 externa portar man kan jumpra om till ?

hade beställt ett sådant SiL3112 fast fick ett SiL3512...

De stämmer. Dåligt att man får en annan vara än den man köpte trots att den är nyare. man vill ju ha det man köper. aja, bara invänta deras felrapport