Permalänk
Medlem

fel nedladdningshastighet??

hejsan. jag har 0.25 i uppkoppling man det högsta jag maxat linan i bittorrent är 32 kb/s. det är ju egentligen min högsta upload. har hört att det finns nån gräns för min download som finns i windows. här finns lite också i början:
http://support.bittorrent.com/cgi-bin/bittorrent.cfg/php/endu...

"you've set your client to limit uploading, you'll have slower, less efficient downloads." vad är detta? kan ni hjälpa mig att ändra detta? i filhämtaren i firefox laddar jag först ner en fil på ca 240 kb som sedan fort sjunker ner till ca 30 kb/s.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6300, Corsair 2048MB Twin2x 5400 DDR2, Sapphire Radeon X1900XT 512MB

Permalänk
Hedersmedlem

0.25Mbps ger ca 31kB/s som maxhastighet (250kbps / 8 = 31.25). Att firefox visar mera i början är bara ett visningsfel.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

förlåt om jag är dum men det är väl min upload eller? i tptest har jag 256 kb ner borde jag inte kunna ladda ner en fil i typ 256 kb också??
sen om firefow är inget fel eftersom jag laddar ner i 200 kb men sedan sjunker den fort och jag laddar ner segt så det är inget visningsfel skulle jag tro

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6300, Corsair 2048MB Twin2x 5400 DDR2, Sapphire Radeon X1900XT 512MB

Permalänk

inte full duplex dvs du kan inte maxa åt bägge hållen samtidigt

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, det är olika enheter tyvärr.
256 kilobit per sekund, som du har, blir ca 31 kilobyte per sekund. Så du laddar hem filer i 256kbps, vilket är lika mycket som ~31 kilobyte/sek (kB/s).

1 byte = 8 bit
1kbit = 1000 bit
1kB = 1024 byte

Firefox visar garanterat fel i början - speciellt när man väljer nedladdningsplats "manuellt" varje gång. Det börjar ladda hem filen direkt, innan du väljer var den ska sparas, och när du sedan väljer så skrivs allt den laddat hem så länge ner direkt, vilket förstås blir mera än ~30kB/s.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

jaha ..synd aja tack ändå

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6300, Corsair 2048MB Twin2x 5400 DDR2, Sapphire Radeon X1900XT 512MB

Permalänk
Medlem

0,25Mbit som du har innebär ju inte 0,25MB / sek, utan 0,25 Megabit / sek, vilket i sin tur equals ca 31-32 KB / sek.

mvh

EDIT : För sen såklart

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Hedersmedlem

Att firefox visar hög hastighet är för att det (likt IE6 iaf?) är dumt nog att börja nedladdningen direkt (vilket iofs är bra) men timern startas först när du valt var du ska spara.
Överföringshastigheten räknas ut via [Total mängd data som tagits emot] / [tid som förflutet sedan nedladdningen började].
Om de bara kunde placera tidsräknaren direkt skulle det nog visa mer korrekt, och ännu bättre att t.ex. ha en 15-30 sekunders intervall det räknar på, så man ser mer aktuella verkliga medelhastigheter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
inte full duplex dvs du kan inte maxa åt bägge hållen samtidigt

Jo adsl är full duplex.
DVS man kan både skicka och ta emot exakt samtidigt. Dock är det asymetriskt [Edit: Tack Hiker, det är inte asynkront som jag skrev från början] och hastigheten behöver inte vara samma (t.ex. 8/1).
Problemet med full upload bl.a. är att acknowledgement-packeten i TCP/IP får svårt att komma iväg, vilket får sändraren (den som skickar data till dig) att vänta och totala nedladdningshastigheten blir lägre. Därför ska man begränsa uploaden i dc och bittorrent.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

jag vill inte ha någon upload i limewire eller bittorrent (ja vet jag är en snål jävel) och istället få högre download, hur gör jag det?

tack för svaret btw!

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6300, Corsair 2048MB Twin2x 5400 DDR2, Sapphire Radeon X1900XT 512MB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KniFF
0,25Mbit som du har innebär ju inte 0,25MB / sek, utan 0,25 Megabit / sek, vilket i sin tur equals ca 31-32 Kb / sek.

du kan inte få högre download än ca 31-32 Kb / sek....

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heis
jag vill inte ha någon upload i limewire eller bittorrent (ja vet jag är en snål jävel) och istället få högre download, hur gör jag det?

tack för svaret btw!

Det går inte, om du inte uppgraderar ditt bredbandsabonnemang och pröjsar lite mer i månadsavgift.
Du laddar väl ner i 250 kilobit/ nu. Vilket är vad som visas ~ 31 kilobyte/s. Stänger du av uploaden helt så är chansen mindre att du får hålla den hålla högsta hastigheten. Med bittorrent måste du ge för att få ta (mer eller mindre).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan
du kan inte få högre download än ca 31-32 Kb / sek....

Bara jag som inte förstod vad du menade med detta inlägg?

mvh

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KniFF
Bara jag som inte förstod vad du menade med detta inlägg?

mvh

Hehe verkar så
ja förstår de helt o hållet. Dock kanske det inte är helt omöjligt att få snabbare DL om man nu sku råka beställa en snabbare tjänst från sin ISP.

Visa signatur

insert något finurligt

Permalänk
Medlem

Om ni använder korrekta förkortningar så blir det så mycket lättare att hänga med i tråden. Och grejar ni inte att hålla isär stora och små bokstäver så skriv ut Byte respektive bit istället. Annars uppstår det lätt total oreda vilket denna tråd mer än väl bevisar.

B (stort B) = Byte
b (litet b) =bit

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Dock är det asynkront och hastigheten behöver inte vara samma (t.ex. 8/1).

Asymetriskt var ordet. Till skillnad mot symetriskt som har samma hastighet åt båda hållen. Därav beteckningarna ADSL och SDSL.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte