Front side bus, C2D E6600 och P5B Deluxe

Permalänk

Front side bus, C2D E6600 och P5B Deluxe

Jag har hängt i detta forum i ett par veckor nu och sökt info och läst guider osv. Jag har kommit fram till att jag vill ha ett Asus P5B Deluxe, en E6600 och Några trevliga 800Mhz minnen.

Jag har dock några funderingar.

Jag är inte riktigt klar över "FSB" eller "front side bus".

Det står att P5B dlx ska klara 1066 Mhz FSB vilket krävs av dagens processorer.

I Klockningsguiden står det: "Min Conroe 6600 med luftkylning körs i
34o0mhz dvs 8x425FSB."

Helt plötsligt får FSB två värden och jag måste erkänna att jag inte hänger med riktigt. Kan någon hjälpa mig reda ut detta?

Jag har som ambition att klocka och jag har någolunda bra koll på det då jag gjort det på äldre datorer, dock var det nog 5-6 år sedan och tekniken går ju minst sagt framåt.

Jag har även en fundering vad gäller framtida processorer.
De nya högpresternade processorer som kommer nästa år ska kräva en busshastighet på 1333 Mhz. För att vara framtidssäker ska jag då satsa på ett chipset som stödjer detta i nuläget, så som 'nForce 680i'? Är det möjligt eller kanske tom troligt att P5B dlx i framtiden kommer stödja 1333 Mhz? Eller går det att lösa med överklockning?

Då jag vet att många ogillar folk som ställer frågor utan att söka och läsa och forumet (förståeligt) så garderar jag mig med att tala om att jag s
ökt men inte hittat. Ber om ursäkt om det redan finns info som jag ej hittat.

Tacksam om någon kan hjälpa mig.

Permalänk
Medlem

Re: Front side bus, C2D E6600 och P5B Deluxe

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stonecape
Jag har hängt i detta forum i ett par veckor nu och sökt info och läst guider osv. Jag har kommit fram till att jag vill ha ett Asus P5B Deluxe, en E6600 och Några trevliga 800Mhz minnen.

Jag har dock några funderingar.

Jag är inte riktigt klar över "FSB" eller "front side bus".

Det står att P5B dlx ska klara 1066 Mhz FSB vilket krävs av dagens processorer.

I Klockningsguiden står det: "Min Conroe 6600 med luftkylning körs i
34o0mhz dvs 8x425FSB."

Helt plötsligt får FSB två värden och jag måste erkänna att jag inte hänger med riktigt. Kan någon hjälpa mig reda ut detta?

Jag har som ambition att klocka och jag har någolunda bra koll på det då jag gjort det på äldre datorer, dock var det nog 5-6 år sedan och tekniken går ju minst sagt framåt.

Jag har även en fundering vad gäller framtida processorer.
De nya högpresternade processorer som kommer nästa år ska kräva en busshastighet på 1333 Mhz. För att vara framtidssäker ska jag då satsa på ett chipset som stödjer detta i nuläget, så som 'nForce 680i'? Är det möjligt eller kanske tom troligt att P5B dlx i framtiden kommer stödja 1333 Mhz? Eller går det att lösa med överklockning?

Då jag vet att många ogillar folk som ställer frågor utan att söka och läsa och forumet (förståeligt) så garderar jag mig med att tala om att jag s
ökt men inte hittat. Ber om ursäkt om det redan finns info som jag ej hittat.

Tacksam om någon kan hjälpa mig.

1066 mhz är standard. i bios så står det värdet delat med fyra 1066/4=266. E6600 har en multiplier på 9x vilket ger en klockfrekvens på processorn 266*9= 2,4 ghz. Den multipliern går sänka på E6600 till 8 och 7 om moderkortet stödjer det (kan behövas uppdaterat bios). Den killen ökade (bios)fsb'n till 425 och sänkte multipliern till 8 vilket ger han 3,4 ghz och en fsb på 425*4=1700 mhz.

Permalänk

Okej, tack. Då hajar jag det här med FSB.

Betyder då detta att jag borde kunna köra de kommande processorerna också?
Vad jag förstår så ska man då kunna höja FSB: till 333 * 4 = 1333 och även ännu högre. Jag har ju ändå läst om frekvenser på 500 Mhz eller mer vilket skulle innebära en FSB på 2000 Mhz eller högre.
Det är lite förvirrande att moderkortstillverkarna märker korten med "max" frekvens och sedan stödjer det dubbla.

Permalänk
Medlem

Okej, nu forstar jag ocksa! Har forsokt fatta det dar men det ar jobbigt eftersom tillverkarna inte verkar vara speciellt konsekventa nar de anger frekvenser osv (fattade inte att 1066 var samma "siffra" som 266, fast delat med 4 av nagon anledning). Iofs finns det formodligen en jattelogisk anledning till att det ar sadar, men anda!

Med andra ord kommer jag lugnt kunna kora 1333-processorerna med mitt P5B Deluxe (1066) bara genom att oka FSB:n, precis som nar jag overklockar?

Visa signatur

"Bibeln skrevs av samma människor som sa att jorden var platt..." -O. Kend
"The best argument against democracy is a five-minute discussion with the average voter." -W. Churchill
"Religionens värsta fiende är informationsåldern." - F. C. Hughes