Program för att redigera tv-inspelningar?

Permalänk
Medlem

Program för att redigera tv-inspelningar?

Tjenare, söker ett program som jag kan använda för att redigera tv-inspelningar som jag har gjort till hårddisken med mitt tv-kort. Dom inspelade filerna är mpeg 2-filer, med filformatet .mpg. Det behöver inte vara så avancerat, det räcker om jag typ kan ta bort reklam och sånt. Det behöver inte kunna konvertera till andra format, det har jag andra program till (t.ex. MediaCoder). Självklart vill jag att det ska vara gratis.

Har testat VirtualDubMod, och det var ganska bra och så. Men jag hittade inte hur man kan exportera okomprimerat efter att man redigerat. Jag vill som sagt konvertera ljud ioch bild med ett annat program. Det jag söker i virtualdub är alltså hur man kan spara den redigerade filen utan att komprimera den, utan ha kvar samma komprimering som innan (dvs MPEG-2 för att sen komprimera med ett annat program.´)

Visa signatur

Ja, jag har också hård vara.
Är du inte dum, har du inte otur när du tänker är du troligtvis totalt hjärndöd.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

Du kan ju välja "Direct stream copy" i VirtualDub.

"Copy source video data directly to destination unaltered."

Permalänk
Medlem

Program jag kan rekommendera är Adobe Premier elle Sony vegas. Annars borde väl Windows movie maker fixa en så simpel sak som att redigera bort reklam(orkar inte testa nu).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dsk
Du kan ju välja "Direct stream copy" i VirtualDub.

"Copy source video data directly to destination unaltered."

Jo, jag tänkte också på det, men det funkar inte med mina filer (står typ att filformatet inte stöds för direct stream copy eller nåt liknande).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiRnEh
Program jag kan rekommendera är Adobe Premier elle Sony vegas. Annars borde väl Windows movie maker fixa en så simpel sak som att redigera bort reklam(orkar inte testa nu).

Inget av dom är väl gratis, och för övrigt lite för avancerade för mig (overkill). WMM borde väl funka, men tar skitlång tid att ladda in filerna till programmet

Nåt mer tips?

Visa signatur

Ja, jag har också hård vara.
Är du inte dum, har du inte otur när du tänker är du troligtvis totalt hjärndöd.

Permalänk
Medlem

Virtualdub och dess varianter ger bara avi-format ut, även om t.ex. VirtualdubMod kan läsa in från mpeg-2 fil. Du kan alltså inte göra det du vill med Virtualdub.

Du kan kolla in MPEG2Schnitt eller Cuttermaran. Båda dessa program kräver dock att man demuxar mpg-filen först vilket egentligen inte är någon nackdel tycker jag. Ett annat alternativ är projectX. Själv brukar jag först demuxa med projectx (som samtidigt fixar eventuella fel i inspelningarna med mitt DVB-kort) och sedan redigera med MPEG2Schnitt.

Alternativt betalar du några kronor och kör med VideoReDo Plus. Är nog betydligt mer lättanvänt än gratisalternativen och 50 dollar är inte jättedyrt.