Permalänk

Grova Problem med värme

Tjena!

Jag har problem med värme i mitt chassi. Såhär ser det ut:

Chassi: Thermaltake ARMOR
Intel P4 3.4 Prescott
GeForce 6800 Ultra
4 SATA diskar

Cpu + GeForce kyls med DangerDen vattenkylning.
3 Hårdiskar sitter i rack och sista sitter själv ( den som är kallast )

Jag Tror att problemet med den höga tempen beror på att jag har radiatorn i chassit. Känner man på radiatorn så är den varm. Har borrat hål i botten suttit fast 2st 120mm som radiatorn ligger på.

Jag tror att det blir för varmt för att ha radiatorn i chassit. Så Jag funderar på att plocka ur radiatorn samt bygga ett rack för hårddiskarna som skall vatten kylas. Kommer att stapla 3 hårddiskar med kringgående vvs rör som kopplas till vattenkylningen samt en fläkt. Sen så är min Vatten Plexitank väldigt varm, det kanske beror på att det sitter en fläktkontroller över som kanske blir varm, eller blir vattnent väldigt varmt i ett system? Vad tror ni om detta? Sen så känns det som att det inte är fullt vattenflöde i slangarna konstant. Svårt att förklara men om man klämer lite liksom. Jag tror att radiatorn är boven till min värme:

Permalänk
Medlem

dom där hårddiskarna är alldeles förvarma dom kommer inte klara den där tempen i längden. bra temp på hd är 30 till 40 och från 40 till 50 ser det inte så jätte bra ut.

Visa signatur

| Core 2 Duo E6300 | Shappire Radeon 2600XT 800Mhz/1720Mhz | 2,5 GB RAM DDR2 PC5300 | Biostar A7A 8.0 | Silentium T1 | Razer Diamondback| 400GB HDD (2x200gb) | Win XP| LG Flatron L222WS | Seasonic 350W |

Windows Vista Suger! Åratal har dom haft på sig och de är va dom kommer med.

Permalänk
Medlem

Jo, det där sliter på hårddiskarna. Är temperaturerna tagna i obelastat tillstånd?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Avstängd

Hårddiskarna varma?? Vad är då cpun.. 60 grader vattenkylt är inte rätt, eftersom du säger att vattentanken är varm är ju vattnet varmt, antagligen kan inte radiatorn få bort all värme, har du fläktar på radiatorn och bra luftgenomströmning i chassit?
Vad har du för pump o delar i systemet?
En bra lösning brukar vara att placera radiatorn i toppen eller bak på chassi så den drar ut luft, eller längst fram så att den drar in luft.

Visa signatur

Antec P180B :: E6300@2,93ghz :: TeamXtreme DDR2-6400 :: XFX 7950GX2 eXtreme ::

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _ChillaX_
Hårddiskarna varma?? Vad är då cpun.. 60 grader vattenkylt är inte rätt, eftersom du säger att vattentanken är varm är ju vattnet varmt, antagligen kan inte radiatorn få bort all värme, har du fläktar på radiatorn och bra luftgenomströmning i chassit?
Vad har du för pump o delar i systemet?
En bra lösning brukar vara att placera radiatorn i toppen eller bak på chassi så den drar ut luft, eller längst fram så att den drar in luft.

Allt är DangerDen produkter
12V DD-D5 Pump
Double Heater Core with Fittings ( Radiator )
Copper TDX Block for Intel 775 Processors
Danger Den Maze4 GPU

Radiatorn är placerad på detta sätt:

Och så vilar den på dessa fläktar två 120mm fläktar
( Har sågat hål för fläktarna i botten )
Men antagligen så är inte detta effektivt?

Och som ni ser så vilar 3 hårddiskar på varandra så det är inte så konstigt att dem är tokvarma. Funderar på att bygga en externkylning och ha dem utanför burken.

Jag får nog testa att ta ur radiatorn och köra den utanför någon dag. Problemet är att det finns ingen annan plats att ha den i chassit än där nere. Så isåfall får jag bygga en låda till den.

Permalänk
Avstängd

Jag lånar tråden lite :. Min HDD blir ochså så varm typ 49 grader efter nån timme vid datorn...Det hände efter jag satte i mitt nya graffekort. Fast det håller lägre temp än mina förra kort =/

Permalänk
Medlem

Temp mätaren som är så hög på CPUN 62 grader är med all säkerhet inte rätt temp på din processor. Den tempsensorn mäter tempraturen på den omgivande luften och den står ju still runt din processor då du inte har någon fläkt som blåser där. Du kan ju testa själv med att hålla en fläkt några minuter så att den blåser på processorn så ska du se att tempraturen kommer att sjunka.

Så ta och koncentrera dig på dina diskar i stället och sätt en fäkt framför eller bakom som kan ge lite cirkulation på luften runt dina diskar. Eventuellt kan du ju köpa dig en till radiator och placera på fläkten som suger ut din luft, den radiatorn använder du då som nr ett i ditt system efter cpun och gpun. På så sett kommer du att sänka tempraturen lite i din låda samt att cpun kommer att bli svalare.

http://www.overclockers.se/ItemInfo?itemId=36896797&itemName=...

Så här har jag och det fungerar optimalt för mig, fläktarna snurrar så långsamt de bara går att få dem.

Visa signatur

Första bygget: A7M266 | 2500+XP-M@2703Mhz 1,95V | PC2100 1gig 2.2.2.6.9.8 | SB Live 5.0 | 6800NU@6800GT
Andra vattenkylt: NF7-S v2 | 2400+XP-M@220x12.5 1.9V | XMS4400C25 | 9500pro@400/310 |3dmark01 18084
HP rp 5700 | E7600 | 8gig DDR2 | gt 1030 pci-e riser adapter | 128 gig SSD | win 10
Dell 9020, 7010, 960, HP pro 3300, Asus konfigurationer mfl.

Permalänk
Medlem

Peter_86: Som jag ser det är det så att din kylning på det nya graffet är bättre, dvs. den har bättre förmåga att leda bort värme. Nya GPU:n alstrar med största sannolikhet betydligt mer värme än din gamla, kanske inte i Idle men när du spelar och använder dig av 3dprogram motsv. Nackdelen med detta blir ju givetvis att större mängd värme kommer att cirkulera i din burk om du inte lyckas föra ut den på ett effektivt sätt, och andra komponenter blir lidande. Dina diskar till exempel.
Försök att leda ut varmluften som kommer från ditt grafikkort på något effektivare sätt och se om dina diskar ftf blir lika varma.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lookkee
Temp mätaren som är så hög på CPUN 62 grader är med all säkerhet inte rätt temp på din processor. Den tempsensorn mäter tempraturen på den omgivande luften och den står ju still runt din processor då du inte har någon fläkt som blåser där. Du kan ju testa själv med att hålla en fläkt några minuter så att den blåser på processorn så ska du se att tempraturen kommer att sjunka.

Så ta och koncentrera dig på dina diskar i stället och sätt en fäkt framför eller bakom som kan ge lite cirkulation på luften runt dina diskar. Eventuellt kan du ju köpa dig en till radiator och placera på fläkten som suger ut din luft, den radiatorn använder du då som nr ett i ditt system efter cpun och gpun. På så sett kommer du att sänka tempraturen lite i din låda samt att cpun kommer att bli svalare.

http://www.overclockers.se/ItemInfo?itemId=36896797&itemName=...

Så här har jag och det fungerar optimalt för mig, fläktarna snurrar så långsamt de bara går att få dem.

http://i6.photobucket.com/albums/y224/lookkee/CMStacker/DCP_2...

Jag skall testa att blåsa med en fläkt, samt så skall jag testa att lägga två fläktar ovanpå! Kommer tillbaka med infon ikväll med hur det gått

//N

Permalänk

som någon sa det kan vara så att din tempmätare sitter lite konstigt så att den inte får rätt värden med med vattenkylning... men ladda hem typ ATI tool och lägg in så att du kan se vad du har för temp på graffet..

med mitt vattenkylnings system så har jag unjefär samma temp på graffet som på cpun (ca 5*c temp skillnad mellan graffe å cpu)

så stämmer cpu temp sensorn så borde du ha ca samma temp på graffet

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Hade själv tre nya HD tätt ihop som på bilden. På sommaren lade en HD av oftare och oftare, när det blev extra varmt i rummet. Kanske 26 grader rumstemp istället för 21.
Räddade livet på HD:na genom att flytta isär dom och sätta en fläktkylare emellan. (CPU fläkten får rumsluft genom en separat tunnel). Har inte haft några probelm sedan dess.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk

Nu har jag lagt två fläktar på radiatorn som blåser igenom, och resultat blev bättre:

Radiatorn värmde altså upp chassit rejält!

Men jag tänkte ändå testa att plocka ur radiatorn ur chassit. Samt att testa blåsa med en fläkt mot cpu: för att testa tempmätaren

Tempen på grafikkortet är 57grader.

Jag kommer förmodligen oxå att bygga en vattenkylning till mina diskar. Som ni ser så sitter dem tät så dem alstrar ju väre mot varandra.

Permalänk
Medlem

om jag fattat det rätt så suger du in luft genom radiatorn genom chassit? kall luft--->radiator---->fläkt--->varm luft som värmer upp chassit, smarare vore att göra tvärtom, att du suger ut luften som är i chassit genom radiatorn, eller skippar att ha radiatorn i över huvudtaget, kanske monterar den på taket med distanser o sen fläktar?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
om jag fattat det rätt så suger du in luft genom radiatorn genom chassit? kall luft--->radiator---->fläkt--->varm luft som värmer upp chassit, smarare vore att göra tvärtom, att du suger ut luften som är i chassit genom radiatorn, eller skippar att ha radiatorn i över huvudtaget, kanske monterar den på taket med distanser o sen fläktar?

Nej jag suger ut, nu harj ag två fläktar som blåser igenom radiatorn och dem två som radiatorn ligger på suger ut.

Permalänk
Medlem

Bara jag som går in för att ha så få värmekällor som möjligt...???

4 Diskar, behöver du verkligen det? Går det inte att komprimera samma storlek till färre diskar?

Jag tankar i princip dygnet runt och lägger över en massa saker på HDDn i storleken 4,7Gb men jag har en brännare som också får arbeta lite då och då.
Jag har bara 1 disk och bara 1 källa som skickar ut en massa värme.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Garnax
Bara jag som går in för att ha så få värmekällor som möjligt...???

4 Diskar, behöver du verkligen det? Går det inte att komprimera samma storlek till färre diskar?

Jag tankar i princip dygnet runt och lägger över en massa saker på HDDn i storleken 4,7Gb men jag har en brännare som också får arbeta lite då och då.
Jag har bara 1 disk och bara 1 källa som skickar ut en massa värme.

SKulle inte klara mig utan mina diskar, en kör jag os'et på och 3 lagrar jag på. Skulle behöva mer.