Förhandsboka Windows Vista

Permalänk

Förhandsboka Windows Vista

Nu kan man förhandsboka Windows Vista hos Dustin.

En fullversion av Vista Ultimate kostar 4995 kr inkl. moms!!!

Permalänk

Idioter = MICROSOFT !

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

5000kr för ett desktop OS är helt sjukt. Någon som vet varför MS ska ta ut så fruktansvärt mycket pengar? Det är ju nästan dubblet så dyrt än vad WinXP pro var under releasen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
5000kr för ett desktop OS är helt sjukt. Någon som vet varför MS ska ta ut så fruktansvärt mycket pengar? Det är ju nästan dubblet så dyrt än vad WinXP pro var under releasen.

Gör du dig till? Det kostar fan inte 5 papp för en vanlig licens. Skärpning!

Home Basic uppgradering, 1,245 kr.
Home Premium uppgradering, 1,995 kr.

Om nu Windows är för dyrt, så får du väl köpa MacOS. 1,100 kr.
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010094245

Permalänk

Är inte Dustin home för hemanvändare och Dustin för företag eller ?

Jaja var iaf lite dyrare på Dustin Home men antar att momsen är medräknad där...

Jag var sugen på att köpa MICROSOFT WINDOWS VISTA HOME PREMIUM SVE DVD men ca 3000 kr är lite väl mycket anser jag, Får hoppas att det går att köpa en OEM licens till mycket lägre pris.

Annars fungerar ju XP väldigt bra och de stora uppdateringarna så som Internet Explorer 7, Windows Media Player 11 & Windows Defender finns ju även till XP så det är ju inte så mycket som är nytt igentligen i Vista...

Visa signatur

MacBook Pro 13,3 M1 - 2020
iMac 21,5 4K - 2017
iPad Pro 10,5 Wi-Fi 32 GB - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk
Medlem

håller med, man kan ju till och med ha ett tema med windows vista så att det ser ut precis så med, nån som vet om det kommer några andra nya program till oset?

Visa signatur

Aspire D250, YES!

Permalänk
Medlem

Ja just det, Vista Transformation Pack kör jag med iaf

Annars kan man ju alltid köra RC2:an tills den licensen går ut, om man inte känner för att betala Man går miste om lite buggfria funktioner dock men men

Visa signatur

PC (hemma): i5-3570k | GTX 560ti | 16gb Corsair Vengeance 1666mhz | ASUS P8Z77-V LE | Corsair Neutron 128gb SSD + 2 TB WD | Corsair TX-550M | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design R4 | HP w2207 22" | Qpad MK-50 | Steelseries Sensei Macbook Air 13": i5 1,7 ghz | Intel HD 3000 | 4gb | 128gb SSD

Permalänk
Hedersmedlem

Ultimate är ju inte uppföljaren till professional. Den har ju allt inbakat.
Dvs saker som motsvaras i professional, i media center, tablet pc osv väl?
Jag tror inte ultimate kommer bli så vanlig (på legala kopior) bland hemanvändare. Det är liksom inte det som det är tänkt för utan pengastinna entusiaster.

Är det någon som läst om hur det blir med x86 (IA32) och x86-64 (AMD64/EM64T). Kommer det vara som jag hoppas på, att båda ligger med på samma skiva (eller iaf följer med när man köper det på varsin skiva)?
Man hoppas ju på det, så det blir enkelt att få tag på och övergången kommer ta fart. XP x64 har ju varit "svårtillgängligt".

Har jag fel eller var inte windows NT 4 leverat (servrar?) så att olika arkitekturer följde med på samma installationsmedium?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TANDEMCYKELN
Gör du dig till? Det kostar fan inte 5 papp för en vanlig licens. Skärpning!

Home Basic uppgradering, 1,245 kr.
Home Premium uppgradering, 1,995 kr.

Om nu Windows är för dyrt, så får du väl köpa MacOS. 1,100 kr.
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010094245

Nej jag gör mig inte till, spänn av för fan. Jag tyckte det var märkvärdigt att ett Desktop OS kan gå 5000kr.

Hur fungerar uppgraderingarna? Uppgraderar man sin gammla WinXP licens?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Nej jag gör mig inte till, spänn av för fan. Jag tyckte det var märkvärdigt att ett Desktop OS kan gå 5000kr.

Hur fungerar uppgraderingarna? Uppgraderar man sin gammla WinXP licens?

Varför skulle det vara märkligt? Arbetet att tillverka är ju många gånger med komplex än tex. program som photoshop som ligger på 10000:- eller anda program för den delen.
Vad är det som säger att ett marknadspris på OS skulle vara 1200:- som någon nämnde? Apple?

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Varför skulle det vara märkligt? Arbetet att tillverka är ju många gånger med komplex än tex. program som photoshop som ligger på 10000:- eller anda program för den delen.
Vad är det som säger att ett marknadspris på OS skulle vara 1200:- som någon nämnde? Apple?

10000?? det tror jag knappast, 1000 låter mer rimligt:P

Visa signatur

Aspire D250, YES!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobben2
10000?? det tror jag knappast, 1000 låter mer rimligt:P

Jaha 9370:- då hoppas du är nöjd? Om man nu inte ska ha en student licens.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Nej jag gör mig inte till, spänn av för fan. Jag tyckte det var märkvärdigt att ett Desktop OS kan gå 5000kr.

Jag tycker inte att det är så märkligt. De passar på att kräma ut så mycket stålar det går från värstingprodukten när den är ny. Det är smart att göra så - inte dumt. Här är liknande exempel:

- Adobe Photoshop CS2 kostar 9000 kr och jättemånga här verkar ha det programmet (finns till studentpris iofs).

- Intel processorn X6800 kostar 4500 kronor mer än E6700 och ger marginellt bättre prestanda.

De här versionerna är för vanligt folk:

Vista Home Basic motsvarar XP Home
Vista Home Premium motsvarar XP Professional och har förmodligen allt du behöver

Tillägg: Wikipedia har bra info om Windows Vista:

http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Vista

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Är det någon som läst om hur det blir med x86 (IA32) och x86-64 (AMD64/EM64T). Kommer det vara som jag hoppas på, att båda ligger med på samma skiva (eller iaf följer med när man köper det på varsin skiva)?

Vad jag läst, och som verkar vara konfirmerat, är att versionerna kommer att medfölja på var sin skiva i förpackningen.

En länk rakt in till alla nyheter i Vista -> http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_new_features_in_Windows_...

Permalänk
Avstängd

Flera tusen kronor för "en enda skiva eller två"... ja lite snygg förpackning o ett äkthetsintyg också då förstås. Men iallafall. Det är sjukt egentligen.

Nåja, jag har planerat att skaffa Vista original iallafall. Men tillsammans med en ny dator så man slipper betala överpris samtidigt som man är laglig.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

vad är det då för skillnader mellan Ultimate och Home då?

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.
PSN: Sazern

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Flera tusen kronor för "en enda skiva eller två"... ja lite snygg förpackning o ett äkthetsintyg också då förstås. Men iallafall. Det är sjukt egentligen.

Nåja, jag har planerat att skaffa Vista original iallafall. Men tillsammans med en ny dator så man slipper betala överpris samtidigt som man är laglig.

Det ligger så mycket mer bakom än en förpackning och en skiva.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThunderHawk82
Idioter = MICROSOFT !

Och vad kallar du en användare av ett OS utvecklat av idioter ?

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Vad jag läst, och som verkar vara konfirmerat, är att versionerna kommer att medfölja på var sin skiva i förpackningen.

En länk rakt in till alla nyheter i Vista -> http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_new_features_in_Windows_...

Jag har Vista RC1 på "originalskiva". I förpackningen kom det två skivor. En för 32 och en för 64.

Permalänk
Medlem

http://www.sbs.o.se/info.asp?artnr=66I-00797

Så detta är ej en uppgradering?

Väldigt bra pris iaf.

Visa signatur

*****PS:...all stavknas från c2c e © skyddat ;)*****
>---------------------(3DMark)--------------------<
{03-64.620p}-{06-16.890p}{Vantage-10.103p}
-->("Profil", för HårdVara info.Gammal info,ej uppdaterad!)

Permalänk
Medlem

Jag antar att man ska satsa på 64bit om man har en 64bit-processor (så det inte är som med XP att det är dåligt med stöd osv.)?

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Jag antar att man ska satsa på 64bit om man har en 64bit-processor (så det inte är som med XP att det är dåligt med stöd osv.)?

Självklart ska man det, dock tycker jag inte man i huvudtaget ska satsa på Vista, men vill inte skapa flamewar.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av *{c2c}*
http://www.sbs.o.se/info.asp?artnr=66I-00797

Så detta är ej en uppgradering?

Väldigt bra pris iaf.

Ingen uppgradering men det är en OEM-licens. Dvs den får bara säljas när du köper ny hårdvara ("dator" fast oftast inte hela datorn).

Dessutom det här med hur man får flytta licenserna, microsoft hade ju gett med sig så man kunde flytta det, men det gäller självfallet bara retail.
Vittsen med OEM är att man inte ska få något mer än en skiva och licensnyckel samt support ligger på leverantören och inte microsoft och att det är bundet till den dator man köper det med.

I verkligheten måste du inte köpa en komplett dator för att köpa oem, brukar räka med lite vital hårdvara (?).

Någon som har koll på det här med de olika certifieringarna för vista?
Designed for windows Vista eller vad det heter? Sådan borde ju ställa krav att 64-bitars drivrutin ska fungera? Skulle vara väldigt bra då tillverkarna får ytterliggare ett skäl att se till att det finns 64-bitars drivrutiner.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Hoho...vilket skämt...M$ gräver sin grav om folk ska behöva betala 2000+ för ett OS.
URK!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PippiRull
Hoho...vilket skämt...M$ gräver sin grav om folk ska behöva betala 2000+ för ett OS.
URK!

Så länge jag kan minnas så har inget OS från Microsoft kostat mindre än 2000kr. Och vågar du verkligen påstå att Microsoft "gräver sin egen grav"? De kan väl i princip sätta vilka priser de vill utan att behöva oroa sig för att förlora marknadsandelar... Vad jag vet är de mer etablerade nu än någonsin tidigare. Glöm inte att en extremt stor del av inkomsten är genom OEM-upplagor...

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TANDEMCYKELN
Gör du dig till? Det kostar fan inte 5 papp för en vanlig licens. Skärpning!

Home Basic uppgradering, 1,245 kr.
Home Premium uppgradering, 1,995 kr.

Om nu Windows är för dyrt, så får du väl köpa MacOS. 1,100 kr.
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010094245

Sen har ju inte Mac OS X 10,000 versioner av samma jävla OS heller. Plus att Apple har 50% rabatt för studenter. Så för folk som fortfarande studerar (säkert 50% av Sweclockers befolkning har inte ens gått ut nian än) kostar Mac OS X 600:- i fullversion. Billigare än en UPPGRADERING för 2 lax. Dessutom ett bättre OS. Microsoft ligger så hopplöst efter..

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karate Taco
Så länge jag kan minnas så har inget OS från Microsoft kostat mindre än 2000kr. Och vågar du verkligen påstå att Microsoft "gräver sin egen grav"? De kan väl i princip sätta vilka priser de vill utan att behöva oroa sig för att förlora marknadsandelar... Vad jag vet är de mer etablerade nu än någonsin tidigare. Glöm inte att en extremt stor del av inkomsten är genom OEM-upplagor...

Ja, du får tycka precis som du vill, vi har tydligen delade åsikter där. Jag anser, och kommer inte ändra mig där, att det är sjukt att betala 2500 spänn för en bantad version av ett, ursäkta språket, jävla OS...
Nej tack, Vista kommer inte in i min dator i alla fall på flera år. Klarar mig utan dx10.

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.styggapojken.com/?product_id=220967

Tycker det verkar vara ganska vettiga priser och kommer själv att köpa detta OS, vet inte vilken version jag ska ha än då det kommer att bytas dator i samband med köpet också.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Vilken tur att det finns valmöjlighet!

Jag kommer att köpa Vista Home Premium.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
http://www.styggapojken.com/?product_id=220967

Tycker det verkar vara ganska vettiga priser och kommer själv att köpa detta OS, vet inte vilken version jag ska ha än då det kommer att bytas dator i samband med köpet också.

Ja oem priserna var riktigt bra...

Var så blind förut men när jag kikade lite extra noga så är faktist Windows Vista Home Primeum billigare än XP Pro Retail versionen på dustinhome.se.

Jaja har testat lite olika Linuxversioner och efter ett par timmars användningen insåg jag att det inte var något för mig utan jag kommer nog ochså beställa en oem licens av Vista mäst för att det vore skoj med något nytt.

Visa signatur

MacBook Pro 13,3 M1 - 2020
iMac 21,5 4K - 2017
iPad Pro 10,5 Wi-Fi 32 GB - 2017
iPhone 13 128 GB