Dell 2407, någon som köpt den nyligen?

Permalänk
Medlem

då gör väl du misstag?:P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MensInsana
Ugh

Även om man kör i nView display settings att den ska ha fixed aspect ratio eller vad det heter?

I så fall så blir det strået som bryter kamelens rygg och jag avbeställer. Är skapligt less på att vänta hursomhelst.

Du behöver inte vara orolig. Vad ska skärmen stretcha om mjukvaran skickar ut en 1920x1200-signal? Detta har inget med 1:1-pixelmappning att göra. Den problematiken uppstår när du kopplar in något som inte har möjlighet att ändra aspect ratio via mjukvara. Och dessutom har Dell-skärmen faktiskt en 1:1-option så vitt jag vet. Åtminstone har min 2005fpw det.

Permalänk
Medlem

Från hardwareforum:

"1080p via DVI forces fill. Can't change it unfortunately"

Nån som kan testa o verifiera?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TechWolf
2407 stöder heller inte 1600x1200 i 1:1, utan sträcker ut bilden .... ingen höjdare i spel som inte har ws.

Var har du belägg för detta?

Jag sitter precis nu bakom en 2407 och kör flera spel i 1600:1200 med fixed aspect (svart på sidorna). Har heller inga problem med filmer (kollat på 5th E, LOTR och Gladiator).

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Var har du belägg för detta?

Tftcentral ... Widescreengaming ... [H]ardforum ... Dells egna forum .... för att nämna några ställen där det har tagits upp ...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Jag sitter precis nu bakom en 2407 och kör flera spel i 1600:1200 med fixed aspect (svart på sidorna). Har heller inga problem med filmer (kollat på 5th E, LOTR och Gladiator). [/B]

I så fall antar jag att du har ett Nvidia grafikkort och har ställt in "fixed aspect ratio scaling" ?! .... vilket gör att grafikkortet skickar en 1920x1200 signal till skärmen, men med 1600x1200 innehåll. Dvs det är inte skärmen som fixar det, utan grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Bakom?

Skämt åsido; hemskt, hemskt skönt att höra. *phhuuii*

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag beställde min skärm 06-10-25, talade med försäljaren som var optimistisk och lovade leverans inom 10 arbetsdagar. Jag tyckte redan då att det blir svårt att hålla eftersom Dell har kampanj just nu och då brukar det köra ihop sig. Mycket riktigt, i orderbekräftelsen står beräknad leverans
06-11-23, alltså EN MÅNAD ! Jag är faktiskt nära att avbeställa, tänker inte vänta så länge.
Ringde upp säljaren som lovade lev. inom 10 dagar. Han "trodde" fortfarande att jag skulle få lev. som han lovade. Jag måste säga att Dell leveranser är en väldig röra. Mina erfarenheter är inte precis positiva: för några år sedan beställde jag ett rätt så påkostat komplett datorsystem.
Allting var kraftigt försenat och till slut när leveransen kom, så fattades skärmen. Då avbeställde jag direkt.

Visa signatur

K8N NEO4 Platinum, AMD 64 FX-55, XFX 8800 GT, Raptor 2x36,7GB, OCZ PC 3200 Rev.2 2x512MB, OCZ 600w,
Audigy2ZS, Zalman 7700Cu, Lian-Li PC V1200, Win XP

Permalänk
Medlem

2407 stöder heller inte 1600x1200 i 1:1, utan sträcker ut bilden .... ingen höjdare i spel som inte har ws.

det är inte skärmen som fixar det, utan grafikkortet.

Vilken dator spelar spel utan grafikkort?

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
2407 stöder heller inte 1600x1200 i 1:1, utan sträcker ut bilden .... ingen höjdare i spel som inte har ws.

det är inte skärmen som fixar det, utan grafikkortet.

Vilken dator spelar spel utan grafikkort?

Det är väl ingen ?:P

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TechWolf
Tftcentral ... Widescreengaming ... [H]ardforum ... Dells egna forum .... för att nämna några ställen där det har tagits upp ...

I så fall antar jag att du har ett Nvidia grafikkort och har ställt in "fixed aspect ratio scaling" ?! .... vilket gör att grafikkortet skickar en 1920x1200 signal till skärmen, men med 1600x1200 innehåll. Dvs det är inte skärmen som fixar det, utan grafikkortet.

Finns på ATI-grafikkort också, kallas "Use centered timings". Så problemet finns bara kvar om man ansluter något som inte kan skala själv, exempelvis en spelkonsol.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Finns på ATI-grafikkort också, kallas "Use centered timings". Så problemet finns bara kvar om man ansluter något som inte kan skala själv, exempelvis en spelkonsol.

Stämmer bra, men det verkar inte som om det biter på 2407an .... så man är hänvisad till Nvidia om man vill köra 1600x1200 i 1:1.

Nån med 2407 och ATI-kort får mer än gärna kommentera detta !!

Hämtat från några andra forum:

- Why don't you just play non-widescreen games at 1600x1200? Shouldn't that be pixel perfect with black borers at the side?

-The problem is the Dell 2407 doesn't actually support 1600x1200 with 1:1 pixel mapping. It stretches it to 16:10. Only the 2405 did 1600x1200 with black bars. I was unaware of this prior to purchasing my 2407 (I figured it'd be same as 2405). I'm very disappointed to be honest because I would like to play BF2 at 1600x1200 with black bars on the side.

I'm really hoping Dell comes out with some kind of firmware update or something soon.

------------------------------------------------------------------------------------------------------

- So this means the monitor will display proper aspect ratios at any resolution but 1600x1200?

- Aspect ratio scaling at 1600x1200 is greyed out on the monitor menu. I ended up replacing my ATI video card with a 7950GX2 partially because of this.

------------------------------------------------------------------------------------------------------

- It doesn't work on the 2407. The monitor stretches the image across the entire screen regardless of what you choose in ATI's convoluted control panel.

nVidia, however, works fine.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

Tur att man har ett Nvidia kort då...Men väntar fortfarande på min skärm.
Jag får ellr dom så får sitt snart borde ju prova och visa reslutat

Permalänk

Någon som kan visa en bild på kartongen så man får ett grepp om storleken? Ska till staterna och tänkte plocka med mig två st hem.

Läste att det var internt nätagg, någon chans att det går att ställa om till 230v eller är det transformator som gäller?

Visa signatur

|Mac Pro|Quad Xeon 2,66 ghz|2048 mb FB-Dimm|1 TB Hd|GF 7300GT|Dell 24" dual|
|Macbook 1,83ghz|1GB|80GB Hd|

Permalänk
Medlem

Jag orkar varken ta en bild eller mäta kartongen, mest för att den ligger i förrådet.
Kolla måtten på dells hemsida, 559.7 x 195.0 x 584.7mm och sen lägger du på ett par cm på varje håll så har du svaret på din fråga. Eller så är det storleken på kartongen, blir osäker nu.
Det kan nog bli bökigt att få med sig som handbagage beroende på vilket bolag du flyger med, kartongen känns på gränsen för vad som accepteras.

För så som de hanterar incheckat bagage lär man ju inte vilja skicka den.

Edit: såg nu att du har en sådan maskin som jag är på väg att investera i, är du nöjd med den?

Visa signatur

Jag har konverterat till Macismen och där tänker jag förbli.

Permalänk

Puta: Är det liknande storlek som på apples 23" kartong?. För priset på 24" i usa är ganska lockande :).

Jag är väldigt nöjd med Mac pron, urstark och väldigt tyst. Kör bootcamp med Xp för att spela och där flyter Just Cause, C&C first decade, Half Life 2 på utan problem. Mac Pron är stabilare i Xp än min PC.

Visa signatur

|Mac Pro|Quad Xeon 2,66 ghz|2048 mb FB-Dimm|1 TB Hd|GF 7300GT|Dell 24" dual|
|Macbook 1,83ghz|1GB|80GB Hd|

Permalänk
Medlem

Nån som har fått sitt än ? Dom som skulle fåt typ 15:e och 16:e, har dell fört av sig eller så ?? vill inte vänta till 20:e

Permalänk
Medlem

Står ju att erbjudandet är giltigt till 1 november. Betyder det att det är sista dagen att beställa imorgon eller är det idag som är sista dagen att beställa skärmen ?

Visa signatur

INTELCPU | NVIDIAKORT | MATXMODERKORT | RAMMINNEDDRX | OMEKANISKHD | SVART LÅDA | BLÅTTWATT | USBLJUD |

Permalänk
Medlem

imorn 23:59 är väl sista dagen och minuten ?:)

Permalänk
Medlem

Bra då behöver jag inte bestämma mig idag för att köpa den utan kan vänta enda till imorgon =O

Visa signatur

INTELCPU | NVIDIAKORT | MATXMODERKORT | RAMMINNEDDRX | OMEKANISKHD | SVART LÅDA | BLÅTTWATT | USBLJUD |

Permalänk
Medlem

Tycker att du ska köpan idag för då får du den 1 dag tidigare och sen kanske du får den sista leveransen, då slipper du vänta kanske 1 vecka extra för nästa leverans :).

Fortfarande ingen som har fått sin ? Hörde att Rev04 var på G ?

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll när jag får den för att jag ska iaf utomlands ett par veckor och då gör den ingen nytta. =O

Visa signatur

INTELCPU | NVIDIAKORT | MATXMODERKORT | RAMMINNEDDRX | OMEKANISKHD | SVART LÅDA | BLÅTTWATT | USBLJUD |

Permalänk

Ska man beställa 2 på en gång till sin dator eller vad tycker folket?

Permalänk
Medlem

Har du pengar och BRA dator som klarar av det så varför inte

Du behöver då typ SLI eller CF :D, sen är det jobbit för det flesta spelen kanske inte klarar av upplösningen och då blir det jobbigt.

Om du frågar mig så kull någ ett räcka väl men vill man så varför inte ......

Permalänk

Datorn jag kommer ha står i min signatur
Grafikkortet har ju 2 Dvi utgångar så då kommer den väl kunna stödja 2 skärmar bra antar jag eller?

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insanewithmybody
Datorn jag kommer ha står i min signatur
Grafikkortet har ju 2 Dvi utgångar så då kommer den väl kunna stödja 2 skärmar bra antar jag eller?

Japp. Men två skärmar fungerar inte i SLI av någon outgrundlig anledning. Jag har ingen aning om varför det skulle vara så svårt att integrera i SLI.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Japp. Men två skärmar fungerar inte i SLI av någon outgrundlig anledning. Jag har ingen aning om varför det skulle vara så svårt att integrera i SLI.

Vad menar du med i SLI?
Jag ska ha ett grafikkort som heter Geforce7900GTO och vill köra 2 skärmar på det kortet och t.e.x ha 2 internet fönster öppet i varje skärm.
Kommer det fungera?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insanewithmybody
Jag ska ha ett grafikkort som heter Geforce7900GTO och vill köra 2 skärmar på det kortet och t.e.x ha 2 internet fönster öppet i varje skärm.
Kommer det fungera?

Inga problem!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
1. Bilden blir aldrig bättre än källan, undantaget diverse filter som kan laga en del artifakter. Ladda ned några HD-samples så får du se på grejjor. http://www.apple.com/quicktime/guide/hd/

2. Testa Passmark monitor test.

Menade bara att den var ju inte värd sina 9k när jag beställde den. Om än mindre de 13k som den kostade innan rabatten. Via kontakter fick jag den för 6800kr och det var den ju iofs värd

Skulle vilja ha en till, fast helst något betydligt större så man får högre upplösning.

Permalänk

jag beställde bara en Dell 2407 i dag med tanke på jag vill vara säker på att den är bra innan jag fixar 2 stycken och köra dual

Permalänk

23/11 :/