Så här gör du för att få PERFEKT tv-ut. (Bara Radeon)

Permalänk
Medlem

Tja.
Har ett Ati Readion 9800 med både VGA o D-VI på kortet.. Kan man köra tex D-VI:n till tv:n eller är de bara via vga:n man köra...

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 32 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk

Tjena, jag har en sån här kabel, lödd av MrJonas.

När jag visar grafik är bilden helt stabil och jämn, dvs svart är svart över hela bilden, och andra färger också.

Men när jag visar video, då får jag genast skillnader i färg och gamma. En rödare ton syns i botten, bilden är generellt mörkare på övre halvan men blir ljusare mot slutet. Detta syns framförallt i vertikala panoreringar.

Är det riktigt dålig svärta på videon kan det (lite överdrivet sett) gå från mörkgrått i botten till helt svart på övre delen.

Någon som har upplevt liknande problem? Har Ati 9600 Pro med en 50hz 32" Philips-tv.

[Update] Visade sig att problemet syns i både grafik/video. En grå bakgrund visar samma problem (grått i botten, svart på övre halvan).

Jag har testat olika timings osv, men ingenting hjälper. Ingen som vet vad detta beror på?

Permalänk
Medlem

Har en litet problem. Har lött en kabel och fått allt och fungera. Dock så syns den gröna färgen alldeldes för mycket. Det ligger som en "grön tunn film" över hela bilden. Detta syns främst då jag visar ljusa bilder på tv:en.
Någon som har en lösning?

MVH
Marcus

Permalänk

Marcus, du kan ju alltid kompensera lite mindre grönt i inställningarna på grafikkortet, kolla efter en drop down box som väljer "alla färger" eller röd, blå, grön.

Nån som vet om man kan pilla med timings för att ändra färgegenskaper/kontrast?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emphatic
Nu har jag skaffat en 21":are (Panasonic TC 2175UR, 50hz) och som bäst har jag lyckats få en "stabil" bild som rullar med en skärmlängd per sekund åt höger, samtidigt som en "mörk till ljus" effekt rullar uppifrån och ner.

Har provat 720x576, 720x480, 1024x576, +en hel del andra.
Har mest tänkt spela gamla arkadspel via MAME ut från min Laptop (Med Radeon Mobility 9700), så jag har mest tänkt köra interlace-upplösningar, 640x480i som mest.

Orkar inte läsa igenom alla 80+ sidor efter en modeline som passar Panasonic-apparater, så jag tänkte helt fräckt kolla om någon här kan ge mig lite snabba tips.

Kabeln är gjord av MrJonas själv, men när jag beställde den visade det sig att min Centrum-TV saknade RGB-scart. Nu när jag har chansen att prova igen så tar jag den.

UPPDATERING!
Den bästa bilden jag har lyckats få hittills ser väldigt bra ut, men rullar i sidled åt höger. Vad ska man justera då för att få bilden att stå stilla? Finns det någon bra guide någonstans om felsökning?

Det mest frustrerande är att jag inte får samma resultat varje gång jag startar en inställning som jag har sparat. Har detta med att göra att TV'n varit avstängd en stund och behöver "värma upp" eller varför blir det så?

Hjälp!

Jag har just fått till det på min gamla Panasonic TX-28W3E, en drygt tio år gammal standard 4:3 CRT 50Hz. Kanonbild! Jag provade förts med standardinställningarna enligt guiden, det funkade inte alls. Bytte till Puccos kalkylerade inställningar och det funkade direkt!

PowerStrip timing parameters:
720x576=720,32,40,120,576,6,6,37,14250,312

Generic timing details for 720x576:
HFP=32 HSW=40 HBP=120 kHz=16 VFP=6 VSW=6 VBP=37 Hz=25

Linux modeline parameters:
"720x576" 14.250 720 752 792 912 576 582 588 625 interlace +hsync +vsync

/Micke

Visa signatur

/Micke

Permalänk
Medlem

Edit:
Ändrade mig köper ett nytt grafikkort och det blir nog ett nvidia så inte intresserad av någon kabel längre

Permalänk

Har läst om ett kopplingsschema där man kopplar in 220v också. Vet någon varför man gör detta? Blir det bättre kvalitet på något sätt?

Jag vill också gärna veta om ojämn brightness i bilden beror på kabeln, tvn eller powerstrip-inställningar? Finns det ingen som har liknande fel??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Desen
Men varför måste det vara så här?
Det funkar bara med composit på mitt
radeon kort och bildkvaliten är riktigt usel.
Dvd filmer blir det sämre kvalite på och texten flimrar.
s video är mycket bättre men kan inte köra det för
det blir svartvitt. Måste man löda och hålla på bara för att få normal kvalite på sina filmer?

Köp en color inverter kabel så får du färg på din S-Video. Behöver en sån till vissa TV apparater som inte kan köra R/C

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk

är det någon i sthlm som gör såna här kablar mot betalning idag?

den jag hade sen tidigare avled i flytten

PM pls

Visa signatur

"No bird soars too high if he soars with the power of his own wings"

Permalänk
Medlem

Har sökt en del, men inte fått klarhet om detta även funkar med äldre ATi-kort? I mitt fall ett Rage 128 Pro. Hade tänkt att bygga en burk att köra gamla konsolspel på med dylikt kort i.

Visa signatur

Det heter KOMPATIBEL. Jeez...

Permalänk
Medlem

oRRen: Läs i tråden, det finns en kille som kört kabeln med ett gammalt ATI-kort. Det kan ha varit just Rage 128, men sök så hittar du nog hans inlägg.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Cain
MrJonas, jag kan bekräfta att ATI Rage 128 även funkar utmärkt med denna kabeln, så det gäller inte endast Radeonkort

Förra gången sökte jag manuellt. Tröttnade efter fyrtionde sidan. Slarvigt.

Mycket gott, då blir det perfekt konsolbild

Visa signatur

Det heter KOMPATIBEL. Jeez...

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har utmanat ödet och försökt mig på att ge ett sista försök med min Samsung TV.
Jag har nu köpt en kvaliétskabel av mrJonas, och jag har nått flera framgångar.
Det främsta framsteget är att jag faktiskt får bild
Bilden är dock vädlig fladdrig och jag har suttit med timings i ca 3 timmar.

Genom att låsa scan frekvensen och bläddra igenom "total" på horison. och vertikal lyckas jag till slut producera en sakta rullande bild av mitt skrivbord.

Problemet är att bilden aldrig står helt stilla. Som bäst kan få en bild som ser ut som ett stort rutnät med skrivbord som glider förbi TV-rutan, lite snett upp eller ner (beroende på inställningar). Färgerna på "skrivborden" skiftar desutom och ibland "blinkar" de.

Hur blev det för er som lyckas få en stabil bild? Stannade bilden bara upp efter att ni sökt igenom lite inställningar?

Jag har förövrigt stängt av tiling, men det påverkade inte något.

Om någon har ett tips eller liknade skulle jag bli väldigt tacksam!

Permalänk
Medlem

Fick mitt X1600XT idag och kan inte få ut interlaced längre. Det funkade med mitt gamla X800XL. Kör via DVI-porten och har testat båda mina kablar (DVI och en med VGA). Några tips?

Visa signatur

Sony Bravia 40W2000 | ASUS A8N5X | AMD X2 3800 | Corsair TWINX2048-3200C2 v1.2 | Gigabyte X1650 Pro Silentpipe II | Black DIGN 3E HTPC Case | Mac OS X 10.4.8

Permalänk
Medlem

Hejsan har lite problem med mina försök med denna kabeln.
Jag har ett ATI X800GTO med en VGA S-VHS & DVI
Tvn som jag försöker få det att fungera på är en "Noname" 32" Wide 50Hz och med stöd för RGB (Har kollat)
Jag får en riktigt grumlig bild med bara standard Windows bagrund man ser några färger men det är inte många ser ut som en pallet bild.
720x576=720,32,40,120,576,6,6,37,14250,312 & det är med dessa timings.

Någon som vet vad jag skall ändra på`?? Tvn är köpt på SIBA.
om det är ngn som vet vad det är för noname tvs som de säljer. köptes Jan-2006

Bild kan skickas om så behövs, Mycket tacksam för svar!

MVH Linuz

Visa signatur

Az
Novell
Life is to short for rebots!

Permalänk

Finns det ingen som fått igång en fungerande Hz på 23.976 (perfekt för inverse telecine ntsc material)

Jag kommer till 24.5Hz sen tar det stopp. Men om någon vet fungerande timings vore det perfekt, så posta gärna..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macen
Fick mitt X1600XT idag och kan inte få ut interlaced längre. Det funkade med mitt gamla X800XL. Kör via DVI-porten och har testat båda mina kablar (DVI och en med VGA). Några tips?

Har du nyaste powerstrip?

Visa signatur

Stationär: Asrock Dual VSTA | AMD Opteron 170 | Sapphire X800XT | 2*1024 MB Corsair XMS | 1*Raptor 74 Gb | 2*Seagate 250 Gb | 1*Seagate 500 Gb | NEC 3540 | Logitech MX1000 | Icemat Black Second Edition |
Laptop: IBM 600X
Telefon: W880

Permalänk
Medlem

Testade med nya PowerStrip och då fick då igång 1024x576. 720x576 funkade inte. Har dubbla DVI-utgångar på nya kortet, vilket betyder att jag tänker sälja min VGA-->RGB-kabel då jag nu kör med min DVI-->RGB-kabel.

VGA --> RGB-kabel till salu
Längd: 120cm
Pris: 220:- inkl. frakt

Visa signatur

Sony Bravia 40W2000 | ASUS A8N5X | AMD X2 3800 | Corsair TWINX2048-3200C2 v1.2 | Gigabyte X1650 Pro Silentpipe II | Black DIGN 3E HTPC Case | Mac OS X 10.4.8

Permalänk
Medlem

Hej!

Tänkte ta och dela med mig lite erfarenhet i form av en "failure story" och en "sucess story".

Som jag tidigare har nämnt så har jag suttit och slitit förgäves med min Samsung TV (Vanlig PAL 3:4 50 Hz från 2001). Liksom mång andra så har jag inte fått någon bild. Som bäst fick jag en massa "skrivbord" som rullade förbi, men jag lyckades aldrig få en stabil bild. Jag har testat dels med en sämre kabel och dels med en bra kabel gjord av inte mindre än MrJonas han själv.
Dessutom så lyckades ena scartkontakten ryka av bara farten. Åtminstone fungerar inte min DVD längre när man kopplar in den.
Jag vill härmed höja ett stort varningens finger till Samsung-ägare (framfört de med apparater av enklare modell).

Nu till den lyckade historien. Till min glädje hittade jag en gammal (14 år !!) Philips TV hos mina föräldrar, och jag tänkte varför inte? Så jag tog hem den och koppla in den och efter lite trixande med timings så fick jag den perfekta bilden jag så länge suktat efter. Så nu är allt frid och fröjd här hemma och jag kan äntligen använda min HTPC utan att få skavsår i ögonen.

Ett stort tack till MrJonas för kabeln, rekomenderas mycket starkt!

P.S Jag bifogar mina fungerande timings till Philips TV:n om någon vill testa:

PowerStrip timing parameters: 720x576=720,26,128,78,576,1,3,15,14328,312 Generic timing details for 720x576: HFP=26 HSW=128 HBP=78 kHz=15 VFP=1 VSW=3 VBP=15 Hz=25 VESA detailed timing: PClk=14,33 H.Active=720 H.Blank=232 H.Offset=10 HSW=128 V.Active=576 V.Blank=19 V.Offset=1 VSW=3 Linux modeline parameters: "720x576" 14,328 720 746 874 952 576 577 580 595 interlace +hsync +vsync

Lycka till!

Permalänk

Ville bara berätta att jag lyckades få igång en helt stabil 23.976Hz-upplösning, trots att jag prövat och misslyckats förut.

Detta gör att i stort sett alla tv-serier som sänds i ntsc-land fungerar utan problem. Inte minsta ryck i bilden, och ljudet spelas i original-pitch.

Förstår att många har problem med att få igång en vettig 25Hz-upplösning, men sitter du och sliter håret med reclock och väger ryckig bild mot dåligt ljud - då är det värt att pröva lite till med en 23.976-upplösning.

Dessutom blev jag av med mitt "ojämn brightness i bilden"-problem, både på 23 och 25Hz.

Postar min exakta när jag kommer hem. Lycka till

Permalänk
Medlem

Hej på er,

Har har ett grafikkort (Sapphire Radeon X1950pro) i datorn som jag aldrig haft kopplat till tv men det har ju två DVI-utgångar så jag tänkte att jag ska göra ett försök. Ljudet har jag redan dragit... det är klappat och klart. Kruxet är att tv'n som jag tänkte ansluta kortet till är av modell vanlig fet-tv. Tv'n har två scartingångar samt nån s-videoingång.

Givetvis började jag med att googla och hittade då den här guiden:
http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/
...och det ser ju rätt behändigt ut, löda är inga problem och det måste jag hursomhelst göra då jag ska dra kabeln igenom två väggar samt ett antal meter kabelkanaler och det är svårt att göra med kontakter monterade.

Så det blir troligtvis denna lösning men mina frågor till er är...

Är det någon som har nåt annat förslag eller är det här sättet det lämpligaste...?

Tv'n byts antagligen ut emot nån tunn-tv inom nåt år så jag funderade på att löda en lång DVI-sladd och sedan fixa en adapter emellan DVI och scart vid tv'n så att det liksom är framtidssäkert. Men å andra sidan så lär jag väl kanske ha flyttat, bytt dator mm. innan det blir aktuellt... Hursomhelst... är det någon som vet om det går att köpa DVI-kabel på lösmeter och sedan göra en adapter vid tv'n...? På så sätt har jag en kabel även om jag skulle byta tv i framtiden genom att kunna använda bestående DVI-kabel direkt utan adapter.

Jag behöver en kabel som är så tunn som möjligt då jag har ont om utrymme i kabelkanalerna, har ni några kabeltips...? (om inte så får det bli denna http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elf... )

Ja, det var nog allt jag undrade... åsikter och feedback är hemskt välkommet...

Permalänk
Medlem

Min kabel är fortfarande till salu.
Längd: 120cm
Pris: 220:- inkl. frakt

Visa signatur

Sony Bravia 40W2000 | ASUS A8N5X | AMD X2 3800 | Corsair TWINX2048-3200C2 v1.2 | Gigabyte X1650 Pro Silentpipe II | Black DIGN 3E HTPC Case | Mac OS X 10.4.8

Permalänk
Medlem

Hej på er

Jag har läst denna tråd med intresse, och har nu ett par frågor innan jag själv ger mig i kast med projektet.

Fråga 1:

Jag har tittat på guiden på följande sida:

http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/index.html

Själv har jag en 32" widescreen-TV, och därför undrar jag hur mycket av guiden jag ska använda rakt av. På delsidan "Windows" beskrivs hur man gör för att lägga till en ny upplösning, min fråga är: ska jag följa den delen av guiden till punkt och pricka, eller ska jag byta ut 720x576 mot 1024x576 där? Lite senare i guiden (Steg 4:5) paste:ar man ju ändå in de timings som är specifika för ens TV, så spelar det nån roll vad man fyller i i första vändan?

Min TV är en Sony KV-32FX65E, vilken jag faktiskt hittade timings för i listan på guide-sidan, så jag tänker mig att det här borde gå rätt smidigt (vilket jag säkert kommer få äta upp).

Fråga 2:

Finns det fortfarande nån här på forumet som gör såna här kablar mot betalning, och vad får man i såna fall ge? Jag behöver en kabel som är ca 3-4 meter lång, och jag antar att det ska vara DVI -> scart med tanke på mitt grafikkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seeco
Hej på er

Jag har läst denna tråd med intresse, och har nu ett par frågor innan jag själv ger mig i kast med projektet.

Fråga 1:

Jag har tittat på guiden på följande sida:

http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/index.html

Själv har jag en 32" widescreen-TV, och därför undrar jag hur mycket av guiden jag ska använda rakt av. På delsidan "Windows" beskrivs hur man gör för att lägga till en ny upplösning, min fråga är: ska jag följa den delen av guiden till punkt och pricka, eller ska jag byta ut 720x576 mot 1024x576 där? Lite senare i guiden (Steg 4:5) paste:ar man ju ändå in de timings som är specifika för ens TV, så spelar det nån roll vad man fyller i i första vändan?

Min TV är en Sony KV-32FX65E, vilken jag faktiskt hittade timings för i listan på guide-sidan, så jag tänker mig att det här borde gå rätt smidigt (vilket jag säkert kommer få äta upp).

Fråga 2:

Finns det fortfarande nån här på forumet som gör såna här kablar mot betalning, och vad får man i såna fall ge? Jag behöver en kabel som är ca 3-4 meter lång, och jag antar att det ska vara DVI -> scart med tanke på mitt grafikkort.

Jag är också intresserad av ett svar på fråga 2, vi kanske bör göra en ny tråd och fråga om det finns nån vänlig själv?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Fråga 1: Ja, du måste lägga till 1024-upplösningen för båda skärmarna. Likaså 720 om du vill lägga till den.

Fråga 2: DVI-kabeln är svårare att göra. Jag har en som är gjord från en "riktig" DVI-förlängningskabel. Kablarna i DVI-kabeln är väldigt tunna vilket gör att de går lätt sönder. Den jag har är ca. 1.5m. Jag vet inte om jag vill sälja den då jag inte kan garantera att den ska hålla.
Ska tillägga att du inte måste ha en DVI-kabel. Det funkar utmärkt att använda sig av DVI->RGB-konvertern och sedan köra med en VGA->RGB-kabel.
Tyvärr har jag inte material hemma för att göra fler kablar. Men om det finns intresse från fler att köpa kablar kan jag ordna det.

Visa signatur

Sony Bravia 40W2000 | ASUS A8N5X | AMD X2 3800 | Corsair TWINX2048-3200C2 v1.2 | Gigabyte X1650 Pro Silentpipe II | Black DIGN 3E HTPC Case | Mac OS X 10.4.8

Permalänk
Medlem

Tack för svaret, här kommer följdfrågor:

Fråga 1: Alltså ska jag (om jag inte vill ha någon 720x576-upplösning) lägga till 1024x576 för båda skärmarna istället, under punkt "3. Lägg till en ny upplösning". Min fråga är då, ska de andra värdena vara desamma som för 720-upplösningen? Ska jag alltså bara ersätta 720 med 1024 i instruktionen?

Fråga 2: Jag kan ju köra med adapter vid grafikkortet (det gör jag redan för monitorn eftersom jag har en gammal vanlig CRT-skärm), så DVI i ena änden är inte ett måste.

Permalänk
Medlem

Jag ändrade mitt inlägg medans du svarde. Se mitt svar på din andra fråga i mitt förra inlägg.

Ja, du ska lägga till 1024x576 istället för 720x576 om du nu vill köra 1024x576, vilket du vill när du har en Widescreen-TV.
Kopiera en färdig 1024x576-timing och klistra in den och spara för båda skärmarna. Du behöver inte fylla i något manuellt.

Visa signatur

Sony Bravia 40W2000 | ASUS A8N5X | AMD X2 3800 | Corsair TWINX2048-3200C2 v1.2 | Gigabyte X1650 Pro Silentpipe II | Black DIGN 3E HTPC Case | Mac OS X 10.4.8

Permalänk
Medlem

Men om inget behöver fyllas i manuellt, vad är då meningen med steget "3. Lägga till en ny upplösning" i instruktionen? Vad man gör där verkar ju vara att skapa en ny upplösning, starta om, och sedan gå in igen i powerstrip och pasta de timings man vill ha?

Det måste finnas fler här som är intresserade av att slippa löda en sån här kabel själv! Hur många intressenter behöver du för att det ska kännas lönt?

Permalänk
Medlem

Du klickar på lägg till ny upplösning och klistrar sedan in "timingen" genom att klicka på knappen. Gör detta för båda skärmar och starta sedan om.

Jag har funderat lite nu, och jag kan nog fixa kablar till er båda om ni vill ha. Ska till Gbg i veckan och kan då köpa lite hårdvara på Kjell & CO. Det är frakten som kostar, och därför jag ville ha några potentiella köpare först.

Ska tillägga att jag har sålt kablar till folk här på forumet förut, och jag har inte hört någon negativ kritik från dem.

Visa signatur

Sony Bravia 40W2000 | ASUS A8N5X | AMD X2 3800 | Corsair TWINX2048-3200C2 v1.2 | Gigabyte X1650 Pro Silentpipe II | Black DIGN 3E HTPC Case | Mac OS X 10.4.8

Permalänk
Medlem

Det låter fint! Efter en del mätande och inberäknande av snygg kabeldragning har jag kommit fram till att jag behöver en kabel som är sex meter lång. Skapar det några problem när det gäller kvaliteten på överföringen? Vad tänker du dig förresten för pris?

Det är väldigt schysst av dig att ens erbjuda den här hjälpen!

En fråga till: kabeln från datorn ska som jag har förstått det kopplas till TV:ns RGB-scart-uttag. Hur ska man göra om man också vill ha en DVD-spelare inkopplad, och inte vill byta mellan de två scartkontakterna varje gång man vill se film från datorn respektive DVD? Kan man till exempel låta DVD:n sitta i TV:ns RGB-uttag, och kabeln från datorn gå till ett scart-uttag på DVD-spelaren? Så har jag det nämligen kopplat nu, fast s-video till scart på DVD-spelaren. Det innebär i och för sig att DVD:n måste vara igång för att TV-ut ska funka, men det gör mig inget.