Jag ryckte ut fläkten på NB, farligt eller OK?

Permalänk

Jag ryckte ut fläkten på NB, farligt eller OK?

Efter att ha suttit bredvid min på senare tid löjligt högljudda burk, som för övrigt byggdes för att vara någorlunda tyst, i en vecka eller två blev jag vansinnig och öppnade den. En av fläktarna hade hamnat i resonans, (jag har 2x120mm lågvarv och en Zalmanklump (tror det står i sign) samt ett 9600 med orig. kyln.). I alla fall, efter det sedvanliga "stanna fläktarna med fingret"-tricket för att se vilken det var som jävlades så var det till min stora förvåning den lilla typ 40mm fläkten på nordbryggan som var ansvarig för ca 89% av allt oväsendet.

Eftersom jag skriver mycket på datorn nu har jag blivit helt vansinning och ryckte ut den lilla rackarens strömsladd. Flänsen på NB är redan ganska stor (4x4 cm, cylinderformad Al) och det är hyfsad kylning i burken + att NB flänsen ligger angränsande till CPU kylaren? Efter denna lilla saga undrar jag nu...

Klarar min dator sig utan Mr. 40mm "Chainsaw"? Finns det risk att man bränner sitt mb? Min dator är för övrigt ej överklockad längre eftersom jag aldrig spelar.

EDIT: Det är ett IS7-E, fast det står ju i signaturen. Anledningen till att jag frågar är att jag för övrigt ska resa bort och ska därför låna ut burken till en kompis ett år så det hade varit bra om den fungerar under den tiden...

Permalänk
Medlem

Det du kan göra är att ladda ner speedfan och hålla koll på tempraturen på nordbryggan och se till att den inte hamnar över 60grader i full load om den skulle göra det kan du koppla in fläkten igen och sänka hastighen på den så den inte snurrar för fullt (så har jag gjort med min lilla ettriga nb-fläkt)...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Permalänk

Den där är i ungefär samma kaliber som som den jag sitter inne på urkopplad. Bättre design kanske men jag vet inte. Allt fungerar bra än så länge,det är tyst och jag kan tänka igen. Höll på att förvandlas till Edgar Allan Poe där ett tag, fattar inte varför man inte kan konstruera små fläktar av hög kvalitet.