Permalänk
Medlem

Överhettningsproblem

Har ett tag haft problem med överhettning då jag spelar lite tyngre spel.

Datorn är 1,5 år gammal och problemen började för 3-4 månader sedan.. i Windows är arbetstemperaturen ca. 45 C men så fort jag startar ett spel t.ex. Oblivion så går den upp till över 60 C och datorn börjar tjuta.
Den blir bara varmare och varmare, har varit upp till 68 C innan jag stängde av en gång. När jag stänger av spelet återgår den till 45 C i Windows.
Samtidigt som problemen började försvann fläkthastigheten från displayen på chassit. Den visar 0000. CPU-fläkten verkar dock funka som den ska, och jag har tagit bort damm som hade samlats runt den.

Trodde att det skulle hjälpa att flasha senaste BIOSet, men det hjälpte inte.

Hur börjar jag felsöka? Jag är en novis när det gäller att hantera moderkort och liknande, som jag antar kommer behövas? Är det bättre att lämna in den om det inte är något som går att fixa enkelt? Föslag på enkla åtgärder i så fall?
Har läst att det kan behövas mer kylpasta, är detta något som är riskfyllt eller svårt att fixa själv?

Min dator :
P4 3 ghz, ASUS P4U800-X moderkort, ATI Radeon 9550 256 MB, 512 MB RAM, Win XP.

All hjälp uppskattas oerhört mycket!
Har inte spelat PC på ett tag men nu köpte jag på ett par spel som jag verkligen vill spela, så detta är väldigt frustrerande.

Permalänk
Medlem

Ta loss CPU kularn, rengör flökten och cpu kontaktytorna med sprit och lägg på ett nytt tunt lager med Arctic Silver 5 kylpasta på CPU:n och sätt dit Kylarn igen och kontrolera att den värkligen sitter som den ska så ska det nog funka

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk
Medlem

Tack för svaret. Jag får försöka fixa detta nästa vecka då.
Tills dess, hur riskabelt är det att ligga på temperaturer kring 60-70 grader, låt säga en timme?
Är ganska otålig, men man vill ju inte riskera att skada CPUn.. :/

Permalänk
Medlem

Jag har ställt in i min BIOS att mitt system ska automatiskt stängas när CPU:n når 70 C så det är ju inte direkt hällsosamnt för datorn men bara du inte bellasta systemet med spel och dyrlikt så ska det nog går bra ett tag iaf

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |