Conroe och tempar. Vad är det som gäller?

Permalänk
Medlem

Conroe och tempar. Vad är det som gäller?

Det finns ju en hel DRÖS trådar både här och på andra forum där tempar för Conroe diskuteras.
Frågor som: Är det här en bra temp? Är denna temp för hög? Kan jag köra 24/7 med denna temp? osv. osv. osv. , förekommer.
Massvis med människor, inkl. jag själv, kommenterar och tycker.

Men är vad ÄR en bra temp? Vilken temp bör man INTE överskrida 24/7? Vilken temp bör man ALDRIG överskrida?

Temp förresten?
Det finns en mängd program för att mäta tempen, iTAT, Everest, CoreTemp och SpeedFan t.ex.
Vilken av dessa tempar bör inte överskrida vilket värde under vilka omständigheter?

Ska man mäta TCaseMax, TJunctionMax eller något annat? Vad är det EGENTLIGEN Intel har sagt i frågan?

Ska man t.ex. aldrig gå över 60.1 mätt med iTAT? Eller inte över 85 mätt med CoreTemp? Eller kanske inte 60.1 mätt med Everest?

Är det någon som faktiskt VET vad som gäller?

Visa signatur

Intel 2600K | Asus P8P67 Deluxe | 4x4GB Corsair Vengeance C8 | Dell U3011 | Ung. 15 TB lagring + SSD:er | Corsair 800D | Corsair AX1200 | Gainward GTX570 | Corsair H70 | Logitech G9x | Creative HQ-2300D | Func Surface | Wacom Intous 4 | TerraTec H7 | ASUS G73JH |

Permalänk
Medlem

Som jag uppfattat det är 60.1 bara maxtempen som Intel sagt för chassit.

Resten är det ingen som vet, jo, den trottlar vid 85 så det bör väl säga att intel inte rekommenderar högre. Notera att det är inte ovanligt att datorer från stora tillverkare ofta ligger och slickar trottlings gränsen tack vare att dom vill hålla ned ljudnivån. Så även 85 kanske inte är skadligt, men personligen tycker jag det är mycket. Jag satsar på under 70 under max load, dvs med TAT, och det är en temp som är omöjlig att uppnå utan det programmet. En sak att tänka på är ju att coretempen är en relativt ny sak man börjat mäta, tidigare var det en sensor i sockeln under cpu:n, och det skilljer ju en 10-20 grader mellan dessa.

Nu är det ju mycket snillena spekulerar iofs...=)

Permalänk
Avstängd

Jag har org. kylning till min e6300. Jag har också ett chassi med ordentlig luftgenomströmmning, aerocool 3t + 120mm fläkt. Jag har klockat min prolle till 2.8ghz och vid idle är dem ungefär 46grader. Ganska mycket iofs.
Jag mäter med tat.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk

Re: Conroe och tempar. Vad är det som gäller?

Från Xtremesystems forum:
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=103638&p...

Citat:

From the datasheet:
"Unlike taditional thermal devices, the DTS (Digital thermal sensor) will output a temperature relative to the maximum supported operating temperature of the processor (Tj,max). (...)The temperature returned by the DTS will always be at or below Tj,max. Over temperature conditions are detectable via an Out Of Spec status bit.(...)"
This quote is from the thermal specifications of Core Duo and because of the same thermal control circuit and thermal monitors it shares with Core 2 Duo, we can assume that this stil is valid for Core 2 Duo. If you read the datasheet of Core 2 Duo, it is written that the DTS output is relative to the max operating temperature of the core and of course this is not TCaseMax because the core of the Cpu is a lot hotter than the case of the processor.
Also this quote is for the people who likes speedfan or mobo reported temperatures:
"(...) The reading of the external thermal sensor (on the motherboard) connected to the processor thermal diode signals, will not necessarly reflect the temperature of the hottest location on the die. This is due to inaccuracies in the external thermal sensor, on-die temperature gradients between the location of the thermal diode and the hottest location on the die, and time based variations in the die temperature measurement. (...)"
I'm not saying that the mobo temp is not correct, all i'm saying is that, even if the thermal sensor calibration is perfect, its temperature will be different than the hottest temperature in the core because the thermal diode is integrated in a location more cold than the location where the DTS is. So both temperatures are correct if you understand them and none of them is comparable with Tcase.

De 60,1 C som du pratar om är alltså maxvärdet som Intel rekommenderar för TCase, dvs TCaseMax. Men varken den interna dioden i processorn eller på varje kärna som exempelvis speedfan respektive TAT visar är TCase.

TCase är temperaturen precis ovanför CPU:n i mitten av värmespridaren (se bilden på sid 3 i xtremesystems-tråden). Den temperaturen kan man bara mäta om man pillar in en tunn temp-sensor i en skåra i IHSen, men då påverkar man samtidigt kylningsytan en del.

Det här är alltså vad jag lyckats luska ut men det behöver inte vara rätt.

Men det verkar rimligt eftersom jag har fäst temp-dioder vid sidan av IHS:en som avläser en temperatur som är ca 20-25 grader lägre än TAT-temperaturen. Skillnaden mellan throttle-gränsen på 85 C (TAT-temp) och 60,1 grader är också ca 25 C. Men i mitten av IHS:en är temperaturen varmare än i kanten. Så man ligger inte på gränsen till att "throttla" processorn när man har ett TCase som är precis vid de rekommenderade (maxvärdet) 60,1 C.

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Jag har org. kylning till min e6300. Jag har också ett chassi med ordentlig luftgenomströmmning, aerocool 3t + 120mm fläkt. Jag har klockat min prolle till 2.8ghz och vid idle är dem ungefär 46grader. Ganska mycket iofs.
Jag mäter med tat.

Ursäkta om jag lånar tråden men vad tycker du om aerocool 3t?
Jag har själv funderat på att köpa en men det finns ju inte allt för mycket information om lådan på nätet.

Permalänk
Avstängd

Du snor alltid andras trådar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Conroepower
Du snor alltid andras trådar!

Jasså
Det här var andra eller tredje gången på 3 år jag gjort det