Permalänk
Medlem

Skövde stadsnät

Jaha, någon som fått sitt inkopplat än eller? Vi skulle fått vårat här den 1:a oktober, men änsålänge har jag inte hört ett ord från BB2. De skulle enligt uppgift skicka en bekräftelse så fort vi blivit kopplade mot stadsnätet men det står att min beställning fortfarande är under behandling, vilket det gjort i över en månad nu.

Permalänk
Medlem

Tydligen ska Felia ha sitt igång.
Pratade med en jobbarkompis som varit inne på Feliabutiken o dom sa det skulla vara igång igår eftermiddag hos honom (östemalm)
Vad gäller bb2 så är det samma visa här men dom har å andra sidan inte lovat inkoppling före 15 dec på östermalm

Permalänk
Medlem

Skicka en förfrågan via mailformuläret på www.bredband2.com och fråga efter status.

PDF-filen med tidigaste inkopplingsdatum som finns upplagd är den officiella från stadsnätet, dvs de datumen gäller för alla operatörer i det öppna stadsnätet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
PDF-filen med tidigaste inkopplingsdatum som finns upplagd är den officiella från stadsnätet, dvs de datumen gäller för alla operatörer i det öppna stadsnätet.

Jo jag vet, enligt den så ska mitt område ha kopplats in den 1:a oktober och enligt BB2 så skulle de också ha gett mig bekräftelse då.

Permalänk
Medlem

Provade igår att sätta i TP-kabeln i jacket. Fick ip genom DHCP och kunde surfa direkt utan något login eller abonnemang. 1 oktober skulle jag också vara inkopplad och det är jag antar jag.

Körde ett tptest och det visade 10/10mbit. Väntar också med spänning på när jag kan börja surfa med 100mbit från BB2.

Permalänk
Medlem

Att kunna få ut 100/100 med deras 100/100 tjänst lär ju dröja ett tag pga kapacitetsbrist, men den hastigheten lär du ju kunna komma upp med på nattetid antar jag då alla sover.

Permalänk
Medlem

BB2 har verkligen stora problem! Det verkar vara kapacitetsproblem i samtliga stadsnät runt om i landet, hoppas dom gör nåt åt det snarast annars kommer säkerligen deras kundklientel att minska drastiskt.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Rykten säger att det kommer att ta 1-2 månader för BB2 tills de får mer kapacitet så det räcker åt alla.
Slopa Relakks så är problemet löst annars för att vara lite mer oseriös

Permalänk
Medlem

Svar från VD:n (Jonas Birgersson)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
BB2 har verkligen stora problem! Det verkar vara kapacitetsproblem i samtliga stadsnät runt om i landet, hoppas dom gör nåt åt det snarast annars kommer säkerligen deras kundklientel att minska drastiskt.

Bara så ni vet, så är högsta ledningen för Labs2 (som har hand om driften av Bredband2 och nu även SkyCom) medvetna om problemen som finns. Och de är fullt beredda att ta tag i problemen.
Problemen lär ju inte lösas över en natt, men åtminstone skönt att veta att de ansvariga är medvetna om dem, och att de är beredda att göra något åt saken.

Så här svarar Jonas Birgersson (VD för Labs2) i ett mail tillbaka:

Hej "x",

Med två undantag som kommer senare så har vi uppgraderingar under
intrimning som kommer att göra oss till ett av de snabbaste näten i
världen (sedan så kan vi aldrig göra mera än den svagaste länken och
tyvärr så är många stadsnät mkt svaga men det har vi lite planer även
det...

Allt gott,

/ Birger

Permalänk
Medlem

samma för mig jag skulle inte kopplas in förrän 31 okt men det funkar nu ~11 Mbit både upp och ner och på brikks står det på status att beställningen är under arbete. Gratis 10Mbit+ alltså

Permalänk
Inaktiv

Lugna er nu grabbar, vad har jag missat bor fan i SKövde?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tlx06
Lugna er nu grabbar, vad har jag missat bor fan i SKövde?

De har byggt ut stadsnätet och börjat leverera tjänsterna nu.

Se denna länk: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

http://www.bredband2.com/

där kan du kolla om din adress finns med. kolla först kampanj i skövde sen kan du öppna pdf filen med inkopplingdatum.

Jag bor på stenvägen och skall kopplas in tidigast 31-oktober men det funkar redan nu.

Permalänk

Här ute i Södra Ryd har de satt upp lappar om att nätet är försenat till den 16:e.

Permalänk
Medlem

Jag tror det är Telia som kört igång alla uttag på prov kolla denna tracert:

Microsoft Windows XP [Version 5.1.2600]
(C) Copyright 1985-2001 Microsoft Corporation

C:\Documents and Settings\xxxxxx>tracert www.sunet.se

Spårar väg till www.sunet.se [192.36.125.18]
över högst 30 hopp:

1 <10 ms <10 ms <10 ms gw-n1-sde-a31.ias.bredband.telia.com [212.181.15
8.1]
2 <10 ms <10 ms <10 ms sde-d2-link.se.telia.net [81.228.74.132]
3 2 ms 2 ms 2 ms g-ra-c1-link.se.telia.net [81.228.73.30]
4 7 ms 7 ms 7 ms ld-h-c1-link.se.telia.net [81.228.72.112]
5 8 ms 8 ms 8 ms m-b-peer1-link.se.telia.net [81.228.72.191]
6 8 ms 8 ms 8 ms sunet-peer.se.telia.net [213.67.116.46]
7 8 ms 8 ms 8 ms malmo1-SRP2.sunet.se [130.242.85.33]
8 12 ms 12 ms 12 ms vaxjo1-POS0.sunet.se [130.242.81.202]
9 12 ms 12 ms 12 ms vaxjo2-POS1.sunet.se [130.242.82.166]
10 14 ms 14 ms 14 ms kalmar2-POS4.sunet.se [130.242.81.129]
11 14 ms 14 ms 14 ms stockholm2-POS3.sunet.se [130.242.81.122]
12 15 ms 15 ms 15 ms kthnoc6-srp10.sunet.se [130.242.60.43]
13 15 ms 15 ms 15 ms www.sunet.se [192.36.125.18]

Spårning utförd.

C:\Documents and Settings\xxxxxx>

Permalänk
Medlem

Shit! Jag är imponerad, det är ju sjukt bra!
OpenNet kommer ha det svårt mot Telia antar jag, många väljer ju ändå Telia för att de inte vågar pröva på "nya leverantörer", mest äldre folk då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Skicka en förfrågan via mailformuläret på www.bredband2.com och fråga efter status.

PDF-filen med tidigaste inkopplingsdatum som finns upplagd är den officiella från stadsnätet, dvs de datumen gäller för alla operatörer i det öppna stadsnätet.

Stämmer inte alls

Pratade med jobbarkompisen för en timme sen, Felia kör redan sitt nät på Östermalm o han är inkopplad även hans son har felia inkopplat sen i fredags

Så felia är online medans opennet inte är det

Permalänk
Medlem

Som du själv sa, Telia är det men inte OpenNet.

Den listan är från stadsnätet som bb2 använder, alltså just OpenNet.

Permalänk
Medlem

Jaha, så vi som skulle varit inkopplade 1:a oktober har fått det försenat alltså? Har hört av mig till BB2 om varför det dröjer men fortfarande inte hört något om anledningen eller när jag kan tänkas bli inkopplad. Min beställning är fortfarande under såkallad "behandling".

Permalänk
Medlem

Loggade in på Brikks idag och där stog det att mitt abonnemang var aktivt. Skulle tydligen varit igång sedan igår. Provade och koppla in sladden i jacket igen och nu fungerar det.

Permalänk
Medlem

exelon kör en tracert till www.sunet.se för att se om det är telia som gäller eller om det är bb2.

I vilket område bor du?

Permalänk
Medlem

Det är genom bb2 eller snarare labs2 nu. Jag bor i havstena.

Permalänk
Medlem

Nu står det att mitt BB2-abbonemang är aktivt, fast en tracert visar att det fortfarande är telia jag är uppkopplad till. Måste mitt telia-abbonemang stängas av innan jag kan använda BB2?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darkseed
Nu står det att mitt BB2-abbonemang är aktivt, fast en tracert visar att det fortfarande är telia jag är uppkopplad till. Måste mitt telia-abbonemang stängas av innan jag kan använda BB2?

Japp jag tror dom sa något om de när jag beställde.

Permalänk
Medlem

exelon kan du köra lite tptest så vi får se hastigheten undrar hur bb2 fungerar gentemot telias. Jag har beställt bb2 och kör telia nu gratis.

Permalänk
Medlem

Re: Svar från VD:n (Jonas Birgersson)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av biet
Bara så ni vet, så är högsta ledningen för Labs2 (som har hand om driften av Bredband2 och nu även SkyCom) medvetna om problemen som finns. Och de är fullt beredda att ta tag i problemen.
Problemen lär ju inte lösas över en natt, men åtminstone skönt att veta att de ansvariga är medvetna om dem, och att de är beredda att göra något åt saken.

Så här svarar Jonas Birgersson (VD för Labs2) i ett mail tillbaka:

Hej "x",

Med två undantag som kommer senare så har vi uppgraderingar under
intrimning som kommer att göra oss till ett av de snabbaste näten i
världen (sedan så kan vi aldrig göra mera än den svagaste länken och
tyvärr så är många stadsnät mkt svaga men det har vi lite planer även
det...

Allt gott,

/ Birger

Känner att det är dags att bumpa den här tråden. Finns det något nytt i ämnet? Finns det några indikationer på vad Jonas B har i bakfickan och när kan de komma att sjösättas?

Permalänk
Medlem

Jag hade telias 10/10 på prov 2 veckor och det funkade skitbra kostar 265kr/månad lite billigare om man ringer med telia, dock 12 månaders bindning.

Nu har jag fått mitt bb2 100/100 och jag kan väl inte säga att jag är imponerad. UL 1-60Mbit DL 3-80Mbit ping 10-90. Under bra perioder så är det bra men under dåliga är den riktigt kass.

Hörde dock ryktas om att det var ett litet backbone problem på opennet som skulle fixas i veckan. Så jag ger bb2 en chans fram till jul sen blir det byte om inget drastiskt gjorts.

Permalänk

Någon som vet hur länge vi kan surfa gratis med Telia ?
Jag har det fortfarende, och har kört med det nu i ca 3 veckor

Permalänk
Medlem

Tja svaret torde bli tills igår

dog på Östermalm igår vid 17 tiden....men det kvittar...10 dagar kvar nu till det börjar glöda i kablarna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loranga1
....................

Hörde dock ryktas om att det var ett litet backbone problem på opennet som skulle fixas i veckan. Så jag ger bb2 en chans fram till jul sen blir det byte om inget drastiskt gjorts.

Nu är julen nära ! har det hänt något drastiskt än?