Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Salsa
Var ställer du in det?

Under "WAN" och "WAN Settings" tror jag att det hette.

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeaN
Under "WAN" och "WAN Settings" tror jag att det hette.

Okej, ska kolla det hur det blir hos oss.
Vår telestation blev ju utbyggd till ADSL i maj 2006 så den kanske är tillräckligt ny eller vad man ska säga.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3 Intel Core i5-4690K 16GB Corsair Vengeance 1600MHz ASUS GTX 560Ti Cooler Master v700

Permalänk

De diskuterar inte att höja upp hastigheten lite på övriga tjänster också?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
De diskuterar inte att höja upp hastigheten lite på övriga tjänster också?

tekniken klarar väl inte mer? adsl 1 har 1mbit upload max. Sen fiber har sitt;)

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem

Uepp, samma sak för mig som för DeaN, DSL-lampan slocknar helt... Får väl försöka hålla mig till den 9:e då i alla fall

Visa signatur

Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3 Intel Core i5-4690K 16GB Corsair Vengeance 1600MHz ASUS GTX 560Ti Cooler Master v700

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
De diskuterar inte att höja upp hastigheten lite på övriga tjänster också?

Det går att höja uppåthastigheten för alla abonnemang. Problemet är de som bor riktigt långt från telestationen. Hastigheten ner skulle kunna sjunka rejält för dem om modemet väljer Annex M.

Permalänk
Medlem

Intresant vore det att veta hur långt avstånd 2,5Mbit klarar.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på om Annex M normalt är något som normalt går att fixa via Firmwareuppdatering eller om det kräver något specifikt hårdvarustöd?
Det är ju inget vidare att byta ner sig till sitt gamla Zyxel TP och i samband med höjd UL tappa 4mbps i DL. Min Netgear-Router med inbyggt modem kopplar upp med 4mbps högre hastighet vilket är ganska anmärkningsvärt..

Visa signatur

Tell 'em like it is and not like it might be, that's why some fools don't like me...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tracky
Det går att höja uppåthastigheten för alla abonnemang. Problemet är de som bor riktigt långt från telestationen. Hastigheten ner skulle kunna sjunka rejält för dem om modemet väljer Annex M.

Men är inte maxhastigheten för ADSL 1mbit?

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bugg
Intresant vore det att veta hur långt avstånd 2,5Mbit klarar.

Sant, är det bara dem som finns 500m från stationen som märker någon skillnad så är det inte så intressant för mig =/

Visa signatur

Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3 Intel Core i5-4690K 16GB Corsair Vengeance 1600MHz ASUS GTX 560Ti Cooler Master v700

Permalänk
Medlem

sitter på 2250m fick 2,07Mbit senast jag körde tptest.

EDIT: upload då naturligtvis

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lajser
sitter på 2250m fick 2,07Mbit senast jag körde tptest.

EDIT: upload då naturligtvis

Gött! Det är ungefär mitt avstånd

Visa signatur

Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3 Intel Core i5-4690K 16GB Corsair Vengeance 1600MHz ASUS GTX 560Ti Cooler Master v700

Permalänk
Medlem

Beror ju även på teleledningarna..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Jo det är klart, men jag får ganska bra hastighet som det är nu (16-19Mbit ner och 1 upp). Just nu är tcp-mottagningen dålig och han byter IP när jag startar om modemet och så, men vad jag har föstått så är det så för en del och kanske har nåt med den här uppdateringen att göra?
Telias automatiska felsökning säger att den inte hittar några fel men att det verkar som om jag inte kan få någon ip-adress. Har testat med lite andra nummer som också går till vår station och dem får samma felmeddelande. Telia säger dock att dem inte hittar nåt fel på stationen men jag hoppas att det löser sig snart.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3 Intel Core i5-4690K 16GB Corsair Vengeance 1600MHz ASUS GTX 560Ti Cooler Master v700

Permalänk
Medlem

Hur får ni reda på hur långt från stationen ni bor?
Har som max ned 1mbit och 200kb upp och jag bor inte mer än 2,5km från stationen!? (har 24mbit telia)
vad kan det vara som sinkar min hastighet så mycket!

Visa signatur

Mina tår är oftast snabbare än det blå skåpet!

Permalänk
Medlem

Jag använder den här för att mäta avståndet, men vill man vara riktigt säker så kan din ISP svara på det.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3 Intel Core i5-4690K 16GB Corsair Vengeance 1600MHz ASUS GTX 560Ti Cooler Master v700

Permalänk
Medlem

Står att jag har ca 1190m till stationen!
Hur kan min speed ligga så extremt lågt? (1/0,2mbit) med telia 24mbit

Visa signatur

Mina tår är oftast snabbare än det blå skåpet!

Permalänk
Inaktiv

Men 369 spänn?!? Usch vad ADSL är dyrt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lajser
sitter på 2250m fick 2,07Mbit senast jag körde tptest.

EDIT: upload då naturligtvis

king, vad har du för hastighet ned om man får fråga?

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Även om jag inte fått 2,5 än, så tycker jag mig att webben laddar snabbare efter uppgraderingen, placebo?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bugg
king, vad har du för hastighet ned om man får fråga?

12-13Mbit

Permalänk
Medlem

Sitter med 24 linan från telia men modemet vi har klarar bara 8mbit. Är det
ZyXEL Prestige 660H Triple Play som telia säljer ett bra modem? Vad har ni för erfarenheter av det? Ska man slå till på ett eller köpa ett av annat märke? Har ingen koll på hur modem-marknaden ser ut då vårat vanliga har tuffat på helt okej.

Permalänk
Medlem

nice kan vara bra att ha medans man väntar på att fiberuppkopplingen anländer om två månader.

Visa signatur

| 3200+ 2000mhz@2650mhz - 2gb pc3200@CL2.5 - x1800xt 512mb - 200 gb SATA-2 - 320 gb SATA-2 - 200 gb IDE |

Permalänk
Medlem

Hmm, undra om jag är ensam om att fått EXTREMT mycket sämre hastighet efter att uppgraderat mjukvaran.

Tidigare 18-19Mbit/s och 2,1-2,2MB/s
Nu: 12-13MBit/s och 1,1-1,2MB/s

Upload är rätt oförändrar förutom att 60-70kB/sek uppåt gör datorn helt oanvändbara och detsamma gäller om det är 800+ i download...

Bingo!

Visa signatur

Fd. "Redbull" här på forumet.

Permalänk

Värt att notera i denna tråd. Har du 24mbit/s-tjänsten i kombination med Telias digital-tv, så omfattas du inte av denna prestandaökning.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av redbull
Hmm, undra om jag är ensam om att fått EXTREMT mycket sämre hastighet efter att uppgraderat mjukvaran.

Tidigare 18-19Mbit/s och 2,1-2,2MB/s
Nu: 12-13MBit/s och 1,1-1,2MB/s

Upplever samma som dig, från 17Mbit/s -> 12Mbit/s
dock verkar det bara påverka TPTEST (singel sessioner)
När jag laddar med reget (flera sessioner) så maxar jag med 2,33 MB/s mot 2,19 MB/s tidigare...
Nått skumt är det

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eckim
tekniken klarar väl inte mer? adsl 1 har 1mbit upload max. Sen fiber har sitt;)

Fast 8Mbps ger man ju bara 0.8 på, 2Mbps, 0,4Mpbs osv.

Permalänk
Medlem

Har alla deras standardmodem här eller?:) Jag kör med NetGeat DG834, finns det uppdateringar till den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Graniz
Har alla deras standardmodem här eller?:) Jag kör med NetGeat DG834, finns det uppdateringar till den?

Jag kör ett DG834PN, det något diffusa svar jag fick av Netgear på frågan om det skulle komma några uppdateringar var att de för närvarande inte har några modem som stödjer Annex M. Jag är inte så insatt i de olika ADSL-varienterna så jag har inte en aning om det är möjligt att implementera med enbart firmware eller om någon typ av stöd måste finnas i hårdvaran.

Har du kört Zyxel tidigare? Får du också betydligt bättre uppkopplingshastighet med Netgear modemet? Trots dryg 1000 m till telesetationen har jag f.n. "DownStream Connection Speed 23728 kbps
UpStream Connection Speed 1215 kbps" där jag med zyxelmodemet bara får lite drygt 19mbps ner och lite drygt 1mbps upp.

Visa signatur

Tell 'em like it is and not like it might be, that's why some fools don't like me...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blomman
Upplever samma som dig, från 17Mbit/s -> 12Mbit/s
dock verkar det bara påverka TPTEST (singel sessioner)
När jag laddar med reget (flera sessioner) så maxar jag med 2,33 MB/s mot 2,19 MB/s tidigare...
Nått skumt är det

Mmm lite underligt, nu verkar dock hastigheten ha ändrat sig en del.. Dock bara på ingående.

Körde en TP-Test och fick 18,47Mbit in och 935Kbit ut.

Nåja det löser sig väl med tiden, nu har jag mina 2,1-2,2MB/s download igen iaf Vore ju dock härligt med mer än fördubblad uthastighet...

Har f.ö
Ledningslängd: 830 m (±10%)
Enligt länken som postades lite tidigare i tråden.

Mvh

Visa signatur

Fd. "Redbull" här på forumet.