Stöd för svenska tecken i engelskspråkigt ubuntu

Permalänk
Medlem

Stöd för svenska tecken i engelskspråkigt ubuntu

Jag installerade ubuntu med engelskspråkiga program, menyer m.m. men p g a det (antar jag) så får jag problem när jag överför filer som innehåller åäö. När jag överför text-filer från en windowsdator eller skolans redhat-datorer så försvinner åäö ifrån texten och när jag överför åt andra hållet så ersätts mina åäö av "konstiga" teckenkombinationer. När jag spelar mp3or i xmms så ersätts åäö i id3-taggarna av konstiga tecken.

Vad göra? (Antar att det inte är mycket mer än att installera/konfa någon locale på nått sätt, men väldigt svårt för mig som inte kan att överblicka det där..)

tacksam

Permalänk
Medlem

apt-cache search swedish|grep language

Visa signatur

(defmacro lisp-bootstrap (expr) expr)

Permalänk
Medlem

Det är för att ubuntu andvänder en annan teckentabell än windows.
Så om 88 i windwos motsvarar ö så motsvarar 88 kanske ´ i ubuntu.

Finns något script för att konvertera ISO-8859 eller något liknande tror jag det var till utf-8.

Jag har för mig att det var så iallafall.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem

tomasc: tack för svaret, men det verkar som att (om jag inte missuppfattar beskrivningarna) dom paketen är till för att ge svenskspråkiga program och menyer? Det vill jag inte ha isåfall. Jag vill bara kunna använda mina filer på olika datorer och kunna se vad mina mp3-låtar heter.

Smygis: Ja jag vet att dom har olika tecken-tabeller, det va ju det som var problemet... som sagt så finns inte problemet när man överför filer från windows till skolans redhat-datorer, men problemet uppstår även när jag överför filer mellan min ubuntu och skolans redhat. Det bör alltså finnas något paket/inställning som kan fixas för att få min dator att funka lika bra som skolans redhat-datorer.

Permalänk
Medlem

language-support-sv: utf-8 locales

vad ger kommandot:

echo -n "åäö" |hd

?

Visa signatur

(defmacro lisp-bootstrap (expr) expr)

Permalänk
Medlem

jonatan@ubuntu:~$ echo -n "åäö" |hd
00000000 c3 a5 c3 a4 c3 b6 |......|
00000006

EDIT: Nu provade jag att installera language-support-sv. När den laddat ner och installerat alla paketen fick jag:

Setting up language-support-sv (6.06+20060529) ...
Error: 'sv' is not a supported language or locale

Tack för hjälpen hittills